پنجم ، شماره 1322 آگوست 1997 ، سال مرداد 1376 ، 6 چهارشنبه 15
|
|
و آموزش مدير صدهزار براي توصيه صد
پرورش
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
آموزشي مديريت در ارزشيابي خود پيرامون بحثي
;اشاره
و دانشآموز ميليون از 5/18 بيش اداره براي كشورمان پرورش و آموزش
.ميبرد بهره مدرسه مدير صدهزار قريب از فرهنگي ، كادر ميليون يك قريب
به نسبت كشور سراسر در پرورش و آموزش مسئولان سال ، هر تابستان
نيز و جابجايي و عزل با و ميكنند اقدام خود مديران مجموعه ارزيابي
در پرورش و آموزش كيفيت به بخشيدن دربهبود آنها ، به تذكرات ارائه
.برميدارند گام مديريت بعد
با همزمان است كوشيده همواره همشهري ، روزنامه فرهنگي علمي سرويس
با مرتبط علمي راهكارهاي ارائه به پرورش ، و آموزش وتحولات رويدادها
زمينه در كاربردي توصيه صد ميآيد پي در آنچه.اقدامكند رويدادها اين
.گيرد قرار استفاده مورد جهت دو از كهميتواند است آموزشي مديريت
و حب بدون ميتوانند كشور پرورش و آموزش ادارات مسئولان كه آن نخست
دوم و بپردازند خود مديران ارزشيابي به علمي ملاكهاي اساس بر و بغض
يك عملكرد به و كرده اقدام خود ارزيابي به خود شاغل ، مديران كه آن
نوشته مدارس زبانمديران از مقاله اين است گفتني.بزنند محك سالهشان
.است شده
پورمقدم باستاني مهندس
انجام دارد ، خود از شخص كه دركي و شخصي مشاهده اساس بر خودارزشيابي ،
ضعف نقاط و تواناييها ، افكار استعدادها ، درباره ما از يك هر.ميگيرد
نادرستي يا درست آگاهيهاي خود شغلي و شخصيتي ويژگيهاي كلي طور به و
گوناگون موقعيتهاي با ما برخورد نيز و گذشته تجارب از همه كه داريم
و ويژگيها مورد در قضاوت و داوري ارزشيابي ، .ميگيرد مايه زندگي
از و خودمان شخصي برداشتهاي و مشاهده سونتيجه يك از شغلي خصوصيات
آموزشي ، واحد كاركنان از اعم) ديگران قضاوت از متاثر ديگر سوي
اين با و رو اين از.ماست عملكرد و رفتار درباره (...و اداره مسئولان
.هستيم ما خود ما ، كار از ارزشياب بهترين تفاسير ،
معناست اين به نه رفت ، خواهد آن ذكر كه ريزي و ظريف نكته صد به توجه
اين تمامي جا يك و همواره مدير ، يك كه باشيم مطلب اين مابيانگر كه
از بعد كه است گفتني نكته اين ذكر بلكه است ، داشته خود با را موارد
پيدا دست نكات اين تمامي به كند سعي خوب مدير يك موارد ، اين مطالعه
نكته تا 100 داراي 88 را خودتان شما شده ، ذكر نكته صد از اگر.كند
بين شما نمره اگر.هستيد موفقي بسيار يا و موفق مدير دانستيد ، مثبت
و شغلي بالاتر رتبههاي به ميتوانيد كه هستيد خوبي مدير شد ، تا 88 60
دست از 60 پائينتر امتيازي به اگر و كنيد پيدا دست نيز مقبوليت
خوبي علمي بينش شماداراي فرادست مسئولان اگر كه باشيد مطمئن يافتيد ،
اقدام شما بهتعويض نسبت حتما باشند ، شناخته خوبي به را شما و باشند
استعفا يا:بزنيد دست كار دو اين از يكي به است بهتر پسكرد خواهند
.كنيد نظر تجديد خود مديريتي اعمال در جدي طور به يا و بدهيد
علمي و معتبر منابع از استفاده با نكتهها ، اين از يك هر گفتنياست
كار به واژگان از يك هر از تربيتي و تعليم معنايخاص و شده تهيه
.ميشود مستفاد رفته ،
:است زير شرح به ميكنم ، رزيابي ا كه نكتهاي صد
.دارم كامل آشنايي خود ، جامعه فرهنگ با 1ـ
پيشينه از و ميشناسم خوبي به را خود جامعه پرورش و آموزش نظام 2ـ
.آگاهم آن تحولات و تاريخي
.هستم مطلع پرورش و آموزش كلي مقاصد و هدفها ارزشها ، فلسفه ، از 3ـ
.ميدانم خوبي به را پرورش و آموزش فنون و اصول 4ـ
.دارم علمي نگرش خود كار به نسبت 5ـ
.هستم آشنا رهبري و مديريت نظريات و انديشه با 6ـ
استفاده مورد و ميشود حاصل آموزشي سازمان درون در آنچه كيفيت 7ـ
.است مهم من براي ميگيرد ، قرار كاركنان و يادگيرندگان ، معلمان
من براي ميكند ، عرضه بيروني مخاطبان به آموزشي سازمان آنچه كيفيت 8ـ
.است مهم
تبعيت رفتار و عمل در تربيت و تعليم نظران صاحب رهنمودهاي از 9ـ
.ميكنم
علمي ، يافتههاي و تحقيقات به اتكا بدون شخصي ، نظريات اعمال از 10ـ
.خودداريميكنم
اداره در و ميشناسم خوبي به را خود سازمان عناصر و اجزا تشكيلات ، 11ـ
.توانمندم آنها كنترل و
فرهنگي ، پرورشي ، آموزشي ، بعدي چند مسئوليتهاي و وظايف به 12ـ
.واقفم اداريخود اجتماعي ،
در خود ، معلمان براي آموزشي برنامهريزي و نيازسنجي امر در 13ـ
.ميكنم عمل فعالانه تحصيلي ، سال شروع ابتداي
.ميكنم مشاركت بالفعل و بالقوه برنامهريزي ، امر در 14ـ
پرورشي و آموزشي بهداشتي ، مشورتي كميته تحصيلي ، سال ابتداي در 15ـ
.ميدهم تشكيل دانشآموزان اولياء و حضورمعلمان با
به و جا به تصميمگيريها و سنجيها نياز طبق بر برنامهريزي ، براي 16ـ
.ميكنم عمل موقع
بر را آن اجراي و ميكنم دقت و نظارت مدرسه هفتگي برنامهريزي در 17ـ
دروس از يك هر مقتضيات و دانشآموزان روحيات و علمي اساساصول
.ميكنم پيگيري
خرد و كلان كلان ، فراسوي را مدرسه برنامهريزي و سنجي نياز سطح 18ـ
.ميكنم انتخاب
.ميدهم انجام سال هر تابستان در را مدرسه ساله يك برنامه تدوين 19ـ
نيازسنجي براي جمله از ممكن امور تمامي در را همكارانم مشاركت 20ـ
قراردادن جمع تائيد مورد اولويت ، ترتيب به نيازها فهرستكردن)
.ميكنم طلب همواره (...و
.ميكنم اتخاذ موقع به و جا به پرورشي و آموزشي سياستهاي 21ـ
مدرسه عوامل تمامي مسئوليتهاي و وظايف شرح فعاليتها ، از فهرستي 22ـ
فعاليتهاي گرفتن نظر در با) تحصيلي سال انتهاي تا ازابتدا را
.دارم دسترس در و تهيه (ديگر خلاقانه
.ميكنم پيشبيني را فعاليتها از يك هر براي لازم بودجه 23ـ
.ميكنم پيشبيني و تعيين را برنامهها از يك هر براي لازم فضاي 24ـ
با ارتباط در را آموزشي نظام و مدرسه مسايل و مشكلات همواره 25ـ
.ميكنم تحليل و تجزيه جامعه شرايط
به را ادراكي و انساني فني ، گانه سه مهارتهاي مديريت ، زمينه در 26ـ
.داراهستم خوبي
.دارم كافي معلومات و دانش روانشناسي ، و تربيتي علوم زمينه در 27ـ
.ميكنم راهنمايي را خود اداري و آموزشي كاركنان لزوم ، مواقع در 28ـ
.ميشناسم خوبي به را اجرايي وسايل و روشها آموزشي ، برنامه 29ـ
وسايل ، و روشها آموزشي ، برنامه از بهينه استفاده و اجرا در 30ـ
.رادارم لازم مهارت
.ميكنم درك را جامعه و مدرسه خانواده ، متقابل روابط 31ـ
علوم پرتو در را دانشآموزان رفتاري و رواني مشكلات و مسايل 32ـ
.ميكوشم آن حل در و تشخيصداده رفتاري
.هستم آشنا پرورش و آموزش تداركاتي و مالي اداري ، فنون با 33ـ
.ميدانم خوبي به را آموزشي نظام مقررات و قوانين 34ـ
تجربه نيز آموزش و (تدريس)معلمي زمينه در ولي هستم مدير چند هر 35ـ
.دارم مناسب واطلاعات كافي
مطلع خود مدرسه كاركنان وانگيزههاي مهارتها توانائيها ، از 36ـ
.هستم
مدرسه كاركنان انگيزههاي دانستنيهاو مهارتها ، توانائيها ، از 37ـ
.ميكنم استفاده موقع به
و ايمان براساس معنوي و فضايلاخلاقي رشد براي مساعد محيط ايجاد 38ـ
.ميدهم قرار كارم سرلوحه تقوارا
حضور موقع به خود ، متبوع بهاداره مربوط جلسات و شوراها در 39ـ
.ميرسانم همكارانم سمع به را مطروحه مسايل يافتهو
زمينههاي در ارزشيابي تحقيقو مطالعه ، به را خودم كاركنان 40ـ
تشويق (..و كتبدرسي آموزشي ، مواد روشها ، نظيراهداف ، ) آموزشي
.ميكنم
نوآوريهاي و خلاقيتها به ميكنمكه فراهم مدرسه در را شرايطي 41ـ
.ميكنم تشويق خلاقيت و عمل ابتكار به را آنان و داده ميدان همكارانم
.ميكنم استفاده مدرسه امور دراداره دانشآموزان رهبري توان از 42ـ
(...و نقاشي خطاطي ، انضباط ، )
و واقعبينانه ارزشيابي خود ، وهمكاران كاركنان فعاليت و كار از 43ـ
.دارم منصفانه
امور در را آنان و دارم ارتباطموثر دانشآموزانم والدين با 44ـ
.ميدهم مدرسهمشاركت
تشويق مسئوليت قبول به كاركنانرا مناسب ، شرايط ايجاد با 45ـ
.ميكنم
ايجاد بيشتر كارآيي و بودن بخش اثر جهت به آموزشي ، محيط در 46ـ
.ميكنم انگيزه
.ميشمرم محترم را كاركنانمدرسه تكتك زحمات و خدمات 47ـ
پنهاني و مستقيم غير طور به خودمرا همكاران خطاهاي و اشتباهات 48ـ
.تذكرميدهم
مقدورات حد در خودم ، مدرسه افراد كاركنان رفاه و احساسات به 49ـ
.دارم كافي توجه
و اطمينان (دانشآموزان تا ازمعلمان) مدرسه افراد و كاركنان به 50ـ
.دارم اعتماد
.ميكنم استفاده مواقع كليه خودمدر همكاران عقايد و نظريات از 51ـ
سازمان كاركنان روحيه بردن بالا در مناسب جو آوردن فراهم با 52ـ
هم با را خود شغلي و شخصي هدفهاي معلمان كه ميآورم فراهم را شرايطي
.دهند پيوند
تصميم ثبات و عزم خودم ، سازمانمدرسه آموزشي كيفيت بهبود براي 53ـ
.سازندهدارم
تا دارم آموزشي كيفيت بر بيشتر تكيه و تاكيد كار ، كنترل حين در 54ـ
.(...و نمره بازرسي ، ) كميت
دارند ، عمليتري كاربرد كه بهابزارهايي آموزشي ملزومات تهيه در 55ـ
.(كيفيت) دارم تاكيد
ميبخشم بهبود مداوم و دائم بهطور را خدمات ارائه و كار روش 56ـ
.(مستمر بهسازي)
.دارم خودتاكيد كاركنان خدمت ضمن آموزش بر 57ـ
با همراه را مچگيري بهمعناي نه و دستگيري ، معناي به كنترل 58ـ
.ميكنم برقرار قسمتها تمامي در وضوابط اصول
دور خودم آموزشي سازمان رااز شغلي ناامني و نگراني و ترس 59ـ
.ميكنم
.ميكنم برقرار وتفاهم رابطه مدرسه ، مختلف افراد بين 60ـ
هماهنگ مدرسه امكانات هدفهاو با را خود خواستهاي و رفتار 61ـ
.ميپرهيزم تندروي و شعار ازدادن و ميكنم
الزامآور را خاصي مورد به رسيدن كه استانداردهايي دادن قرار از 62ـ
.(خاص زماني مقطع يك در قبولي درصد مثلا 95) ميكنم پرهيز ميكند ،
.ميكنم فراوان كوشش وامكانات ، منابع ساماندهي و تامين امر در 63ـ
كارم سرلوحه و ميدهم خودانجام را انضباط و نظم و شناسي وقت 64ـ
.ميدهم قرار
مادي مشكلات و استعدادها دركنيازها ، انساني ، روابط برقراري در 65ـ
را خودم تلاش تمامي آنها ياشكوفايي حل براي و ميكنم كوشش ومعنوي
.ميدهم انجام
دارد ادامه