پنجم ، شماره 1325 آگوست 1997 ، سال مرداد 1376 ، 10 يكشنبه 19
|
|
فيلسوف نقاش
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
فرانسوي نقاش پوسين ، دربارهنيكلاس
بعضي رمز كه وراز پررمز و دشوار سوژههاي دليل به هنر تاريخ محققان
دادهاند را فيلسوف نقاش لقب بهپوسين است ، نشده گشوده ازآنهاهنوز
از مختلفي نمايشگاههاي پوسين نيكلاس تولد سال چهارصدمين مناسبت به
پالاس درگراند او ، دنبالهرو و معاصر نقاشان و هنرمند نقاشيهاياين
.است شده برگزار پاريس لوور موزه و لندن هنر رويالآكادمي پاريس ،
شانتيل در كوند موزه به متعلق پوسين آثار از مجموعهاي همچنين
همين به كه مراسمي فوكوس زبان آلماني نامه هفته نوشته به.برپاست
براي خويش زمان تنهادر نه كه است هنرمندي براي شده برپا منظور
اوج زندگياشدر طرز بلكه بوده ، موثر روز آن جهان نقاشي هنر پيشبرد
متمايز ديگر هنرمندان از بلكه استثنائي شخصي نه را او اگر شهرت ،
.كردهاست
طرحهايي فقط متاسفانه پاريس ، در ساله پوسين 18 كار شروع از
ديد معرض به زمان ترتيب به اخير نمايشگاههاي در كه باقيماندهاند
.شدهاند گذاشته علاقهمندان
قرن هنر و تمدن مهد رم شهر سمت به زودي به پرواز بلند نقاش اين
ميخواستند هنر دنياي در كه افرادي تمامي نظر و شد اروپاكشيده هفدهم
و عتيقه مجسمههاي تحصيل به آنجا در.كرد خودجلب به برسند ، جائي به
خود ، همدوره نقاشان از متاثر و شاگردشرومانوپرداخت و رافائل آثار
كاراواژيو سبك از و گرفت قرار كاراچي نفوذ صاحب شاگردان ويژه به
.سازد ويران را نقاشي استتا آمده دنيا:گفت وي مورد در و جست دوري
كه كوتاهي دوره جز به سال 1665 ، در مرگ زمان تا سال 1624 از پوسين
پيشاهنگ و سمبل.داشت اقامت جاودانه شهر اين رم در پاريسبازگشت به
و توطئه.كند تحمل را فرانسه طولاني مدتي نتوانست كلاسيكفرانسه دوره
جستجوي در هيچوقت كه هنرمندي رابه زندگي وحسودان ، درباريان دسيسههاي
مانند جذابي پيشنهادهاي حتي كه كرد چنانسخت نبود ، پادشاه به نزديكي
رسيدن بيشتر مكنت و شهرت به بودنو درباري و سيزدهم لوئي نقاش اولين
ايتاليا به نگاهدارد ، بنابراين فرانسه در را او نتوانست نيز غيره و
.بازگشت
جست دوري بند و زد و مصالحه و سازش از امكان حد در پوسين نيز دررم
را وانزوا بودن جمع از دور زندگي عالي ، دانش و جهاني شهرت وجود با و
همكار عكس بر.نكرد تحمل خود اطراف در را شاگردي وحتي داد ترجيح
عنوان به ميكرد ، اداره كه بزرگي كارگاهنقاشي كنار در روبنس مشهورش
نقاشي كهداوينچي حالي در و ميكرد وظيفه انجام نيز اروپائي ديپلمات
را دربار نقاش برق و زرق پر ووالاسكواعنوان ميدانست درامد منبع را
آن در موضوع اين.بود مشغولنقاشي آرامش كمال در ميكشيد ، پوسين يدك
واسطه به كه مهمي ازمشاغل وي چطور كه ميشد همعصرانش تعجب موجب زمان
فكر طرز هميندليل به.ميگذرد بياعتنا باشد ، داشته ميتواند موقعيتش
و استقلال حفظ بعدها كه صورتي در.ميپنداشتند قديمي را وي
جلوه مترقي و انقلابي بسيار دهندگان سفارش به هنرمند وابستهنبودن
عمل آزادي در تلاش وي مانند و 20 قرن 19 در نقاشان اكثر و ميكرد
.داشتند
سطح بايد وي ، توسط تصوير ساختن درست احساس و پوسين كامل تكنيك به
از تصاويرپوسين موضوعكرد اضافه نيز را هنرمند ودانش علم بالاي
و قديمي خدايان تصاوير در چه.دارند فراوان فهم توقع خود بينندگان
پنهان زيركانه بازي يا پراحساس طنزي ويهميشه مذهبي تابلوهاي در چه
شده معروف تاريخي نقاشيهاي در مبتكر هنرمندي به دليل همين به و شده
.است
بعضي رمز كه راز و رمز پر و دشوار سوژههاي دليل به هنر تاريخ محققان
اين.دادهاند را فيلسوف نقاش لقب وي به است ، نشده گشوده آنهاهنوز از
كس هر اما.ميكنم نقاشي سرگرمي براي فقط من:است خودنوشته هنرمند
متوجه باشد ، كرده تماشا دقت با لوور موزه رادر وي پرتره تابلوي
سرگرميهايش كه است فردي وي تكرو ، و نگاهپوسينباهوش برخلاف كه ميشود
.است جدي بسيار هم
آراسته -گل لادن:ترجمه