پنجم ، شماره 1331 آگوست 1997 ، سال مرداد 1376 ، 17 يكشنبه 26
|
|
كداماند؟ موفق مدرسههاي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
انتخاب در دانشآموزان اولياي شوق و شور و ثبتنام فصل با همزمان
;برتر مدارس
تا هستند تكاپو در سخت دانشآموزان برخي اولياي روزها ، اين:اشاره
نمونه غيرانتفاعي ، مدارس جمله از برتر مدرسه يك رادر خود فرزند
بودن موفق به نوعي به كه...و دولتي نمونه تيزهوشان ، شاهد ، مردمي ،
بودن استاندارد و موفقيت چگونگي ويژگيهاي.كنند ثبتنام شدهاند ، شهره
نميتوان كوتاه مقاله يك در كه است وسيع و گسترده قدر آن آموزشگاه يك
ماه فروردين و 21 روزهاي 20 در اين از پيش.گفت سخن آنها همه از
با منطبق را استاندارد مدارس ويژگيهاي كوشيديم مقاله دو طي جاري
بررسي ميآيد پي در آنچه.بازبنمائيم ايران ملي و بومي فرهنگ
مدارس ويژگيهاي پيرامون تربيت و تعليم ايراني غير علماي ديدگاههاي
اميد.است رسيده چاپ به اكونوميست نشريه در پيش چندي كه است موفق
دانشآموزان اولياي مقاله ، سه اين در شده طرح ديدگاههاي تلفيق است
خود علاقه مورد مدارس در خود فرزندان آگاهانه ثبتنام در را ايراني
.دهد ياري
شكست بهورطه مدارس ، برخي و ميشوند موفق مدارس از بعضي چرا
ميافتند؟
منابع كه مدارسي آن:بود ساده بسيار سوال اين به پاسخ پيش سال 20
و آموزشي كمك تجهيزات و وسايل بيشترين از و دارند اختيار در بهتري
محسوب موفق مدارس هستند ، برخوردار معلم دانشآموزبه كم نسبت
مدارسنيازمند تحصيل ، استانداردهاي ارتقاء براي واقع در.ميشوند
.هستند بيشتر سرمايهگذاري
از بسياري در عملا و است سطحي بسيار كه است آن بررسي قبيل اين اشكال
.است نشده رهنمون يكساني نتايج به قرارگرفته ، آزمايش مورد كه مدارس
و دولتهاياروپايي بعد ، به دهه 1960 اواسط از بررسيها ، نوع براساساين
مخارج رغم به ولي ببرند ، ازميان را فقير مدارس كه كوشيدند امريكايي
اين در.ماندند باقي فقير مدارس همچنان متحملشدند ، دولتها كه زيادي
وجود با كه آسيايي ممالك در مدارس از بسياري خوب ميان ، عملكرد
جامعه تحويل مناسب كيفيتآموزشي با را كودكاني پائين ، بسيار امكانات
موفقيت بايد كه ميداد نشان و بود وسوالآور خيرهكننده ميدادند ،
كه مولفههايي.كرد جستجو ديگر مولفههاي در را مدارس وتحصيلي فرهنگي
شناسايي مورد انساني -منابعرواني در را آنها تربيتي علوم پژوهشهاي
نزول بعدي رده به تجهيزاتي -مادي منابع اينترتيب به و بود داده قرار
مشخص و رامتمايز مدرسه يك آنچه جديد ، تفكر اين براساسپيداميكرد
و انساني واكنشهاي و كنشها بخش ويژهدر به كه است ، آن خصوصيات ميكند ،
مدرسه ، يك موفقيت براي.ميكند خودنمايي تربيتيآن برخوردهاي
به را آن و شناسانده را خود آن ، در شاغل انساني بايدعوامل
هدف برخوردارند ، بسياري شهرت از كه مدارسي.كنند القا دانشآموزان
تحصيلي موفقيت براي چنان آن كودكان درژاپن ، .ميكنند دنبال را روشني
.است وصفناپذير;كه ميدهند ، خرج به اشتياق خود تحصيل محل ومدرسه خود
.نميآيد بدست سادگي به مدرسه ، شهرت كسب براي نشاطي و شوق چنين اين
همه دانمارك ، در.هستند سهيم آن در همه كودكان ، و مدرسه مسئولين
و ميشود منتشر انساني -رواني منابع شهرت لحاظ از مدارس رتبههاي ساله
.ميباشند دارا را مدارس انتخاب حق كودكان
در.نيست چنين وضع موفقنيستند ، تحصيلي نظر از كه كشورهايي در
انجام مدرسه دوروبر دانشآموزان تمامي از امريكا ، ثبتنام سنتي مدارس
گرفتن نظر بدوندر و ناهمگن ، كودكان كردن جمع با مدارس و ميشود
سر در كودكان آموزش از را هدفي چه بدانند آنكه بدون آنها ، توانايي
براي چيز جهت ، همه در كوشش اينميدهند آموزش را آنها ميپرورانند ،
از تيپ اين.بدهد دست از را خود شهرت مدرسه شده ، باعث كس ، همه
نه و بيشتر نه ميمانند ، باقي منطقهاي مدارس حد در صرفا مدارس ،
اين از پيش كه ميكنند سعي حاضر حال در امريكايي مدارس بهترين.كمتر
و فراگير كودكان انگيزه بردن بالا براي مدارس اخير ، دهه طي.باشند
.باشند ممتاز اين از بيش كه كردهاند كوشش فرهنگي ، سقوط از جلوگيري
و تخصصدارند خاصي موضوعهاي در كه مدارسي يعني جذبكننده ، مدارس
اين بنيانگذار ميكنند ، انتخاب متفاوت محلههاي از را خود شاگردان
و برانگس دبيرستان مانند ;فرهنگي ديدگاه از عالي مدارس.هستند حركت
حركت هدفمعروفشدند نامنويسي در تخصص طريق از لاين ، بوستون مدرسه
-اداري اقدام اين به بيشتري كهمدارس است اين مدارس ، قبيل اين
به از آموزشي ، امور سياستگزاران از برخي.دادهشوند سوق آموزشي
اكنون هم.دنبالميكنند به را خاصي اهداف مدارسي ، چنين آمدن وجود
داشته فوقالعادهاي طرفداران تحصيلي ، تئوريسينهاي ميان در ايده دو
.سرانهاي بودجه و (بومي) منطقهاي مديريت:است
و روزانه آنكهتصميمات جاي به كه است معني آن به بومي مديريت
ستادي و منطقهاي كاغذبازيهاي بوروكراتهاو توسط اجرايي سياستهاي
باعث قضيه اين.شود مشخص معلمان نمايندگان توسط بايد شود ، اتخاذ
خود موسسه براي بتوانند تا يابد افزايش معلمان نماينده قدرت ميشود
.كنند شخصيتسازي و شهرت
بايد دادهميشود ، مدارس به كه اعتباري ميگويد ، سرانهاي بودجه
اين.يابد اختصاص آنها به ميكنند ، جلب كه شاگرداني تعداد براساس
كشورهاي بسياري و امريكا تحصيل بازار در ديدگاه ، اين و نوين تحول
محدود مردم مالي امكانات كه چرا.است محدود تاثير به محكوم ديگر
امكان كه هستند متوسطي طبقه از (درامريكا ويژه به) مردم اغلب و ;است
اكنون هم.ندارند را ويژه مدارس و كلاسها به خود دانشآموزان اعزام
ميشود ، اداره منطقهاي مالياتهاي توسط مدارس آن در كه سيستمي
.دارد زيادي طرفداران
وسيعي طور به هماكنون مدارس ، موفقيت چگونگي به مربوط جديد ايدههاي
بريتانيا ، در در 1988 ، .هستند تاثيرگذاري حال در جهان ، تمام در
كشورهاي توجه مورد هماكنون كه) تحصيلي پايههاي كاهش جهت در اصلاحاتي
قدرت اخير ، سالهاي در سنگاپور ، .آمد عمل به (گرفته قرار يافته توسعه
مدارس آن موجب به كه كرده اعطا خود مدارس به بيشتري تصميمگيري
از بيشتري پول ميتوانند حتي آنها.كنند برنامهريزي بهتر ميتوانند
سيستم معرفي حال در اكنون ، هم سوئد ، .بگيرند خود دانشآموزان اولياي
بازار مكانيزم البته ، .است خود آموزشي نظام محدوده در سرانه بودجه
نيز دانشجو جذب چگونگي و دانشگاهها به مدارس محدوده از ميتوان را
.داد تسري
بهبود.انگيزههااست بهبود مدارس ، موفقيت راههاي از ديگر يكي
طور به امريكايي ، درمدارس اكنون هم آنها ، گسترش و انگيزهها
جزيي و كوچك انگيزهها از بعضي.است گرفته قرار توجه مورد گستردهاي
بگيري ، ياد را شكسپير متون كمي اگر ميگويند دانشآموز به مثلا هستند ،
را هندسه از قضيه اين اگر ميگويند او به يا ميگيري ، مجاني پيتزاي يك
تا آموزشي ، انگيزههاي اكنون.گرفت خواهي جايزه همبرگر يك كني ، حفظ
هنر يك صورت به را آنها مدارس ، از برخي و رفتهاند پيش رشوه حد
تبعات به نسبت روانشناسان از برخي هرچندميكنند عرضه پيچيده
كه ماشينهايي به دانشآموزان شدن تبديل و مادي انگيزشهاي از استفاده
ولي ;دادهاند هشدار ميكنند ، حركت پاداشها وسيله به شدن كوك با صرفا
مدارس انگيزشي طرحهاي گسترش در كه است آمده پديد موسساتي اكنون هم
تحصيلي بنياد مثال عنوان بهميكنند تلاش مدارس ساير بين در موفق
است ، انگيزشي پروژههاي گسترش زمينه در اطلاعاتي بانك يك كه رنسانس
را زمينه اين در مدرسه عملي 1500 برنامههاي از سرويسدهي و حمايت
بر مبتني كه دنبالهاي پاداشهاي ارائه و برنامهها با و دارد برعهده
بهتري نمرههاي به كه ميكند تشويق را كودكان است برنامهاي آموزش
در و ميشوند شروع كوچكي هديههاي از پاداشها اين.كنند پيدا دسترسي
اين منطقي نتيجه و ميروند پيش نيز دانشگاه به راهيابي سرحد تا نهايت
.ميشود بچهها فراآموزي باعث برخورد ،
به يادگيري و ازآموزش تركيبي كه آلمان دوگانه آموزشي سيستمهاي در
جذاب ، شيوهاي به دانشآموزان است ، كار حين در فراآموزي و سنتي شيوه
كه تجربي ، مدارس اين فارغالتحصيلان.ميشوند كار بازار به ورود آماده
ايران دانش كار دبيرستانهاي با بسيار آنها در رايج آموزشي نظام
هم مساله اين.ميگيرند خوبي مزد بازاركار ، به ورود از پس است ، مشابه
توجه.است گسترش حال در دنيا كشورهاي از خيلي آموزشي نظام در اكنون
انتخاب در كه است موضوعاتي از تجربي ، مدارس مثبت ويژگيهاي به
.ميماند پنهان اولياء ديد از برتر آموزشگاههاي
از تحصيلكنندگان ترك آمار مدارس ، موفقيت با ارتباط در ديگر مساله
كودكاني به ماه در ويژه ، كلوپ يك تگزاس ، آنتونيو سن شهر در.آنهاست
از برخي.ميدهد مالي هزينه كمك دلار هستند ، 50 تحصيل ترك حال در كه
براي ديگر راه.برعهدهميگيرند را وظيفهاي چنين خود نيز ، مدارس
حرفهاي تحصيل به بخشيدن بهبود تحصيلدانشآموزان ، ترك از جلوگيري
انتخاب مشاغليرا ميشوند وسوسه سهولت به مدرسه كنندگان تركاست
آموزشهاي تركيب.آتيندارند تامين ولي داشته زيادي مزد كه كنند
به ويژه سازمانهاي و مدارس مالي مساعدتهاي و عملي با علمي
و مدرسه بين انتقال و ميشود تصميماتي چنين اخذ از مانع دانشآموزان ،
فراگيري به مزد دريافت ضمن كارآموز ، نوآموزان و ميكند آسان را كار
كه شوند تشويق بايد ميكنند ، تحصيل ترك كه كساني.ميدهند ادامه نيز
بدان ميتوانند تحصيل ادامه از كه را موقعيتي و سعادت و آموزش اهميت
.كنند درك يابند ، دست
خصوص در آموزشيميبايست خطمشيهاي تعيينكنندگان اينها ، همه بر علاوه
براي دولتها.كنند تجديدنظر خرجمدارس و دخل چگونگي و بودجه تامين
دانشآموزان تحصيلي موفقيت و داشتهاند برنامهريزي پيش از كه مدارسي
براي ويژه بودجه اختصاص از ولي ميكنند ، خرج پول است ، شده تضمين آنها
در آنها دانشآموزان و هستند ناموفق آموزشگاههاي زمره در كه مدارسي
.ميكنند خودداري ميباشند ، شكست حال
مختلف ابعاد موفقاز آموزشگاههاي ويژگيهاي از شمهاي شد بيان آنچه
تمامي مطالعه با و بيشتر آگاهي دانشآموزانبا اولياي است اميد.بود
انتخابمدرسه به دانشآموز ، شخص داشتن نظر در همهمهمتر از و جوانب
.بورزند اقدام خود فرزند خاص
قائمي فاطمه:تنظيم و ترجمه