پنجم ، شماره 1331 آگوست 1997 ، سال مرداد 1376 ، 17 يكشنبه 26
|
|
و آموزش وزارت پست نامزد مظفر ، حسين
اعلامكردايجاد همشهري با گفتگو در پرورش
آراء از براياستفاده رسمي غير سازمان
دانشگاه و صاحبنظرانحوزه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
كهاز نحوي به شود تحليل بايد نظرحجم از بويژه درسي كتب محتواي
شود افزوده دانشآموزان تفكر و تعقل بر و كاسته ضرور غير محفوظات
آقاي سوي از شده معرفي وزير مظفر ، حسين:فرهنگي علمي سرويس.
با گفتگو در پرورش ، و آموزش وزارت براي خاتمي محمد سيد
.كرد تشريح وزارتخانه براياين را خود برنامههاي مهمترين همشهري
پرورش آموزشو وزارت معضلات و مهمترينمسائلي مورد در مظفر آقاي
فرهنگسازي مسئوليتمشترك كه فرهنگي بيندستگاههاي ناهماهنگي:گفت
بچهها ساختن در پرورش و تاآموزش است شده باعث رفتارسازيدارند ، و
اين همگرايي ، جهت در تلاش.شود روبرو مشكل با دانشآموزان اصلاح و
مجموعه به جامع نگرش.بود خواهد ما اصلي برنامههاي از دستگاهها
مديران درسي ، كتب معلمان ، از اعم تربيت و تعليم پروسه در موثر عوامل
به بايد كه است مسائلي از سيستمي ارتباط برقراري و موجود امكانات و
ارتباط آموزشي نظام وروديهاي بين كه معنا بدين شود ، كامل توجه آن
آموزشي نظام بنيادين تغيير مساله:گفت وي.آيد بهوجود افقي و سيستمي
آن نواقص رفع و موجود نظام در بازنگري به نياز كه است مهم بسيار نيز
.دارد
ارزشهايديني احياي و ديني ارتقايمعرفت و باوري دين مساله مظفر
و شود آنتوجه به بايد كه دانست نيزازمسائلي را پرورش و آموزش در
در دانشآموزان سياسي و اجتماعي ابعاد اينمسائل ، كنار در:افزود
و افراد حقوق رعايت قانونگرايي ، اجتماعي ، انضباط قبيل از مواردي
داده رشد بايد اقتصادي انضباط و اجتماعي عدالت و آزادي روح پرورش
بسيار مسائل از اجتماعي ، مسئوليت احساس تقويت ميان اين در.شود
.پرداخت آن به تربيت و تعليم بستر در بايد كه است اساسي
راه در مشكلاتي:گفت دانشآموزان هميشگيثبتنام مشكل مورد در مظفر
ترتيبات اصلاح و است شده مردم سرگرداني باعث كه دارد وجود ثبتنام
.مناست فوري برنامههاي از مشكل اين حل و ثبتنام
بويژه.تحليلشود بايد درسي كتب محتواي:گفت درسي كتب مورد در وي
و تعقل بر و كاستهشود ضرور غير محفوظات از نحويكه به حجم جهت از
.شود افزوده تفكردانشآموزان
مساله اين:گفت و كرد تلقي مهم رابسيار فرهنگيان معيشت مساله مظفر
.شود اصلاح بايد است كرده وارد خدشه فرهنگيان اجتماعي منزلت به كه
كه پرورشدانست و آموزش مشكلات ازديگر را شيفته چند مدارس مظفر
.است شده شديدآموزش افت باعث
و آنها نفس به اعتماد روحيه تقويت جوانانو شخصيت ارتقاي:گفت وي
يافتن تحقق با كه است اموري از مدرسه ، امور همه در آنها دادن مشاركت
از بعد مستقل زندگي اداره در دانشآموزان داشت انتظار ميتوان آن
.كنند عمل موفق مدرسه
پاسخ در پرورش و آموزش وزارت براي جمهورمنتخب رئيس پيشنهادي وزير
كننده تاكيد و ايستا حالت از آموزش محيط تغيير براي كه پرسش اين به
:گفت هستند ، اولويت در تحول براي بخشها كدام خلاق محيط به محفوظات بر
شروع هم با بايد را همه كه ميدهد نشان عوامل مجموعه به جامع نگرش
علتهاي از يكي.كرد ارزيابي بايد مجموعه يك در را عوامل همه و كرد
كه است درسي كتب حجم ندارد وجود آموزشي محيط در شورونشاط كه اساسي
به بايد.ندارد جامعه نيازهاي و زمان با زيادي تناسب دارم اعتقاد من
ديگر عوامل و جنسيت و سن با متناسب و نيازش اندازه به كس هر
صحنههاي در حضور و انديشيدن براي زمان زيادي مقدار و بياموزيم
ميان بلندمدت ، برنامههاي منظور اين براي.كنيم ايجاد علمي و اجتماعي
.شود اجرا تناسب به كه گرفتهايم نظر در را مدتي كوتاه و مدت
امرآموزش نظريهپردازان از قابلتوجهي بخش:شد پرسيده مظفر از
نظريات از براياستفاده دارند ، قرار وپرورش آموزش سازمان از خارج
تصميم دهد توفيق خدا بندهاگر:گفت وي داريد؟ چهبرنامهاي آنها
را غيررسمي سازمان يك پرورش ، و آموزش رسمي سازمان كنار دارمدر
رسمي سازمان جنب در كميتهها و شوراها ايجاد با حقيقت در كه كنم فعال
حوزه از غيررسمي كارشناسان نظريات گرفتن سازمان اين كار.كند فعاليت
كاري گروههاي و شود جمع آنجا مختلف فكرهاي مجموعه تا است دانشگاه و
فكرهاي و عقول اين اگر كه ميرسد نظر به كنند ، مدون را نظريات اين
.ميشود برطرف تصميمگيري در بياوريم ، نقص فراهم را مختلف
در پرورشي كار محورهاي مورد پرورشدر و آموزش پيشنهادي وزير
:شود فعال هم با محور چهار بايد پرورشي بعد در:گفت خود وزارتخانه
عقلاني جذاب ، و شيرين بيان با مدارس در اعتقادي مفاهيم ترويج و تبليغ
ديني ارزشهاي درونيكردن منطقي ، توجيه با ديني مفاهيم و ارزشها كردن
كردنارزشهاي رفتاري و (قلبي پذيرش)آنها رساندن قلبي باور به و
مشاركت متكيبر و تشويقي و اقناعي باروشهاي مراحل اين همه.ديني
برنامهريزي و موانعهدايت كردن برطرف ما وظيفه.بود خواهد جوانان
كمال در و خشن روشهاي بدوراز بايد كه است مطلوب ايجادشرايط براي
.باشد صميمت و محبت