پنجم ، شماره 1333 آگوست 1997 ، سال مرداد 1376 ، 19 سهشنبه 28
|
|
مهمترين شد اعلام همشهري با گفتگو در
دكتر وبرنامههاي كشور عالي آموزش مشكلات
معين مصطفي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
خاتمي سيدمحمد پيشنهادي وزير معين مصطفي دكتر:فرهنگي علمي سرويس.
همشهري با گفتگو در عالي آموزش و فرهنگ وزارت براي رئيسجمهوري
را خود برنامههاي و كشور عالي آموزش معضلات و مشكلات مهمترين
.است اينگفتگو متن ميآيد پي در آنچه.تشريحكرد
رو پيش كشورمان عالي آموزش مشكلاتيكه و معضلات مهمترين:همشهري.
چيست؟ دارد ،
من نظر به كشور عالي مشكلاتآموزش و مسائل مهمترين:معين دكتر.
با متناسب منزلت و ازشان كشور عالي آموزش نظام -اينهاهستند1
سطوح بين -نيست20 امروزبرخوردار جهان مقتضيات و ما اعتقاداتديني
.دارد وجود ناهماهنگي يكنوع عالي آموزش اجراي و بالايتصميمگيري
آموزشعالي كيفيت -نميگيرد40 عاليصورت آموزش در كافي سرمايهگذاري-3
قرار تحتالشعاعكميت غيردولتي بخشهاي بويژهدر بيرويه گسترش علت به
نيست كافي دردانشگاهها فرهنگي فعاليتهاي وكيفيت كميت -است50 گرفته
دانشگاهها وفارغالتحصيلان محتوا در انقلابي و اخلاقي و ارزشهاياسلامي و
و دانشگاهها ميان وسازنده كافي ارتباط -است60 تبلورنيافته بخوبي
ديگر و ندارد وجود وخدماتي صنعتي اجرايي دستگاههاي با مراكزپژوهشي
نامناسب دانشگاهها وكاركنان دانشجويان استادان ، معيشتي كهوضعيت اين
.ميدهد قرار تحتالشعاع را قشر اين بازدهي و است
چيست؟ شما برنامههاي مشكلات ، مهمترين اين رفع براي:همشهري.
در اقدام و برنامهريزي:اول برنامههايمن ، مهمترين از:معين دكتر.
و دانشگاه شان ارتقاء و آموزشعالي نظام بيشتر هرچه اعتلاي جهت
پيشبرد در دانشگاهيان مشاركتاجتماعي افزايش دانشگاهيان ،
:دوم اجتماعي ، و اقتصادي حلمعضلات و انقلابي اعتقادي ، آرمانهاي
براي عالي آموزش و فرهنگ قانونيوزارت وظايف و ساختار در بازنگري
دولتي عالي آموزش بخشهاي در انسجامبيشتر و هماهنگي تعادل ، ايجاد
عالي آموزش و تحقيقات سهم افزايش براي تلاش:سوم غيردولتي ، و
به توجه با دولت عمومي بودجه و ملي ناخالص توليد از
پژوهش و آموزش وكيفي كمي شاخصهاي بهبود:چهارم جهاني ، استانداردهاي
سطوح تمام در اجتماعي تعميمعدالت و انقلابي و اسلامي تقويتارزشهاي و
عملي طرحهاي گذاشتن بهاجرا و تبيين:پنجم تحقيقات ، و آموزشعالي
عنوان به دانشگاه واجتماعي علمي اعتبار و ارزشي نظام برايارتقاي
و كشور استقلال از صيانت مسئوليتپذيريو فرهنگ تعميق و دانشگاهاسلامي
همبستگي و ارتباط تقويت:ششم و انقلابي و اعتقادي پيشبردآرمانهاي
و دانشگاهها ميان همچنين و عالي آموزش و متوسطه آموزشي نظام ميان
.است خدماتي و كشاورزي و صنعتي بخشهاي با پژوهشي مركز
روند اخير سال تا 4 در 3 كه نشانميدهد ما اجمالي بررسي:همشهري.
شدت دوباره بود ، شده كند سالهاي7071 حدود تا كه مغزها فرار
دانشجويان و نخبگان مهاجرت اخير دوسال يكي در مخصوصا است ، يافته
حل براي و ميبينيد چه در را امر اين علت.است شده بيشتر استعداد با
داريد؟ برنامههايي چه مشكل اين
مشكلات مهمترين از يكي فرارمغزها پديده متاسفانه:معين دكتر.
مختلف عوامل و علل به و نيافتهاست توسعه و سوم جهان كشورهاي
و استادان معيشتي تشديدمشكلات با ميرسد نظر به.دارد بستگي
در.باشد گذاشته روبهافزايش مغزها فرار اخير سالهاي پژوهشگراندر
مدنظر را مختلفي برنامههاي و سياستها روند اين كاهش يا جهتپيشگيري
مراكز به مستعد همهافراد دسترسي امكان ايجاد جمله آن ازداريم
نهاديكردن و نيزساماندهي و برابر فرصتهاي با كشور درسراسر دانشگاهي
ويژه ضوابط و مقررات باوضع عالي آموزش در خلاق آموزشاستعدادهاي امر
.است- گذشته از بيش - خدماتي و آموزشي ، پژوهشي
و مشكلات اگرچه آزاد دانشگاه غيردولتيبويژه دانشگاههاي:همشهري.
اجتماعي واقعيت يك اكنون دارد ، اما همراه به را بسياري مسائل
بود؟ چهخواهد آن قبال در شما سياست.است
موسسات تاسيس كلي ضوابط و چارچوب كه ابتدا همان از:معين دكتر.
قرار بحث مورد فرهنگي انقلاب عالي شوراي در غيردولتي عالي آموزش
فعاليتهاي و عالي آموزش در مردم موثر مشاركت به من ميگرفت ،
عالي آموزش نظام نظارت تحت و مقررات و ضوابط چارچوب در تحقيقاتي ،
مقررات و ضوابط به تمكين عدم ابتدا همان از مشكل.بودم معتقد كشور
زمان اين در اميدوارمبود كشور عالي آموزش دستگاه نظارت و قانوني
و بيشتر هرچه قانونمندي جهت در اسلامي آزاد دانشگاه اجرايي مديريت
و عالي آموزش وزارتين نظارت با خود واحدهاي علمي كيفيت ارتقاي
فرهنگ وزارت.آورد عمل به خوبي همكاري پزشكي آموزش و درمان بهداشت ،
تضمين جهت در را لازم حمايتهاي و پشتيباني زمينه اين در عالي آموزش و
.آورد خواهد عمل به كشور عالي آموزش نظام بيشتر هرچه اعتبار
دهيد ، انجام داريد قصد عنوانكرديد كه برنامههايي در:همشهري.
قوانين كارآيي و كفايت عدم خواهدبود ، شما سدراه كه مشكلي مهمترين
ديگر؟ مسائل يا است
و مسئولان بر حاكم بينش در تنگناياصلي ميرسد نظر به:معين دكتر.
مراكز و دانشگاهها نيز و اجرايي مختلف دستگاههاي در ايشان همكاران
بيشتر هرچه هماهنگي و تعاون همكاريو ارتباط ، فرهنگ.است پژوهشي
در سنجيده بابرنامهريزيهاي اجرايي دستگاههاي و علمي ميانمراكز
و قوانين وضع بعضيزمينهها ، در البته.شود تقويت بلندمدتميتواند
ممكن نيز تغييراتي.موثرباشد ميتواند همكاريها ، مقرراتتسهيلكننده
مقررات در نيز و وپژوهشي آموزشي آييننامههاي از دربرخي است
.شود اجراييداده