پنجم ، شماره 1337 آگوست 1997 ، سال شهريور 1376 ، 24 يكشنبه 2
|
|
چيست؟ ذهني ماندگي عقب
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
در گام نخستين ترديد بدون ذهني مانده عقب كودكان شناخت ضرورت
همانا ذهني مانده عقب كودكان موجود وضعيت در تحول هرگونه انجام
مسئولانه سازندهو مثبت ، انگيزش ايجاد و جامعه به كودكان شناساندناين
است جامعه افراد بين در
كه است ممكن وقتي پرورش و آموزش امر در موفقيت كلي بطور:اشاره
بشناسيم كند رشد ميتواند و كههست طور آن را (كودك يعني) تربيت موضوع
كودك فرديت و وحدت پذيرش و شناختن با كودك رشد مطالعه.بفهميم و
را او بايد و يگانهاست فردي خود كودك هر كه معنا بدين.ميشود آغاز
نيستند بزرگسالان مينياتور كودكان وپذيرفت ، شناخت مستقل فردي بصورت
به مخصوص معينو استعدادهايي و اميال احتياجات ، كه هستند بلكهافرادي
.دارند خود
بهترين واز مسائل مهمترين از جامعه يك كودكان به كامل عنايت
تمام در امروزه محسوبميگردد ، جامعه آن آينده براي سرمايهگذاريها
مورد ذهني مانده عقب كودكان ويژه استثناييبه كودكان بشري جوامع
فعاليتهاي مهمترين از يكي حاضر حال در.قراردارند خاص توجه
و شغلي آموزشهاي و تربيت و تعليم توانبخشي ، جهت در جوامع كارگزاران
بررسيهاي رهگذر اين در كه است كودكانمعلول تولد از پيشگيري و حرفهاي
روشن را موروثي امراض و ژنتيكي ناهنجاريهاي غالب دانشمندان ارزشمند
مشاورههاي و وراثت قوانين گرفتن نظر در با.است كرده پيشبيني و
هنگام به و ازدواج از قبل مختلف بررسيهاي و آزمونها و ژنتيكي
پيشگيري ذهني مانده عقب و معلول كودكان تولد از ميتوان بارداري
.نمود
و مستمر تلاشهاي هنوزعليرغم كه است ذهني خاص شرايط ذهني ماندگي عقب
صورتي به گوناگون رشتههاي متخصصان محققانو از بسياري توجه خور در
است ، نشده شناخته آن پيچيدگيهاي و ظرافتها است شايسته و بايسته كه
تصور و داشته ذهني عقبماندگي از نادرستي استنباط مردم از گروهي
به شخصي از ميتواند و بوده مرض يك همانند ذهني عقبماندگي كه ميكنند
قابل سرخجه و آبله سل ، بيماريهاي همانند و نموده سرايت ديگر شخص
.باشد كودكان ميان در انتقال
يا رواني همانبيماري ذهني عقبماندگي كه عقيدهاند اين بر نيز عدهاي
ميان در گاهگاهي حتي ونادرست غلط برداشتهاي چنين است ، ديوانگي
بالطبع شرايط اين تاثير تحت.ميخورد چشم نيزبه كرده تحصيل افراد
ناشكفته غالبا نيز ذهني عقبمانده كودكان معصومانه ، وجود غنچههاي
و غربت نهايت در ايشان از بسياري تاريخ دور گذشته در ميماند ،
يكساني جايگاه از مختلف جوامع در نيز اينك و برده بسر مهجوريت
:گفت ميتوان ذهني عقبماندگي تعريف در كلي طور به نيستند ، برخوردار
خود همسالان به نسبت ذهني فعاليتهاي نظر از كه هستند جامعه از افرادي
محيط ، با همسازي يادگيري ، توانايي از نتيجه در و داشته نارسايي
درجات به صحيح استدلال و قضاوت و مفاهيم درك تجربيات ، از بهرهبرداري
يا تولد بدو از آنها ذهني فعاليتهاي در نارسايي و محرومند مختلف
.دارد وجود كودكي اوليه مراحل
عقب كودكان طبقهبندي كه كرد اذعان ذهنيبايد عقبماندگي انواع
شماره با عقبماندگيها تعداد و نوع زيرا است ، دشوار ذهنيامري مانده
گوناگون علل به است ممكن ذهني عقبماندگي اينكه و است برابر آنها
.شود ايجاد
طبقهبندي تربيتهركدام و تعليم متخصصين و روانشناسان روانپزشكان ،
به اينجا در ما كه كردهاند ذهنيارائه عقبماندگي از را جداگانهاي
.ميپردازيم تربيت و تعليم متخصصين و علما ديدگاههاي شرح
(هوشبهر 9075) "SlowLeaner كندآموز ، گروه -1
(هوشبهر 7570)"Educable"آموزشپذير ذهني عقبمانده گروه -2
(هوشبهر 5025) "Trainable" تربيتپذير ذهني عقبمانده گروه -3
كمتر هوشبهر) "Totallydepndent"حمايتپذير ذهني عقبمانده گروه -4
(از 25
و آموزشي مقاصد و معيارها نظر از كودكاني كندآموزچنين كودكان
و بوده انتقال دير كمي آنها نميشوند ، محسوب ذهني مانده عقب پرورشي ،
ظاهر در اما ميدهند نشان ضعف خود از پيچيده مفاهيم بيان و درك در
مشكل خود اجتماع و فرهنگ محيط ، با متناسب سازشي رفتارهاي كردن
.شوند تحصيل به مشغول عادي مدارس در بايد و ندارند ويژهاي
ذهني تحول و رشد دليل به كودكان آموزشپذيراين عقبمانده كودكان
هستند ، ناتوان عادي ابتدايي مدارس برنامههاي متوسط ، در از كمتر
.بخشند تكامل زمينه سه در را خود يادگيري ظرفيت ميتوانند ليكن
.حداقل سطح يك در تحصيلي موضوعات در آموزشپذيري (الف
جامعه در بتوانند اينكه حد در اجتماعي يافتگي سازش در آموزشپذيري (ب
.كنند زندگي مستقل طور به
و نوجواني دردوره بعدا بتوانند كه طوري به شغلي كفايت كسب (ج
.كنند حمايت جزيي يا بطوركلي را خود جواني
چندان ابتكاري و فكري فعاليتهاي به رغبت و كافي تمركز از كودكان اين
حرفهاي و اجتماعي يافتگي سازش داراي كودكاني چنين نيستند ، برخوردار
خوبي به را ماهر نيمه و عملي كارهاي تكرار ، و تمرين با و هستند
حدي تا ابتداييرا تحصيلات يافته نظام راهنماييهاي با و ميدهند انجام
...و دامداري نگهباني ، مثل مشاغلساده به نهايت در و ميگذارند سر پشت
.ميشوند مشغول
در تربيتپذير مانده عقب تربيتپذيركودكان ذهني مانده عقب كودكان
غذا پوشيدن ، لباس قبيل از ياري خود ميتوانندمهارتهاي مجموع
را يافتگياجتماعي سازش كه هستند قادر و بياموزند را زدن خوردن ، مسواك
در يا خانه در و همسايگانفراگيرند و خانواده با ارتباط برقراري در
.باشند سودمند اقتصادي نظر از حمايتي وكارگاههاي شبانهروزي موسسات
به كودكان كاملاين وابسته يا حمايتپذير ذهني مانده عقب كودكان
شدن اجتماعي و ياري خود درفراگيري دارند كه عميقي عقبماندگي دليل
و ندارند را شغلي مهارتهاي فراگيري استعداد وهمچنين هستند ناتوان
بزرگسالان مداوم سرپرستي به كودكاني چنين عاجزند درامد حداقل كسب در
نيز ديگري شديد معلوليتهاي به كودكان اين غالب كه هستند نيازمند خود
ديگران مستقيم سرپرستي و مراقبت به خود بقاي براي و هستند دچار
.نيازمندند
از ذهني عقبماندگي علل مورد در ذهنيهمواره عقبماندگي علل و علت
امروزه است ، مطرح پرسشهايي جامعه افراد ساير و مربيان والدين ، سوي
آمده بدست مختلف ، اطلاعات رشتههاي متخصصان فراوان تلاشهاي عليرغم
بدون ابهام پرده در كه آنچه با درمقايسه ذهني عقبماندگي پيرامون
.است ناچيز بسيار است مانده پاسخ
روشن ذهني عللعقبماندگي يا علت عنوان به تاكنون كه آنچه براساس
.بيانكرد خلاصه طور به ميتوان شده
هم قبيل از مادرزادي و ژنتيكي عوارض تولدشامل از قبل علل (الف
مسموميتها ، عفوني ، بيماريهاي و سرخجه الكليسم ، ارثي ، سيفليس خوني ،
.رواني عاطفي ويژگيهاي و داخلي غدد اختلالات و تغذيه سوء
و ضربهها طولاني ، زايمانهاي بر مشتمل تولدكه هنگام عوارض (ب
.هستند تولد هنگام به كودك مغز به وارده لطمههاي
مسموميتها ، مننژيتها ، انواع از ميتوان تولدكه از بعد علل (ج
داخليكودك ، غدد اختلالات و كودك مغز مننژيتهاي بر ضربههايوارده
و فرهنگي عوامل ورواني ، جسمي خستگيهاي سوءتغذيه ، و غذا كمبود
.برد نام را تربيتي
مراقبت (پيشگيريكنيم1 ذهني مانده عقب كودكان تولد از چگونه
بيشتر احتمال كه آنهايي باردارمخصوصا مادران از پي در پي و مستمر
هنگام بارداري ، دوران در ويژه به دارند عقبمانده كودك حمل در
.زايمان از بعد و زايمان
قصد كه برايافرادي تشخيص مراكز ژنتيكي ، مشاوره مراكز ايجاد (2
كه مادران و پدران با ومشاوره نمودهاند ازدواج تازه يا و ازدواج
.هستند عقبمانده بچه يك صاحب
زيست محيط در كه مختلف ميكروبهاي و مسمومكننده مخدر مواد داروهاي (3
كاملا بايد هستند ، خطرناك نوازد و طبيعينطفه رشد براي ميباشد
مصرف و خطرناك عناصر گونه اين مورد در را والدين و شود داده تشخيص
.نمود آگاه ميباشند بيماريزا ميكروبهاي حامل احيانا كه موادي
اشعه) نامرئي معرضاشعههاي در گرفتن قرار از بايد باردار مادران (4
.كنند خودداري جدي بطور (ايكس
والدين خطير وظايف از مدرسه كوچه ، منزل ، در كودكان از مراقبت (5
و تصادفات علت به كودكان از زيادي تعداد ساله همه زيرا ميباشد ،
.ميگردند ذهني عقبماندگي و مغزي شديد دچارضايعات ناگهاني شديد لطمات
ميتواند نيز سرپرستيپدري و مادري محبت و مهر از كودك ماندن دور (6
جا به نامطلوب اثر كودك هوشي روانيو طبيعي رشد در كه باشد عاملي
.بگذارد
با مربيان و تربيتمتخصصين مناسب ، و صحيح برنامهريزيهاي و طرح (7
.آنها اولياء و ذهني مانده كودكانعقب با كردن كار جهت كفايت
ذهني عقبماندگان مقابل در جامعه كارگزاران نقش
دليل همان به ذهني مانده عقب افراد جامعه هر در معلول افراد بين در
ويژهاي بس جايگاه از فكري قواي در ملاحظه قابل كاستي و نقص
.دارند حمايت و توجه به بيشتري نياز و برخوردارند
كودكان موجود دروضعيت تحول هرگونه انجام در گام نخستين ترديد بدون
انگيزش ايجاد و جامعه به كودكان اين شناساندن همانا ذهني مانده عقب
اين در كه.است جامعه افراد بين در مسئولانه و سازنده مثبت ،
امور ويژهمتصديان به جامعه كارگزاران برعهده خطيري رهگذرمسئوليت
تلويزيون راديو ، ) جمعي وسايلارتباط دستاندركاران و فرهنگي و آموزشي
.ميباشد(مطبوعات ساير و
خدمات و بهداشتيدرماني لازم تسهيلات ارائه و خاص توجه خلاصه ، طور به
معلول فرزند داراي كه برايخانوادههايي ژنتيكي مشاوره مراكز و
كودكان براي توانبخشي خدمات و آموزشي امكانات نمودن فراهم هستند ،
والدين ، شناساندن آموزش رشد ، اوليه سنين از ذهني مانده عقب معلولو
در جامعه به ذهني مانده افرادعقب قابليتهاي و توانمنديها و ويژگيها
آنها ، به نسبت مردم اقشار در سازنده مثبتو نگرش ايجاد جهت
وروستايي شهري مناطق در شده حمايت حرفهاي و شغلي ايجادكارگاههاي
از بعضي شغلي ظرفيتهاي درصدياز اختصاص ذهني ، مانده عقب افراد ويژه
معلول افراد مفيد اشتغال براي وغيردولتي دولتي واحدهاي در مشاغل
تامين راستاي در آنها به توجه كه است جملهمسائلي از ذهني
.نظرميرسد به ضروريات از ذهني ماندگان عقب اجتماعي و نيازهايفردي
خسروي برات