پنجم ، شماره 1337 آگوست 1997 ، سال شهريور 1376 ، 24 يكشنبه 2
|
|
چگونه دارند شنوايي اختلال كه كودكاني با
كنيم رفتار
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
علت به كه هستند تحصيل به شاغل كودكاني شده مشاهده مدارس اغلب در
تحصيلي افت سبب مسئله همين و دارند مشكلاتي درس كلاس در شنوايي اختلال
دانشآموز هم و معلم هم زياد احتمال به كه حالي در ميشود دانشآموز در
.نيست رضايتبخش كار نتيجه اما دارند آموزش براي وافي و كافي سعي
به توجه ميرود تصور كه دارم پيشنهادي عزيز آموزگاران براي بنابراين
شمابا كلاس ، در دارد احتمال.باشد اينچناني معضلات راهگشاي آن
دانشآموزي چنيناست مشكلشنوايي داراي كه شويد مواجه دانشآموزي
:ميدهد نشان را زير علائم از برخي يا احتمالاتمام
آنها به عدمپاسخگويي بالطبع و سوالات درك عدم بيتوجهي2ـ 1ـ
شده گفته سخنان تكرار تقاضاي 3ـ
شدن واقع مخاطب هنگام به اضطراب 4ـ
سركلاس در زودرس خستگي و بيحالي 5ـ
كلاسي بحثهاي در نكردن شركت 6ـ
گوينده شخص و مسيرصوت جستجوي منظور به اطراف به نگاه 7ـ
گوش از مايع ترشح و بهمراهحساسيت گوش متناوب دردهاي و آزارها 8ـ
كردن صحبت ملايم يا و بلند 9ـ
جايگزين يا و گفتاري معين حذفصداهاي بصورت كردن صحبت در اشكال -10
.ديگر صداي جاي به كردنصدايي
كه است اين ممكن كار داريدبهترين كلاس در دانشآموزي چنين كه زماني
سنجش كلينيكهاي به شنوايي ارزيابي جهت را كودك بخواهيم او والدين از
در ميتوانيد نيز شما مراكز اين بودن دسترس در وجود با.ببرند شنوايي
نمونه چند كه كنيد كمك دانشآموزي چنين به مختلف روشهاي با درس كلاس
:از عبارتند روشها اين از
لبخواني از بتواند بطوريكه بنشانيد كلاس جلوي در را دانشآموز 1ـ
با را شنيدههايش همه مانند كمشنوايي داراي كودك زيرا كند ، استفاده
.ميكند تكميل ديدن
را خود سخنان و كنيد صحبت بطورطبيعي شنوايي مشكل دچار كودك با 2ـ
شود بيان طبيعي بحالت وقتي كلمات ديدن كه چرا نكنيد همراه باتاكيد
تغيير شدت و تاكيد بواسطه لبها حركات كه است زماني از واضحتر بسيار
.ميكند
نپوشانيد زدن حينحرف در را خود صورت از قسمت هيچ 3ـ
و لبها حركات ديدن بتابد ، شما چهره به مناسب نور كه كنيد دقت 4ـ
سايهاي كه است زماني از راحتتر مراتب به كافي نور زير در صورت حالات
يا پنجره مقابل در ايستادن از منظور بدينباشد افتاده شما صورت روي
.بپرهيزيد گيرد قرار شما پشت در منبع بطوريكه نور منبع
سياه تخته روي وقتي و نكنيد حركت كردن صحبت حين در حتيالامكان 5ـ
نكنيد صحبت مينويسيد مطلبي
تشويق و ترغيب كلاس در بحثهايگروهي در شركت به را كودكاني چنين 6ـ
.نمائيد
.كنيد حاصل اطمينان تفهيمكودك و توجه از تكاليف ، گفتن هنگام 7ـ
روز يك است ممكن كه ترتيب باشدبدين متغير كودك شنوايي است ممكن 8ـ
همين به باشد داشته شنواييبدتري ديگر روز و خوب نسبتا شنوايي
.اجتنابنمائيد موقتي بيتوجهيهاي بخاطر تنبيهوي از دليل
وي موضوع اين.كنيد تشويق موزيكال فعاليتهاي در شركت به را كودك 9ـ
كه كمي شنوايي از استفاده همچنين و گفتارش در ريتم از استفاده در را
.ميكند ياري دارد ،
خود سمعك كلاس در كه شويد ميكندمطمئن استفاده سمعك از كودك اگر 10ـ
.است كرده راروشن
سمعك صحيح نگهداري و برداشتن خشن ، و جمعي دسته بازيهاي هنگام به 11ـ
.دهيد آموزش كودك به را
چنين كه چرا بپرهيزيد چنيندانشآموزي به غيرمتعارف توجه از 12ـ
.شود رفتار مانندسايرين او با دارد دوست چيز همه از فرديقبل
بچهها تا آوريد بوجود دانشآموزان ساير و او براي صميمانهاي محيط 13ـ
.نمايند خودداري سمعكش به رساندن آسيب و وي آزار از
باباپور آزيتا