پنجم ، شماره 1339 آگوست 1997 ، سال شهريور 1376 ، 26 سهشنبه 4
|
|
داد؟ آموزش ميتوان را خلاقيت آيا
1- Arieti, Siluan (1976) Creativity- Inc. New York
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
درسطحگسترده خلاقيت عمومي تاتوانائيهاي ميشود سعي همگاني آموزش در
سختيها تابا ميدهد را اينقابليت افراد مثلابه گيرد قرار تقويت مورد
اجتماعي ميكندروابط كمك اجتماعي سطح در برخوردكنند شايستهاي نحو به
بين روابطمناسب برقراري به كمك نيز درخانواده و بفهمند بهتر را
.مينمايد خانواده افراد
داشتهاست وجود روانشناسي صاحبنظران نزد سوال اين همواره ديرباز از
به پاسخ در ياخير؟ هست آدميان بين مشترك يكصفت خلاقيت توانائي آيا كه
خلاقيت توانائي كه معتقدهستند معاصر نظريهپردازان برخياز سوال اين
از آنها بقيه و است شده نهاده وديعه به انسانها از عدهاي نزد فقط
نظريهپردازان از ديگر برخي اماهستند بيبهره الهي بزرگ نعمت اين
نزد استعدادها و توانائيها ساير همچون خلاقيت توانائي كه هستند معتقد
همه ديگر بهعبارت دارد ، وجود مختلف درجات با ولي انسانها تمامي
ديگر فرد به فردي از آن مقدار اما هستند استعداد اين صاحب انسانها
و ميكند تائيد را ادعايفوق صحت تحقيقات امروزه ، .است متفاوت
.است بينآدميان در همگاني و مشترك يكصفت خلاقيت استعداد كه نشانميدهد
كه سوالياست نكته اين ميشود ، آغاز زماني چه از خلاقيت واقعا اما ،
زمينه اين در.ميرسد بنظر ضروري و مهم آنبسيار به توجه و پرداختن
كافي خلاقيت پرورش استبراي خلاق كسي چه اينكه صرفدانستن كه گفت بايد
وپرورش رشد نحو چه به خلاقيت كهبدانيم است اين مهم بلكه.نخواهدبود
از توانائي رشداين كه ميدهد نشان خلاقيت مربوطبه تحقيقات.مييابد
ثبوت مرتبه به دوراندبيرستان در و ميشود آغاز كودكي دوران همان
تا يافتهباشد پرورش مراحل همين توانائيدر اين اگر البته.خودشميرسد
تا كودكي دوران خلاقيتاز درحقيقت.ميشود آنافزوده غناي به عمر پايان
تجربه اينميگردد رشدخود براي مامني بدنبال نوجوانيهميشه
سطوحمختلف در خلاقيت آموزش بهامر بايد كه ميدهد نشان گرانبهايتحقيقي
استاندارد باروشهاي هم آن (دبيرستان دبستان ، راهنمائي ، ) تحصيلي
دانشآموزان خلاقه بهتوانائيهاي بايد كه اين كردمهمتر مبادرت
واز گذاشت احترام ورزشي و فرهنگي ، علمي هنري ، گوناگون درمقولههاي
.كرد مناسباستقبال و درست نحو به آنها
خلاقيت ضرورتهايآموزش به كلي يكچهارچوب در ميگردد سعي اينجا در
.شود اشاره
همگاني آموزش
توانمندسازيشخصيت ذهن ، راانعطافپذيري همگاني آموزش محوريت
فردي اجتماعي ، مناسب بسترهاي و (واعتمادبهنفس استقلال روحيه پرورش)
ميشود ، سعي همگاني آموزش در ديگر بهعبارت.ميدهد تشكيل خانوادگي و
قرار تقويت مورد سطحگسترده در خلاقيت عمومي توانائيهاي تا
راميدهد قابليت اين افراد به سطحفردي ، در خلاقيت عمومي توانائي.گيرد
جديت با و بااميدواري يعني.شوند روبرو نحوشايستهاي به سختيها با تا
توانائي اجتماعي ، درسطح اما.بروند مشكلات مصاف پشتكاربه و
اجتماعي ازرويدادهاي افراد تا ميكند كمك عموميخلاقيت
ونسبتبه بفهمند بهتر را روابطاجتماعي كنند ، پيدا دركواقعبينانهتري
خلاقيت عمومي خانوادگيتوانائي سطح در.دهند مناسبينشان عكسالعمل آنها
.شود برقرار خانواده مابينافراد مناسبتري روابط تا كمكميكند
بهتر كنندو پيدا آينده چشماندازهاي زندگيو به نسبت مثبتتري آنهانگرش
سطح در اينكه خلاصه.نمايند مبادرت يكديگر با ارتباطيخود مشكلات حل به
.ميشود فراهم توانمند پرورشانسانهاي و آموزش براي همگاني ، زمينه
ويژه آموزش
در بطورخاص فكر آموزش ، اين در.قراردارد ويژه آموزش دوم بعد در
.مييابد تخصص كرده ، بهاصطلاح كسب را مناسب و مهارتمطلوب زمينه يك
مختلف زمينههاي در دانشآموزان خاص انديشههاي پرورش بعنوانمثال
سپس و دبيرستان و راهنمائي دوران در فرهنگي و هنري اجتماعي ، علمي ،
كاربردي بطور را خود فكري خدمات بتواند فرد كه ميگردد باعث دانشگاه
.دهد قرار جامعه دراختيار
در كه است ويژهاين آموزش و همگاني ميانآموزش موجود اساسي تفاوت
فرد به خدمت و آشناميشود خود قابليتهاي با همگانيفرد آموزش
به فرد قابليتهاي شناخت علاوهبر ويژه آموزش در اما مدنظراست
ابعادخلاقيت كه اكنون.ميشود توجه (جامعه به كمك) اجتماعي خدمات
:ميپردازيم نكته چند بهتذكر گرفت قرار بحث مورد
چندان شخصيت پرورش به توجه بدون خلاقيت پرورش تحقيقات ، براساس نخست
تضمين ما به خلاق انديشه وجود صرف ديگر بهعبارت.بود نخواهد مفيد
باشد ميخواهد كه سطحي درهر را انديشه اين فرد حتما كه نميدهد
شخصيتيبسياري عوامل راه اين در قطعا.برساند توليد و بازدهي بهمرحله
نظير عواملي.خلاقميشود انديشه رسيدن ازبهنتيجه مانع كه دارد وجود
به نبودننسبت حساس اضطراب ، پشتكار ، نبود پايين ، اعتمادبهنفس
ميروند شمار به ازعواملي فكر يكنواختي بههمرنگي ، تمايل پديدهها ،
ديدن تدارك رو اين از.ميكنند سد را خلاق انديشه راهسير كه
مهمترين شود منجر فوق عواملشخصيتي ساختن برطرف به زمينهايكه
نقش بر بويژه ميان اين در.ميرود شمار به خلاق انديشه رشد براي قدم
.ميگردد تاكيد مدرسه سپس و خانواده
يا خانواده) نظير محيطي كهعوامل ميدهند نشان تحقيقات (دوم
به يا خاموشكرده بلندمدت در را بارقههايخلاقيت قادرند (اجتماع
خلاق بهانديشهورزي نوجوان يا كودك كه زماني.ببرند بين از كلي
-رواني حمايت مورد چنانچه بنابراين است آسيبپذير ميپردازدشديدا
شخصيتاشدر بلكه و انديشه نهتنها نگيرد قرار اجتماعي -عاطفي
ارزيابيهاي نظير محيطي عوامل ترتيب بدين.ميگيرد قرار تهديد معرض
انتقاد زودهنگام ، و نابجا انتظارات غيرمنطقي ، و عجولانه خودخواهانه ،
احترام انديشه ، اصل به نداشتن توجه محدوديتگذاري ، غيرمنطقي ، و خشك
تضعيف يا تخريب در همگي زدن برچسب و موضعگيري انديشه ، به نگذاشتن
گرفت نتيجه شدميتوان مطرح آنچه اساس بر.دارند شگرف نقشي خلاق انديشه
را راه و كرده توجه اساسي طور به خلاق انديشهورزي و بهخلاقيت بايد كه
نظارهگر انشاءالله تا نمود هموار الهي بزرگ نعمت اين پرورش براي
فرهنگي علمي ، تماميابعاد در اسلامي جامعه استعدادهايخلاقه از بهرهگيري
.اجتماعيباشيم و
پيرخايفي عليرضا
:منابع
2- Amabile, Teresa and Hennessey Beth (1987)Creativity and learning
3- Chadha.N.K (1984), Pers Pective in Creativity
4- Albert.R.S (1983), The Social- Psyclology Of Creativity
5- Sterenbery.R.(1993) An Investment Approach to Creativity