پنجم ، شماره 1344 سپتامبر 1997 ، سال شهريور 1376 ، 1 دوشنبه 10
|
|
كنيم ترسيم دقيقتر را چشماندازها
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(اول بخش) المپيادها در ايراني جوانان درخشان موفقيت حاشيه در
جهاني المپياد دوره هشتمين و بيست اول برنده انوري ، سيدمهدي
نياز مطالعه و تحقيق براي بيشتري امكانات به ما پژوهان دانش:فيزيك
تحصيل به بتوانند روزمره مشكلات از دور به و خاطر فراغ با تا دارند
.دهند ادامه
اگر:شيمي المپياد نهمين و دربيست طلا مدال صاحب جاويدي ، بابك
با ميخواهد كه هدفي آن دنبال و خودشنبيند در را تواناييها آن فرد
.نميرسد جا هيچ به نرود ، جديت
...كاروان پي در گامي
علميجهان ، آوردگاههاي در ما جوانانهوشمند درخشش كه است سالي چند
و مياندانشآموزان در را تازهاي وآرزوهاي ميآفريند شوق و شور
.ميزند دامن افتخارآفرين ميدانهاي اين به راهيابي براي دانشجويان
ميكنند ، ارزيابي را كاميابيها اين ژرفتر نگاهي با كه كارشناساني
به هوشمند نوجوانان و جوانان داشتن گسيل با همراه كه دارند رغبت
در را ايران بيشتر جمعيت كه قشر اين علمي بنيه به علمي ، آوردگاههاي
در ميتوان رويكردي چنين با كه چرا شود ، داده بايسته قيمت برميگيرند ،
گزارش.برداشت گامي امروز جهان در تكنولوژي و دانش پرشتاب كاروان پي
.ميخوانيم شده تهيه زمينه همين در كه را حاضر
كسب بويژه جهاني هنري -علمي مسابقات در ايراني جوانان موفقيت
رغمبرخي به كه است آن نشانگر واقع به المپيادها در نخست عنوانهاي
از ايراني جوانان پيشرفته ، كشورهاي امكانات با مقايسه در كمبودها
رشد و بالندگي براي شاخصي و ويژه توانمندي و خلاقيت سرشار ، استعداد
.برخوردارند بيشتر هرچه
برنامهريزيهاي با بتوانيم اگر دريافتكه ميتوان وضوح به بنابراين
مناسب بستر خلاقيت ، و همهاستعداد اين براي خور در و جانبه همه
در نيز جامعه متن در چه و آموزشكشور نظام در چه پرورشي -آموزشي
...و اطلاعرساني تفريحي ، - رسانهاي امكانات بكارگيري با و خانواده
.درخشيد خواهند جهاني سطح در اين از بيش ما جوانان سازيم ، فراهم
بسيار نيز ملي سطح در وتوانمنديها استعدادها اين كشف بيترديد
مادي و معنوي سرشار سرمايههاي اين زيرا.است اميدواركننده و راهگشا
عرصههاي در كشور فزاينده پيشرفت و استقلال ضامن و پشتوانه بهترين
.ميآيند شمار به مختلف
عوامليزمينهساز مجموعه چه راستي به چيست؟اما پيروزي عوامل
يا آموزشي نظام خانواده ، چيست؟ عامل مهمترين و پيروزيهاست اين
دانشآموز؟ پشتكار و توانايي
بيست در اخيرا كه مشهد شهيدهاشمينژاد دبيرستان از جاويدي بابك
در است ، آورده دست به طلا كانادامدال در شيمي المپياد نهمين و
:ميگويد اينزمينه
و سعي دارد ، خدا به آدم كه توكلي.است مشخصي موارد موفقيت ، عوامل
كه نفسي به اعتماد ميكند ، دنبال هدفش به اعتقاد دنبال به كه تلاشي
باشگاه تاسيس معلمينميكنند ، و مادر و پدر كه كمكي دارد ،
آمادهسازي ساختن متمركز و پرورش و آموزش سوي دانشپژوهاناز
.بودهاند سهيم من موفقيت در همه و همه المپيادها ، براي دانشآموزان
:ميافزايد وي
آن فرد اگر.باشد دانشآموزمهمتر خود ميكنم فكر من البته
جديت با ميخواهد كه هدفي آن دنبال و نبيند خودش در تواناييهارا
در كه تسهيلاتي با نيز پرورش و آموزش گرچه.نميرسد جا هيچ به نرود ،
.است موفقيت مسير در موثري زمينهساز ميدهد ، قرار دانشآموز اختيار
دانشگاه به ورود براي سراسري كنكور در قبولي شرط حذف جاويدي ، بابك
المپياد در نهايي شركتكنندگان پرورشبراي و آموزش تسهيلات مهمترين را
كنكور ، دغدغه بدون ميكند كمك دانشآموز به مساله اين زيرا.ميداند
.سازد متمركز جهت يك در را خود تلاش همه
جهاني المپياد در كه تهران علامهحلي مدرسه از انوري ، سيدمهدي
كرده كسب را اول رتبه جهان ، كشور از 56 شركتكننده ميان 266 از فيزيك
يا و بودهاند ، سهيم او موفقيت در كه عواملي مجموعه درباره نيز است ،
:ميگويد است ، بوده روبهرو آنها با كه احتمالي كمبودهاي
زحمت خيلي من براي چون.نداشتم مشكلي هيچ خانواده ، نظر از من
طور به پرورش ، و آموزش نظر از ولي.دارم خوبي خيلي خانواده و كشيدند
ديگر موارد يا و مادي مشكلات دليل به شايد مقوله اين در ما كشور كلي
معلمان مدت اين در ما خوشبختانه البته.ميكند عمل ضعيف قدري يك
زيادي زحمت ما موفقيت براي مادي چشمداشت هيچ بدون كه داشتيم دلسوزي
.كشيدند
بيشتري بهامكانات دانشجويان و كهدانشآموزان گفت ميتوان مجموع در
از دور به و خاطر بافراغ تا دارند نياز ومطالعه تحقيق براي
حداقل كه ترتيبي به.ادامهدهند تحصيل به بتوانند مشكلاتروزمره ،
ما كشور در كه مشكلي.مضيقهنباشد در كتاب تهيه براي دانشپژوه
روز به و جديد كتابهاي ميخورد ، كتابخانهها چشم به زياد متاسفانه
آن و است كم تخصصي و علمي كتابخانههاي تعداد وقتها خيلي.ندارند را
.ميگيرد قرار دانشپژوهان دسترس در كمتر هست كه هم تعداد
گزافي هزينه باشد ، خارجي نظردانشپژوه مورد كتاب اگر:ميافزايد وي
مشكل خيليها براي هزينه اين پرداخت است ممكن هرحال به كه ميطلبد را
.باشد
دردورههاي بويژه مدارس در كتابخانه مهمنبود كاستي يك
وجودي بهضرورت نسبت را جديتري بسيار كهنگاه دبيرستان و راهنمايي
پرورش و آموزش نظام اساسي مشكلات از يكي كتابخوانيميطلبد ، و كتاب
.ماست كشور
معلمان و جستجوگر و خلاق حساس ، نكتهبين ، دانشآموزان از بسياري
بسيار كاستيهاي از يكي عنوان موضوعبه اين كه معتقدند جدي و دلسوز
بايد خلاقيتها ، و شكوفايياستعدادها در بازدارنده و آموزشي مهم
در آموزش از ساعاتي اختصاص طرحگيرد قرار دستاندركاران توجه مورد
در طرحي هر بيترديد اما است اعتنايي قابل بحث آزاد ، مطالعه به مدارس
خود واقعي راهكارهاي و جايگاه آموزشي -تربيتي عميق نگرش يك چارچوب
.ميكند پيدا را