پنجم ، شماره 1345 سپتامبر 1997 ، سال شهريور 1376 ، 2 سهشنبه 11
|
|
دهيم عادت عميق يادگيري به را جوانان
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(آخر بخش) المپيادها در ايراني جوانان درخشان موفقيت حاشيه در
:شيمي المپياد نهمين و دربيست طلا مدال صاحب جاويدي ، بابك
ميخواهد كه هدفي آن دنبال و نبيند خودش در را تواناييها آن فرد اگر
.نميرسد جا هيچ به نرود ، جديت با
جهاني المپياد دوره هشتمين و بيست اول برنده انوري ، مهدي سيد
غربيو مدهاي دنبالهروي ما ازجوانهاي بسياري متاسفانه:فيزيك
.ندارند آنها از درستي شناخت واقع در كه هستند مسايلي كلي بهطور يا
براي دانشآموزان دادن قرار تحتفشار با كه معتقدند روانشناسان
هنريو فرهنگي ، برنامه فوق حذففعاليتهاي و بالاتر نمرههاي كسب
آنان فكري رشد و بالندگي براي مناسبي بستر نميتوان هرگز ورزشي
فراهمكرد
بر تكيه با تنها دشواريها ، و كمبودها همه بهرغم كه انوري مهدي
و پژوهشي امكانات بيشترين از كه افرادي توانسته پشتكارش و استعداد
در واقع به و بگذارد پشتسر فيزيك رشته در را آموزشيبرخوردارند
رشد در مسايلي چه كه ما پرسش به پاسخ در بيافريند ، افتخار جهاني سطح
:ميگويد دانشآموزانسهيماند ،
زيرا.كند بسنده درسي كتابهاي نبايدبه پرورش و آموزش من نظر به
قرار تحقيق و مطالعه مورد را كتابهايگوناگون واقعابايد دانشآموز
و برنامه فوق موارد در شركت كه برسيم بايد نكته اين به يعنيدهد
جاي به يابدو پرورش دانشآموزان در غيردرسي و پژوهشي علاقهمنديهاي
نوعي به ويا بگذارد امتحان شب براي را درسخواندن دانشآموز اينكه
مورد درزمينه پژوهش و كتابخواني شود ، دانشآموزتحميل به درسي كتاب
.است موثر رشددانشآموز در خيلي مورد اين زيراكند پيدا اهميت علاقه
درسي كتابهاي متاسفانه ما دركشور كه اينجاست نكته:ميافزايد وي
.نشدهاند تاليف و تهيه مفاهيم يادگيري بر تكيه با و جذاب بهصورت
معرفي با و رنگي درسي ، كتابهاي كه ديديم كانادا در ما كه حالي در
.بود شده تاليف جذاب و زيبا خيلي جالب ، پديدههاي
دروس درك براي كه نيز آزمايشگاههايمدارس ما كشور در متاسفانه
.نيستند فعال ميباشند خيليمهم
كه باورند اين بر ميگويند؟خانوادهها چه خانوادهها
علمي ، المپيادهاي در پيروزيفرزندانشان عامل تعيينكنندهترين
.آناناست خود پشتكار و علاقه استعداد ،
در را عواملي مجموعه چه كه پرسش اين به پاسخ در جاويدي بابك مادر
او ، جديت و پشتكار ميكنم فكر:ميگويد ميدانيد ، سهيم پسرتان موفقيت
نقش مادر و پدر دعاي و رضايت مناسب رفتار و اخلاق و منزل در بودن خوب
رشته در دخترم دارم ، فرزند سه من.است داشته موفقيت اين در مهمي
من دوم فرزند بابك ميگذراند ، را تخصصياش دوره مشهد در دندانپزشكي
نيز خودم.ميكند تحصيل ابتدايي پنجم سال در نيز سومم فرزند و است
تشويق در بابك خواهر.است دندانپزشك نيز بابك پدر و بودهام فرهنگي
.داشت بسياري نقش المپياد شركتدر براي او
بايددرس خودش اول وهله در كهدانشآموز دارد تاكيد نكته اين بر وي
وفراهم خانه در آرامش ايجاد با مادرنيز و پدر البته.باشد خوان
همواره ما.باشند سهيم فرزندشان درموفقيت ميتوانند امكانات آوردن
.ميكرديم تلاش ادامه به تشويق اورا بابك ، از رضايت اعلام با
موفقيتش در را او واستعداد علاقه نيز انوري سيدمهدي مادر
سطح در پيشتاز جوانان اين ميكندكه توصيه و ميداند تعيينكننده
.گيرند قرار توجه قابل تشويق مورد جهاني ،
اختياراين در ترتيبي به مادي اگرامكانات كه ميرسد بنظر هرحال به
علاقهشانچون و نياز مورد وسايل كهبتوانند گيرد قرار موفق جوانان
بهاينترنت دسترسي يا و كنند راخريداري خارجي كتابهاي و كامپيوتر
.است خوري در تشويق آيد ، فراهم آنان براي
يك عموما علمي رشتههاي در خيليموفق افراد كه ميكنند فكر بسياري
و ورزش هنر ، سفر ، و تفريح ، معاشرت بازي ، ;ندارند عادي زندگي
اين عبارتي به.ندارد آنان درزندگي چنداني جايگاه غيردرسي مطالعه
.هستند خواندن درس حال در همواره دربسته اتاقي در تنها افراد گونه
اين در كه دانشآموزي.نيست چنين اين واقع به كه حالي در
شركت:ميگويد زمينه اين استدر كرده كسب توجهي قابل المپيادهاموفقيت
ذهن انزواگرايي من نظر به.بستگيندارد صرف خواندن درس به درالمپياد
و فعال را ذهن جسمي وپويايي تحرك كه حالي در.ميكند راخسته
.حساسميسازد
برنامهنويسيبا به بيشتر را اوقاتفراغتش است علاقهمند كه نيز مهدي
ما جوانهاي از بسياري متاسفانه:ميگويد بگذراند كامپيوتر
واقع در كه هستند مسايلي كلي طور به يا و غربي مدهاي دنبالهروي
موضوعات اين روي بايد كهآنان حالي در.ندارند آنها از شناختدرستي
احساس بعد ، كه دهند راانجام كار هر شناخت ، با و كنند خوبفكر
.پشيمانينكنند
فرزندشان درسي نمره به كهزياد ميكند توصيه مادرها و پدر به وي
درس خوب نمره كسب تنهابخاطر دانشآموز وقتي زيرا.تكيهنكنند
.مسايلنيست عميق يادگيري دنبال به ميخواندديگر
براي دانشآموزان دادن قرار تحتفشار با كه معتقدند نيز روانشناسان
ورزشي و هنري فرهنگي ، برنامه فوق فعاليتهاي حذف و بالاتر نمرههاي كسب
.فراهمكرد آنان فكري رشد و بالندگي براي مناسبي بستر نميتوان هرگز
نيز درسي برنامهريزي كه دارند تاكيد نكته اين به موفق دانشآموزان
يا 4 نتواند 3 فرد است گاهيممكن.گردد اعمال فشار با و نبايدخشك
وقت هر هرحال به.درسبخواند مدرسه ، از بعد روز در چهارساعت
بپردازد ، ديگر مناسب بهسرگرميهاي بايد كرد ، خستگي دانشآموزاحساس
.كند حفظ را خود متعادل حالت تاذهن
خاص وبرنامههاي چشماندازها بزرگ ، چيست؟موفقيتهاي چشماندازها
آينده براي كه پرسش اين برابر در جاويدي بابك.ميكند ترسيم ذهن در
رشته در ميخواهم:ميگويد و ميكند تامل قدري داري ، برنامهاي چه
ممكن...ميآيد پيش چه ببينم بايد هم بعد.دهم تحصيل ادامه دندانپزشكي
يك بهعنوان بگويم بايد.نميدهيد شيميادامه رشته در چرا بپرسيد است
بخواهم اينكه.نميآيد خوشم شيمي از موجود ، بهشرايط توجه با كاري رشته
جايگاه شيمي نيزدرس دندانپزشكي در البته.كنم درسسر اين با عمر يك
.است درسمهمي و ندارد كمي
فيزيك رشته دارم قصد من:توضيحميدهد زمينه اين در انوري سيدمهدي
بستگي كرد ، خواهم چه آن از بعد اينكه حالاكنم دنبال دانشگاه در را
كه است اين تلاشم هرحال به.ميآيد پيش زمان آن كه دارد شرايطي به
و دانش از كشورم به برايخدمت و دهم انجام تحقيقي -كارعلمي
.كنم تجربياتماستفاده
عرصه در پيشتاز دانشآموزان بااين گفتگو در...مهم نكته يك اما ،
.ميآيد چشم به آينده به نگرانينسبت احساس نوع يك المپيادها
در و آمده بوجود آنان جامعهبراي سطح در اكنون كه احترامي اينكهآيا
آيا.داشت خواهد تداوم موثراست ، آنها رشد براي خاص ايجادامكاناتي
و تلقي عنوان اين تحت همواره ارزشمند و اصالت با اينسرمايههاي
.كنيم مشاهده را آنان بيشتر هرچه شكوفايي تا شد خواهند ارزشگذاري
كه.شد خواهند سيراب وطن درمام علم تشنگان اين آيا كلام ، يك ودر
بينديشند؟ وكشورشان مردم سربلندي به آن آغوش تنهادر
همواره سوال اين هرحال به.مينمايد پيچيده پرسش اين به پاسخ
.باشد ميتواندمطرح
در موفقيت از بعد كه سازمانيهست يا و تشكل آيا واقع به اما
دانشپژوهان باشگاه كند؟ راحفظ استعدادها اين همچنان المپيادها
با دانشآموزان آمادهسازي بهمنظور كه است تشكلي تنها ظاهر جوانبه
آقاي.است شده تاسيس سال 1374 در المپيادها در شركت براي استعداد
موفقيت از بعد كه پرسش اين به پاسخ در باشگاه مدير ميرزايي
نه ، يا دارد آنان براي برنامهاي باشگاه آيا المپيادها در دانشآموزان
وارد واقع در المپيادها در موفقيت از بعد دانشآموزان:ميگويد
براي برنامهاي دانشگاهها در واقع در كه ميآيد بنظر و ميشوند دانشگاه
كه ميكنيم فكر ما هرحال به اما.شود دنبال و شده گرفته نظر در آنها
.بنشيند بار به استعدادهايشان كه باشيم بچهها اين مراقب بايد
را آنها دانشآموزان ، نوع اين شناسايي از بعد كه ميكند تلاش باشگاه
بكارگيري با بتوانند افراد اين مجموع در تا كند هدايت و حمايت
است درست ترتيب بدين.باشند كوشا كشور به خدمت جهت در استعدادهايشان
نيز مشكلاتشان رفع دنبال به اما ميسپاريم دانشگاه به را آنها ما كه
براي داشتيم مختلفي مراجعات گذشته ، سالهاي در مثال براي.هستيم
در يا وتلگراف پست وزارت در امكاناتي يا ديتا تاسيسات از استفاده
سازمانهاي در نظر مورد پروژههاي اجراي براي يا و شيراز دانشگاه
اين براي تفريحي و رفاهي جنبههاي ايجاد جهت در ما همچنين ديگر ،
.است افراد اين با ارتباط خط ديگر نكتهداريم تلاشهايي دانشآموزان
كهآنها ميخواهيم و ميكنيم استفاده نسلجديد تربيت براي آنان برخي از
درحد كه گفت ميتوان مجموع ، در.مابشوند تحقيقي -علمي كميتههاي عضو
.نميكنيم آنانكوتاهي مشكلات حل در باشگاه ، توان
براي آنان آمادهسازي در باشگاه وحمايتهاي كمكها به نيز دانشآموزان
نظام ازمسئولان ما پرسش اما.دارند بسيار اشارههاي المپيادها در شركت
شكوفايياستعدادهاي پرورشو آموزش ، واقعمسئوليت كهدر كشور آموزشي
به كه.است باقي همچنان خود جاي به دارند را بوم و مرز اين جوانان
اين توانمنديهاي و استعدادها بكارگيري و شكوفايي حفظ ، براي راستي ،
داريد؟ موردنظر را برنامههايي و تمهيدات دانشچه و علم تشنگان