پنجم ، شماره 1345 سپتامبر 1997 ، سال شهريور 1376 ، 2 سهشنبه 11
|
|
1900- قرن2000 گزارش
داشت قرباني سد 200 يك شدن شكسته
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
اوت 1935 13
داشت نفرتلفات مولار 200 دهكده درنزديكي سد يك شكستن ايتاليا در
درياچه يك وسط آسيبديدهدر دهكده.آورد بار سنگينبه خسارات و
جريان از مكعب ، متر ميليون بر 20 بالغ آن ، آب كه داشت قرار مصنوعي
و برق تاسيسات و بود شده جمع سد عظيم ديواره جلوي در روداربا
بارانهاي اخير روزهاي در.ميكردند تغذيه آن از آبياري شبكه
مصنوعي درياچه و رودخانه آب سطح و گرفت باريدن منطقه در سيلآسائي
نشدند اضافي آب اين فشار تحمل به قادر سد ديوارههاي چنانكه آمد ، بالا
تاسيسات همه و شد سرازير سد پشت به وحشتناكي سيل.شكستند هم در و
هم در را اطراف كشاورزان مسكوني خانههاي و آبياري شبكه و برق
.كوبيد
فرانسه اتومبيلدر صنايع بنيانگذار درگذشت
ژوئيه 1935 3
اتومبيل صنعت اوليه ازبنيانگذاران يكي سيتروئن صبحآندره امروز
اتومبيل مخترع وي اگرچه.بدرودگفت را زندگي سالگي در 57 فرانسه
تلاش خودروسازي متعدد كارخانههاي ايجاد و آن رواج براي اما نبود ،
.داد گسترش را بيستم قرن تحولآفرين صنعت اين و كرد فراوان
انبوه توليد كه شد آغاز سال1918 از خودروسازي در او فعاليت
بتدريج و كرد آغاز كارخانههايش در را آن زنجيرهاي ساخت و اتومبيل
اروپائي ديگر كشورهاي در فرانسه بر علاوه چنانكه رسيد ، موفقيت اوج به
.آورد پديد شعبههائي نيز
آفريقا ، كبير صحراي گشت سيتروئن ، برگزاري آندره جالب ابتكارات از
طولاني مسافت پيمودن به كه بود وگشتزرد قاره دور اتومبيلراني
گشتها اين موفقيتآميز اجراي با و داشت اختصاص ژاپن و چين تا پاريس
خواهد آينده جهان در پراهميتي نقش چه اتومبيل كه داد نشان سيتروئن
احداث اتومبيل مجهز تعميرگاههاي فرانسه سراسر در همچينن وي.داشت
موثري و تازه طرحهاي مردم ميان اتومبيل رواج براي تبليغات در و كرد
.درآورد اجرا به
است نوآوري از پاريسبيبهره اتومبيل نمايشگاه
اكتبر 1935 3
نوآوري و ابتكار بتوان آنچه اتومبيلپاريس ، نمايشگاه در امسال
و ابداع از سازندگان چنته كه ميرسد بنظر و نميخورد چشم به ناميد
تغييري چندان گذشته سال به نسبت مدلها.است شده خالي اختراع
و اتاقسازي در ميشود ، ديده كوچكي دگرگونيهاي هم اگر و نكردهاند
عقيده فرانسه در خودروسازي صنايع دستاندركاران.چراغهاست و گلگيرها
ماليتهاي و بنزين گراني از ناشي نوآوري فقدان و ركود اين كه دارند
حاليكه در ميكند ، تحميل سازنده كارخانههاي به دولت كه است سنگيني
به.است دولت حمايت مورد اروپايي ديگر كشورهاي در اتومبيل صنايع
هم زيرا رويآوردهاند ، خارجي اتومبيلهاي به فرانسويان حتي جهت همين
.است ارزانتر هم و شكيلتر
فرانسوي ازمدلهاي معدودي پاريس نمايشگاهاتومبيل در اين وجود با
را موشكي به معروف پژو مدل 402 يكي ميان آن از كه جلبتوجهكردهاند
رنو جديد مدلهاي به نمايشگاه سالنهاي اعظم قسمت.برد نام ميتوان
قهرمان جايزه مراسمي طي گشايش روز اولين در.دارد اختصاص
.شد اهدا ايتاليايي راننده كاراچيولا بهرودلف اروپا اتومبيلراني
آلمان در نژادي تبعيض جديد قوانين
سپتامبر 1935 15
هيتلر ويژه نشان
تازه قوانين از مجموعهاي هيتلر آدولف نورمبرگ ، در نازي حزب كنگره در
در.ميخورد بهچشم تبعيضنژادي آشكارا آنها همگي در كه كرد رااعلام
بعضي در و است شده مشخص آلمان شهروندي شرايط اينقوانين از پارهاي
شناخته آلماني رسما كه اتباعي شرافت و خون حفظ براي مقرراتي ديگر
طرد روي قاطع تاكيد مقررات ، و قوانين اين همگي در.دارد وجود ميشوند
.است لازمالاجراء اصل يك آلمان ، در سياسي فعاليت هرگونه از يهوديان
نباشند ، ژرمنيتبار و آريائي نژاد از اگر آلمان مقيم افراد بدينگونه
و محدوديتها به بايد و ميآيند حساب به كشور دوم درجه اتباع
خون نگهداشتن پاك به مربوط قوانين در بويژه.دهند تن محروميتهائي
مظان در نباشند ، معتقد نازي ايدئولوژي به كه شهرونداني آلماني ،
.داشت خواهند قرار دائمي تحقير و اتهام
هويت كه است شده تاكيد شهروندان به آلماني هويت اعطاي قوانين در
كه است موظف دولت و ميگيرد تعلق تبار آلماني افراد فقطبه آلماني
قانون در.بدهد متقاضيان به بودن آلماني كافيگواهينامه تحقيق به
يك ميان زناشوئي پيوند:است آمده اول ماده در خون ، نگاهداشتن پاك
در پيوند اين چنانچه و است ممنوع مطلقا يهودي يك با آلماني شهروند
ارزش فاقد و باطل كشور داخل در باشد ، گرفته انجام آلمان از خارج
.است قانوني
نورنبرگ در زپلن سخنراني اصلي مقر
افراد ميان زناشوئي از خارج ارتباط هرگونه قانون همين ماده 2 در
كردن كار حتي ماده 3 در و است شده اعلام ممنوع نيز ويهودي آلماني
قرار تحريم مشمول آلماني مردان خانه در زير 45سال يهودي زنان
نژادآريائي هيتلر آدولفدارد سنگين مجازاتهاي آن از تخلف و گرفته
و ميشناسد برتر نژاد دارند آن در ريشه آلمان مردم او گمان به كه را
.ميآيند بشمار فرودست يهوديان ، جمله از ديگر ، اقوام
هوانوردي در سرعت جديد ركورد
سپتامبر 1935 15
سرعت 530 به دستيابي با آمريكائي خلبان هوگز گذشتههاوارد روز
خلبان همين امروز.شكست را هوانوردي در سرعت ركورد درساعت كيلومتر
كيلومتر به 115/567 را سرعتش شدو خود قبل روز شكستنركورد به موفق
.رسانيد ساعت در
رسما و داشت نظارت ركوردگيري اين بر هوانوردي بينالمللي فدراسيون
.كرد اعلام جهان پرنده مرد سريعترين عنوان به را هاواردهوگز
.بود اسب يكهزار قدرت موتورهبه يك او هواپيماي
جهاني ركورد با كيلومتر حدود 60 در هوانوردي در سرعت جديد ركورد
دارد ، تفاوت بود آمده دست به فرانسوي خلبان ولموت كهتوسط پيشين
.شد خواهد شكسته هم ركورد اين كهبزودي ميرسد بنظر اما
ساخت براي تلاش در همواره آمريكا و اروپا در هواپيماسازي كارخانههاي
جهان ، در هوانوردي رواج با زيرا هستند ، كاملتر و سريعتر هواپيماهاي
بشمار جهاني بازارهاي به دستيابي براي مهم امتياز سرعتيك عامل
.ميكند كوتاهتر را قارهها و كشورها و ميانشهرها فاصله چون ميآيد ،
زياددست تجربيات و امكانات با هواپيماسازيكودرون شركت فرانسه در
حداكثر كارشناسان پيشبيني براساس كه است جديدي هواپيماي ساخت كار به
.رسيد خواهد ساعت در كيلومتر به 700 آن سرعت
.دارد قدرت اسب و 700 ميشود ساخته رنو كارخانه در هواپيما اين موتور
نويسندهجهانگرد يك درگذشت
اوت 1935 30
سالگي در62 فرانسوي معروف وروزنامهنگار نويسنده باربوس هانري
.پوشيد جهان از چشم
و ازگشت كه گزارشهائي در و شيرينداشت قلمي و واقعبين نگاهي وي
توصيفهاي با ميكشيد ، تحرير رشته به جهان مختلف كشورهاي در خود گذار
.ميداد قرار تاثير تحت را خوانندگان نغز نكتههاي و موشكافانه
و خيالپردازي واز داشت تمايل واقعگرائي بهسبك نيز رمانهايش در
.ميجست قلمفرسائيدوري
شد شهرتش سال 1908باعث در كه رماندوزخ اوبه آثار ميان از
عنوان به ديگري انتشاررمان با سال 1917 در.اشارهكرد ميتوان
.بدستآورد را گنكور ادبي آتشجايزه
اتحاد در او سياحت و سير حاصل باربوس گزارشگونههانري كتاب آخرين
.است شوروي جماهير
لاتين آمريكاي و آفريقا در گذار و گشت از ديگري سفرنامههاي قبلا وي
.بود داده انتشار