پنجم ، شماره 1346 سپتامبر 1997 ، سال شهريور 1376 ، 3 چهارشنبه 12
|
|
جنگ خاطر به
به ماه مرداد هفته چهارمين در سينما خانه فيلم نمايش هفتگي برنامه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
كارگردانياليور و نويسندگي به ژوئيه چهارم فيلممتولد نمايش
اصلي بازيگر عنوان به كروز فيلمتام اين در.داشت اختصاص استون
.ميكند نقش ايفاي
سربازان رژه برايديدن كه است پرجمعيت خانواده يك پسر (Ron)ران
ديدن از و ميكند احساسات ابراز برايآنها او.است آمده جنگ مجروح
ارتشميپيوندد به ميرسد جواني سن به وقتي.است بسيارشادمان آنها
به و ميخورد تير جريانجنگ در.ميشود فرستاده ويتنام جنگ به و
و وقايع اين.ميدهد قرار گلوله مورداصابت را همرزمش دوست اشتباه
خانه به وقتي و ميكند وارد زيادي فشارهاي او بر شدنش فلج
را او همكار برادرش حتي و مينگرند او به ترديد و شك با برميگرددمردم
و رفته جنگ به كشورش خدمتبه قصد به تنها آنكه با ران.ميداند غلط
...ميزند پس را جامعهاو اما است ، شده مجروح
و پرداخت فيلم بهنقد سينمايي منتقد عقيقي ، سعيد فيلم نمايش از بعد
از بايد را فيلم يك اينكه بيان اوبا.داد پاسخ حاضران پرسشهاي به
متولد:گفت داد ، قرار توجه مورد دارد ، قرار آن كهدر موقعيتي نظر
پس مسايل و ويتنام جنگ مورد در اجتماعي -سياسي اثر يك ژوئيه چهارم
دارد خود پي در را پيامدهايي يافتن پايان از پس هرجنگي.است جنگ از
جنگ تاثير.ميدهد رانشان خود مختلف شكلهاي به ملتي هر فرهنگ در كه
نسلي امريكا در جنگ اين پساز.بود عميق بسيار امريكا در دوم جهاني
شده گم نسل آن به و ميديد شده راويران دنيا كه آمد وجود به
آثار و ادبيات در ما را جنگ تاثير.ميشد اطلاق (Lost Genesation)
ديگر بسياري و همينگوي ارنست از اسكات ، مانند امريكايي نويسندگان
.ميكنيم مشاهده
به متعلق نيز اليوراستون:گفت خود سخنان از ديگري بخش در عقيقي
است بوده آن با مقارن جوانياش دوران كه او براي جنگ است نسل همين
حس اين جنگ شدن تمام از پس اما كرد ، پيدا را ايدهآل و آرمان يك حكم
تمام در روزها آن شدكه چپگرايانه جريانهاي جذب و رفت بين از او در
.بود شكلگيري حال در جهان
ميكردند ترسيم جنگ از امريكايي سينماگران كه را تصويري ابتدا در
راننده;مانند فيلمهايي با بعدها ولي بود شيك و هاليوودي تصويري
ملموستر و واقعيتر صورت به تصوير اين بعد به سال 1975 از تاكسي
.شد ارائه
همين از نيز بهخانه وبازگشت گوزن فيلمشكارچي دو سال 1978 در
جديد دوران تاثير از جلوههايي ما البته كه بودند برخوردار لوكس نگاه
ارتباط بهخاطر امااستون.ميكنيم مشاهده آن در را سازي جنگي فيلم
سينما اين به تجردي نگاهي با تماموجودش با آن لمس و جنگ با نزديكش
.ميگذارد نمايش به را وحشتناك و تصاويريخشن و مينگرد
وحشيگري آنهمواره در و است برخوردار تهاجمي سبكي از او فيلمهاي
درجوخه را فيلمها گونه ازاين ديگري نمونه.ميزند را اول حرف
دست وحشيگيريهايي به شخصيتها نيز فيلم آن در.ميكنيم مشاهده (1985)
يك بهعنوان را آن حتي و نميدانند را آن علت هم خودشان ميزنندكه
.ميكنند تلقي محتوم سرنوشت
.دارد را خود شيوهخاص ولي ميآموزد اسكورسيزي از را فيلمسازي استون
.شود نزديك بهمستندسازي بيشتر هرچه تا دارد سعي او
روي سريعرا چرخشهاي و دست روي دوربين حركت ما وي ، فيلمهاي در
مشاهده بسيار تماشاگرميشود شدن ميخكوب و رعب باعث كه زخمهايي
.ميكنيم
روح بيانگر بهنوعي كه است ناسزاهايي از پر او فيلمهاي ديالوگهاي
اين و رسيدهاند بست بن به درآرمانهايشان كه است شخصيتهايي عصيانگر
پيشترميرود ، هرچه فيلمسازي در او.ميرود شمار به حربهآنها تنها
.ميشود برخوردار كمتري ساختاري منطق از تصاويرش
را ناتوراليستي واقعسيري در ژوئيه چهارم متولد:گفت همچنين عقيقي
نوعي به فيلم اين.است هويتيامريكايي نمايانگر و ميكند دنبال
را فيلم آن ، دادن قرار مبنا با ميكند سعي و دستميزند سمبلسازي
كه ميبينيم كنيم ، نگاه فيلم به دقت با اگر.دهد جلوه اسطورهاي
شدنها قطع حركات و است برخوردار شادماني نشاط ، از فيلم اول صحنههاي
.ميشود انجام بيشتري آرامش با فيلم (كاتها) و
دوربين حركت سريعو كاتها ميشود ، جنگ وارد فيلم كه قسمتهايي از اما
القاي براي اين كه شاهديم بازيگرانرا پرتحرك جابجايي و شانه روي
.ميرسد نظر به موفق بسيار تماشاگر به حسهستريك ايجاد و فيلم داستان
زمين مثالكثيفي طور به -فضا و محيط خشونت دادن نشان براي اينفيلم
.ميبرد بهره بسيار شلوغ پركنتراستو صحنههاي از استفاده -بيمارستان
به هرچهبيشتر تا دارد سعي كه فيلمها گونه اين از ديگر نمونهاي
ميكند ، از عمل موفق نيزبسيار زمينه اين در و شود نزديك مستندسازي
.است (فردزينهمان) ابديت تا اينجا