پنجم ، شماره 1349 سپتامبر 1997 ، سال شهريور 1376 ، 7 يكشنبه 16
|
|
يادگيري بر فراشناختي مهارتهاي تاثير
رياضي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
فراشناخت فلسفي بنيانهاي بررسي
نظامآموزشي در فراشناختي كاربردمهارتهاي ضرورت به ديگر نگاهي
ايران
سومشهريور و مرداد پنجم تاريخهاي در و نوبت دو در اين از پيش ;اشاره
داديم وعده كرديمو درج مطالبي فراشناخت نظريهنوين با آشنايي پيرامون
لزوم و ايران نظامآموزشي در فراشناختي ضرورتكاربردمهارتهاي سبب به
صفحه در همچنان را اينبحث نظريه ، اين مختلف باابعاد آشنايي
شماره اين در.خواهيمگرفت پي همشهري روزنامه علميفرهنگي
مشكلترين از يكي كه يادگيريرياضي ، بر فراشناختي تاثيرمهارتهاي
.است قرارگرفته بحث مورد است آموزشي درسهاينظام
بهچگونگي خودشو درباره فرد يك واعتقادات دانستنيها به فراشناختي ،
از كه دارند دانشآموزاننياز.برميگردد سازگاريهايرفتارش و كنترل
گوناگون شيوههاي و اوليه ، روشها نمونههاي خودشان ، وضعف قوت نقاط
بگيرند ياد را رياضيات تا كاربرند به بايد آنها كه وراهبردهايي
.گردند موفق مسايل حل بويژهدر تا شوند آگاه بدهند وانجام
مشاهده ميكشد ، دوش به فرد كه آنچه از است بازرسي شكل يك فراشناختي
فكر كه چيزي درباره كردن فكر و ميكند كار فرد كه حالي در خود كردن
و طرح نگهداري و درادامه مسئله ، كنندگان حل كفايت و توانايي ميكند ،
جلو در خود تلاش ضعف يا قوت چگونگي به بردن پي و كهميدانند ، نقشهاي
خود از بايستي آنها.واقعميشود مفيد و موثر مسئله ، حل بردن
ميدهم؟ انجام من را اين ميدهم؟چرا انجام من چيزي چه:سوالكنند
اساس اين بر كه درتحقيقاتي كرد؟ خواهد كمك من به چگونهاين
كه چيزي:كه آوردهاند بدست را نتايج اين دانشمندان انجامگرفته ،
يا ميدانند ، رياضي يادگيرندگان بهعنوان خودشان درباره دانشآموزان
بر بلكه عملكردشانميگذارد ، بر فقطتاثيراتزيادي نه دارند ، قبول
.ميگذارند تاثير رياضياتنيز دادن انجام در چگونگيرفتارشان
يك تواناييانجام تمرين ، كه اين ازدانستن فراشناختي ، دانش حيطه
درك اغلببه تصوير ، كه يك كردن رسم و بهبودميبخشد را تكليف
كلامي مسئله يك با زمانيكه من اينكه ، دانستن تا ميكند ، كمك مسئله
.برميگيرد در ميشودرا ، مستولي من بر ترس روبهروميشوم ،
كمك رفتار سازگاري و كنترل در بهدانشآموزان اغلب فراشناختي دانش
به و استفاده در بهكرات كه ميداند دانشآموزي اگر مثال ، بهطور.ميكند
بايدآهستهتر احتمالا او دچارخطاميشود ، حساب ماشين بردندكمههاي كار
بررسي و مورددقت مداوم بهطور را خود ماشينحساب جوابهاي و كند كار
.دهد قرار
آنچهرا و ميدانند كه را چيزي اينكهبچهها به دارد نياز فراشناختي رشد
مشاهدهميكردند ، كه چيزي بر را آنها كنندو مشاهده ميدهند ، انجام كه
يك فكرشان كردندرباره بهفكر دانشآموزان تشويقكردن.نمايند منعكس
يك دادن انجام با ميتوانند معلمان.است رياضيات در يادگيري مهم عامل
بهطور.نمايند فراشناختيكمك آگاهي در دانشآموزان رشد به فعاليت سري
:مثال
كه درزماني دانشآموز ، يك كار كردنچگونگي آشكار و ساختن روشن -1
به رفتهاي -حلهايشسته اغلب معلمان.حلميكند را مسئلهاي شخصا
تعدادي گرفتن ناديده موجب گاه كه ميدهند ارائه دانشآموزان
.ميشود درس طرح يا برنامهريزيدرسي تدوين زمان در تصميمگيريهايحساس
كه دانستيد شما چگونه داديد؟ انجام را آن شما چرا:سوالاتيمانند
بزنيد؟ حدس شماتصميمگرفتيد چرا نبريد؟ كار به را آناطلاعات
برده بكار دروس تهيه تدريسيا در معلمان بوسيله بيشتراوقات
آگاه آن زيربناي و زمينهقبلي از اغلب دانشآموزان ميشوند ، اما
تصميمگيريهاي بعضي دانشآموزاندر كردن سهيم بنابراين ، نيستند
.است باارزش بسيار پشتصحنهاي
:دانشآموزان ، مانند به مسئله مختلفحل جنبههاي دادن نشان -2
.برميدارد طولاني زمان مسايل بعضي كردن حل
.باشد داشته وجود مسئله يك براي جوابدرست يك از بيش است ممكن
.بشوند حل ميتوانند گوناگون روشهاي طريق از بعضيمسائل
.كنيد حل ميدهد ، انجام معلم كه روشي با را مسئلهاي نيستيد مجبور شما
فراشناختي ، از بيشتر شدن درآگاه همچنين دانشآموزان -3
خود رياضي تفكر كردندرباره بهفكر ونياز شوند حمايت بايستي
موارد در بخواهند ازدانشآموزان ميتوانند معلمان مثال ، براي.دارند
:كنند بحث ذيل
چرا؟ داريد؟ بهتردوست شما را رياضي مسايل چه
بدهيدتا انجام ميتوانيد شما چيزي چه هستند؟ مشكلترين رياضي مسايل چه
بد؟ مسايلبهبوديا اين حل در شما توانايي
آن چگونه نميدانيد ، كه ميشويد روبهرو رياضي مسئله يك با كه زماني در
ميكنيد؟ چكار نمائيد ، حل را
هستند؟ چه ميشويد ، مرتكب رياضيات در اغلب شما كه خطاهايي بيشترين
ميدهيد؟ انجام آنهارا چرا ميكنيد فكر شما
كاظمي سلطانعلي دكتر