پنجم ، شماره 1350 سپتامبر 1997 ، سال شهريور 1376 ، 8 دوشنبه 17
|
|
فراغت اوقات پركردن در تلويزيون نقش
جوانان
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
اوقات گذران رايجترينصورت از يكي تلويزيون تماشاي:اجتماعي سرويس
.است ونوجوانان جوانان بين در فراغت
جهان سراسر روزانهدر ايران ، اسلامي جمهوري خبرگزاري گزارش به
و جاذب تصاوير و مختلف برنامههاي تماشاي با جوان و نوجوان ميليونها
.ميشوند سرگرم روياهاست ، و واقعيتها دربرگيرنده كه جعبهاي از جادويي
تاحدي اوقات بعضي در يا سحرآميز ، شكل به تلويزيون ديگر تعبيري به
كوچك دنياي از را نوجوان و جوانان خيال به آغشته انديشه مسخكننده ،
.ميدهند انتقال انديشه و باور دوردستهاي به مدتي براي و ربوده اطراف
جهان سراسر خوددر همسالان همچون نيز ايراني نوجوانان و جوانان
تلويزيوني برنامههاي تماشاي به را خود فراغت اوقات از ساعاتي
.ميگذرانند
ايران در پسر و دختر نوجوانان از تحقيق 90درصد يك نتايج براساس
فراغت اوقات گذران شيوههاي از يكي بهعنوان تلويزيون تماشاي از اسلامي
.بردهاند نام
در مطالعه مورد (سال تا 14 11) نوجوانان حدود 28درصد ميان ، اين در
ساعت يكونيم تا يك بين درصد ساعت ، 24 تا 3 بين 2 روزانه تحقيق ، اين
.ميپردازند تلويزيون تماشاي به ساعت تا 2 بينيكونيم درصد 20
نوجوان هر متوسط بهطور شبانهروز ، طول در كه بود مدعي ميتوان درواقع
از و 16دقيقه ساعت دو درحدود مختلفتلويزيوني ، شبكههاي بيننده ايراني
به سهمدختران بين اين در كه ميكند تلويزيون تماشاي صرف خودرا وقت
تلويزيون تماشاي زمان مدت به مربوط يافتههاي.است بيشتر پسران نسبت
كه دارد اين حكايتاز نيز سال تا 29 جوانان 15 ميان در شبانهروز در
از دقيقه و 31 ساعت حدود 2 متوسطدر بهطور نيز جامعه عظيم قشر اين
.ميدهند اختصاص تلويزيون تماشاي رابه خود فراغت اوقات
برنامههاي ديدن صرف را خود وقت مردان از بيش جوان زنان ميان ، اين در
زنان ميان در تلويزيون تماشاي متوسطزمان چنانچه.ميكنند تلويزيوني
.است دقيقه مردان 132 وبراي دقيقه 170
برنامههاي از بهرهگيري در جوان و نوجوان دختران بيشتر سهم وجود
كمبود به ميتوان آنجمله از كه دارد مختلفي دلايل نيز تلويزيوني
براي اختصاصي برنامههاي نداشتن ووجود تفريحي ورزشي ، امكانات
ديگرموارد و اختصاصي بهطور نوجوان و جوان دختران بهمسايل پاسخگويي
اشاره ايام ديگر و طولتابستان در افراد اين فراغت اوقات پركردن براي
.كرد
با بسيار مخاطبان داراي تصويري رسانههاي از يكي بهعنوان تلويزيون
نوجوانان سني شرايط به توجه با اينبين در كه است گوناگون ديدگاههاي
قشر اين از توجهي قابل درصد گفت ، ميتوان علايقآنان و جوانان و
گرايش سريالهايتلويزيوني و كننده سرگرم تفريحي ، برنامههاي جامعهبه
براي نيز فرهنگي علمي ، و خبري برنامههاي تماشاي كه چند هر.دارند
.جاذبهنيست از خالي آنان
تلويزيون تربيتي و ارشادي برنامههاي از استقبال كه است حالي در اين
جوان جنگ نظير اجتماعي برنامههاي و است اندك نوجوانان و جوانان بين
.نيستند مواجه جوانان ناحيه از چنداني استقبال با جواننيز دنياي و
تربيتي برنامههاي پخش تهيهو در تلويزيون نبودن موفق نشانگر امر اين
.است جوانان خاص
مورد در نوجوان و جوان هزار از 25 بيش علايق آن در كه تحقيقي نتايج
نوجوانان درصد كه 24 ميدهد نشان شدهاست ، پرسيده تلويزيون برنامههاي
وقت درصورتافزايش درصد سريال ، 21 و فيلم افزايش درصورت شركتكننده
در درصد و 12 علمي برنامههاي صورتافزايش در درصد كودك ، 17 برنامه
شد ، وقت خواهند حاضر شاد و متنوع طنز ، برنامههاي افزايشوقت صورت
.كنند تلويزيون تماشاي صرف را بيشتري
در نيز آنها و ميكند صدق فوق درصدهاي بيش و كم نيز جوانان مورد در
ايجادشود ، تلويزيون برنامههاي در تغييري كهچه سوال اين به پاسخ
متفاوتي پاسخهاي كنيد؟ آن تماشاي صرف وقتبيشتري ميشويد حاضر
در درصد داردكه 27 اين از حكايت نيز آمده دست به نتايجارايهدادند
و 14 علمي برنامههاي افزايش درصورت درصد وسريال 18 فيلم افزايش صورت
ميشوند ، حاضر شاد و متنوع طنز ، برنامههاي وقت صورتافزايش در درصد
.كنند تلويزيون تماشاي صرف را بيشتري وقت
به تلويزيون كه باورند اين بر اجتماعي ارتباطات كارشناسان اغلب
اين.است مطرح امروز دنياي در تصويري رسانههاي مهمترين از يكي عنوان
و درك و شنوايي بينايي ، حواس كارگيري بابه ميتواند ، ارتباطي وسيله
.باشد خودداشته مخاطب ذهن در را نفوذ بيشترين بيننده ، عقل
هجوم و سو يك از داخلي تلويزيوني برنامههاي نداشتن مطلوبيت بنابراين
خطري زنگ ديگر ، سوي از غرب تلويزيون و راديو مختلف شبكههاي گسترده
اين در.است ايراني نوجوانان و جوانان انديشه و فكر تهديد براي جدي
اين معرض در ازديگران بيشتر مرزي مناطق جوانان و نوجوانان بين ،
.دارند قرار تهديد
علاقهمند جوانان درصد و 26 نوجوانان از درصد حدود 42 در اساس ، اين بر
از ساعت يك حدود روزانه كه كردهاند عنوان ديگر كانالهاي تماشاي به
اين.ميكنند ديگر تلويزيونهاي برنامههاي ديدن صرف را فراغتخود اوقات
را خارجي تلويزيوني تماشايكانالهاي از هدف آنها اغلب كه است حالي در
.كردهاند اعلام كارتون و جاذب وسريالهاي فيلم ديدن گذراني ، وقت
منفي اينبرنامهها از نوجوانان و جوانان ارزيابي كه است ممكن چند هر
اصلي دليل عنوان به را جزيي ديگرموارد و وقتگذراني آنها اغلب و باشد
ذهن بر ارتباطي پيامهاي اين مدت دراز آثار بدانند ، ولي گرايش اين
.نيست پوشيده امر متوليان و كارشناسان نظر از مخاطبجوان
و علايق ، عظيمترين و گرايشها اين بر صحيح برنامهريزي بنابراين
رقم را كشور آينده دور ، چندان نه چشماندازي در كه كشور قشر مهمترين
از استفاده به نوجوانان و جوانان تمايل به توجه با و ميزنند
به عميقتر نظري و نگاه با مسئولان كه ميطلبد تلويزيوني ، برنامههاي
اوقاتفراغت كردن پر جهت در تصويري رسانه اين در شده برنامههايارايه
.كنند توجه نوجوانان و جوانان
برنامههاي نمايش ساعات افزايش تلويزيوني ، كانالهاي تعدد كه چند هر
برنامههاي و تلويزيوني مسابقات واقسام انواع نوجوانان ، و كودك مخصوص
نوجوانان و جوانان مسايل مورد در ميزگردهايي برگزاري طنز ، و شاد
براي سالهاياخير درطي كه است فعاليتهايي جمله از موارد وديگر
اما است ، شده انجام تلويزيون در اجتماعي قشر اين نياز به پاسخگويي
فراغت اوقات كردن پر در حد چه تا برنامهها اين كه است اين مهم مساله
.بودهاند جوانانموفق
جامعه فرهنگي ارزشهاي از برگرفته و غني برنامههاي ارايه است ، گفتني
مختلف جاذبههاي از استفاده با و متنوع و كننده سرگرم قالبهاي در
آنها روز طول در نوجوانان و جوانان فراغت پركردناوقات ضمن ميتواند ،
.سازد آشنا ملي ارزشهاي و فرهنگ با بيشتر هرچه را