پنجم ، شماره 1352 سپتامبر 1997 ، سال شهريور 1376 ، 10 چهارشنبه 19
|
|
دور مخدر مواد از را خود فرزندان چگونه
نگهداريم؟
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
خوراك ، و خواب عادات در تغيير پرخاشگري ، تحصيلي ، افت گوشهگيري ،
از پول نامتعادل كردن خرج همچنين و مكرر و نابهنگام غيبتهاي
.باشند مخدر مواد مصرف بر دليلي ميتوانند كه هستند نشانههايي
اعتياد ، ازمعضل فرزندانمان نگهداشتن دور براي كه است واضح پر
انتظامي ، نيروهاي ورزشي ، فرهنگي ، موسسات مدرسه ، همچون نهادهايي ،
اهميت اما باشند ثمربخش و مفيد بسيار ميتوانند..و مذهبي موسسات
خانواده.رسيد نخواهد خانواده پاي به ازآنها هيچكدام
مواد از نگهداشتنآنها دور در بسزايي نقش جامعه واحد بعنواناساسيترين
.دارد مخدر
اعتياد سوي به فرزندان دادن سوق باعث كه عواملي مهمترين خانواده در
نحوه باره در والدين آگاهي والدين ، عدم توسط مخدر مواد مصرف ميگردد
مقابلهاي راهبردهاي اتخاذ در ناتواني و كودكانشان با مناسب برخورد
زندگي طي در استكه اجتماعي و رواني رشدي ، بحرانهاي برابر در مناسب
خطور ما همه ذهن به مهم سوال اعتياداين زمينه در.ميگردد ايجاد كودك
مخدردور مواد از را آنها تا كنيم تربيت را چگونهفرزندانمان كه ميكند
نگهداريم؟
لازم بسيار تربيتكودك امر در همفكري و والدين هماهنگي اول درجه در
يكدلي ، گرو در صحيح تربيت دريابندكه بايد والدين.است ضروري و
گام و ميباشد ، فرزندانشان و يكديگر با آنها صميمانه همراهي و مشاركت
مخدر مواد مادر يا پدر اگر.نمايند شروع خود از اول كه است اين نخست
اين بيانگر پزشكي تحقيقات.بگذارند كنار را آن بايد مينمايند مصرف
ميرسانند آسيب جنين به و ميشوند رد جفت از موادمخدر كه است امر
براي بيشتري آمادگيابتلاي ميشوند متولد معتاد مادران از كه وكودكاني
در اساسي نقش كه خصيصهاي مهمترين كودكي دوران در.دارند اعتياد
كودكان در ارزشمندي خود حس ايجاد دارد ، اعتياد به ابتلاء از پيشگيري
مخدر مواد برابر در را آنها كه است سپرهايي مهمترين از حس اين.است
مثبت توجه و غيرمشروط محبت عرضه حسي ، چنين خلق شرط.مينمايد حفاظت
و بيقيد پذيرش و كودكان به رايگان محبت و عشق ايثار.ميباشد آنها به
و ميگردد خويشتن به احترام و ارزشمندي خود حالت موجد آنها شرط
در كه پديدهاي هر با ارزشمندي خود احساس اين اهميت درك با كودكان
داشته را احساس اين به آسيبرساندن و كردن خدشهدار قصد زندگي طول
.ميكنند مقابله باشد
احترام همچون ومفاهيمي اجتماعي رفتار و مقررات آموزش ميبايست همچنين
تا گيرد صورت كودكي اوان از انصاف و درستي ، عدالت ديگران ، و قانون به
و رابسنجند آنها گوناگون جوانب از و خوبگيرند مفاهيم اين كودكانبا
اين به نيز والدين درغياب تا سازند دروني و نهند آزمايش بوته به
در مقررات و قوانين ايجاد كه است ذكر لازمبه.باشند پايبند مقررات
و كاراست از نيمي تنها آنها رعايت به كودكان ساختن وملزم خانواده
و شود رعايت مقررات نقض درمواقع ميبايست كه است راهبردهايي ديگر نيم
آنها از كه دريابند دقيقا بايد كودكانصورتپذيرد لازم برخوردهاي
روشن و بطورواضح را توقعاتشان بايد والدين و ميشود خواسته چهچيزي
و شناختهاند را لازم ومقررات قوانين كه شوند مطمئن.نمايند بيان
زماني.دريافتهاند نيز را است مترتب آنها عدمرعايت بر كه پيامدهايي
ميگرديد بهتنبيه مجبور شما و ميگذارند زيرپا را مقررات كهكودكان
فقط را خود نگراني بلكه سوالنبريد زير را فرد شخصيت كل هيچگاه
.نمائيد اشتباهبيان عمل آن درباره
از برخي بياموزيدكه آنان به ميشوند بزرگ كودكان اينكه مجرد به
مضر و سمي دارند وجود ما پيرامون در كه خاص مواد و پزشكي داروهاي
بگويد فرزندش به است قلبي بيماري به كهمبتلا فردي مثال بعنوان.هستند
اما مفيداست بسيار برايم ميكنم مصرف من كه داروهايي هرچنداين كه
بايد.نمايد بيان هم آنرا دلايل و ميباشد خطرناك و مضر ديگران براي
و صحبت بدون را جديدي هرچيز كه حككنيد آنها ذهن در را توصيه اين
.نكنند مصرف بابزرگترها مشورت
براي آنچه گفتارما ، از تا ميگيرند ياد ما اعمال از بيشتر كودكان
چه كه اين نه ميكنيم ماچه كه است اين دارد اهميت بيشتر آنها
نگرشهاي و اخلاقي خصوصيات رفتاري ، ازالگوهاي بسياري فرزندان.ميگوئيم
بسياري.ميكنند كسب تقليد و همانندسازي فرآيند طريق از خودرا والدين
والدين كه است ميآموزندآنهايي والدين از كودكان كه رفتارهايي از
اين شخصا كودكان بلكه نداشتهاند آنرفتارها دادن ياد به تمايلي اصلا
كودكان ترتيباگر همين به.نمودهاند كسب را رفتار و تفكر الگوهايكلي
...و مينمايند مصرف موادمخدر ميكشند ، سيگار والدينشان كه ببينند
ديگر طرفي از.است زياد بسيار كنند رفتارهاتقليد آن از اينكه احتمال
يك نگرانيبعنوان يا و درماندگي عصبانيت ، مواقع در ازوالدين بسياري
تا ميكنند قرص مصرف يا و زدنسيگار آتش به مبادرت مقابلهاي ، اقدام
ماجراست اين شاهد كه كودكي و بنشانند فرو حاصلرا ناراحتي و تنش
و منطقي برخورد بجاي تنشزا موقعيتهاي و خطر هنگام در كه يادميگيرد
فوق اعمال از كه است اين سادهترينكار بحران ، حل جهت يافته سازش
افزايش اعتياد برابر در او آسيبپذيري درنتيجه و نمايد استفاده
.مييابد
به بموقع اگر.بگذاريد وقت كودكانتان حرفهاي به دادن گوش براي
را اعتراضشان و فرياد كه ميشويد مجبور نكنيد ، گوش حرفكودكتان
فرصتي هر از.نمائيد بحث مخدر مواد خطرات درباره باآنها.بشنويد
مواد درباره فيلمي تماشاي حال در اگر.كنيد منظوراستفاده اين براي
فيلم تماشاي به منفعل بيننده يك بعنوان ميباشيد ، صرفا مخدر
درباره و بپردازيد انديشه ستد و داد و تبادلآرا به بلكه نپردازيد ،
با آن سياسي فرهنگي ، اقتصادي ، آسيبهاياجتماعي ، و مخدر مواد مضرات
برداشتهاي اگر و شويد آگاه آنها ازنظرات و كنيد گفتگو فرزندانتان
و نمائيد اصلاح را آنها دارند ، غلط وپيشداوريهاي ناصحيح و غيرمنطقي
مخدر مواد بودن مضر و خطرناك به شما كه برجستهسازيد را واقعيت اين
.نمايند مصرف را آن آنها ، كه ونميخواهيد داريد راسخ اعتقاد
ابتلاء از درپيشگيري مهم بسيار موارد از فرزندان خواستههاي تعديل
بگيرند ياد و بشنوند كهنه بگيرند بايدياد كودكاناست اعتياد به
منزله به خواستنچيزي صرف كه دريابند بايد آنها.بگويند كهنه
در طرفي از.دهند قرار آنها اختيار در را آن والدين كه نيست اين
حياتي بسيار كردن ايستادگي گروهي فشار مخدر مواد مصرف پيشنهاد مقابل
تحت است ممكن كه مكانهايي از را خودشان كه دريابند بايد آنها.است
در اگر و دورنگهدارند ورزند مبادرت مخدر مواد مصرف به گروهي فشار
نمودند ، درك آسيبزا را محيط نشستهايدوستانه ، يا و ميهمانيها
قرار محيطي درچنين اتفاقي بطور كسي اگر.كنند ترك را سريعاآنجا
گذارده صحه مخدر مواد مصرف بر نكردتلويحا ترك را آنجا و گرفت
مواد مصرف به مبتلايان جرگه به برايورود سبزي چراغ كار اين و.است
.بود خواهد مخدر
به ابتلاء از مهمپيشگيري عوامل از فرزندان با صميمانه و گرم ارتباط
كودكانشان زندگي از جدانشدني بخشي والدينبايد.است اعتياد دام
ارتباط اين.شوند آگاه آنها رفتار در تغييري هر از باشندتا
و دخالت جنبه تا باشد پذيرنده و دوستانه گرم ، منطقي ، بسيار ميبايست
رابطه عدم و سهلانگاري و تسامح.نكند پيدا آنها زندگي در فضولي
كودكان به بياعتنايي و خصمانه رفتارهاي بكارگيري و آنها با محبتآميز
و نابجا و بيمورد دخالتهاي.ميدهد قرار آسيبپذيري معرض در را آنها
عليه بر ميخواهند آنها كه ميشود حالتي منجربه آنها زندگي در گاهبگاه
ميكنيد مقايسه ديگران با مرتبا را آنها كه هنگامي و بشورند چيز همه
در مينمائيد ، سرزنش را او و ميسنجيد ديگران با را او پيشرفتهاي و
از بيشتر و برده سوال زير را او شخصيت و فردي توانائيهاي حقيقت
او در را طغيان سرانجام و درماندگي احساس و داريد انتظار او توانايي
از آنها وقتي كه چرا است خطرناك بسيار امر اين و مينمائيد ايجاد
.است بسيار كنند خراب را آن كه اين احتمال شوند نااميد چيزي ساختن
در كه هستند خانوادههايي از معتادان اكثر كه ميدارند بيان پژوهشها
بيتوجهي و بياعتنايي.است داشته وجود آشفتگي آنها خانوادگي روابط
احساس منجربه بدني تنبيه با همراه نامناسب برخوردهاي و والدين
نياز اين افراد و ميگردد ناخوشايند احساساتي و عاطفي انزواي حقارت ،
مواد مصرف به فوق حالات نشاندن فرو براي كه مينمايند احساس خود در را
چنين در اعتياد پذيرش براي افراد آمادگي حقيقت درببرند پناه مخدر
مواد به آلوده محيط يك را كهماشهاش دارد را تفنگپري حكم خانوادههايي
.ميكشد مخدر
نوجواني دوران مخدر مواد سوي به گرايش براي زمان آسيبپذيرترين
تصويريبا ايجاد پي در و است هويت بحران درگير نوجوان سن اين در.است
از بيشتر نوجواني دوران در همسن گروه تاثير.است خويش از ثبات
خارج متوجه دوره اين در نوجوان گرايش و است رشد طول در ديگر هردوره
من كه ميگردد روبرو مهم سوال اين با فرد دوره اين در.است ازخانواده
را خود ارتباطي خطوط تمام بايد والدين دوران اين در هستم؟ چهكسي
آنها به دوره اين در صحيح اطلاعات دادن.بگذارند باز بانوجوانان
اوقات گذران و دوستان سرگرميها ، بر والدين نظارتاست بسيارمهم
است اين همه از مهمتر و دارد حياتي بسيار نقش زمان اين در فراغتآنها
احترام كند ، پيدا بيمورد دخالت و فضولي جنبه نبايد نظارت كهاين
گاهي چند هر.است مهم بسيار او شده شناخته و اعتماد مورد بهدوستان
به عصرانه يك صرف به را دوستانش تا كنيد پيشنهاد بهفرزندانتان
دوستانش به هم و فرزندتان به هم كار اين با و نمايد منزلدعوت
آنها دقيقتر و شد خواهيد آشنا نزديك از آنها با و احترامگذاشتهايد
.راميشناسيد
دوستانشان با آنها ارتباط برقراري درباره نظر اعمال زمينه در
نظر به كه دوستي با را نوجوان ارتباط اگر.نمائيد عمل دقيق بسيار
جذاب بيشتر را او شايد كنيد ، اعلام ممنوع نميرسد شايستهبنظر شما
اگر.شود مشتاقتر او با ارتباط برقراري به نسبت فرزندشما و ساخته
باشند ، نداشته دادن انجام براي كاري و نگردند ونظارت كنترل نوجوانان
لازم خاطر همين به شوند آشنا مخدر مواد با كه است بسيارزياد احتمالش
آنها بدست كاري شما اگر.نگهداريد مشغول و راسرگرم آنها كه است
نوجوانان بايد.داد خواهند شما بدست كار دهندآنها انجام تا ندهيد
اعتياد قصد با را مخدر مواد مصرف معتادي كههيچ دريابند را نكته اين
بصورت مواد اين مصرف كه دريافتهاند امابزودي است ، نكرده شروع
.است ساخته خود اسير را آنها استو درآمده رواني تكيهگاه
شاخص منفرد ، عامل يك وجود چند هر كه است ذكر به لازم خاتمه در
متعددذيل نشانههاي وجود اما نميباشد معتاد فرد شناسايي براي مناسبي
-خستگي -انزوا گوشهگيري ، -.باشد مخدر مواد مصرف بر ميتوانددليلي
شخصي نظافت و ظاهر وضع به رسيدگي عدم
كارها در مشاركت و همكاري فقدان -تحصيلي افت -
خانواده اعضاي با روابط شدن وخيم -دروغگويي نافرماني ، پرخاشگري ، -
علاقه فقدان -مخدر مواد مصرف به مشكوك و جديد دوستان با ارتباط -
ورزش ترك و ورزش و سرگرمي به
قرمزي همانند جسمي تغييرات -خوراك و خواب عادات در تغيير -
وجود -بدن وزن كاهش چشمان ، زير كبودي و كردن پف سرفه ، چشم ،
غيبتهاي - مخدر مواد مصرف اسبابآلات و مخدر ازمواد نشانههايي
پول نامتعادل كردن خرج-مكرر و نابهنگام
جز به هم ديگر علل از است ممكن مشكوك علايم ساير و فوق علايم
.كنيد مراجعه متخصص يك به نيستيد مطمئن اگر باشند اعتياد
آوريل 1997 دايجست ، ريدرز -: منابع
مهشيد:ترجمه ديگران ، و ماسن هنري پاول از كودك ، شخصيت و رشد -
مركز ، 1368 نشر ياسايي
جويناني نوروزي سعيد