پنجم ، شماره 1354 سپتامبر 1997 ، سال شهريور 1376 ، 13 شنبه 22
|
|
اجتماع شرايط قرباني
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
راينر ساختهراب ،(ميزري) فلاكت فيلم از صحنهاي
سينما خانه در فلاكت فيلم بررسي و نقد جلسه از گزارشي
اساس بر) گلدمن ويليام نويس ، فيلمنامه راينر ، راب:كارگردان
.بيتس كتي جيمزكن ، :بازيگران ،(كينگ استفان رمانياز
خانه فيلم نمايش هفتگي برنامه در امسال ماه شهريور هفته نخستين در
.شد داده نمايش (فلاكت)ميزري فيلم سينما ،
در جديدش نوول تكميل از پس شلدون پل نام به نويسندهاي:داستان خلاصه
كه ويلكس نامآني به زني توسط و ميشود سانحه دچار دورافتاده مكاني
از كتابي شخصيتهاي از يكي) ميزري شيفته شدت به و بوده پرستار قبلا
با شلدون رمان آخرين مطالعه از پس آني.مييابد نجات است ، (شلدون
را شلدون و ميشود وحشتزده داستان افكني گره از ميزري فرزند عنوان
.بنويسد ميگويد ، او كه طور آن را جديدش رمان تا ميكند وادار
همانبانوي وي كه ميشود متوجه آني ، وسايل در جستجو با شلدون
پي شلدون ميشود متوجه كه آني.است كودكان قتل به متهم اژدهاستكه
...و ميدهد بيهوشي داروي او به ويبرده ، هويت به
رئيس و سينما كارگردان داودي فيلمابوالحسن اين نمايش از پس
.پرداخت فيلم نقد به خانهسينما هيئتمديره
چنداني اعتقاد كه است هاليوود كارگردانهاي از يكي راينر راب:گفت وي
.نيست (ژانر)خاص نوع يك رعايت به
هم فيلمش بهترين و كرده كارگرداني را متفاوتي فيلمهاي حال به تا او
كه است فيلمي دومين ميزري.است ساخته ميزري از پس كه است خوب مردان
.است ساخته كينگ استفان آثار از الهام با راينر
پذيرفته كينگ رمان از فيلمنامه اين كه تاثيري ميزان مورد در داودي
به و است برخوردار اجتماعي زمينهاي از كينگ ، آثار:گفت است ،
جديد شرايطي ايجاد با او.دارد مستقيم اشاره اجتماعي هاي نابساماني
آنها انساني احساسات قليان باعث كه فرديتهايي پس از شخصيتهايش براي
مهار در را قانون ناتواني و امنيتي سيستم با را آنها تعارض است شده
فضاهايي در داستان ، شخصيتهاي و حوادث.ميكشد تصوير به افراد اين
.ميشوند كشيده تصوير به تمامتر چه هر خشونت با و بسته
فيلم در يعني.ميشود شروع جا همين از درست فيلم و رمان بين فرق
اين ديگر طرف از.كند تلطيف را فيلم تا كرده سعي كارگردان ميزري
كه حالي در ميكند ، جلوه طبيعي چيز همه و دارد آرامي شروعبسيار فيلم
و ناامني بر نويسنده صحنه چند توصيف با همانابتدا از رمان در
نابسامان وضع با كه است فيلم اواسط در ولي ميگذارد ، صحه زن ديوانگي
فيلم توجه قابل نكتههاي از يكي.روبهروميشويم كاملشلدون استيصال و
.دارد مسائلسياسي به راينر كه است نگاهي نوع
و اجتماعي نبودامنيت بر فراوان تاكيد فيلم اين ويژگيهاي از ديگر يكي
رجوع كلانتر به كه پلاني هر در كارگردان.است كلانتر ضعف نماياندن
هم كوچك شهري در حتي كه ميكند معرفي ضعيف شخصي را او ميكند ،
را سوابقويلكس كلانتر وقتي نيز سويي از.كند برقرار امنيت نتوانسته
زن ، اين از موجود مدارك به توجه با كه ميشويم متوجه ميكند ، بررسي
دستگير را مجرم اين نتوانسته كه است بيكفايت حد چه تا قضايي سيستم
.كند
مراقبت گونه هيچ رعايت بدون خانهويلكس تفتيش براي كلانتر اينكه يا
برداشتراينر عمده تفاوت.ميشود كشته و ميرود او خانه به حرفهاي
راينر.بهويلكسدارد او كه است دلسوزانهاي نگاه نوع ازفيلمنامه ،
و خوداست اجتماع بد شرايط قرباني كه ميكند معرفي موجودي را زن اين
صورتي در كند ، منتقل نيز تماشاگر به را دلسوزي حس اين تا ميكند سعي
غرايز درآمدن قليان به رمان -كردم اشاره كه همانطور كه
اتفاقها معلول را ، بيرحم قاتلي به او شدن تبديل و ويلكس ويرانساز
.نميگذارد باقي خواننده براي همدردي ، و دلسوزي جاي هيچ و ميداند
ديالوگ بودن زياد دليل مورد در حاضران از يكي پرسش به پاسخ در داودي
محسوب آن ساختار جزء فيلم اين ديالوگهاي:كرد اظهار فيلم اين در
مفهوم اين به است ، تصوير هنر سينما ميگوييم ما وقتي ضمن در.ميشود
اركان از يكي ديالوگ عكس بر.باشد داشته نبايد ديالوگ كه نيست
ديگري ميزانسن با فيلم اين ديالوگهاي اگر اما.است داستان پيشبرنده
.ميگذاشت كمتري بسيار تاثير ميشد ، مسلما همراه
و كرد توصيف زيبا فيلم ، اين در را لباس و صحنه طراحي همچنين داودي
با بشكند را پايشلدون مچ داشت قصد كهويلكس صحنهاي در:گفت
صحنه اين داشت وسطي قرون جلادان به زيادي شباهت كه پوليوري پوشيدن
.بود كرده تاثيرگذار بسيار را
نقشويلكس در بيتس كتي موفق بسيار بازي به صحبتهايش ادامه در او
اما ميرود ، شمار به بيتس بازي اولين اين بااينكه:گفت و كرد اشاره
.گرفت اسكار فيلم اين در بازي خاطر اوبه
كه است بازيگر توسط صحنهها تداوم حفظ فيلم اين مثبت ويژگيهاي از يكي
حالت و ميشود گرفته درفيلم كه هايي(نزديك نماي)كلوزآپ در موضوع اين
ميدهد ، نشان..و صورت ميميك چشم ، پرش با كهبيتس (عصبي) هيستريك
نزديك نماهاي از هنوز فيلم هفت ساخت از پس من.است مشخص خوبي به
.ميشود برجستهتر نماها گونه اين در اشكالات زيرا دارم ، وحشت
اما.دانست موفقتر رمان پايان از را فيلم پايان حاضران ، از يكي
رمان انتهاي در نويسنده برعكس ، كه معتقدم من اتفاقا:داوديگفت
تاثيرگذار اصلا فيلم پايان من نظر به و ميشود ظاهر بسيارموفقتر
.نيست