پنجم ، شماره 1354 سپتامبر 1997 ، سال شهريور 1376 ، 13 شنبه 22
|
|
دارند حق هم آينده نسلهاي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
طبيعت دامان در محيطزيست حفظ به علاقهمندان با روز يك
و خاك و آب منابع از ميتوان مردم بيشتر چه هر مشاركت جلب با
كرد مراقبت كشور محيطزيست
حفظ به علاقهمند خانوادههاي از جمعي همراه به تابستان ، سپيدهدم يك در
طبيعي مكانهاي زيستمحيطي موقعيت بيشتر شناخت منظور به كه محيطزيست
دامنههاي در واقع نيك زيبايآب روستاي در تهران بزرگ شهر پيرامون
اين ارزشهايبيپايان با نزديك از گردآمدهاند ، تهران شمال در البرز
.ميشويم مليآشنا بزرگ ثروتهاي
اكوسيستم كه ميشنويم بازديدكننده گروه همراه كارشناسان زبان از
و گياهي ازگونههاي تعداد چه.دارد چهمفهومي (زيستي انطباق)
معرض در يا شده معاصرنابود انسان آزمندي و بيمبالاتي براثر جانوري
شهرهاو سوي به چشمه ، صدها از زلاليكه آبهاي چگونه.دارند نابوديقرار
و خانگي پسابهاي نفوذ براثر حركتميكنند ، بزرگ و كوچك آباديهاي
بين از آلودهسازيمحيطزيست ، كه ودرمييابيم شدهاند آلوده موسسات
نسلهاي حقوق كردن خاك ، تباه و آب منابع كردن ضايع گونههاو بردن
رايگان آموزش نوعي كه ديدارها اين.است آينده ونسلهاي حاضر
مردم اقشار وسيعتر چه هر مشاركت زمينه است محيطي زيست مفاهيم
همينزمينه در حاضر گزارش.فراهمميكند را محيطزيست حفظ به كمك براي
.است شده تهيه
يكي با آبنيك ، روستاي نزديكي در محيطزيست حفظ به علاقهمندان جمع در
برنامهها اين از هدف:ميگويد وي.گفتوگومينشينيم به كارشناسان از
در محيطي زيست مشكلات و مسائل شناساندن محيطزيست ، با مردم كردن آشنا
با آشتي عبارتي به يا طبيعت با مردم بيشتر ارتباط و طبيعي مناطق
بستر:ميافزايد ادامه در ايران جبههسبز از معطري دكتر.است طبيعت
لازم.است گوناگونيروبهرو دشواريهاي با حيوانات و انسان زندگي حيات
جاي به و شود آشنا طبيعت حيات ، با اصلي بدنه عنوان به دستمردم كه است
.دهد گسترش و باوركند را آن بردن ، بين از و خرابي
در و آن طريق از كه است جملهبرنامههايي از گلگشت ، :ميگويد وي
كارشناسي ، صورت به داريم سعي تفريحي ، آموزشي برنامه يك قالب
مردم به را شنودآموزشهايي و گفت با و مردمبشناسانيم به را محيطزيست
.رابدانند خداوندي بزرگ نعمت اين تاقدر بدهيم
گلگشت برنامههاي همين طريق از:سبزميگويد جبهه كارشناسان از يكي
زيست ومفاهيم فرهنگ با را علاقهمند ازمردم بيشتري شمار توانستهايم
از مراقبت رابراي آنان مشاركت و پشتيباني وزمينه كنيم آشنا محيطي
.كنيم فراهم تجديدناپذير و ارزشمند منابع از پاسداري و زندگي محيط
رفتارتبديل يك به تدريج به كه است دوطرفه كنش يك آموزشها قبيل اين
و فردي زندگيخصوصي ، به آموزشها آن ورفتار ، نگرش تغيير با و ميشود
صرفهجويي و نگهداري سعيدر و بدانند قدر كه ميشود نيزوارد افراد جاري
وحش حيات زيستگاههاي و مكانهايطبيعي از ديداركنندگانداشتهباشند
اين نقش وچگونگي غذايي مواد آب ، در ضرورتصرفهجويي با كمياب وگونههاي
.ميشوند آشنا حفظمحيطزيست براي عوامل
ورغبت ميل برنامهها اين در حضور مردمبا:ميافزايد كارشناس اين
جامعه تا خانواده محيط از زيستمحيطي درفعاليتهاي شركت براي بيشتري
با مبارزه به كه زماني تا ميرسد نظر به و ميكنند پيدا شهري بزرگ
از بسياري مثل نيز ما كه كنوني مقطع در بخصوص محيطزيست آلودگي
يك عموميو و گسترده تلاش يك صورت شدهايم ، به توسعه دوران وارد كشورها
و محيطزيست برايحفظ را لازم موفقيت نيايد ، نميتوانيم در ملي نياز
.بدستآوريم زيستمحيطي باآلودگيهاي مبارزه
با آشنايي:ميگويد برنامه اين در شركتكننده زنان از يكي
كرده مشغول مرا ذهن جهان در آلودگيمحيطزيست هولناك و گسترده ابعاد
خاك فرسايش آبو شدن آلوده چگونگي با اينبازديدها جريان در ما است
و باغها كه آبنيك روستاي همين در مثال بهعنوان.شدهايم آشنا
كه كساني.ميشود ديده بهوضوح محيطزيست آلودگي دارد ، مراتعزيبايي
را نايلوني كيسههاي مكانميآيند ، اين به تفريح براي درتابستان
خالي قوطي مثل گوناگوني آباشياء نهرهاي در.ميكنند رها درطبيعت
كيسههاينايلوني بخصوص و نوشابه پلاستيكي بطريهاي موتور ، روغن حشرهكش ،
اين.دارد ميكنندوجود مصرف بچهها كه را نوعينوشابه به مربوط كوچك
يك.است بيشتر نقاطلواسانات ساير و فشم ميگون ، مناطقيمثل در آلودگي
متوجه بهنامپلخواب ومكاني كرج رودخانه از بازديد درجريان بار
طريق از توالتها از بعضي آشپزخانههاو به مربوط پسابهاي شديمكه
را آلودگيها اين بايد وچگونه كي.ميشود وارد كرج رودخانه نهرهابه
و حقزندگي ما مثل كه را آينده حقوقنسلهاي ترتيب اين به ما مهاركرد؟
.ميكنيم تباه دارند ، را مواهبطبيعت از برخورداري
به اشاره با محيطزيست ارشد كارشناسي رشته دانشجوي سنجري
آشنايي و طبيعي مكانهاي ديداراز برنامههاي از مردم استقبالروزافزون
نياز اطلاعاتمورد دارم وظيفه من:زيستمحيطيميگويد فرهنگ و بامفاهيم
توسعه درمحيطزيست مهم نكته امروزه و دهم آنهاانتقال به را افراد
با اما نمود روزاستفاده تكنولوژي و صنعت از ميتواناست پايدار
نداشته محيطزيست روي منفيبر اثرات كه كارشناسانه وطرحهاي روشها
اين از طوري بايد ما.پايداراست توسعه از استفاده آنهم باشد ،
.باشيم داشته هم با را همهچيز كه كنيم بهرهگيري و فنوناستفاده
از ما ناآشنايي حاصل وهوا ، خاك آبها ، نابودي و تخريبمحيطزيست
فكر به تنها و نباشيم خودمانتنها فكر بايد ما.توسعهناپداراست
و دارند نعمتها اين از نيزحقي نسلآينده بلكه نباشيم آسايشامروز
نه داشتاما تكنولوژي و صنعت ميتوانباشند برخوردار آن از حقدارند
جزئي ناپذيرطبيعت ، تجديد منابع:ميگويد درادامه وي.طبيعت با تضاد
به.هستند اصليآن صاحبان مردم و ميشود مامحسوب ملي سرمايههاي از
در مردم ومشاركت همكاري براي را زمينه بيشتر هرچه بايد دليل همين
گنجاندن همگاني ، آموزش طريق از كار اين و كرد فراهم محيطزيست حفظ
دانشگاهها و مدارس درسي برنامههاي در محيطزيست حفظ به مربوط دروس
.بود خواهد پذير امكان
دارد ادامه