پنجم ، شماره 1356 سپتامبر 1997 ، سال شهريور 1376 ، 15 دوشنبه 24
|
|
ميشوند؟ مدرسهپذير چگونه كودكان
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(نخست بخش) مدرسه و مهر ماه ديگر بار
اضطراب روشهايتشويقي ، با ميتوانند آموزشي ومربيان خانوادهها
كنند دور كلاساوليها از را مدرسه اول روزهاي
.شكوهمنداست و پرطنين زيبا ، عبارتي درس روز اميدنخستين و اضطراب
و جذبه و شور از پر وجوانان كودكان ، نوجوانان براي درس روز نخستين
وحال رسيده پايان به تفريح و گردش فصل تابستان.اضطراباست به آميخته
مثابه به بزرگترها روزدرسبراي نخستين.كرد عوض را زندگي آهنگ بايد
هم با كه واميدهاست زمينهها ازمسئوليتها ، تازهاي فصل فرارسيدن
.است آغازمدرسه روز دشواريهاي از يكي اوليها كلاس مدرسهپذيري.ميآيند
چه مدرسه محيط با كودكان كردن هماهنگ براي آموزشي ومربيان خانوادهها
باشند؟ داشته ميتوانند نقشي
كتابهاي ونامتناسب سنگين حجم كدامند؟ پرورش و آموزش كلان مشكلات
بخش.؟...و دانشآموزان تحصيلي افت جديدآموزشي ، نظام مشكلات درسي ،
.ميخوانيد است ، شده تهيه زمينه همين در كه را گزارشي نخست
در خاصي خروش و مدارس ، جوش بازگشايي به مانده هفته دو يكي سال ، هر
در مايلند دانشآموزان.ميشود ديده سطحشهر در كلي طور به و خانهها
را موردنياز پوشاك برخي و جديد كفش و كيف روزهانوشتافزار ، اين
گروههاي همه در شوق و شور اين.كنند خريداري تحصيلي جديد سال براي
كردن جلد و درسي كتابهاي خريد.دارد وجود نوعي به دانشآموزي سني
زيرا.است تحصيلي سال شروع براي آمادهسازيها لذتبخشترين از يكي آنها
رشد از نمادي واقع در كتابها جلد بر تحصيلي جديد سال و نام ذكر
.است بالاتر كلاس يك به او دستيابي و دانشآموز
در نابساماني گذشتسالها از بعد كه است شده اعلام امسال خوشبختانه
دسترس در تحصيلي سال شروع از درسيقبل كتابهاي كليه زمينه ، اين
نوشتافزار فروش وضعيت از رسيده گزارشهاي.ميگيرد دانشآموزانقرار
مقابل در صف تشكيل به نياز ديگر امسال كه است حاكي نيز شهر سطح در
را لوازم اين و نيست نوشتافزار ارزانتر برايخريد تعاونيها در
برخي و فروشگاههايزنجيرهاي از ميتوان راحتي به متعادل باقيمتهاي
.كرد خريداري برپاشده منظور همين به كه چادرها
ما:ميگويد اينزمينه در دبستاني دانشآموز دو مادر كتابي ، مهناز
سوي از لوازم اين تا ميمانديم نوشتافزارمنتظر خريد براي سال هر
فراوان عرضه دليل به امسال خوشبختانه اما شود عرضه تعاونيها
مناسبتري بهاي رابا دانشآموزان نياز مورد اقلام فروشندگان اينوسايل ،
.ميكنند عرضه
دانشآموز فرزند منچهار:ميگويد نيز تهراني شهروند مينازاده ، حميد
قيمت شدن ارزانتر براي كه دارم تادبيرستاني دبستاني دوره از
وسايل اين آنها يكساله تامين براي و يكجا صورت به سال هر نوشتافزار
.ميكنم خريداري را
درآمد علت به استكه خانوادههايي نگران دبستان ، معلم ياوري ، منير
فرزندانشان براي را نو تحصيلي خريدوسايل قدرت واقع به خود ناچيز
درآمد كم خانوادههاي برخي:ميگويد زمينه اين در وي ندارند ،
مشكلات چون باشندو پاسخگو را فرزندانشان نيازهاي همه نميتوانند
خريد براي بچهها بيشائبه و احساساتپاك كنار از و دارند ، بزرگتري
مقابل ، در متاسفانه و ميگذرند تحصيلي درآغازسال نو وسايل
توجهبهعنوان قابل امكانات داشتن رغم به كه هستندخانوادههايي
استفاده قبل سالهاي وسايلتحصيلي از فرزندانشان مايلند صرفهجويي
به باتوجه و حال عين در است ، پسنديدهاي كار آنكهصرفهجويي ضمن.كنند
جديد وسايل با را جديد سالتحصيلي امكان حد در ميتوان نوجوانان روحيه
.كرد آغاز نو و
يك خريد با اندكيحوصله و هوشياري با ميتوان گاهي:ميافزايد وي
بدست را كودكي دل قيمت ، ارزان و ساده كيف يك خريد مثل تحصيلي وسيله
سخت كودكيرا كهنه ، كيف يك تحميل با ميتوان مقابل ، در يا و آورد
به كه كنم گوشزد مادرها پدرو به را نكته اين ميخواهم من اما.آزرد
داشته تحصيلي سال آغاز در وسايلنو دارندبرخي دوست بچهها واقع
كه حدي در بگذاريمو احترام آنها شوق و شور اين به ما است ولازم باشند
دلسردي با فرزندانمان تا كنيم آنهاتهيه براي را وسايل اين است مقدور
.نكنند راشروع تحصيلي سال
سال آغاز در كارمندبانك و دانشآموز دو مادر صابونچي پروين اما و
دستاندركاران و مديران اگر:دارد اوليايمدارس به توصيهاي تحصيلي ،
در آنها ذهني -روحي كشش و نيازها به دانشآموزان ، درسي برنامهريزي
با دانشآموزان باشند ، داشته توجه هفتگي درسي برنامه تعيين هنگام
مقاطع در.ميشوند حاضر كلاسها در بيشتر رضايتمندي با و كمتر دلسردي
سخت دروس گاهي است ، زياد حجمدرسها و تعداد كه دبيرستان و راهنمايي
در و پشتسرهم روز دو در يا و روز يك در همه شيمي رياضي ، فيزيك ، مثل
لازم كشش نبود و خستگي بدوناينكه.ميگيرد قرار روز نامناسب ساعات
بههرحال.باشد توجه مورد موارد گونه دراين مسايل درك براي
كافي تعيينبرنامه براي درسي ، ساعات با معلم برنامه تنهاهماهنگي
.نيست
خود خوشحالي موردعلل در نيز راهنمايي دوم دانشآموز معصومي پرويز
زياد معلمان و مديران اگر:ترديدميگويد كمي با مدارس بازگشايي از
دوستان ديدن.است خوبي جاي مدرسه كنند ، درك را وما نگيرند سخت
دلتنگيها رفع و خوشحالي موجب آنها با مستمر ارتباط داشتن و قديمي
به كه ميخواهيم پرورش و آموزش نظام برنامهريزان از ما اما ، .ميشود
اهميت خيلي ورزشي و هنري مختلف كلاسهاي مثل برنامه فوق فعاليتهاي
ندارد ، ما براي كارايي هيچ نهايت در كه حفظي دروس از قدري و بدهند
.دهند تغيير را دروس كردن حفظ روش همچنين و.بكاهند
;ميرسيد نظر به بزرگتر خود ، برادر كت با اوليهاهادي كلاس اما ، و
مهم نداشت اشكالي ولي ميرسيد نظر به گشاد قدري برايش او كت گرچه
.ميرفت مدرسه به خواهرهايش و برادرها ساير همچون امسال كه بود اين
دلشميگرفت كه زمان هر مدارس بازگشايي به مانده هفته دو يكي هادي
با نجواكنان و ميانداخت بهگردنش را كيفش و ميپوشيد را مدرسهاش لباس
قصهها خود شدن سواددار آثار و شدن ازبزرگ كه حالي در خود
اين در تفريحاو بزرگترين اين و ميزد دور را حياط بار ميبافت ، چندين
...بود روزها
قابل بسيار هوايكلاساوليها و حال و انتظارها روحيات ، راستي به
دنياي وارد مدرسه به ورود با كه ميكنند تصور آنها.است توجه
خاصي خرسندي و غرور از علت همين به و ميشوند بزرگسالان
نوعياضطراب دچار دلايلي به نيز كودكان از برخي گرچه.برخوردارند
در بيشتر ميآفريند مشكل اولمدرسه روزهاي در كه اضطراب اين.ميشوند
را دبستاني پيش دوره و نرفتهاند بهمهدكودك قبلا كه كودكاني
زمينه اين در روانشناس يك.ميشود ديده نيزنگذراندهاند
خود خانواده به سالگي هفت و شش سنين در عمده طور به كودكان:ميگويد
در ميباشند ، متكي بيشتر خانواده محيط به كه كودكاني.هستند وابسته
مادر و پدر خود گاهي.ميشوند نگراني و اضطراب دچار مدرسه اول روزهاي
حل از مادري وقتي.دارند عمده نقشي آن گسترش و اضطراب اين ايجاد در
كه ميسازد غول يك او براي مدرسه از ميشود ، عاجز فرزندش رفتاري مشكلات
يا و بخوابي حد اين تا نميتواني ديگر ميشوي ادب خوب مدرسه مثلادر
ميتوان برعكس كه حالي در.ميشود نگران كودك ترتيب اين به.كني بازي
كودك به ميتوان نمونه برايكرد ايجاد را مدرسه آمادگيپذيرش كودك در
هر ميتواني خودت.ميگيري ياد چيزها خيلي بروي مدرسه به وقتي:گفت
پيدا زيادي دوستان و نيستي تنها ديگر و بخواني داشتي دوست كه كتابي
.ميكني
رفع يا و ايناضطراب ايجاد در نيز مدارس در مربيان:ميافزايد وي
همراه به مادران حضور.باشند داشته ويژهاي نقش ميتوانند آن
و مناسب اقدام مدارس رسمي بازگشايي از پيش مدرسه در فرزندانشان
مدرسه محيط با كودك تدريجي انطباق براي را زمينه و است پسنديدهاي
.ميكند فراهم
در دبيرستان و دورههايراهنمايي در دانشآموز دو مادر صيامي فرزانه
در افتادن جا براي بچهها آمادهسازي نظرمن به:ميگويد زمينه اين
مادرش وقتيكنار كودك چون.است مهم بسيار مدرسه محيط جديديعني جامعه
همچون عوارضي صورت به احساس گاهياين.ميكند امنيت عدم احساس نيست
كلاس بهروحيات بايد نيز مدارس مسئولان مينمايد بروز دركودكان شبادراري
.بپرهيزند آنها با خشونتآميز ازبرخوردهاي و كنند توجه بيشتر اوليها
حساسيت كنجكاويو با را پيرامونش مسايل دبستان اول درروزهاي كودك
ايجاد خشونت و تحكم با نظمپذيري است مسلم آنچه.ميكند دنبال زياد
رشد زمينه ميتوان مناسب بازيهاي ضمن در و بامحبت بلكه نميشود
نظام در متاسفانه.كرد فراهم مختلف موارد در را كودكان وبالندگي
معلم و ندارد وجود لازم انعطافهاي دبستانهم دوره براي حتي ما آموزشي
در نقشچنداني تفريح و بازي و ميكند تدريس خشك همانروشهاي با
.ندارد آنها آموزشي برنامههاي
از سوم و دوم روز اضطرابدر داشتن دليل به كودكي كه ميآيد پيش گاهي
روانشناسان شرايطي چنين در.ميكند شدتخودداري به مدرسه به رفتن
رفتن به تشويق را او بايد شده طريقي هر به مادر و پدر كه معتقدند
اضطراب تا بگذرانند مدرسه در او با نيز را مدتي شده اگر حتي بكنند
مدرسهبرود به مرتب طور به كودك كه است لازم بههرحال.نشيند فرو او
ديگر نرود ، هم بهمدرسه ميتواند كه كند تجربه او روز يك اگر زيرا
.فرستاد مدرسه به ديگر روزهاي رابراي كودك ميشود مشكل خيلي
دارد ادامه