پنجم ، شماره 1357 سپتامبر 1997 ، سال شهريور 1376 ، 16 سهشنبه 25
|
|
فشار و ترس جاي به فراگيري شوق ;درس كلاس
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(پاياني بخش) مدرسه و مهر ماه ديگر بار
...نگاهعميقتر
بعضي دارند ، توقع مردم پرورش ، و آموزش وزارت در جديد تحولات آغاز با
روشهاي گرفتن كار به و نوين برنامهريزي با چشمگير ، و عمده مشكلات از
كه است آموزشي جديد نظام به مربوط دشواريهاي جمله از.شود حل مناسب
درسي كتابهاي مورد در.برانگيخت را بسياري بحثهاي گذشته ، سال دو در
.است نشده اعمال ما ، نوجوانان روحيه به باتوجه لازم ملاحظات نيز
حجيم ، شوق و سنگين متون كردن حفظ به نوجوانان و واداشتنكودكان
روانشناسان از دليلنظرخواهي همين به ميدهد كاهش آنان در را فراگيري
ضروري درسي كتابهاي تاليف و تدوين بههنگام علوماجتماعي كارشناسان و
نسبت نگاهعميقتري مسئولان پرورش ، و آموزش تحولات آغاز در جادارد ، .است
قرار آينده راه چراغ را اخير دودهه تجربههاي و باشند داشته مسايل به
شما توجه كردهايم ، تهيه زمينه اين در كه گزارشي بخشاز درآخرين.دهند
.ميكنيم كارشناسانجلب و مردم با ما گزارشگر وگوي گفت ادامه رابه
مخالفتهاي بازگشاييمدارس ، براي شهريور تاريخ 15 اعلام گذشته سال
گرمي كشور سراسر مردم از توجهي عدهقابل.داشت دنبال به را بسياري
راعمدهترين مدارس در كننده خنك تاسيسات و نبودامكانات و هوا
خوزستان مثل مناطقگرمسيري.ميكردند عنوان مخالفت براي خود دليل
به.ميدانستند غيرممكن تاريخ دراين را مدارس بازگشايي كلي بهطور
شهرستانحتي اين مدارس برخي گناوه ، شهرستان در يكدانشآموز پدر گفته
از بخواهد اينكه برسدبه چه نيست مناسب آشاميدني آب تامين به قادر
دنبال به اما كند ، استفاده كردنكلاسها خنك براي امكانات حداقل
به رسيدگي براي جمهور رئيس اكيد دستور و گفتوشنودهايگوناگون
عنوان به وپرورش آموزش شوراي سوي از شهريور سرانجام 22 اينموضوع ،
.مهر اول و شهريور بين 15 يعنيزماني.شد اعلام مدارس بازگشايي تاريخ
بويژه گرما مشكل و وجود مهرماه اول در بازگشاييمدارس سنت اما
در خصوصا مدارسكشور محدود بسيار امكانات به توجه با گرمسير درمناطق
در 16 اينكه تا.بازگذاشت را تاريخبازگشايي بحث همچنان محروم مناطق
اولمهرماه در مدارس بازگشايي طرح فوريت دو اسلامي ، مجلسشوراي شهريور ،
به نمايندگان از تن امضاي30 با كه طرح اين رساند تصويب به را هرسال
دهندگان پيشنهاد.رسيد نهايي تصويب شهريوربه درهجدهم شد ، عرضه مجلس
ازديرباز مدارس بازگشايي زمان چون كه داشتند تاكيد برايننكته طرح
ما فرهنگ در سنت عنوانيك به زمان اين انتخاب و بوده مهرماه اول
همراه به اجتماعي و اقتصادي رواني ، آن ، اثرات تغيير مانده ، پايدار
.خواهدداشت
مدارس تعطيلات ترتيب بدين ميكنند فكر كه افرادي:ميگويد فردوسي دكتر
نكته اين به بايد نيز ميمانند عقب درس از دانشآموزان و ميشود زياد
ذهن وارد فشار با را درسي مواد ما ندارد لزومي بهرحال كه كنند توجه
بتوانند ميكنند پيدا كه ذهني رشد از بايد دانشآموزان.كنيم بچهها
يا و فرهنگسراها برنامههاي و مختلفتابستاني كلاسهاي وجود.ببرند بهره
دوران اين در بچهها ذهني رشد به همه خاصخانوادهها ، برنامههاي
.نيست نگراني هيچگونه جاي واقع در و كمكميكنند
مشكلات از دورهراهنمايي در ويژه به درسي كتابهاي نامناسب و سنگين حجم
توجه با اكنون و.است بوده اخير درسالهاي كارشناسان بحث مورد و عمده
و حجم دارندكه انتظار كارشناسان و مردم جديد ، كابينه آغازفعاليت به
نظر تجديد مورد دانشآموزان وپذيرش ظرفيت براساس درسي كتابهاي محتواي
.گيرد قرار
اين ما تاكيد همه اگر:ميگويد زمينه اين در تربيتي امور كارشناس يك
به راهيابي و نمره كسب براي را مطالب از انبوهي دانشآموزان كه باشد
در دانشآموزان عميق شناخت به كمكي هيچ بركنند ، از بالاتر كلاس
روشهاي به باتوجه را درسي هر بايد ما نوجوانان.شد نخواهد زمينه اين
دليل همين به فراگيرند رغبت شوقو كتابهابا محتواي مربيان ، مناسب
تدريس روش بهينهسازي به تبديل را بهكتاب محض اتكاي بايد
رادر دروس فراگيري شوق كه هستند كساني مربيان موفقترين.كنيم
مردود و كم نمره ازترس نوجوانان اينكه نه آورند ، وجود به دانشآموزان
.بسپارند فراموشي دست به بعدهم و كنند حفظ درسهارا فقط شدن
زمينه دراين راهنمايي دوره دوم سال دانشآموز كتابچي ، مهناز
تصميم ما براي كه آنهايي داشتهام را نظر اين هميشه من:ميگويد
بزرگترها متاسفانه.دارند فاصله ما روحيات و ما با فرسنگها ميگيرند
ارزيابي خودشان ديد با ببينند ، ما ديد از را مسايل اينكه از قبل
اين با.نيست خوشايند برايما آنها نظرات از بسياري اين بنابر ميكنند
نتيجه و كنيم اجرا كمال و تام را آنها ميخواهندحرف ما از آنها وجود
.درستنيست انتظارات اين ميكنم فكر من.درآيد آب خوباز هم
مورد در بخصوص.داريم نظر هم ما كه است اين واقعيت:ميافزايد وي
از آيا مدارس بازگشايي تاريخ همين مورد در.ماست به مربوط كه مسايلي
پرسيدند ما از آيا زمستاني ، تعطيلات مورد در يا كردند ، نظرخواهي ما
اصلا و بود چه آن ضعف قوتو نقاط بهرحال و بود يابدي خوب تجربه كه
درس كلاسهاي نه؟متاسفانه يا داريم پيشنهادي مساله اين براي آيا
باشيم درسهايي كردن حفظ حال در بايد ما هميشه و است رسمي و خشك خيلي
بتوانيم اگر كه حالي در.آيد بكارمان آينده در نيست معلوم اصلا كه
طريق از يا و بگيريم فرا موزهها ميان در را تاريخ مثل دروس برخي
.است بهتر خيلي دهيم ، افزايش دانستههايمانرا علمي ، گردشهاي
مدارس چگونگيبرنامهريزي مورد در دانشآموز دو مادر كياني ، فخري
زيرا است خوب بسيار برنامهها ايننوع:ميگويد علمي ، گردشهاي براي
يعنيما.ميكند خارج خشك و بسته محدوده آن از را آموزشيمدارس فضاي
-علمي برنامههاي صورتنظري ، به هم آن آموزشي صرفا برنامههاي جاي به
براي بايد مدارس كه است اين مساله اما.داشت خواهيم تفريحي و آموزشي
اينكهبگويند.بدهند خانوادهها به امنيت احساس اينبرنامهها ، اجراي
زيرا.نميرسد بنظر درست ومادر ، پدر مسئوليت با اما بروند پارك بچهها
من ولي بيفتد است ممكن اتفاقي هر واقع در ميكنمكه احساس مادر من
اين كند ، مجبورم شركت جمعي كارهاي گونه اين در فرزندم چونميخواهم
مسافرت ، به بچهها بردن نظرمن به كه حالي در. بپذيرم را مسئوليت
اين كه صورتي در اما است ، خوب بسيار گردشعلمي هر و سينما اردو ،
.شود داده خانوادهها به احساسامنيت
زمستاني تعطيلات:ميگويد است دبيرستان دوم سال كه نيز خاكپور صفورا
را زمان دارد دوست كه آنگونه هركس هفته اين در بهرحال كه ميشود باعث
كنار در بيشتر يا شود بيدار خواب از ديرتر صبحها مثلا.كند سپري
.باشد خانواده
اگر كه براينباوراست راهنمايي دوره سوم سال دانشآموز اصلاني ، ساسان
به بيشتر خانواده ، در چه و مدرسه در چه بزرگترها كه شود باعث تعطيلات
.است خوب بسيار كنند توجه آنها نظرات و بچهها
تحصيلي سال طول در تعطيلات وجود كه معتقدند تربيت و تعليم كارشناسان
و لذتبخش آموزشهايي با همراه نشاطآفرين فضايي ايجاد مفهوم به اگر
چه و شود ايجاد پرورش و آموزش توسط فضا چهاين باشد كننده سرگرم
خواهد بازي پرورشكشور و آموزش روند در مثبت نقشي خانوادهها ، بهوسيله
عيني بازدههاي بدون دروس خشك معنايتدريس به پرورش و آموزش زيرا.كرد
به واقع در صحيح آموزش بلكه.نيست نوجوان كودكو زندگي در
وخمروابط پيچ در اصول اين و.است زيستن بهتر اصول مفهوميادگيري
موزهها ميان از كه طولتاريخ در انسانها ارتباطات ژرفاي در و اجتماعي
سيما دكتر.دارد ويژهاي جايگاه نيز كشيدنياست ، بيرون باستاني آثار و
بارهتعطيلات در بهشتي شهيد دانشگاه روانشناسي گروه فردوسي ، مدير
داشته وجود زمستاني بايدتعطيلات اصولا من نظر به:ميگويد زمستاني
عصر و بروند صبح بچهها مايلند كه ومادرها پدر برخي حالا.باشد
چنين وهم ;بپذيرند هفته اين در را آنها مسئوليت ونميخواهند برگردند
مسافرت به را بچهها اينتعطيلات در بايد حتما ميكنند فكر كه افرادي
ارزيابي مثبت را تعطيلات مجموع در ;همنيست اين امكان و ببرند
هفتهازفضاي يك بچهها اگر كه است اين واقعيت كه حالي در.نميكنند
يادگيري به هم و بشمارميآيد قوا تجديد هم اين ، باشند ، دور آموزشي
روانشناسي ، لحاظ به اصولا چون.كمكميكند آموختهاند تاكنون آنچه
فرايند در مثبت تاثير فراگيري ، زمان از ايجادكردن فاصله
.يادگيريدارد