پنجم ، شماره 1358 سپتامبر 1997 ، سال شهريور 1376 ، 17 چهارشنبه 26
|
|
و عرب امت دشمنان صف در نيست ممكن اردن
گيرد اسلامقرار
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
ايران در اردن سفير نوحالقضاه شيخ با گفتگو
وحدتكلمهندارند كلمه وحدت جز گريزي راه هيچ مسلمانان
ميشود اسرائيل از كشور اين دورشدن باعث تركيه كنار در ايران بودن
بخش.آسياست باختريقاره جنوب در اسلامي عربي كشوري اردن:مقدمه
نيز بيشهزارهايي و كوهها آن ، باختر در اما است بيابان اردن عمده
.دارد جمعيت نفر ميليون پنج حدود اكنون كشور اين.دارند وجود
درصد است940 عمر 56سال سرانه ميانگين و درصد جمعيت 3/3 نرخافزايش
از كشور اين پايتخت امان مسيحيهستند ، بقيه و مسلمان اردن مردم
درامدسرانه و دينار آن ، پول واحد.ميرود شمار به نسبتاقديمي شهرهاي
است كشاورزي عمدتا اردنكشوري.بود دلار حدود 1180 سال 1979 در ملي
.ميآيد دست به كالا ترانزيت و فسفات ازصادرات درامدهايش عمده كه
انجام تهران در اردن سفير نوحالقضاه دكتر با را زير گفتگوي همشهري
.ميرود بهشمار نيز روحاني شخصيتي كه است داده
شهرامان در شهرقدس از دفاع مردمي كنگره گذشته ، ماه سفير ، جناب
سنديكاها اتحاديهها ، سازمانها ، همهاحزاب ، از نمايندگاني كه شد تشكيل
همچنين.كردند آنشركت در اسلامي و عربي مستقل شخصيتهاي و وانديشمندان
عاديسازي با اردن مردم گسترده روزافزونتودههاي مخالفتهاي شاهد ما
بر وآيا چيست فرايند اين درباره شما نظر ;هستيم بااسراييل روابط
آري گذاشت؟ خواهد صهيونيستيتاثير رژيم با رابطه در دولت تصميمهاي
و مخفي كنگره يك اين.دولت اطلاع و اجازه با ;شد برگزار كنگره اين
در كثرتگرايي و دموكراسي نمودهاي از نمودي اين.نبود دولت ميل برخلاف
اما گرفته پيش در اسراييل با صلح در را شيوهاي دولت ، ماست كشور
.سازند عادي اسراييل با را روابطشان تا است نكرده مجبور را مردم
اين به.ملتهاست صلحميان واقعي صلح كه گفته حسينبارها ملك جناب
يك رسميفقط صلح نگيرد ، صورت طرفهايمردمي ميان صلح ، اگر معناكه
قوه نه و نهپادشاه اردن ، دولت در.خواهدماند باقي دولتي صلح
كنگرهايبرگزار نيز اين از پيش.نشدند كنگره اين مانعبرگزاري مجريه
.بود موثرتر كه شد
كردن رها آن علت كه هستند مادي زيرفشارهاي ما فلسطيني برادران اكنون
اردن حاكميت زير باختري كرانه وقتي.است يهوديان به آن فروش و زمين
آن موجب به كه داشت وجود قانوني بود ، هاشمياردن مملكت از بخشي و
حكومت آمدن با.ميشدند محكوم اعدام به يهوديان به زمين فروشندگان
محافظت زمين از زيرا لغونشد و يافت ادامه قانون اين فلسطين مختار
فلسطين مردم از مالي پشتيباني وجود قانون ، اين از مهمتر اماميكرد
ثروتمند ازمسلمانان كميتهاي لذا.رانفروشند زمينهايشان تا است
كه دادند تشكيل صندوقي اينان.داشت شعبه نيز اردن كهدر شد تشكيل
.بود وفلسطين باختري كرانه در ازبرادرانمان مادي حمايت آن هدف
را زمينش شد مجبور مالي شرايط به بنا كسي كهاگر معنا اين به
اين.بفروشد صندوق اين مسئول مسلمانان به را آن ميتواند بفروشد
صمميانه روابط كه ميشود يادآور غيراردني و اردني مسلمانان به كنگره
قوانين طبق بايد غيرمسلمانها ، با اما باشد مسلمانان ميان بايد فقط
.كرد عمل شرع
اگر كه اين آن و ميكشاند ديگري پرسش به را ما پرسش اين سفير ، جناب
.بگوييد ما براي اردن در فلسطينيان سياسي فعاليت از است ممكن
مقوله.شويم قايل تمايز مقوله دو ميان بايد واژهفلسطينيان مورد در
زيادند بسيار اينها.دارند اردني كهشناسنامه هستند فلسطينياني اول ،
اردني را ميبايستيآنان كه ميدهند تشكيل را اردن ملت از نسبتبزرگي و
بودند اردن هاشمي مملكت از بخشي زيراآنان است طبيعي اين و كنيم تلقي
اردن در كه دادند ترجيح فلسطين ، خودمختار حكومت ازبرپايي پس و
اردن در باشد نداشته را ويژگي اين كه فلسطينياي فرد اما.بمانند
وجود منكر ما همه اين با.نيست شهروند يعني.ميشود شمرده مهمان
از نيرومندتر همكاري.نيستيم خاوري كرانه و باختري كرانه ميان تداخل
و حماس سازمانهاي وجود راجعبه اما.ميگيرد انجام اسلامي جنبشهاي خلال
به راهها وقتي ميدانيم همه.ندارم دقيقي اطلاع اردن در اسلامي جهاد
به راه اين در واردن كرد انتخاب را اردن كشور شد بسته رويابومرزوق
اسلامي ، جهاد و حماس بر علاوه.ميبرد بهسر اردن در اكنون و كرد كمك او
اردنصندوق در ما ، كه معنا اين به.دارد وجود نيز فعاليتهايمردمي
مستمندان به كمك خرج بهنوعي صندوق اين پولهاي از بخشي.داريم زكات
اردن اوقاف وزارت توسط و رسمي راههاي از اينكارميشود باختري كرانه
سرزمينهاي در برادرانمان از پشتيباني براي اينها همهميگيرد انجام
.است فلسطين شده اشغال
.است رو روبه چندي باچالشهاي اسلام و عرب جهان اكنون شيخ ، جناب
حمايت با و صهيونيستي رژيم و تركيه ميان نظامي يكپيمان جمله از
درياي در مشتركي مانور ميخواهند هماكنون آنها.است گرفته پا امريكا
نگوييم اگر -هماهنگي نوعي از صحبت ديگر سوي از.دهند انجام مديترانه
كه پيمان آن با تا ميرود سوريه و عراق و ايران ميان -همپيماني
در اردن جايگاه.روياروييكند است اسلامي و عربي كشورهاي تهديدكننده
چيست؟ معادله اين
ميفرمايد خداوند.باشد اسلامي ما ، عزيمت نقطه است لازم آغاز ، همان از
ميفرمايد نيز و جميعاولاتفرقوا واعتصموابحبلالله
با ويهوديان اسراييل ميان همكاري.ريحكم فتفشلواوتذهب ولاتنازعوا
يهوديان وجود و اسراييل بلكهپيدايشدارد كهن ريشه امريكا و اروپا
امريكا بعدها كه گرفت انجام اروپايي كمككشورهاي به فلسطين در
كلمه وحدت جز گريزي راه هيچ مسلمانان لذا.داد ادامه را همينشيوه
ميان نزديكي نوع هرگيرد انجام اسلامي اصول براساس بايد كه ندارند
.است مسلمانان سود به اسلامي كشورهاي
يا است اول جايگاه در اردن آيا كه است اين پرسش سفير ، جناب اما
دوم؟
.است اول جايگاه در اردن
است؟ صهيونيستي ورژيم تركيه اردوگاه در اردن كه است اين منظورتان
.ميشود زمينهگفته اين در صحبتهايي چون
نخستين هستند ، آن راس در بيت آل كه است اسلامي كشوري اردن خير ، .خير
اردن به كنند جهاد خدا راه در تا شد خارج عرب جزيره شبه از كه سپاهي
.امراست اين شاهد طالب ابي جعفرابن و شهيدانموته.آمدند
آنها با و ايستاديم اسراييل برابر در محدود امكانات با سال ما 46
پشتيباني اسراييل از يهودي ثروتمندان و اروپا و امريكا.جنگيديم
اردنممكن.نداشت پشتيباني و بود خالي اردن دستان كه حالي در كردند
داريم طولاني تاريخ ما.قرارگيرد اسلام و عرب امت دشمنان صف در نيست
انسان لذادارد دشمن و دوست و بزرگ و ازكوچك بسيار گواهان كه
بسيار ايران اكنونكند نگاه مسايل به واقعبينانه و باشد بايدمنصف
يهوديان با تركيه گرچه.باشد داشته خوبي روابط تركيه ، با است مايل
سرزنش كار ، اين خاطر به را ايران ما.است نظامي پيمانهاي داراي
از كشور اين شدن دور باعث تركيه كنار در ايران بودن زيرا.نميكنيم
روابط بنابراين.است اسلامي كشور يك هم هنوز تركيه.ميشود اسراييل
مسلمين و اسلام دشمنان اردوگاه از را كشور اين ميتواند تركيه با نيكو
.كند دور
پيمان منظورم نيستبلكه سياسي و اقتصادي روابط داشتن من قصد
.اسراييلاست و تركيه نظامي
قرار امترسولالله دشمنان كنار در رسولالله بيت آل از فردي هيچ
.گرفت نخواهد
دارد؟ وجود اردن در اسلامي ايران و باستاني آثار نوع چه
و نبردموته جايگاه ديگري.است ابيطالب قبرجعفربن چيز ، مهمترين
و مسلمانان جنگ نخستين اين.است شهركرك نزديكي در موته شهيدان
.است اردن نيزدر معاويه و (ع)علي امام ميان تحكيم جايگاه.رومياناست
فاتحان كه حسنه شرحبيلبن جبلو معادبن و ابيعبيده قبرهاي نيز و
و پيامبر هود حضرت و پيامبر شعيب قبرحضرت.هستند بيتالمقدس
.هستند اردن در همگي نون ، يوشعبن و (ع)حضرتموسي
عرصههاي در اردن و ايران روابط درباره.است ممكن اگر شيخ ، جناب
را روابط اين شما.كنيد صحبت ما براي فرهنگي و سياسي و اقتصادي
بخشيد؟ تكامل را روابط اين ميتوان چگونه اصولا و ميبينيد چگونه
و اردن ميان روابط كه است اين نظرم ديني علوم متخصص عنوان به من
نميپذيرد مسلمان فرد هيچ زيراباشد سطوح بالاترين در بايد ايران
راكدر روابط اين عواملي.باشد تفاهم عدم يا ياكشمكش اختلاف
.شود چيره گذرا خواستههاي بر ميتواند نيكو كوششهاي اما كردهاند
و سال يك منبهتراست بحمدالله اكنون اما نبود بايد كه طور آن مسايل
كه كوشيدهام روابط بهبود براي و سرميبرم به كشور اين در كه است نيم
دو بازرگانيميان هياتهاي اكنون.است شده انجام كار خدااين شكر به
امضاء به كشور دو موافقتنامهبازرگانيميان.دارند شد و آمد كشور
پيماني نيزداريم شركت تهران صنعتي درنمايشگاه ما و است رسيده
زميني حجاج بستهايمكه هم با جادهها در بينالمللي نقل و حمل درزمينه
مطبوعاتي هياتهاي تبادل.بهرهبگيرند آن از ميتوانند آينده در ايران
و كاملتر روابط به ما و دارد جريان دوكشور ميان رسانهاي و
.دوختهايم چشم جنبهها ، و عرصهها همه فراگيرتردر
هست؟ پيشرفتي آيا طور؟ چه فرهنگي عرصههاي در
و انديشمندان آنجابا در و رفته اردن به ايران از دين علماي از برخي
ديدارهايي نيز مقابل طرف از اميدواريم.كردهاند گفتگو صاحبنظران
ايرانيخود برادران با و بيايند اينجا به اردني علماي گيردو انجام
انديشمندان.ميانبردارند از را مسلمانان ميان تفرقه و كنند گفتگو
.بروند اردن به يا بيايند بهايران ميتوانند نيز عرصهها ساير