پنجم ، شماره 1362 سپتامبر 1997 ، سال شهريور 1376 ، 22 دوشنبه 31
|
|
مدني جامعه آسيبشناسي روز يادداشت
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
خاطره عطر و داريم قرار مقدس دفاع هفته و جنگ آغاز سالگرد آستانه در
در داشتند ، پاس را كشورمان امنيت و حيثيت استقلال ، كه مرداني جاودان
شهيدان گرامي ياد بهويژه ، .ميرسد مشام به سرزمين اين جايجاي
فداي عابدانه را عزيز جان و كردند سفر عشق كاروان با كه گلگونكفني
را ما ميهن آسمان هميشه از موثرتر و زندهتر اكنون نمودند ، معبود
.است ساخته نورباران
ميرد آنچنان تو عشق خنجر شهيد
ميرد آستينفشان اثرش بر روح كه
نازم را تو صيدافكن غمزه فريب
ميرد شعفكنان جان آن ، تصور از كه
جاويد ابد زنده شود كه بدان يقين
ميرد جاودان تو عشق غم در كه كسي
كه ميبينيم را بهارستاني و ميانديشيم دلباختگاني چنين به كه هنگامي
در عظيم مسئوليتي احساس شده ، آباد بزرگمردان آن مبارك قدوم دراثر
تكريم قلم و آورده فرود تعظيم سر ناخودآگاه و ميرويد وضميرمان جان
آنان عظمتهاي و ارزشها بيكران درياي از قطرهاي تا دفترمينهيم بر
را وسطي امت تا ماست يكايك دوش بر ابدي رسالتي باري ، .درآيد بهوصف
جهاد آن تحقق براي رزمندگانمان و آزادگان و جانبازان و شهيدان كه
در كوشيدن.كنيم عرضه معاصر ظلمتزده بشريت به و استوارسازيم كردند ،
دشوار تكليف اين و گرفته قرار ما بردوش الهي تكليفي همچون مسير ، اين
...شد نخواهد ساقط بهانهاي هيچ به
و است؟ كدام اجتماعي و تربيتي مسئوليت اين حدود چيست؟ وسط امت اما
شهيدانمان تاريخي ايثارهاي و مقدس جهاد پي در ما كه جامعهاي
دارد؟ ويژگيهايي چه هستيم آن تحقق بهدنبال
منظر.است طرح و ردگيري قابل منظر دو از پرسشهايي چنين به پاسخ
به تعلق و تشرع به تظاهر براي سياسي امكاني را مسئله اين;نخست
راي به تفسير و آن ظواهر به دادن شكل با تا وميكوشد ميبيند نظام
و جهاني صورت سياسي ، و اقتصادي اقليتي منافع چارچوب در آن مقولات
هر منظر ، اين درسازد محدود خاص تعاريفي و جغرافيا به آنرا معاصر
و نوانديشي و ميشود انتقاد آن واژگان و بيان كيفيت در حتي تحولي ،
بلكه ما ، اسلامي جامعه رشد مسير در طبيعي حركتي بهعنوان نه نوگرايي ،
.ميشود تعريف خطرآفرين و سنتي منافع تخريب مسير در سياسي حركتي
پاسداشت كه باورند اين بر ميگنجند ، طيف اين در كه افرادي سالمترين
ظواهر تبليغ به وابسته ما ، شهيدان و رزمنده بزرگمردان ميراث
و اقتصادي نهادهاي سنتيترين بر تكيه با و است عاميانه برمبنايتعبدي
يا و آگاهانه آنان.كرد حفظ را وضعيت همان اجتماعي ، ميبايد
كل تخريب را خاص گروه يك سياسي و اقتصادي تضييعمنافع ناخودآگاه ،
بنيانها عليه تهاجم را ، ويژه اقليت يك نقدانديشههاي و انقلاب ، جبهه
مصرف تبليغات نوع اين براي كه نيز خاصي پشتوانههاي.ميكنند معرفي
و شهيدان خزانه از خاصي گشادهدستي با كه هزينههايياست ميشود ،
.ميشود برداشت ديني ارزشمند نهادهاي و چهرههايمقدس و بزرگ حماسههاي
ويژهاي اقتصادي و اجتماعي خاستگاههاي كه جريان ، و تفكر اين مقابل در
و شهيدان عظيم حركت كه دارد وجود ديگري جريان ميباشد ، دارا نيز
ناب اسلام شريعه در متكامل حركتي جرقههاي نخستين را اسلام رزمندگان
در كه دركي چنين.ميبيند حركت اين مبارك آغاز نقطه درحقيقت محمديو
واقعيت سه محصول ميگيرد ، قرار فرهنگي جمود و ظاهرگرايي با مطلق تضاد
بر بهتدريج تا ميرود واقعه ، سه اين.ماست كشور در واجتماعي تاريخي
بوده استبداد طولاني سالهاي محصول كه ناپالودهاي شرايط و سادهلوحي
دركي.سازد نهادينه ايران جامعه ضمير در را پيچيده دركي و كند غلبه
اقتصادي اقليتهاي يكسونگري و مطلقگرايي تسليم سادگي به پس اين از كه
بزرگوار رزمندگان و شهيدان آبروي و اسلام عزيز مقدسات بهنام سياسي و
هستند ما فرهنگ و تاريخ حيثيت سند و بزرگوار ملت همه ستارگان كه
:از عبارتند واقعه سه اين.شد نخواهد
.ساله هشت مقدس دفاع و اسلامي عظيم انقلاب ـ
.بزرگ شهرهاي در متوسط طبقات ظهور و شهرنشيني رشد ـ
در تاريخي خودآگاهي و خردگرايي افزايش و بالا سطوح در فرهنگ گسترش ـ
.اسلامي ايمان بطن و متن
در وسيع تتبعي مستلزم دورانساز ، دگرگونيهاي اين پيرامون تحليل و بحث
كوتاهي مقدمه براساس اما.ماست معاصر تاريخ و جامعه مسائل عميقترين
بهمثابه مدني ، جامعه هواداران را دوم جريان ميتوان شد ، كهذكر
ديگر گروه و دانست اسلامي جمهوري نظام و انقلاب براي اساسي دستاوردي
بر مروري اينكه جالبنظر.اسلامي مدنيت به ناباوران و مخالفان را
را صفبندياي چنين بهوضوح نيز ، اسلام تاريخ مختلف ادوار در تمدن تاريخ
.است يكسان كمابيش نيز گروه دو هر ويژگيهاي و ميكند تاييد
اخير سالهاي در مدني جامعه بهنام دستاوردي اهميت بحث ، اين ادامه در
مورد نيز آنرا آفات و كرد خواهيم دنبال آنرا اساسي وويژگيهاي
.الله انشاء.داد خواهيم قرار وتحليل بررسي
دارد ادامه