پنجم ، شماره 1364 سپتامبر 1997 ، سال مهر 1376 ، 24 چهارشنبه 2
|
|
هستند؟ كودكآزار كساني چه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(آخر بخش) خاموش مرگ
متخصص اجتماعي ، وظيفهمددكاران فقط آزاري كودك از جلوگيري
تمام است جامعه وظيفه بلكه نيست انتظامي نيروي و روانپزشكان اطفال ،
.باشند داشته دخالت امر اين در بايد جامعه افراد
ازقبيل جمعي و فردي تفريحات و سرگرميها به كه والديني -4
حاضر و دارند شديد دلبستگي غيره و ميهماني سينما ، راديو ، تلويزيون ،
.نيستند آنها از چشمپوشي به
خود فرزند مانند را كودك نتوانند كه ناتني مادر و پدر -5
.دوستبدارند
در 90) غالبا و نداشتهاند خوبي كودكي دوران كه والديني -6
واكنشهاي.گرفتهاند قرار بدني تنبيه و آزار مورد خود (موارد درصد
كودكي در كه را محبتي و است افراطي و سطحي معمولا افراد اين عاطفي
فرزند چنانچه.دارند انتظار خود فرزندان از بودهاند آنمحروم از
مادر و پدر شديد خشم مورد سازد ، برآورده را آنها عاطفي نتواندتوقعات
.واقعميشود
.كند رفتار خود سن از بزرگتر فرزندشان دارند انتظار كه والديني -7
.ميآيند خشم به زود كه كساني و مهاجم افراد -8
به مسئولين يا همكاران با خود كار محيط در كه افرادي -9
.درگيرند نوعي
همه بر ميخواهند و سختگيرند و جدي خيلي منزل در كه والديني -10
كه است بهگونهاي كودكان با آنها رفتار و باشند داشته تسلط چيز
.ميترسند ازآنها كودكان
بهشدت زند ، سر آنها از خطايي كه وقتي را ، خود فرزندان كه افرادي -11
نيستند (پسيكوتيك) رواني اختلال علائم داراي افراد اين.ميكنند تنبيه
و ميكنند رفتار خود سن از بزرگتر معمولا آنها فرزندان و
.مودبند بسيار
يا استرس دچار و دادهاند دست از را شغلشان كه افرادي -12
.بيپولياند
حاملگيهاي يا و شده حامله ناخواسته بهطور كه مادراني -13
.داشتهاند پيدرپي
فكر پردازش و قضاوت در و هستند فكري اختلال دچار كه والديني -14
.ميباشند روبهرو مشكل با
اختلالات يا افسردگي به مبتلا يا رواني اختلال داراي افراد -15
را آنها ميكنند سعي و ميدانند بد را خود كودكان كه) شخصيتي شديد
(.بكشانند جنون به
.ميپندارند انضباطي آموزش نوعي را كودك تنبيه كه والديني -16
:خانواده -ج
و تهيدست ، و فقير ناسازگار ، و پرمشكل شلوغ ، خانوادهاي -1
.كوچك مسكنهاي داراي
.اجتماع و اقوام از شده طرد خانوادههاي -2
و هستند اخلاقي مشكل داراي كه همسايگاني با ارتباط داشتن -3
.خانوادگي خوب دوستان نداشتن
.الكلي يا معتاد خانوادههاي -4
.ميكنند زندگي نامشروع بهطور كه خانوادهاي -5
بر رفتار سوء مدت طولاني كودكاناثرات بر رفتار سوء اثرات
.گردد آنها نمو و رشد در تاثير باعث ميتواند كودكان
رشدو توقف يا تاخير دچار عضوي علت بدون كه كودكاني بين مقايسهاي در
نتيجه اين سال از 13 بعد (گواه) كنترل گروه با بودند شده نمو
توجه با سواد پايينتر سطح كلامي ، مشكل داراي اول گروه كه حاصلگرديده
به اتكاء كمتر ، روحي ثبات سن ، با مناسب اجتماعي بلوغ عدم بهسن ،
.بودند (ضداجتماعي شخصيت صورت به) شخصيتي مشكلات و نفسكمتر
مضطربتر ، آنهابودند مشكل دچار نيز كودكان اين والدين
اين.بودند مشكلات و مسائل با برخورد و مقابله قدرت فاقد كمهوشتر ،
.داشتند آگاهي كمتر نيز مدرسه در كودكانشان تحصيلي پيشرفت از والدين
در داشتند قرار (جسماني تنبيه) رفتار سوء مورد كه كودكي مقايسه39 در
:گرديد حاصل زير نتايج سال از 6 بعد (گواه) كنترل باافراد مقايسه
با افراد اين در دوست كردن پيدا و اجتماعي روابط و قدرتبرقراري
كمتري دوستان داراي كودكان اين.بود متفاوت بسيار افرادكنترل
.بودند كنترل افراد با درمقايسه
با مقايسه در بارزي كاهش (رفتار سوء) خورده كتك كودكان در هوشي ضريب
قرار رفتار سوء مورد كه همچنينكودكاني.ميداد نشان كنترل گروه
عقبتر كنترل كودك با 10 مقايسه در تحصيل در چندسال يا يك داشتهاند
.بودند
آنها.كنترلضعيفترند گروه از تكلم در ديده آزار كودكان معمولا
درصد تنها 45 شخصيتي مطالعه نيزدر و محتاطترياند شخصيتهاي داراي
كودكان گروه در اجتماعي ضد شخصيت و بودند ديدهطبيعي آزار كودكان
كمتر نفس اعتمادبه داراي معمولا آنها.ميخورد چشم به بيشتر آزارديده
در رفتاري اختلالات و ميزانافسردگيدارند كنترلي افراد با مقايسه در
و آزار كه مدتي طولاني اثرات به توجه با لذا.ميشود ديده بيشتر آنها
كودكاندرمانكامل است لازم ميگذارد بجا و باقي كودكان برروي اذيت
.شوند
جراحات ، وسعت مربوطبه پزشكي شديد اقدامات كودكي چنين درمان نخستين
.روانياوست و روحي وضعيت و كودك رشد
وضعيت و بايدمشكلات مورد اين در.است مهم بسيار نيز خانواده درمان
.گيرد قرار ملاحظه مورد خانواده
خدمات و نماييمامكانات استفاده درماني امكانات از بايد چگونه
اين مالي پرداخت توان ازافراد خيلي و گراناند بسيار درماني
.ندارند را امكانات
.است درمان از استفاده جهت خوبي راه اجباري درمان اعلام روي اين از
تمام و است لازم و اجباري آزاري كودك در درمان كه كند اعلام بايد دولت
.كند تقبل رانيز آن هزينههاي
سوء مورد درمانكودكان براي پيشنهاد راه تنها بشود پرسيده اگر اما
.است اجباري (گزارش) اعلاميا آن پاسخ چيست گرفته قرار رفتار
دامنه از بايد مردم.است اهميت با بسيار عمومي آموزش زمينه اين در
.شوند آگاه حوادث اينگونه وسعت
بايد همچنين ببرند پي موضوع بودن جدي و اهميت به افراد همه بايد
خودمان كشور در.كرد جلب اينمسئله بودن جدي به را سياستگزاران توجه
كرد مطرح اسلامي شوراي مجلس نمايندگان طريق ميتواناز را مسئله اين
.بينديشند كودكآزاري از جلوگيري و درمان جهت تدابيري تادولتمردان
به كمك ميشود كودكانانجام از حمايت موسسات توسط كه راههايي از يكي
از بعضي در چون است خانوادگي غلط سنتهاي و رسوم بردن بين از
غلط تصور اين بايد ميشود تلقي طبيعي امري كتككودك و تنبيه خانوادهها
و كتك از خودشانرا چگونه كه داد آموزش كودكان به ضمن در و راشكست
.دارند نگه محفوظ جسمي آزار و اذيت
اطفال ، متخصص اجتماعي ، مددكاران وظيفه فقط آزاري كودك از جلوگيري
افراد تمام است جامعه وظيفه بلكه نيست انتظامي نيروي و روانپزشكان
لازمست امر اين انجام براي.باشند داشته دخالت امر اين در بايد جامعه
مشكل اين جديبودن از كامل و دقيق طور به جامعه شويم مطمئن ابتدا كه
.است آگاه
تنهايي به كودكآزاري از گزارش بودن اجباري قانون وضع مورد اين در
اين وسعت و شيوع به ما كه ميگردد باعث فقط بلكه.باشد مفيد نميتواند
و پيشبيني را خدماتي برنامههاي بتوانيم تا پيببريم جامعه در مشكل
.نماييم ارائه
مطمئن فرداي به رسيدن راه در و آينده گذرگاه در امروز دنياي كودكان
.كودكآزارياند گزارش شدن اجباري از بيش كمكهايي و حمايت نيازمند
ادامه ديگر نسل به نسل يك از كه است مسئلهاي كودكآزاري مسئله
درمان.است مهمجلوگيري اشكال از يكي موثر درمان نتيجه در مييابد ،
كرد تاكيد بايدباشد وكودكان والدين شامل بايد شد ذكر همانطوريكه
تمام كودكآزاري اينكه عليرغم گاهي.درازمدتاست درمان يك درمان كه
در كه مشكلاتي و ميماند باقي مدتها تا كودكان وليمشكلات شده
.دارند درمان به نياز و باقي شدهاند كودكآزاري خانوادهباعث
.است اهميت حائز بسيار والدين و كودكان در اعتمادبهنفس افزايش اهميت
در حتي و دهند ربط هم به را مسائل نميتوانند واقعا والدين از خيلي
به نياز خانوادهها اين اينرو از مشكلدارند ديگران از كمك درخواست
در بهنفس اعتماد ايجاد نيز و كودك تربيت در آموزشبيشتر و آگاهي
.تربيتدارند
كادر افراد از خيلي است مهم بسيار امر اين در دستاندركاران آگاهي
از نبردهاند پي موضوعكودكآزاري بودن جدي و اهميت به متاسفانه درماني
بهصورت كه موظفاند دارند اطلاعكافي امر اين از آنكسانيكه اينرو
.سازند موضوع با آشنا و آگاه و رامطلع خود همكاران مشاورهاي
امر اساسيدر اصل و پايه يك پرورشميتوانند و آموزش در نهادهايي
.باشند رفتارها نوع اين از جلوگيري
از.داشتهباشد بيشتري مراقبت و كودكاندقت به نسبت بايد جامعه
مالي ، مسائل والدينبهعلت جواني سنين در ممكناست كودكآزاري آنجا
مسنتر والدين كه ميگردد لذاتوصيه باشد رايج بيشتر رواني و احساسي
اينرو از نمايند ياري را والدين اين نمايند سعي اجتماعي شبكههاي و
.ميگردد كودكآزاري كاهش باعث زير بهنكات توجه اجتماع سطح در
اين البته.دارد وجود ارتباط كودكآزاري و فقر فقربين كاهش -1
كودكآزاريرا ميتواند جامعه در فقر بردن بين از كه نيست معني بدان
.است مطرح نيز سطحجامعه در ديگر عواملي بلكه ببرد ازبين كلي بهطور
عامل يك ميتواند (روحي فشار) كهاسترس است بارز نكته اين حال همه با
فقر از ناشي استرس چنانچه و باشد كودكان با ايجادسوءرفتار در مهم
و ميتواندآرام خانواده محيط در گردد مرتفع خانوادهها از دربعضي
.يابد كاهش كودكآزاري و شود سالمتر
و درگيري و نزاع كه جامعهاي جامعهدر در درگيريها كاهش -2
.است بيشتر كودكآزاري دارد وجود آن مختلف سطوح در كشمكش
قائل ارزش خانواده و كودكان براي كه كرد تشويق بايد را جامعه -3
باشند
بها و ارزش خانوادههايشان و كودكان به زماني افراد از بعضي گاهي
چيز در واقعي ارزش درصورتيكه باشد درميان مالي مسائل كه ميدهند
نيازهاي به نسبت قضاوتجامعه تعادل عدم گاهي همچنين.است ديگري
منجربه ميتواند كه ميشود خانواده كشمكشدرون و بيتوجهي باعث كودكان ،
.گردد جمعيكودكان آزار و اذيت
كنيم قبول معضل و مشكل يك بهعنوان را كودكآزاري -4
زيادي مخارج دولت براي گرفته قرار اذيت مورد كودكان براي خدمات تهيه
و است بزرگ مسئله يك خدمات اين كه داشت اذعان بايد اما.دربردارد
غالبا كه ميگذارد كودكان برروي زيادي طولانيمدت عوارض و مير و مرگ
نقش بايدمهمترين دولت.خواهدبود كودك روي آن اثرات ديگر سالهاي در
.باشد داشته پديده عوارضاين و وسعت به نسبت جامعه آگاهي در را
دوتائي استانداردهاي از جامعه اجتناب -5
عيبميدانند را بچهها كارهاي از خيلي انجام جوامع از بعضي در
.نميدانند عيب دهد انجام بالغي فرد اگر را اعمال همان درصورتيكه
براي ميدهند انجام كودكان به نسبت بزرگسالان كه جسمي و روحي آزار
معمولا قانون دنيا جاي همه متاسفانهدر.نميباشد قبول قابل ديگر بالغ
تصور و شواهد كه ميشود سعي و كودكان تا ميگيرد بزرگسالانرا طرف بيشتر
.بگيرند ناديده كودكانرا
داد افزايش را جامعه حمايت و والدين آگاهي سطح بايد -6
ارتباط بادارد بيشتري شيوع كودكآزاري ايزوله خانوادههاي در معمولا
مستعدكننده اينعامل از ميتوان آنها از حمايت و خانوادهها اين با
.كرد جلوگيري
كه خانوادههايي كه است شده داده نشان زودرسامروز شناسايي -7
زايمان دوره و مدت طي در ميتوان را دارند زياد كودكآزاري پتانسيل
از خدماتحمايتي آوردن فراهم با و نمود مشخص بهخوبي نوزادي دوران و
به كمك راه وموثرترين سادهترين از يكي اين كه كرد جلوگيري پديده اين
.كودكآزارياست شيوع كاهش براي خانوادهها
به ميكنندنياز فعاليت زمينه اين در كه افرادي اينكه نهايتا -8
.دارند حمايت
كمك و بهتشويق نياز است مشكل بسيار كودكآزاري زمينه در فعاليت و كار
كودكآزاري درمان.نهادهشود ارج آنها كار به بايد و دارند جامعه توسط
خانواده با بايد داشت رابهخاطر موضوع اين بايد است درازمدت روند يك
درازمدت حمايتي معيارهاي و بود ارتباطدائم و تماس در كودكان اين
.ساخت فراهم آنها براي
بودجه تااين دهد اختصاص موضوع اين به توجه قابل بودجهاي بايد دولت
.شود گرفته قرار اذيت آزارو مورد كودكان درمان و تحقيق حمايت ، صرف
.است سطحجهان در كودكآزاري موارد افزايش از حاكي گزارشات امروزه
معلمان ، ازوالدين ، متشكل زمينه ، اين در سمينارها برگزاري لذا
نيروهاي و مذهبي رواني ، معلمان بهداشتي ، حرفهاي ، اجتماعي ، مددكاران
ضروري بسيار باشد مسئله از آگاهيمردم بردن بالا آن هدفاز كه انتظامي
.است
در مختلفي نماييمبرنامههاي برخورد اجتماعي مشكل اين با چگونه
با آنها از بعضي.است متداول و رايج كودكان از حمايت براي كشورها
كه شناختي به توجه با كشوري هر لذا.موفق بعضي و بودهاند روبرو شكست
مشكل اين با خاصي نوع به وبايد دارد مذهب و اعتقادات و فرهنگ از
.شود طي بايد كه ميشود پيشنهاد چندراه كار اين براي كه نمايد برخورد
تمامي.پيببرند مشكل اين به بايد جامعه افراد همه:اول قدم
بايد نيرويانتظامي و دولت سران انتخابي ، و انتصابي مقامات حرفهها ،
را آن ووجود نمايند كسب كافي اطلاعات و شوند آشنا پديده اين با
در را امر اين كنندو قلمداد ضدارزش يك را آن و بدانند تحمل غيرقابل
.دهند قرار اولويت در خود برنامههاي
سران مذهبي ، رهبران.شوند رسيدگي به موظف مراجعي شود سعي:دوم قدم
و راديو جمعي ، وسايلارتباط مطبوعات ، اجتماعي ، مددكاران دولت ،
در نقشي انحاء از بهنحوي كه افرادي و انتظامي نيروهاي تلويزيون ،
برخورد ضرورت و گفتگوبپردازند به مورد اين در دارند مردم هدايت
.شوند متذكر امر اين به را جامعه
خدمات كه سازمانهايي و مراكز سازمانهاتمام بين هماهنگي:سوم قدم
خط يك از و شوند هماهنگ يكديگر با ميدهند ارائه خانواده و كودكان به
.كنند پيروي واحد مشي
شناسايي و اطلاعات كشوربايد سطح در شناسايي و اطلاعات:چهارم قدم
مذهب فرهنگ ، به توجه با گسترده طور به استانها ، مقامات توسط منطقهاي
.گيرد صورت ديگر عوامل و
با سوءرفتار) كودكآزاري پيامدهاي و علت در تفحص و تحقيق با سپس و
.ارائهدهند كودكان درمان و حمايت براي برنامههايي (كودكان
.شود طرحريزي ديده آموزش نيروهاي افزايش براي برنامههايي:پنجم قدم
و قيمت به نميتوان را كودكآزاري از جلوگيري درمان ، شناسايي ،
بودجهاي بايد كار اين برايرساند انجام به مجاني يا بهايارزان
.كرد وتربيت آموزش موضوع اين مختص را افرادي بتوان تا اختصاصداد
و بهزيستي باعث كه عواملي افزايش و تقويت در گامهايي بايد:ششم قدم
.شود برداشته ميگردد كودكان رفاه
اعلام عمومي وظيفه يك را كودكان حمايتاز اصل:هفتم قدم
معتقدند گروهي.است مطرح موضوع اين مورد در مختلف نقطهنظرهاي.كرد
كه فردي با بايد و.است فردي مسئله يك كودكان با رفتار سوء
مجازات).كرد برخورد ميشود كودكان اذيت و آزار و رفتار سوء مرتكب
اذيت و آزار مورد كه كودكاني مداواي به همچنين و (يادرمان
يا هدف ابتدا بايد جامعه اينرو از.كرد اقدام قرارميگيرند
.نمايد مشخص كودكان حمايت مورد در را سياستهايخود
پرسش اين به بايد اينجا كرددر بايد چه كودكان از حمايت براي
ملزم و وادار قانونا را ياسازمانهايي مراجعي بايد آيا كه داد پاسخ
و نمايند شناسايي را كودكآزاران و مواردبپردازند نوع اين به كه كرد
و ارشاد و فرهنگ وزارت درمان ، و بهداشت مثلوزارت ارگانها تمام يا
موسسات يا و انتظامي نيروهاي جنايي ، دادگاههاي خانواده ، دادگاههاي
حل از بعد.داد دخالت امر اين در را خيريه سازمانهاي داوطلبخصوصي ،
.شود مشخص حمايتي سيستم بايد اينمسئله
گسترده و جامع شركت سيستم:است مطرح سيستم سه حاضر حال در
متمركز سيستم و كودكان مراكز ايجاد سيستم سازمانها ، و مردم اقشار
.همسايگان خانوادهو
در هدف كه سازمانها و مردم اقشار گسترده و جامع شركت سيستم
:از است عبارت سيستم اين
حرفهها تمام شركت -1
حمايتي ، خيريه ، روان ، بهداشت كودكان ، سازمانهاي تمام نقش و همكاري -2
سيستم هر در كودكان حمايت تضمين -حرفهاي 3 سازمانهاي داوطلبين ،
خصوصي بخش و دولتي سطوح تمام در همكاري آوردن فراهم -4
كودكآزاري از جلوگيري جهت كافي امكانات آوردن فراهم -5
آن از هدف كه كودكان مركز سيستم در درمان و داوري تحقيق ، همچنين
:از است عبارت
گيرند نظر در فرد يك صورت به و جدا را كودكان -
باشد كودكان منافع حفظ اوليه هدف -
است مربوط آنها به كه موضوعاتي تا شود ايجاد فرصتهايي كودكان براي -
.بشنوند را
.بپردازند آنها محيطي شرايط و اوضاع و آنها فرهنگي زمينه به -
نتيجه بهترين هستند خانوادههايشان كنار در كه زماني كودكان
وسيلهاي عنوان به كودكان وجود از ميتوان ضمن در و ميگيرند را
گروهي كه داشت خاطر به بايد البته.نمود استفاده والدين درمان براي
.هستند معالجه غيرقابل ازوالدين
:از است عبارت هدف خانواده به تمركز سيستم در
در زندگي كودك يك براي مكان مناسبترين كه باشيم داشته خاطر به -1
.است خانواده كنار
.جلوگيريشود كودكآزاري از تا كرد محكم را خانوادگي قوام شود سعي -2
ميشوند آزاري كودك مرتكب كه خانوادههايي براي ويژه خدماتي مراكز -3
.نكرد دور آنها از را كودكان حتيالامكان كرد سعي و كرد ايجاد
.گردد ايجاد تخريب حداقل باشد لازم كودك كردن دور چنانچه كرد كوشش -4
خط شود سعي -:از عبارتند اهداف همسايگان بر تمركز سيستم در
روستايي جوامع بخشها ، شهر ، همسايگان سطح در را (استراتژي) مشي
.كرد متمركز
از همسايگان سطح به رسيدن تا دارند مشكل كه خانوادههايي -
جامعهاي و اجتماعي هر همه اين با كرد حمايت اجتماعي و اقتصادي نظر
حمايت را كودكان ميتوان چگونه اينكه و دارد بيان را خود بايدسياست
.كرد وحفاظت
رفتار سوء امر در مربوطه دولتي مراكز به كردن متمركز:هشتم قدم
كودكان با
بهزيستي ، بهداشت ، به كه كشور در موسسه يا مركز يك بودن دارا
مشاركت البته.نميباشد كافي نمايد رسيدگي حقوقي رواني ، امرتحصيل
عنوان به ميتواند شده ارائه راه اما است ضروري موضوع اين هريكدر
.باشد مطرح جامعه تمام براي كلي ساختاري يا يكروند
قانوني رضاكاهانيپزشك علي دكتر