پنجم ، شماره 1364 سپتامبر 1997 ، سال مهر 1376 ، 24 چهارشنبه 2
|
|
ارزش و شاخص خوانندگان ديدگاه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
سراسري آزمون براي سنجش سازمان جديد طرح مورد در هم باز
عمدتادر كه سراسري آزمون سنجشبراي سازمان جديد طرح:اشاره
اهميت و(كنكور شكل به نه و) امتحان بهصورت عمومي دروس برگزاري
را مختلفي نظرهاي اظهار است ، شده متبلور اختصاصي دروس يافتن
در سلطاني آقاي از را مطلبي صفحه همين در پيش چندي.است برانگيخته
تاييد در ديگري نظر صاحب از را مطلبي اكنون و خوانديد طرح اين نقد
.است باز همچنان بحث اين باب.بخوانيد آن
ارزش و شاخص
ازهر كه ، آن به ورود معضل و ومشكل است دانشگاه از سخن هم باز
.نامكرراست ميشنويم كه زبان
براي هدفسرنوشتساز يك ;دانشگاهي داشتنتحصيلات ايران ، ما كشور در
وسيلهاي ما ، روزگار در مدركديپلم.است شده دانشآموزدبيرستاني هر
دانشگاه ، ورودبه و رسيدن براي پلي ميتوانبهعنوان آن از كه است
بايد را راستين شاخصي ملاكو و معيار چه سنجش اما ، سازمانجست سود
گزينش را بهترينها كنكور ، داوطلبان عظيم خيل ميان از تا گيرد كار به
كند؟
رشتهتجربي در نفر صدهزار چهار سال1377 ، كنكور در كنيم فرض اگر
و پزشكي برايرشتههاي دانشگاهها ظرفيت ولي;باشيم داشته داوطلب
نفر هزار سيصدونود ميتوان باشد ، چگونه نفر هزار ده دندانپزشكيمثلا
به نفر ، هزار ده آن از يكي كه است آياانصاف نپذيرفت؟ را باقيمانده
بگيرد؟ را نفر هزار ونود سيصد از يكي جاي ناحق ،
داوطلب نفر هزار صد چهار تمامي بدوناستثناء ، كه ميداند خواننده
اين علمي توان اماكداميك ;شوند پزشك دارند دوست مذكور رشتههاي
نفر هزار دويست سال 1377 ، در كنيم فرض اگر يا دارند؟ را مسابقهبزرگ
رشتههاي در دانشگاهها ظرفيت و باشيم داشته فني و رياضي متقاضي
پانزده حد در (.. و كامپيوتر برق ، عمران ، معماري ، ) پرطرفدار مهندسي
يكصد عدالت رعايت ضمن تا بكند بايد چه سنجش سازمان باشند ، نفر هزار
مقوله اين در نپذيرد؟ فوق رشتههاي در را ديگر نفر پنجهزار و هشتاد و
محكوم را واقعي ارزش كاذب ، يك امتياز يك تا كرد بايد چه چيست؟ عدالت
نسازد؟ محذوف و
و تدريس ازسالها آمده دست به بهتجارب توجه با مقاله نگارنده
ارسال و هركنكور نتايج اعلام از پس آمارسالانه ، گرفتن
با كه دانشآموزاني بودهاند بسيار چه است دريافته كارنامهها ،
دست دلخواهشان رشته به دروسغيرتخصصي برخي از بالا ، امتيازي آوردن
.كردهاند كسب پاييني نمره رشته آن تخصصي ازدروس كه حالي در يافتهاند
براي ضريبيكه با متناسب داوطلبان ، ماقبلآن سالهاي و سال 1376 در
كنكور آزمون براي آماده را خود بود ، گرفتهشده نظر در دروس
و عربي پزشكي ، رشته در مثلا نداشتند توجه كه حالي در ;مينمودند
همين مقايسه يا !زيستشناسي و شيمي دروس تا دارند كمتري نقش ادبيات
...فني و مهندسي رشتههاي در فيزيك و رياضي دروس با دروس
اول درجه كامپيوتر ، در مهندس يك كه بپذيرد بايد سالمي عقل و منطق هر
در مكانيك مهندس يك يا باشد رياضيات در كارامد و ورزيده فردي بايد
... و زيستشناسي و شيمي در پزشك يك يا و مكانيك -فيزيك و رياضي
عربي ، ادبيات ، دروس از ميتوانست اگردانشآموزي گذشته ، سنوات در
اختصاصي دروس در كه حالي در كند كسب را نمره صد در صد زبان و معارف
در پذيرش راه دهد ، پاسخ درصد بيست بطورميانگين شيمي و فيزيك رياضي ،
.ميشد باز و هموار او براي دانشگاهها از برخي مهندسي رشتههاي
دروس ميانگين بطور كه بودهاند دانشآموزانينيز مقايسه مقام در
پاسخ نمراتپايينتري با را عمومي ودروس درصد پنجاه را اختصاصي
؟!...پذيرفتهنشدهاند رشته درهمان و گفته ،
دانشآموز گروه دو از تا ميگذاريم برعهدهخواننده را قضاوت اينجا در
فني رشتههاي در شدن پذيرفته براي ذيحق و شايسته را يك كدام فوقالذكر
.ميداند مهندسي و
.است منطقي بسيار و طرحقانونمند يك سنجش سازمان طرح
آيندهاي در دانشگاهها آيد ، در اجرا عملو مرحله به طرح اين چنانچه
دانشگاههاي با همگام تخصصي ، مقام در را خود جايگاه دور ، چندان نه
دست با خود دلخواه رشته در دانشجويان و مييابند باز جهان ، اول طراز
.داد خواهند تحصيل وافر ، ادامه شوقي و گسترده و پر انديشهاي و
كننده مشخص و تميزدهنده سنجش سازمان اخير طرح گفت ميتوان حقيقت در
رشتههاي به عادلانه داوطلبان ، آن ، دقيق اجراي با كه است ناسره از سره
حذف هرگز طرح اين هدف.يافت خواهند دست هستند آن شايسته كه دانشگاهي
به آنها سپردن فراموشي به عامل يا ;عمومي دروس دادن جلوه كماهميت يا
.بود نخواهد دانشآموز وسيله
درستاريخ فيزيك ، -رياضي سوم درسيسال برنامه در مثال بهعنوان
را خود يكدانشآموز ، كه همانطور و است گرفتهشده نظر در هم اسلام
اسلام تاريخ درس براي مينمايد آماده دروس ساير تشريحي برايامتحانات
يا و سالانه امتحانات در تغييري هيچگاه طرح اين.كرد خواهد آماده نيز
نمره نصاب حد بايد دانشآموزان و آورد نخواهد وجود به ترم پايان
كه كاذبي ارزش از روش اين پيامد.نمايند كسب دروس همه در را قبولي
.ميكاهد بهوضوح بپردازد تخصصياش دروس به كمتر دانشآموز ميگردد سبب
خواسته همان اين و ميگردد ارزشها شناخت براي شاخصي سنجش ، طرح اجراي
.ماست قانونمند آموزشي و فرهنگي نظام
رستمي فروردين