پنجم ، شماره 1364 سپتامبر 1997 ، سال مهر 1376 ، 24 چهارشنبه 2
|
|
درس كلاس در شنوا گوش پديده
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
مربوطند هم به اما نيستند ، هم همانند پديده دو دادن ، گوش و شنيدن
كردن صحبت به ميشود ، توجه خواندن به بيشتر درسي ، تربيت و تعليم در
داده اهميتي هيچ دادن گوش به تاكنون اما ميشود ، داده كمي بهاي نيز
.است نشده
فعاليتهاي از كداميك صرف كلاسدرس ، وقت بيشترين بپرسند شما از اگر
ميدهيد؟ جواب چه ميشود ، يادگيريدانشآموزان
امتحان يا درسي مطالب حفظكردن پرسشها ، به دادن پاسخ درسها ، خواندن
درصد متوسطهحدود 50 و ابتدايي دورههاي واقعدانشآموزان در دادن؟
همانطوركه و ميگذرانند شنيدن يا دادن بهگوش تنها را خود كلاس وقت
تقريبا نيز دانشجويان.است متفاوت شنيدن با دادن گوش گفت ، خواهيم
و سخنرانيها مباحث به دادن گوش براي را خود كلاس وقت درصد 90
.ميكنند صرف سمينارها
به ما.شود گرفته كم نبايددست كلاس در شنيدن ، پديده اين بنابر
ديگر صداهاي و انسان صداي از را گوناگون شنيدن ، مفاهيم وسيله
رسانههاي.ميدهيم انتقال نموده ، ثبت آموزشي هدفهاي براي و درمييابيم
...و ضبطصوت گرامافون ، :از عبارتند كلاسها در معمول شنيداري
به كه آنجا تا را دادن گوش و فرايندشنيدن ميخوانيد پي در آنچه
است ، مربوط شنوايي مهارتهاي و توسعه و اطلاعات عقايد ، رساندن پديده
.است داده قرار بررسي مورد
دادن گوش و شنيدن فرايند
هم به اما نيستند ، پديدههمانند دو دادن وگوش اگرچهشنيدن
در است ، فيزيكي فرايند يك شنيدن ، كه گفت ميتوان بهاختصار.مربوطند
يك عنوان به شنيدن.ميآيد شمار به رواني فرايند يك دادن گوش كه حالي
بخش طريق از كه صوتي امواج آن طي كه است فرايندي ;فيزيكي پديده
مكانيكي امواج به مياني گوش در شده ، منتقل صماخ پرده به گوش خارجي
مغز به و شده تبديل عصبي تكانههاي به دروني گوش در و ;ميشود تبديل
(ضميمه تصوير).مييابد انتقال
به او توجه و شخص باآگاهي ;رواني پديده يك عنوان به دادن گوش
آنها وفهميدن شده شنيده خاص علائم شناختن با و ;شروعميشود صداها
.مييابد پايان
همانند.است يادگيري -فرايندارتباط شبيه دادن گوش -فرايندشنيدن
شده رمزگذاري يكفرستنده وسيله به پيامي يادگيري ، و ارتباطبصري
تحت پيام رمزخواني كيفيت.ميشود گيرندهرمزخواني يك وسيله به
.دارد قرار آن منطقي و روشن بيان در فرستنده تاثيرتوانايي
تحت نيز ارتباط كيفيت فرستندهميرسد ، به گيرنده از پيام كه همانطور
از است ممكن اينپيام.ميگيرد قرار دادن گوش -شنيدن تاثيرفرايند
مغز.پذيرد اثر خستگي يا شنوايي ، معيوب مثلمكانيزم فيزيكي ، مشكلات
ظرفيت بشنود ، ندارد نياز يا نميخواهد كه صداهايي تصفيه براي
صداهايي يا خستهكننده گفتگوي و بلند صداي از ما همه.دارد اعجابآوري
صداها اين.داريم تجربههايي خيابان ، ترافيك و ساعت تاك تيك مثل
وجود اين با.ميكنيم فراموش را آنها تدريج به و ميرسد نظر به مزاحم
شنونده ، در خستگي ايجاد با ميتواند مزاحمي صداي هر درس ، كلاس در
خستگي باعث خستهكننده يا يكنواخت صداي همچنين.كند مختل را ارتباط
شنونده ناتواني يا مهارت.ميدهد كاهش را ارتباط بازدهي شده ، شنونده
بايد (پيام گيرنده) شنونده.ميگذارد تاثير پيام بر نيز دادن گوش در
ميشنود ، كه صداهايي بر مداوم و پيوسته طور به را خود دقت بتواند
واقع در.بشنود آنكه از قبل بيانديشد ، بتواند بايد اوكند متمركز
كه همانطور.ميانديشيم آن به بشنويم ، را صدايي آنكه از سريعتر ما
اين از ما مغز.ميانديشيم آن به مطلبي ، نوشتن يا خواندن از سريعتر
تا ميكند ، استفاده اطلاعات پردازش و كردن منظم براي زماني ، اختلاف
.بفهمد را آنها
يا دادن گوش شنيدن ، رمزگذاري ، مراحل از يك هيچ در شنوايي ارتباط
در فرستنده مهارت به پيام درست رمزگذاري.نميشود گسسته رمزخواني
چارچوب در بايد پيام واژههاي سطح مثلا.دارد بستگي آن ارائه و تنظيم
گونهاي به بايد پيام خود البته.باشد پيام آن دريافتكننده دانش
بلند خيلي طنين.باشد پيام آن گيرنده تجربههاي حيطه در كه شود ارائه
انتقال فرايند بر نيز (فرستنده) پيام گوينده صداي كوتاه بسيار يا
شنوايي خستگي يا شنوايي مشكلات شنونده اگر همچنين.است موثر پيام
حواس تمركز شنونده چنانچه.ميدهد قرار تحتتاثير را پيام باشد ، داشته
باشد ، نداشته را شنيدههايش تحليل و تجزيه مهارت يا باشد ، نداشته
تجربههاي زمينه در پيام اگر نهايتا.مييابد نقصان ارتباط كيفيت
.ميشود گسسته ارتباط و نميكند درك را آن نباشد ، شنونده
دادن گوش مهارتهاي توسعه
كردن صحبت به ميشود ، خواندنتوجه به بيشتر رسمي تربيت و تعليم در
داده هيچاهميتي دادن گوش به تاكنون اما ميشود ، كميداده بهاي نيز
تمرين با ديگر مهارتهاي مانند و است يكمهارت دادن گوش.است نشده
همه شنوايي بودن طبيعي از بايد نخست معلم يك.مييابد توسعه ممارست و
مورد اطلاعات آوردن فراهم براي مدارس بيشتر.شود مطمئن فراگيرانش
خدمات از منظم ، طور به خود ، شاگردان شنوايي سلامتي مورد در نياز
آزمونهاي همچنين.ميكنند استفاده سنجي شنوايي آزمايشهاي درماني
موجود دانشآموزان شنوايي اندازهگيريتواناييهاي براي شدهاي ميزان
و آموزش سازمان يا و منطقه هر ادارات را آزمونها اين اغلب.است
استفاده آنها از معلم و مدرسه و داده انجام كشور استثنايي پرورش
.ميكند
گوش توانايي بهبود توسعهو براي را بسياري روشهاي ميتوانيد شما
ششبخش در ترتيب به روشها اين.ببريد كار خودبه فراگيران دادن
:ميشوند داده توضيح زير
درس ، يا داستان يك گفتن شروع از پيش:شده هدايت دادن گوش.1
دادن گوش به را آنها توجه كه بدهيد شاگردان به سوالهايي يا موضوعات
دو يكي شامل كوتاهي متنهاي با سپس.باشد آنها راهنماي و كرده جلب
طول و برده بالا را سوالها يا موضوعات سطح تدريج به.كنيد شروع موضوع
.بيفزاييد نيز را متن
نوار صورت به را گروهي يا دستورالعملهايفردي:شده هدايت پيروي.2
اين كه آنهابخواهيد از و بدهيد دانشآموزان به (شنيداري)كاست
با را آنها عملكرد ميتوانيدبرند كار داده ، به گوش را راهنماييها
دستورالعمل هر.كنيد ارزيابي فعاليتهايشان نتيجه يا كار گزارش بررسي
باشد ، داشته عينيت بايد دستورالعملهابگوييد مرتبه يك فقط را
انگيزه است ، مطرح فراگير و معلم براي شده صرف وقت ارزش كه همانطور
.ميشود تقويت مطلب ادامه كردن دنبال براي نيز دادن گوش
;متن يك نتايج يا اصلي ، جزئيات منظور درك براي دادن گوش.3
خود برايفراگيران را مطلبي سني ، سطح گرفتن بادرنظر ميتوانيد
و دريابند را اصلي منظور تا فرادهند مطلبگوش به بخواهيد و بگوييد
نتايج و متن جزئيات مورد در را مشابه روشي ميتوانيد.بنويسند را آن
.ببريد كار به متن
ميتوانند خردسال فراگيران;گوشدادن در مفهوم و زمينه كاربرد.4
قائل ميشنوند ، تفاوت كه مطلبي مختلف مفاهيم كهبين بگيرند ياد
كه مطلبي جملههاي به كه ترتيب اين به.دهند تميز هم از را آنها شده ،
خالي جاهاي پركردن براي سپس و كنند گوش افتاده ، آن واژههاي برخي
.كنند پيدا مناسب واژههاي
پيرامون فراگيران از ميتوانيد ;شده ارائه مطلب تحليل و تجزيه.5
تحليل و تجزيه را مطلب آنها تا بپرسيد سوالهايي شنيدهايد ، كه مطلبي
درك براي فراگير هر توانايي درباره سپس.گويند پاسخ شما به و كرده
.بدهيد نظر جزئي عنوانهاي شناخت و اصلي منظور
مطلبي به فراگيران آنكه از پس;نامربوط و مربوط مطالب شناخت6
ديگر مقاصد همه سپس.بپرسيد آنها از را مطلب اصلي منظور دادند ، گوش
با را مقاصد اين از يك هر ارتباط ميزان پايان در.كنيد سوال را متن
ارتباط بيشترين از و كرده برآورد آن ، اصلي منظور و شده ارائه مطلب
دوره دانشآموزان براي سادهتر روشكنيد مرتب ارتباط كمترين به
بخواهيد آنها از و بخوانيد آنها براي را جملهاي كه است ابتدايياين
جمله تا بخوانيد را كوتاهي متن يا و كنند پيدا را آن نامربوط واژه
.بيابند آنرا نامربوط
صفوي نواب مينا -حسيننژاد حاجي غلامرضا دكتر