پنجم ، شماره 1366 سپتامبر 1997 ، سال مهر 1376 ، 27 شنبه 5
|
|
امروز
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(19171834)ادگاردگا
سال1834 در فرانسوي مجسمهساز و نقاش ، گرافيست (Edgar Degas) ادگاردگا
اصلبراي در دگا.بود هنردوست و بانكدارثروتمند يك پدرش.شد متولد
تحت رفتو زيبا هنرهاي مدرسه به درسال 1855 ولي بود ديده تعليم وكالت
دگا وهنري عالي طراحي كه بود او هم و قرارگرفت لاموته تعليملوئيس
مستمر طريقمطالعه از بيشتر دگا هنري البتهدانش.كرد پايهريزي را
.شد سالهاي 1845تا 1859حاصل بين و درايتاليا گذشته اساتيد آثار
موضوعاتيكلاسيك با نقاشيهايتاريخي پرترهيا بيشتر او اوليه آثار
را (مونه)لوور ، موزه در نقاشي يك كپي هنگام دگا سال 1861 در.هستند
در اوشد آشنا امپرسيونيست جوانان بامحفل او توسط و كرد ملاقات
به روز بهموضوعات و گذاشت كنار را نقاشيتاريخي آن از بعد سالهاي
و كافهها سيركها ، نقاشيها ، بالهها ، مسابقههاياسبدواني ، ويژه
تحت بيشتر جهت تغيير اين كه ميرسد نظر به.پرداخت رختشويخانهها
در دگا.است بوده نويسندهفرانسوي دورانتي وادموند تاثيرمونه
كرد شركت امپرسيونيستها شدهتوسط برپا نمايشگاه هشت از هفتنمايشگاه
شناختهميشود ، مكتب اين مهم و پيشگامانمشهور از يكي عنوان به واكنون
.ميآيد بهحساب امپرسيونيست يك كارش از جنبههايمعيني در فقط او البته
كشيدن به و جدابود ، گروه اين افراد ساير از بهگونهاي مانندمونه او
امپرسيونيست معمولنقاشان سبك به نتيجه در ;چندانينداشت علاقه منظره
تنها او بجزمونه.توجهنميكرد فضا و نور تغيير انعكاستاثير در
مثل دگاداشت كاملاآكادميك پيشينهاي كه بود هنرمندگروه
نشده تعيين ازپيش صحنههايتصادفي ، داشت علاقه سايرامپرسيونيستها
لحظهاي و عكسهايفوري به نقاشيهاياو.كند نقاشي را وخلقالساعه
نقاشان ساير مثل او.غيرعاديدارند نظرگاههايي اغلب و شبيهاست
رنگيژاپني باسمههاي طور همين و جديدعكاسي فن تاثير تحت امپرسيونيست
علاقه درنقاشي حركت (impression) تاثير يابيان انعكاس به بود ، دگا
.تصويرنميكشيد به مستقيما را طبيعت خارجييا مناظر ولي.داشت
درحقيقت و ميشود محدود او آثار بهظاهر بودن لحظهاي و خلقالساعه عامل
:گفتهاست او.شدهاند تنظيم و بسياريتركيببندي دقت با او نقاشيهاي
جاي در و.رابسازد صحنهاش خودش بايد طبيعتنقاش از نقاشي هنگام حتي
با بيشتر دگا.مننيست هنر از خلقالساعهتر هنري هيچ:است مدعي ديگر
به علاقهاش ضعفگذاشت روبه او بينايي كه از 1880 و كارميكرد پاستل
.شدند سادهتر وتركيببنديهايش تندتر رنگهايش شد بيشتر اينوسيله
از تاقبل اما آورد روي موم با ومجسمهسازي مدلسازي به از 1880دگا
.گذاشت نمايش به را مجسمههايش از يكي تنها مرگش
آورد بدست جهاني شهرت ديگر ميانهنرمندان در تا شد باعث دگا نبوغ
وپسيارو دانست بالاتر ازرودين مجسمهساز يك عنوان به را او رنوار
درميان ناميد زمانه هنرمند بزرگترين را او فرانسوي نقاش
بهعنوان سپس و شد شناخته كه بود اولينهنرمندي امپرسيونيستهادگا
.شد نوزدهممعروف قرن بزرگان از يكي