پنجم ، شماره 1366 سپتامبر 1997 ، سال مهر 1376 ، 27 شنبه 5
|
|
آموزشي نظام آينه علمي المپيادهاي آيا
هستند؟ ما
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
دانشآموزانايراني فخرآفرينيهاي مورد در منصوري رضا دكتر با گفتگو
پايه علوم المپيادهاي در
ارجاعات تعداد دانشمندانما ، علمي دستاوردهاي از يكي
مورد از 10 رقمارجاعات.ايرانياست دانشمندان مقالات دانشمندانخارجيبه
رشد نشانگر كه است رسيده عدد 50 به اكنون (پيش سال در 10) درسال
است خوبي بسيار
يك اگرشدهاست انقلاب از قبل از گستردهتر ماخيلي علوم آموزشي طيف
باشند ، درخشان استعدادهاي سرطيف يك و كم استعدادهاي طيف اين سر
و باسوادتر ما دانشآموزانباسواد كه بوده اين طيف نتيجهگسترش
شدهاند بيسوادتر ما ، دانشآموزانبيسواد
اندك فاصله به كه زمان از محدودهاي چنين در سال هر:درآمد
در و ميشود جهانبرگزار اكناف و اطراف در جهاني المپيادهايعلمي
مسابقات اين درخشانيدر رتبههاي ايراني نيزدانشآموزان اخير سالهاي
جانبي مسائل و اينپيروزيها پيرامون گفتگو و بحث دستميآورند ، به علمي
مردمان سرشار هوش رانشانه موفقيتها اين گروهي.بالاميگيرد آن
گروهي فشردهاند ، خودپاي نژادي برتريهاي بر و ايرانزميندانستهاند
را پيروزيها اين-هستند آموزشي نظام دستاندركاران معمولااز كه -ديگر
ميكنند تبليغ اينگونه و دانستهاند ايراني علميدانشآموزان سطح نشانه
كم هيچ پيشرفته دركشورهاي خود رقباي با مصاف در دانشآموزانايراني كه
و تلويزيوني -مفصلراديو تبليغات با وقتي انديشهها اين...و ندارند
كشورهاي گذاشتن وپشتسر موفقيت تب كه ميشود باعث همراهشود ، مطبوعاتي
جامعه اعضاي از برخي وحتي مردم توده دست اين از مواردي يافتهو توسعه
معني به هيچگاه و شدهاست مطرح مصاحبه اين در آنچه فراگيرد ، را علمي
آن حتي نيست ، ايراني جوانان درخشان استعدادهاي و توانمنديها نفي
مقام به ويژه آموزش ماه رابا 6 دبيرستان سوم دانشآموز كه نظامآموزشي
مسلم اما است ، تقدير ميرساند ، قابل علمي رشته يك در جهاني يادوم اول
زمينه اين در.نيست ما نظامآموزشي آينه المپيادي ، كهموفقيتهاي است
شوراي پايه علوم كميسيون فيزيكدانعضو منصوري رضا دكتر با گفتگويي
نظر از كه داشتهايم شريف دانشگاهصنعتي استاد و كشور علمي پژوهشهاي
.شماميگذرد
ايراني دانشآموزان موفقيتهاي آيا كه است اين ما نخست پرسش
پيش به علمي آموزش كه است آن دهنده نشان علمي المپيادهاي در
است؟ كرده رشد درايران دانشگاهي
از گستردهتر خيلي ما علوم آموزشي طيف كه كنم شروع طور اين بگذاريد -
يك و كم استعدادهاي طيف اين سر يك اگر.است شده انقلاب از قبل
كه بوده اين طيف گسترش نتيجه باشند ، درخشان استعدادهاي سرطيف
بيسوادتر ما ، دانشآموزانبيسواد و سوادتر با ما سواد دانشآموزانبا
.شدهاند
علوم آموزش مورد در تحقيقي گذشته سال كه اين ديگر نكته.نكته يك اين
قرار تحقيق مورد كه كشورهايي از يكي.شد انجام دنيا كشور در 46
تحقيق اين نتيجه.كرد تحقيقشركت اين در داوطلبانه كه بود ايران گرفت
ايران كه شديم متوجه علمي طريقمجلات از ما شد منتشر ديگر كشورهاي در
و ما يعنياست آورده بهدست را آخر از چهارم رتبه تحقيق براساس
بههرحال.علوم آموزش لحاظسطح از بوديم آخرينكشورها جزو كشوركويت
.هستيم كشورها ضعيفترين جزو زمينه اين در ما كه قبولكرد بايد
مثلا.آمد دست به هم ديگري جالب نتايج شد انجام كه تحقيقي در
كلاس دانشآموزان از هم و اول كلاس دانشآموزان از هم را سوالها برخي
از بهتر اول كلاس كهدانشآموزان آن عجيب بودند ، كرده راهنمايي دوم
كه است ترتيب اين به اينمساله از نتيجهگيري بودند ، داده دوميهاجواب
و اطلاعات دادن ازدست باعث كه دارد اشكال قدر آن ما شيوهآموزش
.ميشود آموختهها
است سال چند موضوعي كه اشارهكنيم جا همين نكته اين به نيست بد
كهبه معني بدين.است ناسالم آنتبليغات و است كرده پيدا رواج دراينجا
ناكامي خبر اما ميدهيم بال پرو آن ميآيدبه المپياد خبر كه اين محض
جنگ مناسبزمان تبليغي كار يعني.منعكسنميكنيم بخوبي را آموزشي نظام
را خود مشكلات كه است اين كار اين ضرر.انجامميدهيم صلح زمان در را
.نميكنيم رفع را آن وبالطبع نميشويم متوجه
ميبينيم كنيم نگاه كه پارامترهايعلمسنجي از يك هر به الان
دانشمندان ، تعداد مثل پارامترهايي ندارد مناسبي وضعيت ما جامعه
بودجه ما ، دانشمندان مقالاتعلمي به ارجاعات تعداد يا مقالاتعلمي تعداد
نگاه اگر را كشور موجوددر تجهيزات از استفاده وتوانايي تحقيقاتي
به كه مواردي از يكي .هستيم عقب ميبينيمخيلي كنيم
به ورود از پس كهآنها است تاثيري ميشود ، مربوط دانشآموزانبرجسته
اين از ما المپيادهاي.ميگذارند علمي سطح ارتقاي دانشگاهيدر نظام
داشتهاند؟ تاثيراتي چه نظر
خدمت آماري من نيست بد سوال ، اين به مستقيم دادن پاسخ جاي به -
نفر فيزيك ، 5 المپياد دوره دراولين.است گويا خيلي كه كنم عرض شما
از نفر يك.است گويا اينهاخيلي سرنوشت.كردند شركت ازايران
در را دكترايش دارد واكنون خواند فيزيك (گلستانيان رامين)آنها
را دورهاي تا است خارج در گرفتهو مدت كوتاه بورس الانايرانميگيرد
.(ميزبان كشور خرج به)بگذراند
نفر سه و است برق دكتراي گرفتن حال در امريكا در آنها از نفر يك
بعد و خواندند درس الكترونيك و برق رشته در ليسانس مقطع تا فقط ديگر
.نميدهند انجام علمي كار و شدهاند كار به مشغول خصوصي شركت يك در
در فرهنگي انقلاب از بعد سال كهسه اين ديگر آمار.آمار يك از اين
از كه شريف صنعتي برق دورهدانشجويان سه تا 65 ، سالهاي 63 فاصله
از.ميشدهاند دانشجو بودند ، شامل 400 هم كنكور رتبههاي بالاترين
اكنون (كنكور در) زير 200داشتهاند رتبه همگي كه نفر تعداد 75 اين
.هستند ازكشور خارج
وجود به نگرانيهاي برخي دليل به سال 75 اواخر كه اين سوم آمار
نفر گرفتيم460 آمار شريف صنعتي فيزيك دوره سه دانشجويان از آمده ،
المپيادي يا كنكور اول جزو 100نفر كه آمارگيري اين دانشجويان از
گرفتهاند توصيهنامه و يعنيويزا.هستند كشور از خروج حال بودهاند ، در
داخل مسائل كه ناگفتهنماند البته.دادهاند انجام را كارهايخروج و
اخير سال چند در آموزشعالي در كشور كلي مسائل و صنعتيشريف دانشگاه
شده ياد افراد از.تشديدشود كشور از دانشجويان خروج استكه شده باعث
.هستند اخير سال سه دو المپيادي نفر 3
در 4 ما عالي آموزش و فرهنگ وزارت كه است آن بيانگر مسائل اين
را نفري است460 نكرده را لازم توجه عالي آموزش كيفيت به گذشته سال
شدند دانشگاه وارد وقتي اينهاهيچكدام.ميشناسم نزديك از من گفتم ، كه
در شركت براي كه وقتيميبينند اما.رانداشتند كشور از قصدخروج
ميرويم كه حالا گفتند ميشوند ، اذيت جور هزار علمي يككنفرانس
اخير المپياديهاي با كه اين تاسفبارتر همه از ! برگرديم معلومنيست
پشت حرفهاي به زيادنميشود كه رسيدم نتيجه اين به كردهام صحبت كه هم
و بروند بهخارج كه هستند اين فكر در هم آنها.اعتمادكرد دوربين
وجود سالقبل چهار المپياديهاي در دوگانه ايناخلاق كه اين متاسفانه
تا كنند امكاناتفراهم مردم و دولت كه خودشانميدانند حق اينها.نداشت
.خارج بروند بتوانند
با تحقيقات عالي سطح در دانشگاه در ما كه است اين من ديگر بحث
ايران در كه جواني نسل.داريم ارزشي با بسيار تجربههاي جوان نسل
كه است امتيازاتي از باارزشتر آنها علمي دستاوردهاي گرفتهاند ، دكترا
يا شود برده آنها از اسمي كه اين بدون كردهاند ، كسب المپياديها
ارجاعات تعداد دستاوردهادر اين از يكي.بشود آنها حمايتياز
حدود تا ارجاعات رقم.است ايراني دانشمندان مقالات خارجيبه دانشمندان
عدد 50 به رقماكنون اين.بود سال در ارجاع پيشحداكثر 10 سال 10
براي زيادي هزينه اينكه بدون است خوبي بسيار رشد كهنشانگر است رسيده
.شدهباشد انجام آن
و است بوده تبليغ بدون علميجدي كار به خاص توجه علت به اين
در علم واقعي پيشرفت كهنتيجهاش دارد واقعي حمايت به ايناحتياج
.است عالي آموزش كيفي طيف كيفيترشدن هم پيشرفت اين دليل.كشوراست
.ببريم پيش را آموزشعالي نمودار كيفي پيكان ماتوانستهايم
در كه آن با ما فوتبال تيمهاي.علم و فوتبال بين ميكنم مقايسهاي
و ثبات براي ميگويند فن اهل اما كردهاند كسب خوبي موفقيتهاي خارج
ملي تيم در جانشين براي پشتيبان بازيكن مثلا 100 بايد موفقيت تداوم
محدودي كيفي افراد حالحاضر در ما هم علم در.باشند داشته وجود
تحقيقاتي كار گفتيم كه آنها.است خالي آنها پشت اما تربيتكردهايم
اما شدهاند ، دانشگاه وارد تا 68 سالهاي 62 بين ميدهند كيفيانجام
علمي كار كه هم همانها تازههستند كشور ترك حال در بعدي نسلهاي
مواجه بسياري مشكلات با علمي كنفرانس يك در شركت براي ميدهند انجام
حسب به دانشجويان توزيع قبلا.است ذكر قابل هم ديگري نكته.هستند
شهرهاي از و شمال و جنوب از.بود يكنواختتر زندگي سطح و جغرافيا
درصد بهاينطرف و 70 سال 69 از اما داشتيم ، دانشجوياننخبه مختلف
بالارفته ميآيندبسيار دانشگاه به شخصي بااتومبيل كه دانشجوياني
آمارگيري آنرا ميتوان و است محسوس دردانشگاهها امر اين.است
كنكور.كنونياست شكل اين به كنكور وجود بهدليل امر اين وقوع.كرد
خصوصي گذراندنكلاسهاي شرط به استعدادي با هرفرد كه است شده مسابقهاي
استعداد افرادبا ولي شود دانشگاه وارد قيمتميتواند گران تضميني
متاسفانه امر اين.كنند شركت رقابت اين در نميتوانند درامد كم طبقات
.است شده همباب پايينترآموزشي مقاطع در