پنجم ، شماره 1367 سپتامبر 1997 ، سال مهر 1376 ، 28 يكشنبه 6
|
|
بايد چه ميترسد مدرسه از شما فرزند اگر
بكنيد
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
لوچه و لب با مدرسه ، شروع به مانده دقيقه چند تنها سالهام ، شش پسر
كلاس به ورود همان از او.بروم مدرسه به نميخواهد گفتدلم آويزان
من ميشد ، خارج در از زحمت به او همانطوريكه نيامد خوشش مدرسه از اول
اينقدر حالا از او اگر است؟ افتاده اتفاقي چه ميكردم فكر خود پهلوي
كرد؟ خواهد چكار آينده در پس باشد داشته نفرت مدرسه از
از كودك ناراحتيهاي به مربوط كلينيك رئيس كرني كريستوفر قول به
غر مدرسه درباره گهگاه بچهها همه:لاسوگاس -نوادا دانشگاه در مدرسه
مايل كه دارند تنفر مدرسه از بقدري بچهها درصد ده تا پنج ولي ميزنند
.بروند آنجا به نيستند
دبيران سر وود گرين سنيتاوالتمن و مدرسه روانشناس مارتين مايكل
اگر ميگويند كنيد حل را كودكانتان مدرسه با رابطه در نشريهمشكلات
اينكه براي و است مضطرب مدرسه مورد در يا ميآيد بنظر افسرده كودكي
دارد حضور مدرسه دفتر در مدام ميگيرد ، را مريضي بهانه بماند خانه در
بچهاي چنين نگران بايد شما نميكند ، صحبت مدرسه درباره اينكه يا
خيلي اوقات بعضي حتي را ، مشكل ميتوانيد معمولا خوشبختانه.باشيد
به گرفتيم تصميم خودمان مشكل مورد در همسرم و من.كنيد حل راحت ،
معلم كه شديم متوجه ما.كنيم ديدن پسرمان درس كلاس از و برويم مدرسه
ما پسر و دارد توجه مينشينند جلويي رديفهاي در كه بچههايي به تنها
پسرمان به راحت خيلي.ميگيرد ناديده مينشست ، كلاس عقب معمولا كه را
ديگر بار و كرد عمل ما توصيه به هم او و بنشيند كلاس جلوي كه گفتيم
.شد راغب مدرسه به
گريزان ازمدرسه را بچهها كه را دلايلي متداولترين شما اينجا در
موفقيت جاده به آنانرا كه را راهبردهايي همچنين و ميكند
:ميكنيد ملاحظه بازميگرداند
اضطراب
ببرند لذت مدرسه از تا ميدارد برحذر را كودكان كه ترسي نوع يك
مدرسهاي به ورود زمان يا خانواده بيشتر معمولا.است جدايي از اضطراب
.است استرس نوع اين بروز عوامل جديد
به برايپاسخگويي كه راهي بوسيله ميتوانند والدين بدبختانه
نگاه.كنند تشديد را كودكان اضطرابهاي ميكنند ، انتخاب فرزندانشان
مدرسه به اول روزهاي را كوچكتر بچههاي داريد قصد وقتي كه كنيد
و 30 ساعت 2 بگذرد ، خوش.ميكنيد خداحافظي آنها با چگونه بفرستيد
!آمد خواهم دنبالت دقيقه
هروقت نباش كهنگران مضمون بدين است جملهاي از بهتر خيلي جمله اين
.بود خواهم آنجا دقيقه ده طي داشتي نياز من به
در ونوجوانان كودكان ناهنجاريهاي كلينيك رئيس ويك اولن توماس
در كه را پسري برگ بلاك دانشگاهايالتي ويرجينيا ، پليتكنيك انستيتو
هر رخداد از او.كرد معالجه بود مضطرب راهنمايي مدرسه به ورود
.بود نگران بخورد ، كتك اينكه يا شود گم اينكه از مدرسه ، در اتفاقي
به.باشد آنجا برميگردد وقتي تا ماند خانه در و گرفت مرخصي هم مادرش
وقوع امكان كه ميداد پيغام پسرش به خود به خود مادر اين ترتيب اين
و ميزند دامن مشكل به ترتيب اين به كه فهميد مادر.است زياد اتفاق
او كه بود اين.دهد افزايش را پسرش طلبي استقلال حس گرفت تصميم حتي
او اكنون و ريخت پسر ترس.كند مواجه واقعيت با تا برد مدرسه به را
.است داده تطبيق اوضاع با خوبي به را خود كه است راحتي دانشآموز
-كند غلبه اوضاعترسآلود بر تا كنيد كمك فرزندتان به ميتوانيد شما
.خانه در تمرينات تكرار بوسيله -تستزدن تا گرفته كلاس در صحبت از
اجرايي مراحل به بزرگ پروژههاي و برنامهها تقسيم به تا كنيد كمك
در كردن فكر جاي به بياموزيد خود فرزند به.شود آسانتر كار كوچكتر ،
.شد خواهم موفق كهمن بيانديشد اين به امتحان از شدن بارهرد
تنهايي
دوستاني كه نميآيد خوششان مدرسه از دليل اين به بچهها از بعضي
اجتماعي مهارتهاي تقويت بوسيله تنهايي به مربوط مسايل اغلب.ندارند
موقع چگونه بگيرد ياد دارد نياز ميگويدكودك ديك اولن.ميشود حل
من و من اينكه جاي به چگونه يا كند نگاه ديگران چشم به كردن صحبت
بچهسال كودك يك به باشد لازم شايدكند صحبت بلند و رسا صداي با كند ،
تام من مثلاسم بياموزيد است لازم صحبت شروع براي كه جملهاي چند
ميكنيد؟ بازي من با چيست؟ شما اسم است ،
هستند بچههايي هستند تنها خيلي كه بچههايي ميگويدبيشتر معلمي خانم
با كار مورد در بچهاي اگر مثلا.است نشده تعريفي آنها از هرگز كه
كار او با ميكنم وادار را ديگر شاگردان من دارد ، مهارتهايي كامپيوتر
تنها كودك به و ميبرد بالا خيلي را نفس به اعتماد موضوع اين.كنند
.بگيرد دوست ميكند كمك
مدرسه كلفتهاي گردن
آنها كه نميآيد مدرسهخوششان از دليل اين به وقتها بعضي دانشآموزان
مضطرباست ، و ساكت شما كودك اگر.مدرسهترساندهاند در شركت از را
ميشود ، ضعيف او نفس به حساعتماد ناگهان و دارد دوست كمي تعداد
:ميگويد ديك اولن.باشد مدرسه قلدرهاي از يكي قرباني دارد امكان
كه بياموزيد فرزندتان به:است اين مشكل اين حل براي معمول توصيه
است ممكن بودي ، هم منطقي بچه وقتي حتي.نيست كافي هميشه بودن منطقي
فرزند اگر ميكند توصيه عوض در او.بزنند كتك ترا مدرسه كلفتهاي گردن
در و بگذاريد ميان در معلم با را او مشكل است ، دبستاني مرحله در شما
شانه به شانه هميشه بچهها كه ميشود توصيه بالاتر و راهنمايي مرحله
بچههاي گزند از تا نشوند جاييديده در تنها و بروند راه دوستانشان
به بهتراست بكنيد كاري ميخواهيد اگر شما.امانبمانند در زورگو
اثري زورگو بچههاي بهوالدين مراجعه.كنيد مراجعه مدرسه مدير
وهر باشيد باريكبين و دقيق نشود ، گيج اينكهفرزندتان براي.ندارد
بچه پسر تا دو ميرفت ، كودكستان پسرم وقتي.بگيريد نظر در را چيزي
توقف محل ما ميكردند ، اذيت مدرسه اتوبوس ايستگاه در را او بزرگتر
و باشيم مراقبش دور از بتوانيم تا كرديم تعيين خانه نزديك را اتوبوس
.شد حل مشكل
يادگيري موانع
با سوم كلاس دانشآموز مثلايك.دارند جسماني مشكلات كودكان از برخي
از وقتي.نبود خواندن به قادر هنوز داشت هم معلمخصوصي اينكه وجود
ميشوند تار چشمانش كه ميزد غر انجامدهد را خود تكليف ميخواستند او
او ديد اينكه وجود با دريافتند معاينه از بعدميگيرد سرشدرد و
مشكل معالجه و عينك با كه دارد مشكل كانوني تمركز در ولي است 20/20
.درآمد مشتاق دانشآموزان زمره در هم او و شد برطرف ديد
بايد والدين كه است متداولدانشآموزان مشكلات جمله از چشم ديد مشكل
مطالعه موقع شما فرزند آيا كنيد دقت.باشند داشته توجه موضوع اين به
عوض را جايش يا ميدارد نگاه كج را خود سر يا ميبندد ، را خود چشم يك
ميگيرد؟ صورت جلوي آرنجها از نزديكتر فاصلهاي در را كتاب آيا ميكند؟
در دارد؟ شكايت تهوع حالت يا سردرد چشمها ، خارش از طولاني كار از بعد
عمل به او از دقيقي معاينه تا ببريد پزشك چشم نزد به را او صورت اين
نظر اين از بايد كه دارند شنوايي مشكلات دانشآموزان از برخي.آورد
اغلب دارند يادگيري ناتوانيهاي كه كودكانيگيرند قرار معاينه مورد
انجام خوبي به را تكاليف يا ندارند ، توجه معلم به ميشوند ، خسته
شماره مثل ساده بسيار مواردي آوردن ياد به از شايد حتي.نميدهند
در.باشند عاجز شنيدهاند تازه كه داستاني جزئيات يا الفبا ، تلفن ،
او معلمين از دارد يادگيري نقص فرزندتان كرديد احساس اگر صورت اين
.كنند ارزيابي را او مدرسه روانشناس بوسيله بخواهيد
معلم از مدام كه برخوردهايد كودكي به معلمحتما با ارتباط ايجاد
.است بسيارآسان راهحل گاهي.است بدذات و اخلاق بد كه دارد شكايت خود
عمل همين و بنشانيم هم روبهروي را شاگرد و معلم كه است اين راه يك
كه است لازم هم وقت يك.كرد خواهد ايجاد آنها بين مثبت ارتباط يك
كلاس وارد تازه كه دخترمانارين مثلا دهيم ، انجام شديدتري عكسالعمل
با بسيار جديدش معلم بازميگشت ، خانه به غمگين هميشه بود شده دوم
وقت هر و بود آورده در را دانشآموزي اشك حتي كه طوري به بود انضباط
خواهد او بعدي نفر كه ميكرد فكر ميكردارين رفتار اينگونه بچهاي با
را بود داده شرح برايمان دخترم كه مطالبي از فهرستي همسرم و من.بود
تاييد را آنها هم او و گذارديم ميان در معلمش با آنرا و كرديم تهيه
مدرسه مدير با را موضوع.دهيم تغيير را كلاسش گرفتيم تصميم سپس.كرد
واقع در.شد جديد معلم يك صاحب ارين ترتيب اين به و گذارديم ميان در
.كرد تغيير هم مدرسه به او ديد
عليه را والدين نظر چگونه ميدانند خوب بچهها كه باشيد داشته ياد به
از ناخوشآيندي داستان شما فرزند اگر بنابراين.دهند تغيير معلم يك
.است گفته را حقيقت كه نباشيد مطمئن بههيچوجه ميكند ، تعريف مدرسه
از كودك علتتنفر به اگر كنيد صحبت مدرسه مشاور يا مدير بامعلم ،
.كرد خواهيد همپيدا را مشكل راهحل حتما برديد پي مدرسه
دايجست ريدرز
بهتاش مينو:سپتامبر 1997ترجمه شماره