پنجم ، شماره 1368 سپتامبر 1997 ، سال مهر 1376 ، 29 دوشنبه 7
|
|
چه متوسطه جديد نظام مدارس در مشاوران
دارند؟ برعهده وظايفي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
پيشرفت به نميتوان مدارس ، در متخصص و كارامد مشاوران وجود بدون
بود اميدوار موجود شرايط به توجه با متوسطه جديد نظام
و متوسطه آموزش جديد نظام اجراي و متوسطه تحصيلي تغييرنظام با همگام
جديد نظام در دانشآموزان هدايت و راهنمايي به نياز احساس همچنين
اين كه گرديد تعيين مدارس در مشاور عنوان به نيز پستي متوسطه ، آموزش
هدايت و مشاوره خصوص در را خطيري مسئوليتهاي و وظايف مشاوران ،
دامنه بر روزه هر كه نحوي به گرفتند عهده به شغلي راهنمايي و تحصيلي
جديد نظام مدارس در مشاوره ضرورت و نقش و افزوده مسئوليتهايشان
كه است دلايل همين به و رو اين از و ميشود محسوستر متوسطه آموزش
لازم بنابراين ميكنند ، معرفي متوسطه آموزش جديد نظام قلب را مشاوره
نقش و وظايف به متوسطه آموزش جديد نظام دانشآموزان و اولياء است
جهت به.يابند آگاهي پيشدانشگاهي دوره و متوسطه دوره در مشاوران
مشاوران مسئوليتهاي و وظايف بررسي به نوشتار اين در امر ، اين تحقق
.پرداختهايم
اخلاقي ، انساني ، ارزشهاي حفاظت و پاسداري عهدهدار مدارس مشاوران
آموزشي و اخلاقي تربيتي ، سياسي ، فضاي ايجاد در علمي و اسلامي ، انقلابي
.هستند مدارس در
كردن آشنا وظايف چهارچوب در پوشش تحت راهنماي معلمان آموزش و توجيه
برنامههاي و اهداف با مدارس كاركنان و آنان اولياء و دانشآموزان
رشتههاي و متوسطه آموزش جديد نظام تبيين و معرفي راهنمايي ، و مشاوره
درباره اطلاعات جمعآوري مربوطه ، رشتههاي به ورود چگونگي و تحصيلي
اجتماعي ، -رواني موفقيت بررسي و ارائهآن ، و تحصيلي امكانات
جهت اولياء و مربيان به ارائهنتايج و دانشآموزان هوش و استعدادها
ارائه همچنين.است وظايفمشاوران جمله از آتي برنامهريزيهاي و اطلاع
تحصيل به اشتغال وچگونگي گوناگون حرف و مشاغل مورد در كلي اطلاعات
هستند تحصيلي و رفتاري ناهنجاريهاي داراي كه افرادي شناسايي كار ، و
روابط اصلاح و بهبود اجتماعي ، روابط اصلاح و اخلاقي و عاطفي مشكلات حل و
محدوده تا وظايف اين كه نحوي به ديگران و باخانواده دانشآموزان
و فردي مشاورههاي انجام و ميرود پيش خانوادگي ديگر مسائل و ازدواج
براي كه است ديگري وظايف از اشخاص بين در موجود مشكلات حل در گروهي
ثبت و تحصيلي پرونده تهيه اين بر علاوه.است شده پيشبيني مشاوران
و اجتماعي اخلاقي ، تحصيلي ، زمينههاي در دانشآموزان گوناگون سوابق
معضلات ، حل زمينه در مشاور به مكاتبه صندوق مسئوليت عهدهداري...
مراكز و سازمانها به هستند متفاوت مشكلات داراي كه اشخاصي ارجاع
انحرافات بروز از جلوگيري در مدارس مديران با همكاري مربوطه ،
تحصيلي ، پيشرفت رواني ، مختلف آزمونهاي از استفاده مدارس ، در گوناگون
...و هوش و شخصيت
دانشآموزان اولياء با گروهي و فردي مشاوره انجام استعدادها ، شناسايي
در مختلف ارگانهاي و نهادها طريق از اطلاعات مشكلات ، گردآوري برايحل
تكتك وضعيت براي مناسب ، شغلي زمينههاي ايجاد و زمينهاشتغاليابي
پيشرفت جسمي ، رواني ، زمينههاي در دانشآموزان ديگر به نسبت افراد
بيشتر چه هر براي اولياء به متفاوت حلهاي راه ارائه و..و تحصيلي
مدارس در مشاوران كه است وظايفي از نيز متفاوت استعدادهاي شدن شكوفا
.هستند عهدهدار
مشاوران كه حالي در است ، مشاوران وظايف از نمودي فقط شده بيان مطالب
دوره در كه نحوي به دارند ، عهده به هم را ديگري متعدد وظايف
ميشود ، اشاره آنها به ذيل در كه متفاوتي بخشهاي پيشدانشگاهيبه
:ميگردد تقسيم
با دانشآموزان تطبيق و سازگاري:انطباقي مشاوره و راهنمايي:الف
خانوادگي دوستانه روابط و آنان مشكلات حل براي اجتماعي و آموزشي محيط
و علائق استعدادها ، به توجه با مناسب زمينهكاري و شغل با انطباق و
.آنان انگيزههاي
در تحصيل براي تحصيلي اطلاعات ارائه:تحصيلي مشاوره و راهنمايي:ب
دانشآموزان هدايت براي دانش كار حرفهاي ، و فني نظري ، متفاوت رشتههاي
محيط و شخص معنوي و مادي امكانات به توجه با موردنظر تحصيلي رشته به
تخصصي ، درسي واحدهاي انتخاب زمينههاي در هدايت همچنين و اجتماعي
توجه با بالاتر تحصيلي مقاطع در تحصيل نحوه تشريح و...و مشترك پايه ،
.اجتماع در موجود شرايط به
و شغلي زمينههاي در اطلاعات ارائه:حرفهاي مشاوره و راهنمايي:ج
مشاغل معايب و مزيتها بيان و مشاغل به دسترسي شرايط موجودو مشاغل
كار شاخه در تحصيل به علاقهمندان عليالخصوص دانشآموزان به متفاوت
.دانش
و متفاوت رواني زمينههاي در تحقيق:تربيتي و روانشناسي تحقيقات:د
روابط اصلاح براي آموزشي مربيان و دانشآموزان اولياء به ارائهآن
محيط و خانواده در رفتار و برخورد چگونگي و دانشآموزان با ايشان
كارهاي.تحصيلي افت و رواني مشكلات بروز از جلوگيري خاطر به آموزشي
برنامههاي سازماندهي مديريت ، متفاوت درجنبههاي نيز مشاوران اداري
.است چشمگير...و خانوادگي فردي ، گروهي ، مشاوره انجام آموزشي ،
وجود بدون كه كرد استنباط چنين ميتوان شده ، ارائه مطالب به توجه با
جديد نظام پيشرفت به نميتوان مدارس ، در متخصص و كارامد مشاوران
.بود اميدوار جامعه در موجود شرايط به توجه با آموزشمتوسطه
اجتماعي علوم روانشناسي ، مختلف زمينههاي در تخصص به توجه با مشاوران
عهدهداري براي كافي و لازم شرايط دارابودن و ديگر تحصيلي رشتههاي و
ميتوانند متوسطه ، جديدآموزش نظام مدارس در مشاوره و راهنمايي وظايف
نظام در هدايت ثقل مركز و بوده مدارس در ودانش علم كشتي سكاندار
دستاندركان و آموزشي مسئولان كه است لازم پس باشند ، متوسطه آموزش جديد
داشته كلي نظر تجديد مدارس در مشاوره جايگاه مورد در پرورش و آموزش
آموزش جديد نظام مشاورهدر نقش و جايگاه به جامعه افراد تا باشند ،
.نمايند وظيفه ايفاي كامل دلگرمي و باجديت مشاوران و برده پي متوسطه
و متوسطه آموزش نظام تغيير جهت در اهداف پيشبرد با بتوانيم اينكه تا
و علم كسب طريق از استعدادها شكوفايي و پويايي راه در آن سازماندهي
از مستقل كشوري..و اجتماعي فرهنگي ، علمي ، متفاوت زمينههاي در دانش
.كنيم ريزي پي را آموزشي نظام نظر
گنجي محمد تاج