پنجم ، شماره 1368 سپتامبر 1997 ، سال مهر 1376 ، 29 دوشنبه 7
|
|
جامعهپذيري براي گام نخستين
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
دبستان از پيش آموزش كموكيف و ضرورتها به نگاهي
درپرورش تعيينكنندهاي و مهم دبستاننقش از پيش آموزشهاي
كودكاندارد خلاقيت و ذوق
با نرسيدهاند ، مدرسه بهسن هنوز كه كودكاني روزها اين
راهي كه خود بزرگتر برادر يا خواهر جوش جنبو و شاديها هيجانات ، ديدن
ميكنند بيتابي نوعي به ميشوند دبيرستان راهنماييويا مدرسه دبستان ،
بروز مدرسه به رفتن براي را خود رغبت و شوق گوناگون واكنشهاي با و
كوچكتر كهفرزندان واميدارد را كودكانه ، خانوادهها تمايل همين ميدهند ،
.فراگيرند را دبستان از پيش آموزشهاي تا كنند دورهآمادگي روانه را ،
از يكي سالگي تا 6 سنين 1 اينكه به توجه با كارشناسان گفته به
است ، كودكان ذهن در آموختهها ثبت و فراگيري سالهاي حساسترين
است يافته ويژهاي رسميت جهان كشورهاي همه در دبستان از پيش آموزشهاي
آموزش ابزار و روشها پيشرفتهترين از بهرهگيري با آموزشي مربيان و
دستاوردهاي آخرين فراگيري براي سالها اين در را كودكان ذهن ميكوشند ،
مربيان از استفاده علت همين به.كنند آماده بعدي سالهاي در روز علمي
در كودكان آموزش براي اجتماعي علوم به آشنا و روانشناس كارآزموده
گستردگي و اطلاعات انفجار عصر ما ، عصرضرورتهاست از سني دوره اين
آموزشي جذاب شيوههاي و نمادها طريق از كودكان بايد ، و است ارتباطات
و اختراعات كيف و كم با كارتوني ، فيلمهاي و تصويرها جمله از
ذهنآمادهاي كافي ، قدر به و شوند آشنا جديد عصر دستاوردهايعلمي
و دبستان ، دبيرستان جمله از بالاتر دورههايآموزشي به ورود براي
عنوان به نه مهدكودكها به حتي ترتيب اين به.كنند پيدا دانشگاه
كانونهاي بلكه شاغل بهبانوان كمك براي كودكان مراكزنگهداري
در شودو داده لازم بهاي بايد ازخانواده بعد نوباوگان آموزش اوليه
دورههاي وچه مهدكودكها سطح در چه ازدبستان پيش آموزشهاي مجموع ،
.گيرد قرار بيشتري توجه مورد (كودكستانسابق) آمادگي
آنهابراي هدايت و كودكان پرورش تربيتو كانون مهمترين خانواده
گسترش و فني دانش پيشرفت با حاضر حال در اما است بهتر زندگي ادامه
كودكان هستيم ، تازهاي نسلهاي تولد و پيدايي شاهد جمعي ارتباط وسايل
امواج از سيلي مسير در زندگيشان از برهه نخستين از ما روزگار
نقاط دورترين از اطلاعات اين و ميگيرند قرار متعدد پيامهاي و گوناگون
دنياي كه ميرسد نظر به اين بنابر ميشوند ، آنها خانههاي وارد جهان
جديدي نسلهاي و ميدهد پرورش خود در تازهاي فرزندان مرور به ارتباطات
براي بايد و دارند بزرگترها با متفاوتي دنياي كه ميآورد پديد را
.شود ديده تدارك خور در و مناسب برنامههاي نسل اين بهتر پرورش
و مهدكودكها در امروزه كه دبستان از پيش به موسوم آموزشي دورههاي
و ذوق پرورش در حساسي و مهم نقش ميشود ، برگزار آمادگي ، مراكز
از درست بهرهگيري براي را آنها و دارد كودكان خلاقه نيروهاي
.ميسازد آماده اطلاعاتگوناگون
دبستاني مراكزپيش توسعه و ايجاد لزوم
سازمان ونوجوانان كودكان امور كل معاوناداره فكرآزاد ، حسين دكتر
:ميگويد مراكز اين توسعه و ايجاد لزوم مورد كشوردر بهزيستي
توسعه سرمايهگذاريبراي و دبستان از آموزشقبل مراكز تاسيس اصولا
منظور به ما جملهكشور از جهان امروزي جوامع كودكدر مهدهاي انواع
آموزشي فرهنگي ، اقتصادي ، اجتماعي ، هدفهاي از بهمجموعهاي دستيابي
بشردوستانه و اجتماعي ضرورتهاي گذشته در.ميگيرد انجام سياسي حتي و
و شبانهروزي مراكز راهاندازي براي عاملي بلايا و جنگ از پس بويژه
بهرهگيري لزوم و اقتصادي دگرگونيهاي مرور به اما بود كودكان نگهداري
و توليدي امور در زنان كننده تعيين و موثر نيروي از بيشتر چه هر
همراه به مراكز نوع اين شكلگيري و تاسيس در تازهاي نقش خدمات ، عرصه
.آورد
ذكر:ميگويد چنين مختلف ازكشورهاي آماري ذكر با ادامه در وي
به را شاغل مادران نياز حدودي تا اينارتباط در آمارهايي نمونه
درصد به 47 نزديك سال 1989 در ميكند ، مشخص كودك مهدهاي از بهرهگيري
شاغل زنان درصد روسيه در ميدادند ، تشكيل زنان را ژاپن كار نيروي از
فنلاند 79 در.بودهاست درصد بر 5/53 بالغ سال1990 در كار نيروي كل از
ما كشور در و بكارند پايينترمشغول و دوساله كودكان ازمادران درصد
و ميشود افزوده كار گوناگون درعرصههاي شاغل زنان شمار بر روز نيزهر
مدارس ، بيمارستانها ، كارخانهها ، در زنان از توجهي قابل شمار
.ميباشند كار به مشغول خدماتي و توليدي واحدهاي دانشگاهها ،
حمايتي و پشتيباني نقش
از سيلي سنتيبا روشهاي و ساده باامكانات نميتوان ديگر امروزه
پيچيده تكنولوژي قالب كهدر جهان نوآوريهاي و جديد ، ابتكارات فنون
.كرد مقابله گرفته سلطه زير را جوامع سطوحمختلف
دبستان از پيش آمادگي كلاسهاي كه است كودكاني از يكي مادر صادقي مريم
:چنينميگويد كلاسها اين حمايتي نقش مورد در گذرانده را
يافته حضور فرزندم آمادگي دوره پايان جشن براي كه روزي
ميشد اجرا پسرم سال و كودكانهمسن توسط گوناگوني برنامههاي بودم ،
آوردمروزي خاطر به و بود آنها قابلتوجه توان و خلاق ذهن كهنمايانگر
و ونگرانيها ميسپردم كودك مهد به را خود كودك اولينبار براي كه
داشتم همراه به او مراقبتاز و نگهداري چگونگي مورد در را دلهرههايي
و نميگذاشت راحت مرا نگرانيلحظهاي و دغدغه اين روزها دربيشتر حتي و
روز هر اما نبودم خود كار محل در محوله امور انجام به قادر راحتي به
براي آنها آموختن شايد كه است ، گرفته ياد جديدي چيزهاي كه بودم شاهد
.نميآمد نظر به سهل چندان امكانات برخي نبودن و مشغله دليل به من
.شد مبدل خوشايند حسي به پيشين نگراني احساس رفته رفته
مادر ، خود پشت در قبل سال يا 3 كه2 را كودكي ميبينم وقتي امروز
با نميتوانست و بزند حرف كلمه چند نبودحتي حاضر و ميكرد مخفي را
راحتي به و كامل نفس به اعتماد با اينك كند برقرار ارتباط ديگران
او رفتارهاي و ميكند اجرا عدهاي ، حضور در را فردي و گروهي برنامههاي
را مراكز اين به توجه ضرورت است ، گرفته خود به يافتهاي سازمان شكل
اكثر كودكان كه نكته اين به مسئولين دقت و ميكنم احساس بيشتر
را ميآورند دست به سال زير 7 سنين در را خود اكتسابي آموختنيهاي
.ميدانم ضروري كاملا
:دبستانميگويد از پيش مراكز بعدآموزشي مورد در فكرآزاد دكتر
كه ميشويم كنيم ، متوجه نظاره خود پيرامون بهدنياي لحظهاي ما اگر
.نيست بيش دهكدهاي بهقولي و ميآيد نظر به كوچك امروزخيلي دنياي
انسان.ميگذاريم و گذاشته سر راپشت پرشتابي سالهاي دهكده دراين
تكنولوژي صنعت ، عرصه در عظيمي دگرگونيهاي شاهد اخير دهه چند طي
به نياز صحنهها دراين حضور براي.است بوده.. و بهداشت آموزشي ،
به نياز ابزار ، و سياسي نخبگان فكري ، نخبگان داريم ، نخبگان پرورش
داريم خلاق و مبتكر نيروهاي تربيت و استعداد شناخت براي مناسب بستري
صورت در و است موجود دبستان از پيش مراكز در توان اين يقين طور به و
سياستگزاري ، پژوهش ، و تحقيق براي زمينه بخش ، اين از حمايت
كه است بديهي.شد خواهد فراهم مختلف سطوح در ارزيابي و برنامهريزي
و نرسيدهاند ترقي و توسعه مرزهاي به شبه يك امروزي پيشرفته كشورهاي
بيشتر استانداردها ، به دستيابي براي جوامع اين اصلي سرمايهگذاري
ميدانهاي در پيروزي براي كشورها و است بوده نوجوانان و كودكان متوجه
را آنها ميكنند ، دروني كودكان در را نوآوري و كنجكاوي روحيه رقابت
بعد و ميسازند آشنا فنون و علوم تازههاي و خودي فرهنگ و ارزشها با
غير درميكنند هدايت بالاتر سطوح و مدارس در حضور براي مرحله اين از
كار خصوصي و دولتي موسسه و دانشگاه چند تاسيس با نميتوان صورت اين
تجربه را توسعه و بهرهوري افزايش و بهينهسازي فرايند و برد جايي به
.نمود