پنجم ، شماره 1368 سپتامبر 1997 ، سال مهر 1376 ، 29 دوشنبه 7
|
|
و مدارس بازگشايي ديدگاه
پرورش و چشماندازهايآموزش
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
استقلال مدرسه دانشآموزان شاداب جمع در جمهوري محترم رياست حضور با
هزار و 600 ميليون از 18 بيش اردبيل ، زلزلهزدهبنمار روستاي در
ناوگان 20 قالب در فرهنگي ، اندي و ميليون يك همراه به دانشآموز
تحصيلي سال در خود فرهنگي كار تربيت ، و تعليم عظيم نهاد نفري ميليون
.كردند آغاز را جديد
اسلامي ، پيروزيانقلاب از پس سالهاي در وپرورش آموزش وزارت اقدامات
و اسلامي انقلاب از پيش كاستيهاي سازندگي ، ساله هشت دوران در بويژه
جمله از پرورش ، و آموزش مختلف زمينههاي در مقدس دفاع دوران نيز
كل ادارات همت با فراواني مدارس و ساخته مرتفع را آموزشي فضاهاي
به ;است شده ساخته كشور نقاط اقصي در خير مردم نيز و مدارس نوسازي
در مدرسه متوسط 7 بهطور روزانه سابق ، دولت روزهاي آخرين در كه طوري
.ميشد ساخته كشور سطح
را اينزمينه در فعاليت و است گامنخست آموزشي ، فضاهاي مشكل حذف
.داد ادامه كشور سراسر در آموزشي واحدهاي كليه شدن نوبته يك تا بايد
و درسي ، و آموزشي برنامههاي و محتوا به توجه ديگر ، بحث اما ،
و پويايي تغيير ، در جديت با بايد كه است مدارس در پرورشي فعاليتهاي
مقوله به ويژه ميان ، عنايت اين در و برداشت گام آنها بهينهسازي
و دانشآموزان ميان در ونوآوري ابتكار روحيه گسترش و پرورشخلاقيت
ياد را آنها اجبار به كهفراگيران محفوظاتي ميزان از كاستن
جديد دركابينه پرورش و آموزش اساسيوزارت اقدامات از ميگيرند ،
موضوع كشور ، سراسر در دانشآموختگان پائين كيفيت مقوله.بود خواهد
دانشآموزان موفقيت با موضوع خلط بدون و شعار از دور به كه است ديگري
ارتقاء براي و بررسي را آن بايد جهاني ، المپيادهاي در ايراني
.كرد شناسايي را مفيدي و عملياتي راهكارهاي آموزشي ، بهرهوري
موضوعات شاهد ما درسي ، ازكتابهاي بسياري در اكنون هم همچنين
وارتباط درسي برنامهريزي اصول بهلحاظ كه هستيم فراواني تكراري
از بسياري بهاعتقاد.نيست قبول قابل مطالبآموزشي ، افقي و عمودي
توسط گرفته انجام تحقيقميداني يك براساس و كارشناسانآموزشي
دوره در بويژه درسي ، حجمكتابهاي درصد پرورش ، 25 و وزارتآموزش
و آموزش وزير كه است اين انتظارمردم.است تكراري راهنمايي
حجم كاهش آينده ، تحصيلي سال اساسي ، براي اقدام يك در پرورش ،
كاستن نيز و درسي ، كتابهاي حجم كاهش با.سازد عملي را درسي كتابهاي
انجام فرصت بالطبع آموزشي ، نظام در مكرر امتحانات برگزاري اهميت از
و (آن شعاري و سياسي رايج معناي به نه البته) پرورشي فعاليتهاي
اين و آمد خواهد پديد فراگيران براي گروهي ، و برنامه فوق امور گسترش
.است آن دميدن انتظار در ما آموزشي نظام كه است طليعهاي امر ،
هماكنون كه - تربيتي علوم نوين نابو تفكرات پيوند كه ، آن ديگر
تربيت و تعليم نهاد با - شده تبديل پردامنه و جهاني پويا ، علمي به
.گيرد قرار عنايت مورد درستي به بايد ما ،
دقت وسطحينگري ، شعار هرگونه از دور بايدبه پرورش ، و آموزش وزارت
مقررات و بخشنامهها ، شيوهنامهها كليه در تا مبذولدارد را لازم
لحاظ را تربيتي علوم نوين ديدگاههاي خود ، موضوعه پرورشي- آموزشي
يا و دانش از غير به كه خلقالساعه ، دستورالعملهاي ارسال از و دارد
.كند خودداري ندارد ، اتكا ديگري چيز هيچ به آن ، صادركننده تجربه
ديگر و ميكنيم مطرح كوتاه ، اينيادداشت در نيز را ديگري نكته
زمان به را تربيت و تعليم پرگستره نهاد مورد در ناگفتهها و گفتهها
.ميگذاريم وا ديگري
آموزشيو برنامهريزيهاي در ايجادبرابري و آموزشي عدالت برقراري
كه است ديگراقداماتي از اساسي ازضرورتهاي يكي بهعنوان نيز درسي
.دارد را آن شدن عملي انتظار جامعه ،
و استاناردبيل در زلزلهزده و روستاييمحروم در مدارس بازگشايي
اختصاص بودجهبراي و برنامه سازمان عنايتبيشتر خبر اعلام نيز
فال به بايد را وپرورش آموزش وزارت آينده برايسال بيشتر بودجه
همراه دامنه ، پر نهاد اين كيفي - كمي وضعيت بود اميدوار و گرفت نيك
مطلوب نقطه به زودتر چه هر فرهنگيان رفاهي و حقوقي معيشتي ، وضعيت با
.الله انشاء.يابد خودارتقاء پذيرش قابل و
مجدفر مرتضي