پنجم ، شماره 1369 سپتامبر 1997 ، سال مهر 1376 ، 30 سهشنبه 8
|
|
تشخيص مجمع رئيس رفسنجاني هاشمي آيتالله
اجرايي مسئول من:نظام مصلحت
ميدانم را اجرايي بودهام ، واقعيتهاي
ميكنم درك را دولت ومشكلات
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
اصول حفظ براي مواظبتهايي فعليبايد شرايط در:سياسي سرويس
بشود افراطكشيده به اين اگر حالا.باشيم داشته اسلامي انقلاب وارزشهاي
.خواهدبود جوانها و مردم توده گرفتناز فاصله نتيجهاش
بايد:مطلبافزود اين بيان با گفتگويي در رفسنجاني هاشمي آيتالله
.بود ارزشها مواظب تدبير با و عاقلانه خيلي
اصيلتري ارزشهاي ارزشها ، اسم به:نظامافزود مصلحت تشخيص مجمع رئيس
.هستيم نگران افراط از ما نكنيم ، قرباني را
را نظرمان ما:گفت خاورميانه صلح درباره رفسنجاني هاشمي آيتالله
.اعلامكردهايم صريح خيلي
حقوقمردم اگر.ميدانيم فلسطين ملت حقوق را صلحي هرگونه شرط اولين
كه نحوي بههر مسيحي و مسلمان و يهود آنشرايط در بشود داده فلسطين
.ميكنيم تائيد هم ما بكنند زندگي فلسطين مسالمتآميزدر ميخواهند
هستند فلسطيني آواره ميليون حدود 4 الان:افزود رفسنجاني هاشمي آقاي
و اطراف در و گذاشتهاند سر پشت را خود وطني وعلاقههاي املاك و خانه كه
و ميكنند زندگي اردوگاهها در هنوز يا هستند متفرق دنيا اكناف
داشته حق بايد اينها بشود فكري بايد حتما.ندارند هم شناسنامه
محيط چنين اگر هستند فلسطين شهروند چون برگردند فلسطين به باشند
محيط چنين يك در برگردند فلسطين به آنها بشود ايجاد سالمي
بشود ، انتخاباتي اگر ميكند حمايت آن از هم دنيا كه مسالمتآميزي
كنند انتخاب را زندگيشان نوع و باشند احزابي بيايد ، بوجود اكثريتي
كه باشد طوري نبايد اما بپذيريم را آن ميتوانيم ما شرايطي چنين در
به فلسطينيها مراجعت و فلسطينيها ورود براي فلسطين اراضي از بخشي
اگر تازه آنها براي و بشود ممنوع اسرائيلي حكومتنژادپرست عنوان
نظر در خودگردان دولت عنوان به زميني وجب چند بيايند بگذارند
و گذشته ظلم همان تحميل بلكه نيست صلح اين كه است معلوم بگيرند ،
است نامعلوم بيتالمقدس تكليف كه بخصوص است ، فلسطين غصب كردن قانوني
.لبنان جنوب و جولان مثل فلسطين از خارج اراضي وضعيت همچنين و
و بشود ايجاد دادم توضيح كه جوي چنين يك اگر كه است اين حرفم خلاصه
اروپا ، امريكا ، ملل ، سازمان قبيل از هستند صلح اين پشت كه قدرتهايي
تا كنند درست فضايي چنين يك و بدهند هم دست به دست ايران و عربها
دولترا و هستند هم ديگران فلسطينيهابيايند بگذاريم.كنند مردمانتخاب
.كنند انتخاب
قدسدرباره روزنامه با گفتگو ادامه رفسنجانيدر هاشمي آيتالله
چيز يك مجمع كه ميدانند يقينا داخليها:گفت نظام مصلحت تشخيص مجمع
دوم برنامه موقعترسيم را كلي سياستهاي رهبري مثلاوقتي.نيست تازهاي
است دولت كار در دخالت نگفت؟اين چيزي هيچكس موقع آن كردند ، چطور اعلام
به را اينحق اساسي قانون كه چرا نبودبگويند هم جايش البته يامجلس
جز نقشي اينجاهيچ مجمع كه ميدانند هم اينهاخودشان.است داده رهبري
بدهد ، دانشگاه ميتواندمثلا را مشاوره اين.بدهد ، ندارد مشورت اينكه
.ندارد خاصي نقش اين مشورتكنند فردي و شوند جمع افرادمتفرقه يا
گفتم ، احساس هم اخيرا من كه است همانچيزي.است شيطنت اينها من بهنظر
كردن محدود بر بيشتر ميخواهند آنها.باشيم داشته بايد اين از كليتر
اين از نميگويند ، مستقيماآنجاست هدف كنند ، فكر رهبري اختيارات
من چون ميكند ، كمك اتفاقا جمع در هم من وجود لذا ميزنند حرف طريق
را دولت مشكلات ميدانم ، را اجرايي واقعيتهاي و بودم اجرايي مسئول يك
همه بالاخره.كرد تقويت را دولت بايد كه ميدانم و ميكنم درك
.باشد جوابگو بايد و است ، دولت عهده به كشور مسئوليتهاي
و نداشتهباشد شايد ديگر قواي بهاندازه را لازم ابزار كه حالي در
باشم جايي اگرمن و كرد تقويت را دولت كهبايد ميكنم فكر من لذا
من منتها.تعديلميشود دولت قدرت به آنهانسبت افكار حتما
به مقننه قوه رئيس بهعنوان بودم كه هم مجلس در دارمكه روحيهاي
شما كه ميگفتند من به گاهي نمايندگان كه ميكردم عمل گونهاي
دولت به نمايندگان فشار از قدري ميكردم سعي يعني هستيد وكيلالدوله
.كنم كم
يابحثهاي ميشد كه بودجه بحث:نظامافزود مصلحت تشخيص مجمع رئيس
جواب را مشكلات و ميگرفتم وقت فرد عنوانآخرين به من كابينه ،
اين داخلي بعد در ميكنم فكر من و ميدانند را من روحيه اينها.ميدادم
شنيدهاند ، چيزهايي يك يعني نميدانند بعضيهايشان خارجيها.است جوري
خيلي در واقعا ولي هستند مطلع ميكند خيال آدم و شنيدهاند را ما اسم
.هستند بياطلاع جاها
بهنحوي ميخواهند و دارند را همينشيطنت ميدانند ، كه هم آنهايي
شيوهاي قطعااست لازم حد از بيش قدرترهبري مثلا كه كنند اشاره
با الان اجرايي يعنيقوه.است اجرايي قوه نفع آمدهبه بوجود الان كه
مجمع اعضاي تركيب در وزرا از تعدادي كه - كارشناسي - كارشناسي يك
.است نداشته سابقه اين كه ميكنند دريافت را كلي سياستهاي هستند ،
فرهنگيچنين مسايل درباره را ديدگاههايخود رفسنجاني هاشمي آقاي
كه است تفريطي و افراط همين اسلامي فرهنگ ميگوييم وقتي الان:كرد بيان
بايد ميكشد هم نفس كس هر و بكنيم كنترل را چيز همه ميگويند عده يك
ليبراليزم مردم؟ به داريم چكار ميگويند هم عده يك باشد كنترل تحت
.شود حاكم بايد كامل
كه ميدانم دارم ، اسلامي اخلاق و اسلام با من كه آشنايي براساس اما
الدين في ميگذاردلااكراه آزادي بر را اصل اسلام البته.نيست اينطور
تربيت انسانها كه است اين اسلام اول راه.است معتبري بسيار اصل يك
لازم هميشه هم را كنترل و قدرت اعمال.باشند خوب خودشان و بشوند
و شده تربيت عمدتا افراد كه هم مطلوب جامعه يك در حتي ميداند
وقتي.شود كنترل بايد كه ميآيد پيش مواردي باز باشند ، متعالي افرادي
در و مرحله هر در ميبينيم ميكنيم ، بررسي را مذهبي اسناد و كريم قرآن
هرحال به كه چرا باشد جامعه بر كنترلي و نظارت يك بايد زمانها همه
بايد را اصل ما پس.ميشوند پيدا هميشه اعتدال از خارج و شرور آدمهاي
بروند درستي راه انتخاب ، با و خوب و آزاد انسانها كه بگذاريم اين بر
.باشيم هم شرارتها مواظب البته و
اين بهاندازه طبعا داريم فاصله وضعيتهنوز چنين با كه شرايطي در
هر به ولي خواهدشد ، اضافه مقداري نظارتها مراقبتهاو ما ، فاصله
افراطيهاي بهمنطق ، بايد نه.بكنيم نبايدفراموش را اصل حال
ما بلكه بيحساب ، بيبندوباريهاي منطق به نه و شد تسليم كنترلچي
مخصوصا و بچهها تعالي و رشد براي دلمان بايد نظام بعنوان
عين در و كنيم هدايت درست مسير يك در را آنها و بسوزد جوانهايمان
سياست.بشود مخدوش آنها آزادگي و آزادمنشي كه دهيم اجازه نبايد حال
سركوب ما است ، كوبنده بلكه نيست سازنده زور و ديكتاتوري و خفقان
مهار بكنيم ، تجويز بايد را غرايز كنترل كنيم ، تجويز نبايد غرايزرا
بعضيها الان كه چيزهايي اين از بسياريغرايز هدايت معناي به
انسان دروجود خداوند كه است انسان خواستههايطبيعي جزو نميخواهند ،
جدي بسيار يكبحث اين البته دارد ضرر هم سركوبآن و داده قرار
بيشتر خودش جاي در كهبايد است جامعهشناسي و روانشناسي ، اجتماعي
.بررسيشود