پنجم ، شماره 1378 اكتبر 1997 ، سال مهر 1376 ، 11 شنبه 19
|
|
فردا رقابتي جامعه و جوانان
فردا رقابتي جامعه و جوانان
:اشاره
كردن طي حال در ايران كشور
استكه تاريخي گذار دوران
نظير گذشته قرون در هيچگاه
جمعيتو جواني ، است نداشته
نسل اين روي پيش كه هايي چالش
عوامل مهمترين از دارد ، قرار
اين از عبور در تعيينكننده
با هم آن ساز ، تاريخ دوران
شمار به خسارتممكن ، كمترين
دوران كه هايي چالش ميروند ،
آن ويژگي كه را كودكي
دوران استبه خيالپردازي
سخت مسائل به توجه و بزرگسالي
بر ميكند ، تبديل فرسا طاقت و
نظر در زير اساسمقاله اين
ابعاد مهمترين از برخي دارد
ورود با كه چالشرا اين
صحنههاي به جوانان زودهنگام
نمايد ، فرداستترسيم رقابتي
و مديريتفردي كه صحنههايي
فرهنگو ، دانش ، مهارت جمعي ،
ضامن تنها اجتماعي و تلاشفردي
افراد ارتقاء موفقيتو بقاي
منزلتاجتماعي به رسيدن در
.بود مطلوبخواهد
سرويسمقالات
پور ملك علي
جوانان كشور بايد را ايران
آمارهاي مبناي بر زيرا. دانست
در جمعيتجوانان سهم موجود
بسيار جمعيتايران تركيبكلي
قابل اكثريتي آنها بالاستو
اين.ميدهند تشكيل را توجه
معمولا استكه اكثريتچنان
يا شهر در اگر مشابه وضعي در
طايفهاي يا خاصقومي منطقهاي
باشند ، ساكن اكثريتي چنين با
نام به را منطقه يا شهر آن
نامگذاري طايفه يا قوم همان
.ميكنند
درصد بيشاز 64 سال 1365 تا
زير 25 جوانان جمعيتايران
سال 1375 سرشماري در بودند سال
كه رسيد درصد به 60 رقم اين
تلقي توجه قابل اكثريتي همچنان
مبناي بر ميان اين در.ميشود
درصد سال 1365 ، 5/45 سرشماري
و كودكان جمعيتايران
اين.بودند ساله نوجوانان 145
به 5/39 سال 1375 در نيز رقم
قابل رقمي هم باز كه رسيد درصد
. است تامل
تحول ميكنيد مشاهده كه جدولي
تركيبكل در را جمعيتجوانان
مختلف سالهاي طي جمعيتايران
جدول اطلاعاتاين.ميدهد نشان
كشور ايدهايران واقعي طور به
متبادر ذهن به جوانانرا
و كوي هر به مراجعه با.ميكند
و شهر و روستا هر به و برزن
حضور...و مجمع و خيابان
نسبتبه جوانان اكثريتقاطع
مشهود كاملا سني گروههاي ديگر
. است
سالهاي 751335 جمعيتكشور در جوان نسل جمعيتو تحول
(درصد) كلجمعيت سهمدرتركيب جمعيت جمعيت
كشورجوان سال
145جوان زير 25 ((2415ساله(هزارنفر)
(ساله 2415) سالساله (هزارنفر)
189552918 6/572/424/15 1335
257893919 3/611/462/15 1345
337096392 5/635/440/19 1355
494459386 5/645/450/19 1365
6005512338 0/605/395/20 1375
ايران آمار مركز كشور ، مسكن نفوسو عمومي سرشماريهاي نتايج:ماخذ
دليل به حاضر قرن اوايل تا
كنترلكننده طبيعي عوامل وجود
پايين سطح همچون ، جمعيت
مير مرگو و بهداشتهمگاني
افزايشجمعيت از مانع زياد
از و بود سني گروههاي اين در
به جمعيتنيز جواني رو اين
جمعيت و نبود مطرح عنوان هيچ
تعادل نوعي از كلي طور به
با.بود برخوردار طبيعي
امكانات و پيدايشروشها
گسترشتدريجي و جديد بهداشتي
كشور در اخير قرن نيم طي آن
زيادي حدود تا بيماريها ما ،
مرگو شدند ، محدود و كنترل
نسبت افراد كاهشيافتو مير
براي شانسبيشتري از گذشته به
.شدند برخوردار بقا و سلامتي
ظهور به تدريج به امر اين
شد جمعيتمنجر پديدهجواني
به اخير ، دهه دو طي بويژه و
پيامدهاي بيني پيش عدم دليل
شاهد ، جمعيت افزايشبيرويه
جمعيتو تركيبسني در آشفتگي
زير 25 سني گروههاي غلبه
سني گروههاي مجموع در سال
.هستيم
مروري مقدمه اين طرح غرضاز
بررسي جمعيتو جواني پديده بر
در آنچه.بود آمارها اجمالي
متقابل تاثير ميشود مطرح ادامه
استو جوانان و جامعه ، جمعيت
انبوه خيل چگونه كه اين
سمت به را جامعه جوانان ،
سوق فراگير و همهجانبه (1)رقابتي
كاملا محيطي جامعه از و ميدهد
وضعيترا اينميسازد رقابتي
رقابتشديد آن بارز ويژگي كه
، آموزش تصاحبفرصتهاي سر بر
استو...و رفاه زندگي ،
هماكنون از آن چشماندازهاي
با ما خود جاي در ، هويداست
فردا رقابتي عنوانجامعه
به و ميدهيم قرار بررسي مورد
ابعاد واقعي ، مصداقي عنوان
در بيامان و فشرده رقابتهاي
پيامدهاي آموزشو عرصه
قرار بررسي مورد را آن اجتماعي
.ميدهيم
رقابتي جامعه مفهوم
مطرح رقابتزماني كلي طور به
(معنوي يا عادي) هدفي كه ميشود
مورد غيرآگاهانه يا آگاهانه
كه آنجا از و گيرد تعقيبقرار
مواهبنادرند ، و هدفها اين
ناپذير رقابتاجتناب لاجرم
رقابتلزوما.مينمايد
نيستو آميز خشونت و خصمانه
معرض در كه افرادي بسا چه
آگاهي آن از رقابتهستند
واقع رقابتدر.باشند نداشته
اجتماعي كاري انجام در شايستگي
صورت به را يكفرد استكه
ممكن او.ميكند رقيبمطرح
اطلاع يا داشته اطلاع آن استاز
هم مطلع اگر حتي.باشد نداشته
در اينكه استاز ممكن.باشد
، است گرفته قرار ديگران برابر
(2).خير يا باشد داشته آگاهي
صورتي اجتماعي زندگي رقابتدر
يا دو آن در استكه ازتقابل
جهت گروه چند يا نفر چند
با چند ، خواستههايي به دستيابي
مبارزه كمتر خشونتي با يكديگر
توجه آن جريان در اما.ميكنند
دستيابي معطوفبه همه بيشاز
مبتني صحيح شيوههاي هدفبا به
شكستصرف استتا قانون بر
تلاش حال عين رقابتدر (3).رقبا
نادر هدفي به جهتدستيابي در
قابل مطلوباستكه بسيار و
. نيست تقسيم
، مفروضات اين به توجه با
براي را رقابتي جامعه اصطلاح
در كه برگزيديم توصيفشرايطي
بسيار (4)اجتماعي فرصتهاي آن
انسانهايي شمار از محدودتر
به دستيابي جستجوي در استكه
جامعه در.هستند فرصتها آن
آنچه هر براي نظر ، مورد رقابتي
و رشد براي امكاني فرصتو كه
منزلتي به نيل و فردي ترقي
داوطلبان ميشود ، تلقي اجتماعي
.دارند وجود بيشمار رقيباني و
كانون در جوانان ما كشور در
آنها.دارند قرار رقابتي چنين
باش آماده در مستمر طور به
سر رقابتبه آزمون براي دائمي
به گاهي چند از هر و ميبرند
فرا خود همگنان با هماوردي
محصول امر اين.ميشوند خوانده
محدوديت جمعيتو جواني
. است اجتماعي فرصتهاي
چشماندازهاي به توجه با بنابراين ،
ايران جوان جامعه ميشود بيني پيش موجود ،
در فردا رقابتي جامعه سوي به بيوقفه
در زندگي براي نيز جوانان حركتاستو
آمادگيهاي و آگاهيها به جامعهاي چنان
و رقابتابعاد اين.نيازدارند خاصي
رقابتدر ولي دارد گوناگون جلوههاي
و مقدماتي سطح از آموزشي عرصههاي
رقابتدر آن ، بدنبال و عالي تا ابتدايي
مهمترين شغلي فرصتهاي به دستيابي
محسوب جامعه در رقابتجوانان جنبههاي
.ميشوند
از رقابتهايي كه كرد استدلال چنين ميتوان
بديهي و مرسوم جوامع همه در نوع اين
جامعه و ما جامعه در آنچه ولي ، است
مبارزه به را جوانان فردا ، رقابتي
غيرطبيعي نسبتا خاصو صورتي ميطلبد ،
سطوح وسعتمسئله يعني. رقابتهاست از
را آن رقابتها ، قبيل شدتاين و متعدد
ساخته مطرح اجتماعي صورتيكمعضل به
. است
ذكر آنچه از مصداقي عنوان به اينجا در
اجتماعي پيامدهاي و جلوهها به توجه شد ،
سطوح آموزشدر عرصه در رقابتي آزمونهاي
رايج آزمونهاي اين. است ضروري گوناگون
جامعه زنان و مردان كه جوانان براي
در حداقل بود ، خواهند فردا رقابتي
ببار چند نتايجي و آثار زير زمينههاي
و شناسايي قابل خود به خود كه ميآورد
. است طبقهبندي
رقابتي آزمونهاي اجتماعي پيامدهاي
چند تا:كودكان هنگام رقابتزود - الف
اغلب گسترده پيشرقابتاجتماعي سال
رقابتدر نيز و استخدامي آزمونهاي به
ولي بود محدود دانشگاهي مراكز آزمونهاي
پيش محدوديتهاي بواسطه اخير سالهاي در
نسبت به اجتماعي كاهشفرصتهاي و گفته
كسبمنزلت رقابتبراي ، جمعيت
عرصههاي و سطوح به مطلوبتر اجتماعي
اين پيشاز. است شده كشيده فراگيرتري
و مهم رقابتاجتماعي هرگونه از كودكان
موعد اينكپيشاز ولي معافبودند جدي
صحنههاي و عرصهها به بلوغ و رشد طبيعي
اين.شدهاند فراخوانده رقابتاجتماعي
لحاظ به كه فوق سني گروههاي براي مسئله
محدودتري توان ظرفيتو رواني و جسمي
غامضرا و جدي مسايل با مقابله براي
.بود نخواهد تحمل قابل چندان دارند ،
خود تدريجي (5)شدن اجتماعي دوران كودكان
از كه تصوري و تصوير و ميكنند طي را
ميشود ، القاء ايشان به (6)اجتماعي محيط
در جامعه در مشاركتآنها و حضور براي
براي. است اساسي و مهم بسيار بعد مراحل
و كودكي مراحل از تدريجي عبور كودكان
ورود و كودكانه خيالپردازيهاي و بازيها
و نوجواني دوران به حسابشده و مرحلهاي
يكفرايند آتي ، هاي نقش ايفاي و جواني
و فردي حقوق از بخشي بلكه و رشد طبيعي
آنكه حالمحسوبميشود آنها اجتماعي
رقابتهاي بيني پيش و امروز رقابتي شرايط
از هالهاي آنها براي آينده ، در فشردهتر
را زودرسبزرگسالي هاي اضطراب ترسو
ذهن مجبورند آنها.دارد همراه به
لطيف طبع و عاطفي رفتار و خيالپرداز
و فراموشكنند موعد پيشاز را كودكانه
با ناخواسته رقابتي به بزرگترها همچون
فرصتهاي نخستين تا دهند در تن يكديگر
در كه آموزشيكميابرا و اجتماعي
خاصجلوهگر آموزشگاههاي قالبمدارسو
رقابتفعلا اين.استبربايند شده
به ورود براي تلاشكودكان به محدود
و شرايط داراي و متمايز آموزشي مراكز
و باعنوانها كدام هر و امكاناتمطلوبتر
. است ويژه ضوابط
براي امروزه:جوانان اميد و بيم - ب
از توجهي قابل درصد كه ما جامعه جوانان
اختصاصدادهاند ، بخود را جمعيتكشور
و دانشگاهها سراسري آزمون يا كنكور
از نمونهاي موسساتآموزشعالي ،
بهشمار فراگير رقابتاجتماعي زمينههاي
سراسري آزمون در كه جواناني و.ميآيد
زمان آن تا شركتميكنند ، دانشگاهها
با را آن از قبل تحصيلي آزمون چندين
اهميت به نه البته و رقابتفشرده
آنها.پشتسرگذاشتهاند سراسري ، كنكور
و ها شكست روحي و رواني آثار دوره چندين
و كردهاند تجربه را پي در پي هاي موفقيت
همه بسيج با -سراسري آزمون -در بار اين
و خانواده حتي و خود توان توشو
احساس و ميآيند ميدان به نزديكانشان
چندين شعاع تا گيجكننده ، اميدي و بيم
.دربرميگيرد را خانواده
رقابتبيامان ، ميدان اين در جوانان
را خود آينده و زندگي روشنهاي سايه
همه عليرغم آنها.ميكنند نظاره
عنوان به خود فردي صلاحيتهاي و استعدادها
رقابت ميدان به اينگونه جامعه ، از عضوي
همگنانشان خيل با غيرطبيعي نامتناسبو
كميابموفقيت تصاحبفرصتهاي براي
اين نتايج از صرفنظر.ميشتابند تحصيلي
حال هر در آنها ، يكاز هر براي آزمون
و يكباره به آنها انرژي و توان از بخشي
تحتانواع و غيرطبيعي گونهاي به هم باز
نتيجه.ميرود تحليل به روحي هاي استرس
صورت استدر ممكن اكثريتآنها آنكه
به صلاحيتهايشان ارزيابي در ، موفقيت عدم
شوند تفاهم سوء دچار غيرواقعبينانهاي نحو
به مسئله اين.پردازند سرزنشخود به و
ميزند ، لطمه آنها اجتماعي و شخصيتفردي
و ها نقش قبول استدر ممكن كه چندان
و ترديد دچار نيز اجتماعي هاي مسئوليت
زيان نهايتبه در كه شوند كاستيهايي
.بود خواهد جامعه انساني توان
دارد ادامه