پنجم ، شماره 1379 اكتبر 1997 ، سال مهر 1376 ، 12 يكشنبه 20
|
|
فردا رقابتي جامعه چالشهاي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
آخر قست - فردا رقابتي جامعه و جوانان
كمك جوانان و افراد به واجتماعي فردي مسئله بين تمايز و درك
محدوديتها نيز و خود استعداد و اراده قدرت ، حدود و حوزه تا ميكند
اينميان در و دريابند را اجتماعي وگريزناپذير تحميلي وتنگناهاي
جايگزين خطا به را جامعه و فرد متقابل مسئوليت و جايگاه هويت ،
يكديگرنسازند
رقابتهاي اجتماعي جملهپيامدهاي از:آموزشي هدفهاي فراموشي -ج
.است آموزشي هدفهاي از غفلت جوانان ، و كودكان مكرربراي و فشرده
دورههاي در كه ميكنند محفوظاتي صرف را خود انرژي و وقت اغلب آنها
پرسيده آنها از گوناگون آزمونهاي غالب در تحصيليشان حيات مختلف
يعني عمومي پرورش و آموزش كاركردهاي و هدفها ساير ترتيب بدين.ميشود
علمي ، استدلال و تفكر تقويت افراد ، كردن اجتماعي و جامعهپذيري توسعه
تحتالشعاع فرهنگي ، ميراث انتقال و خلاقيت و ابتكار ژرفانديشي ، تشويق
درازمدت در مسئله اين.ميگيرد قرار آزمونها آن براي لازم محفوظات
افراد از را آموزشي و علمي امور در جامعنگري و تحليل و تعمق قدرت
اين.ميكند مبتلا سادهانديشي و سطحينگري نوعي به را آنها و ميكند سلب
به و نداشته تحقيق و مطالعه بسط براي كافي فرصت معمولا ديدگان آموزش
القا آزمونها ويژه آموزشي جزوههاي و درسي كتب چارچوب در آنچه هر
ضبط به منتقدانه نگرش يا و كنجكاوي بيهيچ و ميكنند اكتفاء ميشود ،
هرگز افرادي چنين است بديهي.ميپردازند فرمولها و عبارات و كلمات
و بيگانهاند رياضيات اهميت و عمق با نميكنند ، درك را ادبيات روح
.نمييابد راه آنها ادراك و انديشه به هنر اوج و لطافت
در آن از بيشتر و حاضر درحال جوانان:وسيله و هدف پارادوكس -د
همه برتشويق مبتني اجتماعي جو با سو يك از رقابتيفردا ، جامعه
مدارج به مبالغهآميز و فزاينده وارزشگذاري تحصيل ادامه به جانبه
تحصيلكردگان شغلي آينده پيشبيني در موجود نگرانيهاي عليرغم دانشگاهي
كسب راههاي بودن مسدود و فرصتها كمبود با سوي ديگر از و مواجهند
اين.هستند روبرو تحصيلي موفقيتهاي كسب طريق از مطلوب اجتماعي منزلت
ميسازد آسيبپذير بشدت را جوانان هدف ، به نيل وسيله و هدف بين تناقض
بر كه كلان و خرد متغيرهاي و عوامل واقعبينانه تحليل جاي به چهبسا و
ناديده با و بپردازند خود سرزنش به موثرند ، آنها سرنوشت و شرايط
بويژه مسئله اين.شوند كمبيني خود احساس دچار خود ، صلاحيتهاي گرفتن
ميشود ، زده دامن خانوادهها و اطرافيان جانب از ناآگاهانه كه زماني
.ميآورد ببار را نامطلوبتري پيامدهاي و نتايج
رقابتهاي واهميت گستردگي:اجتماعي و فردي مسايل بين تمايز عدم -هـ
تمايز كه بدانجاست تا ما ، كشور پرشمار جوانان براي بويژه اجتماعي
.ميشود سپرده فراموشي به نيز (7)اجتماعي مسئله و فردي مسئله بين
برگيرد ، در را معدود و مشخص گروهي يا افراد معضلي ، يا مسئله هرگاه
عموميت اجتماعي امر ازويژگيهاي يكي زيرا.ميشود تلقي فردي مسئلهاي
برخوردار جمعي شمول از كه پديدههايي بنابراين ، (دوركيم) است آن
كهموضوع زماني مقابل در.نميروند بشمار اجتماعي نيستند ، پديدههاي
از زيادي شمار ودامنگير ميشود مشاهده وسيعي طيف در خاص مسئلهاي يا
آن منشاء يعني.ميگردد محسوب اجتماعي مسئلهاي بيترديد است ، انسانها
اراده و توان از فراتر نيز آن احتمالي راهحل و است جامعه خاص مسئله
.است افراد تكتك يا فرد
وسعت بدليل فرصتهايتحصيلي برسر رقابت و جوانان مسئله توضيح اين با
و صلاحيتها به صرفا و است اجتماعي مسئلهاي آن ، عموميت و فراگيري و
جانب از نكته اين ادراك عدم.نميشود مربوط جوانان فردي استعدادهاي
تمايز و تشخيص در اشتباه موجب جوانان خود جمله از و افراد از بسياري
كه اجتماعي مسايل ديگر مصداقهاي.ميشود اجتماعي مسئله و فردي مسئله
از عبارتند ;داد تنزل فردي سطح به را آنها نبايد ارزيابي و تحليل در
نيز و مشكلات و مسايل قبيل اين منشاء مسكن ، و اشتغال ازدواج ، مسئله
نزد در نه و جامعه متن در بايد جملگي را آنها مفروض راهحلهاي مرجع
.كرد جستجو فرد
ميكند كمك وجوانان افراد به اجتماعي و فردي مسئله بين تمايز و درك
و محدوديتها نيز و خود واستعداد اراده قدرت ، حدود و حوزه تا
ميان اين در و دريابند را اجتماعي ناپذير وگريز تحميلي تنگناهاي
جايگزين خطا به را جامعه و فرد متقابل مسئوليت و جايگاه هويت ،
اين با زيرا.است جوانان از دفاع بهترين واقع در ايننسازند يكديگر
جامعه تكاليف و حقوق متقابلا و خود وظايف حيطه آنها اجتماعي آگاهي
.ميشناسند باز را خود برابر در
در استمراريابد ، گذشت ، كه شرحي همان به كنوني روندهاي چنانچه
در فردا رقابتي عنوانجامعه اطلاق كه بود خواهيم شرايطي شاهد آينده
عرصههاي بيترديد فردا ، رقابتي درجامعه.مييابد مصداق آن توصيف
جانبهتر همه و وسيعتر مراتب به فرصتها جستجوي پيچيدهترو رقابت
الي 15 در 10 كه ميكنند پيشبيني كارشناسان مثال عنوان به.بود خواهد
امكانات و ظرفيت از دبيرستانها در تحصيل داوطلبان شمار آينده سال
دوره براي ورودي آزمونهاي برگزاري و بيشتر بسيار مقطع اين در تحصيلي
.شد خواهد اجتنابناپذير نيز متوسطه
بازار در نيرويانساني فراوان عرضه با همچنين فردا رقابتي جامعه در
مدارج داراي احتمالا كه جويايكار بيكاران تزايد روبه شمار و كار
موفقيتهاي كسب معيارهاي و ملاكها بود ، نيزخواهند دانشگاهي تحصيلي
طلب را مضاعفي كيفيتهاي و سختتر اشتغال ، فرصت به دستيابي و شغلي
و داناييها به بايد فردا رقابتي جامعه در جواناننمود خواهد
رضايت و توفيق امكان همگنان ميان در تا شوند مجهز خاصي تواناييهاي
با واقع در كه حركتند در جامعهاي جهت در آنها.باشند داشته خاطر
خواندهاند ، گذشتگان درباره خود آنچه و زندگي از والدينشان تجربههاي
.است متفاوت
و زندگي تحتتاثير توجهي قابل طور به همچنين فردا رقابتي جامعه
ارتباط وسايل توسعهدارد ، ميباشد بينالمللي ابعاد كه بشري تجربه
سياست ، مصرف ، تجارت ، توليد ، از اعم همهچيز (8)شدن جهاني و جمعي
عوامل مجموع در زيست محيط و آموزش اطلاعات ، ارتباطات ، فرهنگ ، اقتصاد ،
وارد جوانان اجتماعي و فردي زندگي عرصههاي به را جديدي متغيرهاي و
زمينه اين در اندكي تجربه و سابقه اين از پيش تا گواينكه.ميكند
.است داشته وجود
شديدا فرداابعادي جامعه در اجتماعي مشاركت و زندگي مقتضيات
جامعه زنان و مردان كه جوانانامروز و داشت خواهند بينالمللي
نيز مقياس اين در تواناييهايي به بود ، بايد خواهند فردا رقابتي
انحصار در اغلب گذشته در كه ويژگيهايي و مهارتها.گردند مجهز
جوانان بار اين.بود كشورها اقتصادي و سياسي نخبگان و روشنفكران
معيارهاي با فردا رقابتي جامعه در فعال مشاركت و حضور براي مجبورند
ملتهاست ، تفاهم زبان و آدميان مشترك ميراث كه بشري تمدن و زندگي عام
اجتماعي مهارتهاي مستلزم خود نوبه به امر اين.باشند مانوس و آشنا
و كاربرد در مهارت خارجي ، زبان يك از بيش بر تسلط همچون خاص
فنآوري رايانهها ، قبيل از جديد اطلاعرساني ابزارهاي از بهرهبرداري
موارد اين.است فرهيختگي و ارتباطي مهارتهاي هنرمندي ، فردي ،
ميدهد رانشان فردا رقابتي جامعه مقتضيات و شرايط از كلي جملگيتصويري
مخاطبان بين در تشويش وترويج نگراني ايجاد نيز آنها طرح از غرض و
شرايط به آگاهي تا است واقعبينانه بيانهشداري منظور بلكه نيست ،
.آيد حاصل پيشرو
نيازهاي مسايلو بر مديريت ميرسد نظر به شرايط ، اين به توجه با
و نگري سطحي.است مسئلهايمضاعف خود و پيچيده امري نيز جوانان
اين براي راهحلها ارائه و ارزيابي برايشناخت ، رايج سادهانديشي
.داشت نخواهد ثمري چارهجوييها تعويق و شكافها تعميق جز نيز مسايل
موعظههاي و فردي نصايح بر مبتني روش كفايت و كارايي قضايا اين براي
آنچه از بيشتر فردي ، مشكلات حد تا اجتماعي مسايل تقليل و اخلاقي
.است اندك ميشد ، پنداشته تاكنون
بينديشند رقابتيفردا جامعه به تا دارند اندكي فرصت ما كشور جوانان
دوران تجربه و سن بايدعليرغم آنها.پردازند خويش تجهيز به و
اين در و كنند انديشه بزرگان و همچونبزرگسالان زمان اين در جواني ،
محدوديتهايي و مسايل از مجموعهاي از چگونه كه بپردازند تامل به باب
جوانان.بگذرند سلامت به است ، آمده فراهم آنها قصور بي و بيحضور كه
قرابت شاعري سرشت با كه جواني روزگار طبيعت عليرغم بايد همچنين
يا و هوشيار سياستمداري يا خردمند فيلسوفي همچون دارد ، بيشتري
اين در و بپردازند فردا و امروز مسايل طرح به ژرفانديش ، فرهنگشناسي
براي و نهند گام عمل و تصميم انديشه ، عرصه به موعد از پيش نيز مورد
نهند فراپيش گامي و برخيزند اميدواري و انديشي روشن با مهم اين تحقق
جامعه جواناندر آگاهي و دانايي.اندازند در نو طرحي واقع به و
انسانها شمار كهبه مييابد تبلور حقيقت اين ادراك در فردا رقابتي
جوانان به نيز دانايي و آگاهي ايندارد وجود موفقيت براي راههايي
بر باز و ميكند ارزاني دارند ، پيشرو كه را شرايطي تحليل و درك قدرت
نياز كه را خلاقيتي و فرصتشناسي پيشبيني ، توانايي دانايي ، همين مبناي
حكيم حكيمانه سخن اين مصداق و مييابند باز آنهاست ، فرداي و امروز
.بود دانا هركه بود كهتوانا بود خواهند بزرگ فردوسي نوين ،
- Competitionپانوشتها
- C.H.Cooley. Personal Competion.P.
.كيهان.باقرساروخاني.اجتماعي علوم دايرهالمعارف از نقل به
ص 123.1370
Culture. P.. - K.Young. Sociologg: A Study of society and
.ص1240 منبع همان.ساروخاني از نقل به
- Social OpporTunity
- Socialization
- Social enviroment.
- Social Problem.
- Globalization