پنجم ، شماره 1382 اكتبر 1997 ، سال مهر 1376 ، 15 چهارشنبه 23
|
|
؟...شتابان چنين كجا به تافردا
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
خودرو فرمان به دستي كه حالي در شتاب با و برافروخته چهرهاي با
گاز پدال بر مدام و ميكند عوض را دنده پيدرپي ديگرش دست با دارد ،
را فرزندش تا ميراند ، زبان بر نامربوط سخنان دفعات به و ميفشارد پاي
با فرزند.برساند مدرسه به است نشسته خودرو صندلي روي او كنار كه
رفتار افتاده ، تپش به هيجان و ترس شدت از كه قلبي و هراسان چشمان
چون.برنميآورد دم اما دارد ، زيرنظر را راننده جنونآميز گاه و خشن
خشماگين ، فريادي با پدر و است سرگذرانده از را تلخ تجربه اين يكبار
براند ، آهستهتر را بود ، خودرو كرده تقاضا آن در كه را آراماو پرسش
به نوجوانان و كودكان شمارياز روز ، هر ترتيب اين بهگفتهبود پاسخ
شخصي اتومبيل با كه مادري پدريا عصبيت و نابردباري دليلشتابزدگي ،
.ميگذارند درس كلاس به اضطرابگام با ميرسانند ، مدرسه به آنهارا
كودكيبيش دوران فراگيري حساس درروند كودكان:ميگويند روانشناسان
ودر ميپذيرند نقش خود مادر يا پدر حركات و رفتار از چيز ، هر از
اين اگر حتي.ميشوند ونابردبار عصباني آنان همچون بزرگسالي
راهنماييفرزندان و نصيحت صرف بافراغت را ساعاتي مادرها و قبيلپدرها
نسل ازضمير را خويش نادرست رفتار آثارزيانبار نميتوانند كنند ، خود
.سازند پاك نو
بهمدرسه را فرزندش دو شخصي ، باخودرو و شتابان كه پدري شيخي -م
اين چرا ، با كه مورد اين در ما سوالگزارشگر به پاسخ در ميرساند ،
:ميراند ، ميگويد بياحتياطي و سرعت
!مدرسهبرسند به دير بچهها ميترسم...-
و كودكان آموزشگاه نخستين كه ميدانند بهتر او امثال و پدر اين
موقع به نتوانند ، مادران و وقتيپدران.است خانواده محيط نوجوانان
را زمان فشردگي و كنند مدرسهآماده به عزيمت براي را خود فرزند
در ميكنند ، جبران وبياحتياطي خشم با همراه رانندگي با بهناچار
كه مينهند جاي به او وضمير ذهن در را جبرانناپذيري واقعزيانهاي
.نباشد جبران قابل آساني به ممكناست
بارها:ميگويد تهران شرق در مدارسدخترانه از يكي معلم حيدري خانم
ضمن خود ، آلود شتاب رانندگي با مادرانعجول يا پدران كه ديدهام
خطر رابه فرزندانشان و خود سلامتي خودروها آمد و رفت در اختلال ايجاد
سال باشروع كه گفت ، بايد مادرها و پدرها قبيل اين به.مياندازند
همراهي و آموزش براي كافي فرصت و وقت بايد ما از كدام هر تحصيلي
كه است اين وظيفهما نخستين و بگيريم نظر در دانشآموزخود فرزندان
حوصله با و فرصت راسر خود برنامههاي و برخيزيم ازخواب زودتر صبحها
.شويم بياحتياطي و غيرضروري شتاب مرتكب نباشيم ، تامجبور كنيم اجرا