پنجم ، شماره 1383 اكتبر 1997 ، سال مهر 1376 ، 16 پنجشنبه 24
|
|
ناديده نبايد را تهران سنفونيك اركستر
گرفت
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
پايانيمهر 76 روزهاي در تهران اركسترسنفونيك اجراي انگيزه به
را قطعاتي وحدت تالار در شب مدت 4 به مهر از 29 تهران سنفونيك اركستر
مهمان رهبر عنوان به نصيرحيدريان اينبار را اركستر.ميگذارد اجرا به
موسيقي تحصيلات و شد متولد تهران در سال1335 هنرمند اينميكند اداره
وارد ترومبون نوازنده بهعنوان سپس.كرد آغاز هنرستانملي در را
ادامهتحصيل بعدها وي.شد سنجري حشمت رهبري به تهران اركسترسنفونيك
.سرگذاشت پشت موسيقيوين عالي مدرسه در را ترومبون نوازندگي رشته در
و كرد شركت اتريش گراتس مدرسهعالي رهبري امتحان در بعدها حيدريان
رشته يادگيري به تورنوسكي پروفسور و بوزيچ پروفسورولفگانگ زيرنظر
اتريش شهرگراتس اپراي رسمي رهبر حاضر حال در ويپرداخت رهبرياركستر
و شوبرت و موتسارت از كردنقطعاتي حاضر مشغول حاضر حال در او.است
متولد 1347 صاحبنسق.است تهران سنفونيك اركستر با صاحبنسق كياوش
فشرده هارموني دوره.شد آشنا پيانو ساز با سالگي دو از.است تهران
كوتاهي مدت او.گرفت فرا مشايخي عليرضا نزد رابعدها آهنگسازي و
براي درسال 1373 نسق صاحب.پرداخت ملي يادگيريسازهاي به نيز
و آهنگسازي وروديرشته امتحان و كرد مسافرت بهاتريش تحصيلات ادامه
.سرگذاشت پشت موفقيت با را گراتس شهر موسيقي دانشكده موسيقي تئوري
آنچه.دارد اشتغال تحصيل به برتفورر پروفسور زيرنظر حالحاضر در وي
به تقديم كه هنرمند دو اين ميان است دوستانهاي گفتگوي ميخوانيد
.ميشود علاقمندان
صاحبنسق كياوش * حيدريان نصير *
شكلميبينيد؟ چه به را تهران سنفونيك اركستر وضعيت:نسق صاحب
با تهران سنفوني اركستر نوازنده كه كمبودهايي تمام وجود با:حيدريان
قدرت تمركز عدم كه حقوق ، نبودن كافي قبيل از است گريبانگير آن
عدم مانند فرعي امكانات نداشتن و دارد بدنبال را جهت يك در نوازنده
كم همينطور و ساز تعمير براي امكانات عدم و نتهايمتنوع به دسترسي
از 14 كنمبعد اعتراف بايد سال ، طول در اركستر برنامههاي بودنتعداد
ما.كند حفظ توانش درحد را خويش هنري سطح كه كرده تلاش اركستر سال
طول در كه بگيريم ناديده را اركسترسنفوني نوازنده نفر نميتوانيم 70
عهده به را سرزمين اين مردم ميليون تغذيهموسيقي 60 مدت اين
بهخواستهها توجه با اركستر هنري سطح در بهبود براي اول قدم.داشتهاند
بر كه مهم مسئوليت اين به نهادن ارزش و است ما نوازندگان كمبودهاي و
نوازندگان تسهيلات ، اين آوردن بوجود با مسلما.است آنان تكتك گردن
جهتارتقاي در خويش هنري قدرت تمركز به موظف پيش از بيش را خويش ما
.دانست خواهند كشورمان موسيقي
ميخورد؟ چشم به محدوديتهايي چه اركستر تركيب نظر از -
كلاسيك سبك به قطعات اجراي براي تهران سنفونيك اركستر حاضر حال در
نوازندگان كمبود علت به و است مناسب هايدن و بتهون موتسارت ، مانند
سازهاي و زهي سازهاي و باس كلارينت انگليسي ، هورن و ترومبون توبا ،
درسبكهاي ديگر ارزنده قطعه صدها اجراي قادربه متاسفانه كوبهاي
آهنگسازان محدوديت باعث كمبود اين مسلما.نيستيم مدرن و رومانتيك
به وادار را آنها و ميشود اركستر اين براي قطعاتي نوشتن در ايراني
چيزي زنده اركستر هواييك و حال از آن در كه ميكند استوديويي ضبطهاي
.نميرسد گوش به
فعلي رهبر مورد در نظرتان سنفوني اركستر مهمان رهبر عنوان به -
چيست؟ ناصري فريدون آقاي سنفوني اركستر
و سعي باتمام سنجري حشمت مرحوم فوت از بعد تمام دلسوزي با ايشان
زمان ، آن در موجود تماممشكلات با سنفوني اركستر اين حفظ در خويش تلاش
حاضر حال در تهران سنفوني اركستر بهعنوان كه چيزيكردهاند كوشش
از كه بوده سال سالهاي حال به تا ايشان تلاش بدون است كار به مشغول
طلب را خويش خاص قدرداني دلسوزي و تلاش اين و بود شده پاشيده هم
.شود تشكر ايشان از جا همين در دارد جاي كه ميكند
علاقهمندان براي موسيقي دانش سطح رفتن بالا جهت در پيشنهادهايي چه -
داريد؟ هنر اين به
زمينهوجود در دانشگاهها و درهنرستانها موسيقي آموزش بخش در
تربيت استاد ما ساده بطور يعني.دارد وجود كمبودهايي متخصص ، نيروي
خوب اساتيد از بسيارينداريم كلاسيك سازهاي بخش در نوازنده كننده
يا ميبرند سر به كشور از خارج در حاضر حال در يا ما كشور نوازندگي
.هستند مشغول ساز تعليم از غير به ديگري كار به كشور داخل در اينكه
پيش از جايگاهي در كشور داخل در كار به عزيزان اين دعوت با خوب
دادن قرار مسلما و (مدت كوتاه صورت به چه) آنها براي شده تعيين
نوازنده تربيت به قدم اولين در ميتوانيم كارشان براي مساعد شرايط
حداقل با كه دارند را آن آمادگي حاضر حال در ما جوانان.شويم مشغول
استادي داشتن با كه برسد چه.شوند مشغول ساز يك يادگيري به امكانات
اصلي ارزشهاي به تا شوند داده سوق ساز آن يادگيري صحيح جهت در مطلع
گرفتن نظر در با تهران سنفونيك اركستر فعلي عمرشوند نزديك خويش
يعني.باشد ديگر سال حداكثر 15 از بيش نميتواند اركستر قديمي اعضاي
جوانتري نوازندگان به طبيعي طور به را خود جاي فعلي نوازندههاي
سازهاي يادگيري به بايد تجربه با نوازندگان همان نظر زير كه ميدهند
در را موسيقي و كنند حفظ نوعي به را جريان اين تا بپردازند مختلف
با رابطه در ديگر نكته.وادارند جريان به هميشه مردمان اين رگهاي
آزاد دانشكده حالحاضر در.است ما موسيقي دانشكدههاي در عالي آموزش
تا متاسفانه كه ميكند تربيت را كلاسيك موسيقي دانشجويان نسل آخرين
سطح در كلاسيك موسيقي رشته ما آن از بعد شنيدهام من كه آنجايي
نوع اين آينده به لطمه بزرگترين شايد اين !داشت نخواهيم دانشگاهي
دانشگاهها در موسيقي رشته بودن بعدي تك ديگر طرفي از.باشد موسيقي
فارغالتحصيل انتهاي تا سردرگمي طور به را موسيقي جوي هنر كه ميباشد
است ، حرفهاي نوازنده نه ما هنرجوي انتها در يعني.ميدارد نگاه شدن
بهبود جهت در پيشنهادموسيقي تئوريسين نه و رهبر نه آهنگساز ، نه
فوق دورههاي آوردن بوجود با كه باشد شكل اين به ميتواند وضع اين
در كه باشد داشته وجود شانس اين بودن علاقهمند هنرجوي براي ليسانس
در نيروها اين تربيت با تا دهد ادامه تحصيل به خودش علاقه مورد رشته
هنر براي موفقي رهبران و آهنگسازان نوازندگان ، تئوريسينها ، ما آينده
آموزشي نظام تطبيق جهت در است حركتي خود اين.باشيم داشته مملكت اين
براي بعدها كه كشورمان مرزهاي از خارج در موسيقي آموزشي نظام با ما
.نياورد پيش مشكلاتي كشور از خارج در بهتحصيل علاقهمند هنرجوي
انتخاب در كه است اين بهخانوادهها من پيشنهاد خصوصي آموزشي سطح در
پايهريزي تا بياورند بعمل دقتبيشتري فرزندانشان تربيت براي مدرس
يادگيري كنار در.نيايد فرزندانشانبوجود يادگيري براي خطايي
قطعه يك اجراي بتواند تا شود دقت هنرجو گوش تربيت به بايد يكساز
را موسيقي آن بيان توانايي نتيجه در و كند درك بهتر چه هر را موسيقي
.باشد داشته بهتر
در سنفونيتهران اركستر با است قرار كه انتخابي قطعات به راجع -
بدهيد؟ توضيح شود اجرا وحدت تالار
اپراي يك مقدمه موتسارت ولفگانگآمادئوس اثر فيگارو عروسي اورتور
در جذاب پاساژهاي و درخشان بااركستراسيون موتسارت معروف بسيار
.اپرا يك خور
سنفوني يك عنوان به موتسارت ولفگانگآمادئوس اثر شماره 39 سنفوني
شده استفاده آن ملودي و فرم در كه ظرافتهايي تمام نمايش با كلاسيك
.است
به شوبرت حد از بيش علاقه بخاطر:شوبرت فرانس اثر شماره 5 سنفوني
و شده نوشته موتسارت سنفوني يك تركيباركستري با قطعه اين موتسارت
.است شده تداعي موتسارت اثر يك عمدسادهنويسي به آن در
نوار و اركستر براي (كياوشصاحبنسق) شما اثر زيرآوار لالايي قطعه
عناصر داشتن نگه جدا با آنآهنگساز در كه است تجربهاي مغناطيسي
كلاژهايي كامپيوتر موسيقي از بااستفاده غربي اركستر و محلي موسيقي
آن كمك با كه آورده غرب اركستر سازهاي كنار در را محلي موسيقي از
زلزله ابتدا در قطعه اين نوشتن انگيزه.ميدهد خبر را فاجعه يك نمايش
كشورمان شمال در ديگر مكرر زلزلههاي آمدن پيش بعلت كه بود رودبار
خراسان ، مناطق محلي موسيقي از كه داد آهنگساز بدست را بهانهاي
.كند استفاده تركمن و مازندران
انتخاب قطعات اين سنفوني اركستر با شما ملاقات اولين در علت چه به -
شد؟
ساخته خود جوانان را اركسترسنفونيك فعلي تركيب از %حدود 50
تجربه به احتياج مختلف سبكهاي با شدن آشنا براي كه ميدهند تشكيل
نوازنده كه شدند انتخاب تفكر اين با كلاسيك قطعات اين.دارند كاري
از و كند آشنا آثار اين اجراي صحيح شيوه با را سنفوني اركستر جوان
سطح بردن بالا در سنفوني اركستر تجربه با نوازنده استفاده با طرفي
علاقهمند و مستمع شنوندگان همينطور و جوان نوازندگان فرهنگ و دانش
زير قطعهلالايي انتخاب با رابطه در.شود برداشته كوچك چه اگر قدمي
كه بود اين دليل بهترين شايد (صاحبنسق كياوش) شما خود ساخته آوار
داشته ميخورد چشم به امروزي موسيقي در كه فعلي بيان شيوه بر مروري
شيوه اين ايراني ، جوان آهنگساز يك برداشت و ذهنيت با هم آن و باشيم
نوازندگانما ديگر طرفي از و ميكند طلب را خويش خاص مسلمامخاطب بيان
آشنا اركسترال جديد وهمينطوررنگآميزي نتنويسي نوين شيوههاي با را
براي را خويش گوش كمكم بايد تهران سنفونيك اركستر شنوندههاي.ميسازد
كه ساله چند اين تجربيات.كنند تربيت موسيقي در جديد بيان فرم شنيدن
احمد سعيدشريفيان ، مشايخي ، عليرضا قبيل آهنگسازانياز بااجراي
به آمده روانبوجود روشن كامبيز و دهلوي حنانه ، حسين مرتضي پژمان ،
البته.است يادآوري قابل جهت اين در برداشتهشده قدمهاي عنوان
شاهين استوار ، هوشنگ ناصحي ، حسين ثمينباغچهبان ، همچون پيشكسوتاني
هستند آهنگسازاني جمله از روحاني مهران و پورتراب كمال مصطفي فرهت ،
خدا اگر و است خالي اركسترسنفونيك برنامههاي در قطعاتشان جاي كه
پيشنهادي برنامه در را آنان از قطعاتي ديگرم سفرهاي در بخواهد
.ميدهم قرار تهران سنفوني اركستر
يك مقدمه بعنوان كه سازياست قطعه يك اورتورOVERTOUR
هيجدهم قرن دوم نيمه در.درميآيد اجرا به نمايش يك يا اپرا ، و
كه ميكند پيدا دراماتيك انعكاس در بيشتري نقش اپرا يك اورتور
Magic Flute) سحرآميز ، فلوت(1798)هايدن (Creation) آفرينش
(1786)(Harriage of Figaro) فيگارو عروسي وهمينطور (1791)(The
.ميگيرند قرار اورتورها از دسته اين جزو موتسارت
از تاريخي فرم اين.اركستر براي شده نوشته است سوناتي Symphoni
تمام تقريبا گذارندهبرروي تاثير حال زمان تا قرنهيجدهم اواسط
از زيادي تحولات فرم اين.است بوده بزرگ اركستر انواعموسيقيهاي
اورتور تحولات اين چشمگيرترين.است داشته كلاسيك تا دورانباروك
تقسيم سال 1740 در.ميباشد تريو سونات و كنسرتوگروسو ايتاليايي ،
و موتسارت كه تجربياتي براساس.واردشد سنفوي فرم در قسمتي چهار بندي
به قسمتي چهار فرم اين دادند انجام اوليشان سنفونيهاي برروي هايدن
.درآمد زير شكل
در آهسته مقدمه يك يابدون با (Alegro)آلگرو تند ، بخش يا موومان -1
سونات فرم
ياشاعرانه تغزلي (Lyric)ليريك آهسته ، بخش يا مرومان -2
Trioتريو و Minuetمينوئت -3
فرم يك در Finalپاياني بخش يا فينال بعنوان تند بخش يا موومان -4
Sonate Rondo.است روندو سونات يا Rondoروندو
كلارينت ، فاگوت ، ابوا ، :فلوت جفت ازيك متشكل كلاسيك كامل اركستر يك
.است زهي سازهاي و تيمپاني ترومپت ، هورن ،