پنجم ، شماره 1383 اكتبر 1997 ، سال مهر 1376 ، 16 پنجشنبه 24
|
|
پرورش و آموزش ارزشهاي بازيابي ضرورت
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
مربيان و اولياء پيوند هفته مناسبت به
به نه است ، پرورش و آموزش اساسي هدف پويا و هوشمند نسلي پرورش
.محض مطيع و خاموش منفعل ، افراد بارآوردن
:اشاره
و مستحكم پيوند برقراري براي مربيان و اولياء انجمن پيش ، سالها
و هفتهها روزها ، ميان در.آمد بهوجود مدرسه و خانه ثمربخشميان
اختصاص پيوند اين گراميداشت به نيز هفتهاي سال ، يادمانهايگوناگون
انجمنهاي عملكرد كه است مجالي هفته اين ديگر ، سوي از.است يافته
كه باشيم داشته ياد به.بگيرد قرار دقيق بررسي مورد مربيان و اولياء
ثمربخش همكاري بر مبني آرماني مهم هدفهاي انجمن ، اين اساسنامه در
انجمنها ، كنوني دستاوردهاي آنكه حال است ، شده ترسيم مدرسه و خانه
ميدهد نشان كارشناسي بررسيهاي.دارد فاصلهزيادي آرمانها آن با هنوز
لازم بازدهي مربيان و اولياء انجمن نشستهاي مدارس ، از بسياري در كه
شوق مدارس اين در هنوز كه دارد آن از حكايت بررسيها همينندارد را
اولياي و معلمان ميان در ثمربخش همكاري براي لازم انگيزه و
كنوني مسايل شماره ، اين گزارش در.است نيامده پديد دانشآموزان
.است شده بررسي مربيان و اولياء انجمنهاي
ارتباط ضرورت وطرح پيوند هفته مناسبت به ماه مهر تا 30 از 24 سال هر
كشور سراسر در ويژهاي برنامههاي مربيان ، و اوليا بين تنگاتنگ
و اوليا انجمن تشكيل براي ايام ، اين در جمله ، ازميشود برگزار
.ميگيرد انجام نيز انتخابات مدارس ، مربيان
جهت در تحصيلي سال طول در هفته يك براي برنامهريزي آيا راستي به اما
كارساز كشور آموزشي نظام اعتلاي و رشد و مدرسه و خانه ايجادهماهنگي
تربيتي ، اهداف تحقق براي كه معتقدند تربيت و تعليم كارشناسان است؟
مورد كارشناسي با همراه مدت كوتاه و مدت دراز برنامهريزيهاي بايد
.گيرد قرار مسئولان توجه
امروز ، :ميگويد زمينه اين در تربيتي مسايل در محقق كتابي ، شهره
شمار به ضروري بسيار اصل يك پرورش و آموزش در مادران و پدران مشاركت
فشار و امكانات كمبود ما ، مدارس در حاكم روند متاسفانه اما.ميآيد
جهت در اداري -تشكيلاتي مشخص جايگاه نبود و معلمان و مديران بر كار
انجمنهاي كاركرد عمل در اوليا و معلمان بين تنگاتنگ ارتباط ايجاد
نوع هر براي بيترديد.است كرده كمرنگ بسيار را مربيان و اوليا
قرار بررسي مورد موجود موانع و واقعيتها بايد ابتدا برنامهريزي
.گيرند
چيست؟ موانع
پيش مربيان و اوليا انجمنها اهداف تحقق موانع و كاستيها بررسي براي
و.است ضروري و راهگشا عميق و كاربردي پژوهشهاي انجام هركاري ، از
اين فعاليت كندي جهت در كه را عواملي مجموعه طريقميتوان همين از
.بود مناسب راهكارهاي دنبال به و كرد شناسايي انجمنها ،
-آموزشي تعاريف و اهداف تبيين بررسي ، محور و اوليه اصل ميان ، اين در
با خود طبيعت حكم به پرورش و آموزش معتقدند صاحبنظران.تربيتيماست
.است آميخته سخت سياسي و فلسفي جامعهشناختي ، مفاهيمروانشناختي ،
قائم و مستقل آزاده ، انساني تربيت پرورش ، و آموزش از نهايي هدف اگر
فرصتي هر از بايد ديگران ، به متكي و وابسته و برده نه ذاتاست به
نقشي به و دارد كه والايي ارزش به را واو كرد ميدهداستفاده دست كه
.ساخت مومن و واقف كند ايفا بايد و ميتواند كه
خاصي فرهنگي نظريههاي لاتين آمريكاي انقلابي نويسنده پائولوفريره ،
ميان كاردستي ، و فكري كار ميان عمل ، و نظريه ميان بروحدت وي.دارد
همزماني و درهمآميختگي و حال زمان وتجربههاي گذشته تجربههاي
.دارد تاكيد آموزاندن و آموختن
ميكند اشاره نكته اين به ستمديدگان آموزش نام به معروفش كتاب در وي
نوجوان و كودك پويايي و سازي هوشيار انقلابي ، آموزش نظام دريك كه
.محض مطيع و خاموش منفعل ، افرادي نهپرورش است نظر مورد
ديگري بيان در پيشرفت جريان در آموزش كتاب در همچنين وي
كار در كه شاگرداني و ميآموزند كه مربياني كه است اين عمده:مينويسد
ديوانسالار چرخه از ماندن كنار بر براي مستمر تلاشي ميآموزاندند
به را آدميان و ميسازد مضمحل را آفرينندگي ديوانسالاري.دارند ابراز
ديوانسارلاتر چه هر.ميكند مبدل مبتذل و كهنه انديشههاي تكراركنندگان
.ميشوند تبديل روزمره جريان بيگانه خود از هواخواهان به بيشتر شوند
وجودي دليل و بگيرند فاصله جريان اين از نميتوانند هرگز كه هواخواني
.كنند درك را خود
كنگره پنجمين گشايش مراسم در نيز كشورمان جمهور رئيس خاتمي ، دكتر
نوع به كشور سراسر مربيان و اولياء انجمنهاي ومسئولان كارشناسان
به كه مييابد تحقق صورتي در رشد:اشارهكرد نكتهها اين به ديگري
در و بشناسيم درست را آنان ما اگر.بدهيم پاسخ فرزندانمان پرسشهاي
دهيم ، دخالت را خود تعهد و دانش تجربه ، آنها پرسشهاي به دادن پاسخ
ما.برداريم گام جامعه پيشرفت براي فرزندان همپاي ميتوانيم
رابه اخلاقي هنجارهاي يا درسخوان را فرزندانمان زور به نميتوانيم
كند كوشش خود كه ميشود واقعي عالم انسان صورتي در.كنيم تحميل آنان
.يابند رشد خود تا كنيم كمك آنان به بايد.برسد نقطه بهاين تا
و رشد شنود و گفت سالم فضاي يك در ما كهفرزندان دانست بايد
نميرود ، بين از پرسش پرسش ، ازطرح جلوگيري با.مييابند بالندگي
كنيم كاري بايد پس.ميكند پيدا را خود بروز محل نادرست راههاي بلكه
خود پرسشهاي طرح براي محل امنترين را مدرسه و خانه ما فرزندان تا
بايد باشيم ، داشته آباد و آزاد جامعهاي بخواهيم اگر.بدانند
كه ميرسد مرحله اين به زماني انسان و كنيم تربيت آزاد انسانهاي
و معلمان نيازمند ما.كند بيان محدوديت بدون را خود پرسشهاي بتواند
.هستيم دانا و آگاه خانوادههاي و آگاه عالم ، مربيان
اين در معلم يك.مييابد تحقق چگونه آرماني نگرش اين واقع ، به اما
دانشآموز بين شنود و گفت فضاي كمتر كه است اين واقعيت:ميگويد زمينه
لحاظ به چه.دارد وجود ما مدارس در مدير و دانشآموز بين يا و معلم و
دانشآموز به زور به نبايد آموزش در.آموزشي لحاظ به چه و اداري
امر همهاش اينكه و نكن فكر آن به يا و كن فكر اين به تنها بگوييم
پرورش و انديشيدن مستقل و كردن فكر چگونه تمرين بلكه.كنيم ونهي
چنين در.است آموزشي نظام وظيفه مهمترين آنان ، در تصميمگيري قدرت
ارتباط ايجاد يافت ، ويژهاي جايگاه دانشآموز وقتي طبيعي طور به نظامي
.مينمايد ضروري بسيار نيز او خانواده با مستمر
انتقال آموزش ، اگر:نيزميگويد دانشگاه استاد ساروخاني ، دكتر
نه معلم.است بيني درجهان تغيير آموزش نيست ، آموزش اطلاعاتباشد ،
.بدهد بايد هم را اطلاعات پردازش شيوه بلكه ميدهد ، اطلاعاترا تنها
بعدش يك كه همانطور آموزش.است هم كار فرهيختن و پردازش ساختن ، پس
كه باشد گونهاي به بايد آموزش.است زندگي هم آن بعد يك است ، دانش
و يابد دست بهتر زندگي به بتواند ما پرورده دست موجود اين دانشآموز
توفيق و اجتماعي مشكلات حل و جامعه در زندگي براي مدرسه كه گفت بايد
.است اجتماعي صحنههاي در
چيست؟ هماهنگي مبناي
يا دانشآموز نيازهاي مدرسهچيست ، و خانه بين هماهنگي مبناي اما
كسب خانه از را آموزش ابتدا دانشآموز بيترديد.خودميخواهيم آنچه
خانه اگر و.مييابد ادامه همچنان مدرسه به ورود با روند اين و ميكند
شخصيت او بدهند ، دانشآموز به هماهنگ آموزشي نتوانند مدرسه و
اگر اما و.ميشود فكري -عاطفي بحران دچار و ميكند پيدا دوگانهاي
مورد مبنا عنوان به هماهنگيها اين در اساسياش نيازهاي و دانشآموز
.بود خواهد پرثمرتر و كوتاهتر آموزش ، مسير گيرد ، قرار توجه
نظر به:ميگويد زمينه اين نظري ، در سوم سال دانشآموز كبيري ، مهناز
نظرات و دانشآموز خود كه است اين ما آموزشي نظام مشكل منمهمترين
با آموزش روش و درسي كتابهاي محتواي دليل بههمين.نميگيرد جدي را او
باعث آنكه از بيش ما ذهني اندوختههاي و ندارد هماهنگي ما نيازهاي
سنگين بار يك به تبديل بشود ، ما در تفكر قدرت تقويت و ما فكري رشد
تاثير هيچ ميخوانيم فشار با مدارس در آنچه كه احساس اين.ميشود فكري
يادگيري براي كوشش و فعاليت انگيزه هرگونه ندارد ، زندگيمان در مثبتي
اگر ميكنيم فكر ما كه حالي درميكند سلب ما از را جانبه همه و عميق
ما برروي ميخواهد و ماست صحيح تربيت و رشد پرورش و آموزش هدف
.بشناسد را ما روحي -فكري نيازهاي بايد اول كند ، سرمايهگذاري
نداشته آموزشي تصميمگيريهاي در ويژهاي جايگاه ما نظرات وقتي بيترديد
.شد نخواهد نيز ما مادران و پدر ديدگاههاي به توجهي باشد ،
نهادينه علل بررسي در نظرينيز اول سال دانشآموز صميمي ، پور حميد
:دارد تاكيد ايننكته به معلمان ، و اولياء بين ارتباطمستمر نشدن
ازدانشآموز خطايي زمان هر كه است مرسوم اينچنين چون متاسفانه
بيايد ، مدرسه به خود ولي با بعد روز كه ميخواهند او از فورا سرزد ،
و مشاجرهآميز فضاي يك شنود ، و گفت و تفاهم فضاي يك جاي به همواره
امكان اصلا بدينگونه و.ميآيد پديد معلمان و اولياء بين جدلگونه
از بسياري كه چرا.نميآيد فراهم مدرسه و خانه بين صحيح ارتباط
صورت مواقعي چنين در مدارس مسئولين و اولياء بين اوليه آشناييهاي
حساب به شرايطي چنين در را مدارس در اولياء حضور مديران و ميگيرد
خود زحمات انگاشتن ناديده و فرزندانشان از آنان بيجاي حمايت
.ميگذارند
و مادر به وقت هر من:راهنماييميگويد دوم سال دانشآموز فكري سهيلا
ناراحتي با انجمنبيايند ، جلسه در شركت براي كه پدرمگفتهام
و انجمنهاياولياء يعني ، .ميخواهند پول گفتهانددوبارهحتما
و انجمنها اين در اگر وندارند را واقعيشان جايگاه اصلا مربيان
تدريس نحوه و مدرسه آموزشي نامناسب وضعيت از هم صحبتي گاهي جلسات
روش اين كه ميگويد پاسخ در مدير زيرا.است بوده بيتاثير شده ، معلمان
تجربه و آموخته هرگونه كه است آزاد و مختار او و است معلم تدريس
نميبرد ، جايي به راه اوليا نظر وقتي ترتيب بدين.كند تدريس كرده
.نميبينند انجمنها اين در فعال شركت براي دليلي هم آنها
به پاسخ در دارد ، ودبيرستاني دبستاني فرزند دو كه كمالي مهرداد
خود مدارسفرزندان مربيان و اولياء انجمن در آيا پرسشكه اين
اينانجمنها كه است اين واقعيت:نه ، ميگويد يا دارد فعال عضويت
برخوردارند ، قوي مديريت از كه درمدارسي.ندارند چنداني كارآيي
براي پول جمعآوري و ثبتنامدانشآموزان انجمنها ، اين عملكرد حداكثر
از مدرسه علمي بنيه تقويت و درسي پليكپي تهيه جمله از آتي هزينههاي
رسمي غير و آزاد صورت به تجربه با و خوب معلمان كارگيري به طريق
برگزار تحصيلي سال طول در كه انجمن جلسه سه يا دو در گاهي.است
برخي تا ميآيد بعمل دعوت نيز روانشناس يك از اولياء بر علاوه ميشود ،
براي نوجوان و كودك با صحيح رفتار مورد در روانشناسي مباحث
اين كه اينجاست مهم نكته ولي نيست بد اين البته.شود مطرح خانوادهها
و افكار تبادل براي محلي بايد كه.است سويه يك و خشك همواره جلسات
خود و پرورشي ، -آموزشي كارشناسان مربيان ، و اولياء بين نظرات
كه نديدهام جلسات اين در تاكنون من مثال ، براي.باشد دانشآموزان
و اولياء انجمن جلسات جلسات ، اين اسم يعنيباشند داشته حضور معلمان
نزديك از اولياء كه نيست مربيان اين از اثري كه حالي در است مربيان
ميان در آنها با را فرزندانشان مشكلات بتوانند و شده آشنا آنان با
.بگذارند
كه بسياري مشكلات به باتوجه چنينشرايطي در است طبيعي:ميافزايد وي
از هم روانشناس سخنان از استفاده براي ميدهيم ترجيح ماداريم ،
او.دارد حق هم معلم ديگر ، سوي از.شويم بهرهمند راديويي برنامههاي
اين در حضور كه ميكنم دريافت خود تدريس بابت ناچيزي حقوق من ميگويد
سطح در مناسب برنامهريزي يك با كه حالي در.ندارد آن در جايي جلسه
مناسب فضاي و بود پاسخگو را مسايل اين همه ميتوان حال هر به كلان
.آورد بوجود مربيان و اولياء بين گفتوشنود
در را عمري خود و كرده راهيدانشگاه را فرزندانش همه كه زماني بدري
در تحول با تنها:ميگويد اينباره در.است كرده سپري وپرورش آموزش
ميتوان نظام اين در دانشآموزان خود واقعي مشاركت با و آموزشي نظام
.ديد تدارك مربيان و اولياء انجمنهاي براي نيز مناسبي جايگاه
براي جامعه كه برسد باور اين به بايد پرورش و آموزش در دانشآموز
يادگيري به انگيزه با نيز او تا است قائل احترام او نظر و شخصيت
مسئولين و مدرسه براي اينكه جاي به او بدينگونه.بپردازد مسايل عميق
كننده تعيين نقش مدرسه معضلات حل در ميتواند باشد ، آفرين مشكل آن
.باشد داشته
انجمنهاي سراسري كنگره كشورماندر جمهوري رئيس خاتمي حجتالاسلام
سازان رشدآينده:كه ورزيد تاكيد نكته براين ومربيان اولياء
رادر جوانان ما چقدر حاضر حال در.ميسرنيست مشاركت با جز كشور
اندازه چه مربيان و اوليا درانجمنهاي دادهايم؟ مشاركت كارها
خود افكار خواستهايم قيم صورت به چقدر و دادهايم؟ مشاركت را جوانان
غياب در ميگيريم كه تصميمي هر نبايد ما كنيم؟ تحميل آنان به را
مربيان و اوليا انجمنهاي كه كنند حس بايد آنان.باشد دانشآموزان
.است دانشآموز و مدرسه خانه ، پايه سه داراي
برخيمسئولان متاسفانه:ميگويد نيز دبيرستاندخترانه يك مدير
سختي به و ندارند دانشآموزان و بااولياء مناسب زباني هم مدارس ،
رو اين از.كنند برقرار را لازم و صميمانه ارتباط آنها با ميتوانند
دانشآموزان و مربيان و اولياء مشاركت طلب براي بايد ميكنم فكر من
پيدا مشخصي اداري -تشكيلاتي جايگاه آنها و قانونمندشود انجمنها نقش
.بگيرد شكل مشاركت اين عملا تا كنند
اولياي مفيد بسيار نيروهاي از ميتوانند مدارس مديران:ميافزايد وي
دارند را مدرسه فعاليتهاي از برخي كردن اداره آمادگي كه داوطلبي
انواع تشكيل تحقيقاتي ، -علمي گردشهاي كتابخانهها ، در.كنند استفاده
نيروهاي اين از ميتوان سادگي به گروهي ، فعاليتهاي و نمايشگاهها
.گرفت كمك داوطلب