پنجم ، شماره 1384 اكتبر 1997 ، سال مهر 1376 ، 18 شنبه 26
|
|
مسئوليتپذيري در مدرسه و خانه نقش
فرزندان
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(2) مربيان و اوليا انجمن هفته مناسبت به
مدرسه و خانه هماهنگي با دانشآموزان در مسئوليتپذيري و برنامهريزي
شكلميگيرد
از بهينه استفاده در موثري نقش ميتواند ، مربيان و اوليا انجمن
باشد داشته دانشآموزان تحصيلي موفقيت و زمان
:اشاره
هماهنگي ايجاد مربيان و اوليا انجمنهاي اعضاي وظايف مهمترين از يكي
نظام به آنان دادن عادت و زمان از دانشآموزان مناسب دربهرهگيري
.است برنامهريزي
كارآزمودهو مربيان صميمانه تلاشهاي كه است افتاده اتفاق بسيار
به دانشآموزان در مسئوليتپذيري و نظم ايجاد براي مدرسه يك دلسوز
.است شده روبهرو شكست با خانه ، در بيبرنامگي وجود دليل
از بهينه استفاده جهت در مدرسه و خانه اتصال نقطه ميتوانند انجمنها
به اعتماد ايجاد و دانشآموزان فراغت اوقات تامين در هماهنگي زمان ،
.باشند كشور جوان نسل در نفس
و صميمانه نيز اكنون كه مربيان و اوليا انجمنهاي اعضاي از گروه آن
و خانه ميان هماهنگي ايجاد وحساس سنگين مسئوليت بار صحنهعمل در
در خود مفيد تجربههاي ارائه با ميتوانند عهدهدارند ، بر را مدرسه
و اولياء هفته مناسبت به ديگري درگزارشباشند رهگشا زمينه اين
برنامهريزي مورد در خانوادههايدانشآموزان با پيميآيد ، در كه مربيان
.كردهايم گفتوگو
خاصي اهميت از روزمره زندگي در برنامهريزي و برنامه داشتن بيشك
يك داشتن بدون كه واقفيم امر اين به ما همگي.است برخوردار
هيچ انجام بدون را زيادي فرصتهاي است ممكن مناسب و درست برنامهريزي
.بدهيم ازدست مفيدي كار
خود زندگي در را برنامهريزي نظام حدي تاچه ما از هركدام اينكه اما
.دارد بررسي جاي ميكنيم رعايت
و متراكم سنگينو كارهاي از كه را باشيدافرادي ديده نيز شما شايد
استفاده بهينه بهصورت زمان و وقت از اغلب وقتمينالند ، كمبود
و والدين بيشتر كه مسائلي از تحصيلي سال شروع با اكنون و نميكنند
اجرا قابل و دقيق برنامههاي نبود ميشوند روبهرو آن با دانشآموزان
.است
وارد بازياند كهمشغول دانشآموزان از باگروهي فرعي خيابان يك در
مورد در ميكند معرفي شاهي مهدي را خود كه آنها از يكيميشوم گفتوگو
:ميگويد زندگي در برنامهريزي لزوم
در چون.داشتهباشد برنامهريزي برايزندگياش آدم كه است بهتر
دقيقي برنامهريزي منهيچوقت خود.ميرسد همهكارهايش به آنصورت
برنامهريزي بعد روز براي ميآيم خانه به مدرسه از وقتي اما نداشتم ،
دوستانم با يا ميخوانم كتاب ميخوانم ، درس ساعت يك حدود مثلا.ميكنم
را زمان همه باشد سنگين درسم كه هم وقتها بعضيميكنم بازي فوتبال
درسهايم به هم نبوده بد هم حالا تا.ميدهم اختصاص خواندن درس به
زبان كلاس به هم هفته در روز سه.ديگرم كارهاي به هم و رسيدهام
نقاشي كلاس به زبان كلاس علاوهبر بود تعطيل مدرسه كه هم تابستان ;ميروم
صرف را وقتم بيشتر است ، شده سنگين درسهايم چون حالا اما ميرفتم ، هم
ميكنم تنظيم طوري برنامه طبق را زمان كلي بهطور و ميكنم خواندن درس
.فراغت اوقات و تفريح به هم برسم درسهايم به هم كه
پيادهرو كنار همراهدوستش به كه است نوجوان 17سالهاي محمدي امير
از برايم ميخواهم او از.است زدن گپ مشغول و داده تكيه ماشيني به
:ميگويد و بگويد روزانهاش برنامه
ساعتي يك كهبرگشتم هم بعد و ميروم مدرسه صبحبه !ندارم برنامهاي
هم روزها بعضي.ميگذرانم بهتفريح را وقت بقيه و درسميخوانم را
.نميخوانم درس اصلا كه
انضباط نظمو رعايت به موظف سرمشقفرزندان و الگو بهعنوان والدين
بر برنامهاي و نظم مادرانيكه و پدران است شده بارهاديده ميباشند
و نظم روي از كه دارند انتظار خود ازفرزندان نيست حاكم زندگيشان
!كنند عمل برنامه برطبق
نظم شاهدوجود كودكي از و يافته متعادلرشد خانوادهاي در كه جواني
.ميآيد نظمپذيربار همانطور بودهاست ، خانوادهاش در
باشد منظم و مشخص والدين استراحت و كار تفريح ، مطالعه ، زمان وقتي
امور تمامي كه آموخت خواهند نيز خانواده اين فرزندان قطع بهطور
.دهند انجام برنامه طبق را خود روزمره
در نقشوالدين مورد در ميباشد دوفرزند داراي كه خديوي خانم
:ميگويد رعايتبرنامهريزي براي آمادهسازينوجوانان
آموزش در والدين نقش نداردو معنايي بدونبرنامهريزي زندگي مسلما
موفق ومادراني پدران من بهنظر.اساسياست نقش يك بچهها وآشنايي
بچهها وقتي.داشتهباشند برنامه زندگي در كهخودشان بود خواهند
زمان وقتي ميكنند ، كار خاصي نظم يك به باتوجه مادر و كهپدر ببينند
.ميكنند عمل همينطور هم آنها است برنامه روي از هم آنها غذاخوردن
در مثلا كه كردم برنامهريزي خودم بچههاي براي كه شده بارها من خود
سنين از بايد را كار اين.نشدم موفق اما.بخوانند درس معين ساعت يك
.بگيرد شكل آنها شخصيت با تا آموخت كودكان به پايين
آشنايي:ميگويد مورد اين در نيز پسر 11ساله يك پدر رضايي آقاي
كه ميشود باعث و خوبياست اعتقادي و فكري برنامهريزيپايه نظام با
مادر و پدر نقش ميان اين در.باشد موفق آيندهاش زندگي نوجواندر
باشد برنامه با همراه كارهايشان همه مادر و پدر اگر است حساستر
.بشود انجام برنامه روي از كارهايشان كه ميگيرند ياد هم بچهها حتما
والدين كنيم ارائه خشك برنامه يك فقط ما باشد قرار اگر حالا
.كنند آشنا برنامهريزي با را بچهها عملي و غيرمستقيم بايدبهصورت
از يكي فردميتواند تعالي و رشد اولينجايگاه بهعنوان خانواده
.برنامهريزيباشد نظام با مهمآشنايي عرصههاي
كسب زمان طول در سالها از پس را مناسب ورفتارهاي عادتها فرزندان ،
ترتيب و نظم براساس عادات و رفتار اين اساس و پايه اگر و ميكنند
.گرفت نخواهد شكل نيز بزرگسالي دوران در فردي انضباط نشود استوار
كارهايي صرف را خود وقت بيشتر ندارد برنامهريزي قدرت كه نوجواني
عاجز دروس يادگيري از حتي كه جايي تا ميكند وقتگذراني يا و بيهوده
و كند متمركز يادگيري براي را خود حواس نميتواند كلاس در و ميماند
براي مناسب شغلي بود نخواهد قادر نيز آينده در فردي چنين متاسفانه
آنچنان را مسئوليتپذيري زيرا باشد مفيدي عضو جامعه براي و بيابد خود
.است نكرده تجربه بايد كه
صباحي -ف