پنجم ، شماره 1385 اكتبر 1997 ، سال مهر 1376 ، 19 يكشنبه 27
|
|
ميروند؟ كجا به انتفاعي غير مدارس
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
غيرانتفاعي مدارس در روش و گزينش بر تاملي
مردم بر اصول و قانون ازحاكميت جديدي دور ميرسد نظر به كه اكنون
نظارت و توجه تا قصددارند محترم مسئولين و گرديده كشورمانآغاز
قانون اجراي طريق از را آنان حقه حقوق و داشته مردم مشكلات بر بيشتري
بر حاكم وضعيت بر را پرورش و آموزش مسئولين نظر بپردازند ، آنان به
امر در مدارس اين كه كمرشكني دردسرهاي و مشكلات و غيرانتفاعي مدارس
اين از تا باشد.كنيم كردهاندجلب ايجاد مردم براي آموزش ثبتنامو
رابطه در مردم بهياري مردم مشكلات و مسائل حل جهت بابگفتگو طريق
عملگردانندگان آزادي و اختيارات حدود و مسائلبازگردد اينگونه با
از و گرديده روشن پيش از بيش آنها با برخوردمردم نحوه و مدارس اين
.آيد در به ابهام پرده
و آموزش برنامهريزان و دستاندركاران از ابتدا موضوع شدن روشنتر جهت
نكات غيرانتفاعي مدارس بهمسئله نسبت بازنگري در خواهشمندم پرورش
:دهند قرار توجه رامورد زير
امر در مشخصا كه كساني غيرانتفاعيبه مدارس افتتاح مجوز آيا 1ـ
هركسي به يا شود اعطا بايد تجربهدارند و تحصيلات تربيت و تعليم
داده انتفاعي غير مدرسه افتتاح مجوز تجربه و تخصص ميزان هر با
ميشود؟
و شخصيت تستهاي انجام با غيرانتفاعيمجازند مدارس مسئولين آيا 2ـ
دستهبندي را آنان مدرسه به ورود بدو در كودكان از هوش ضريب سنجش
كنند؟ ثبتنام و رابرگزينند بالا هوشي ضريب با كودكاني صرفا و نموده
كار چگونگي بر پرورش و آموزش ازكارشناسان تيم كدام يا مرجعي چه 3ـ
.دارد نظارت انتفاعي غير مدارس در كودكان تربيت و تعليم
دلخواه به دانشآموزان پذيرفتن پساز (غيرانتفاعي) مدارس اين آيا 4ـ
كودكان خود سليقه ومطابق خواستند كه هرگونه مجازند و خودمختارند
دهند؟ قرار آموزش تحت را
و ورودي تستهاي و آزمونها چگونگيبرگزاري به قانوني مرجعي آيا 5ـ
دانشآموزان از تحصيلي طولسال در كه ارزشيابي آزمونهاي همچنين
داراي مربوطه آياآزمونهاي ببيند كه دارد؟ نظارت گرفتهميشود
خير؟ يا هستند ورودي اعتبار
ظريف روحيه اخراج ، به تهديددائمي با ميتوانند مدارس اين آيا 6ـ
به ورود بدو از سازندكه آسيبپذير چنان را استعداد كودكانيبا
وبترسند؟ كنند وحشت است مدرسه و چهدرس هر از مدرسه
صاحب عنوان به نفوذ با افراد معمولا كه مدارس قبيل اين آيا 7ـ
پاسخگويي از ترس بدون مجازند دارند قرار آن راس در مدير يا امتياز
و مقطع ميان يا مقطع هر آغاز در قانوني مرجعي يا بالاتر مقامي به
شده تعيين ضوابط از خارج و خود صلاحديد به صرفا را دانشآموزي پايه ،
كه را دانشآموزي آنهم كنند ، اخراج كشور رسمي پرورش و آموزش سوي از
نمودهاند؟ گزينش ابتدا از
طور به كه را موسسه امناي كههيات مجازند مدارس قبيل اين آيا 8ـ
مربيان و اولياء انجمن جاي به كردهاند ، انتخاب مادامالعمر دائميو
ارتباط حق دهندو قرار مصلحتي پرورشي و آموزشي بهامور رسيدگي مرجع
آنان واولياي دانشآموزان از را مربيان و اولياء ميان مستقيم و منطقي
.كنند غصب
تحت مناصبي با افراد بهكارگماردن با مجازند مدارس قبيل اين آيا 9ـ
هيچ حاليكه امثالهمدر و راهنما مشاور ، معلم عنوانمشاور ، كمك
در حتي افراد اين عموما و ندادهاند گزارش آنان كار از قبلا تعريفي
يا دانشآموزان كه ندهند اجازه ندارند تحصيل و تخصص زمينهها اين
زمينه در خاص دروس يا درس به مربوط معلم يا دبير با آنان اولياي
اشكال مورد نكات و صحبتها و كنند صحبت فرزندانشان آموزشي اشكالات
معلم با دانستند صلاح ايشان اگر و شود گفته مشاور آقاي به بايد صرفا
!هيچ كه ندانستند صلاح اگر و بگذارند ميان در مربوطه
موسسات قبيل اين پرورشي و كارآموزشي از منطقي ، فواصل در آيا 10ـ
ميآيد؟ بهعمل كارشناسانه ارزيابي
به توجه موسساتبا معنوياين ضرردهي يا معنوي سوددهي آيا 11ـ
تشكيل مملكت نوباوگاناين و كودكان را آنان اوليه موادخام اينكه
تربيت و تعليم متخصصان بررسي مورد درازمدت يا مدت كوتاه در ميدهند
ميگيرد؟ قرار
معرفي مذهبي را خود مدارس اينقبيل از بسياري اينكه به توجه با 12ـ
طبق و گرفتهاند برعهده راخود بودن مذهبي ملاكهاي طبعا و ميكنند
آيا !ميكنند تبيين و تعريف را بودن مذهبي خود آراي و سليقه و ذوق
كارشناسان نظارت تحت دانشآموزان اخراج و گزينش و برخورد نوع نبايد
و نظام قبول مورد قاعدتا كه تربيت و تعليم و پرورش و آموزش وزارت
گيرد؟ قرار اسلامياند سيستم
ميدانند بهتر اسلامند و دلسوختهانقلاب خود كه پرورش و آموزش وزير
با اگر ميپردازند جذبكودكان به مذهبي و اسلامي عنوان با مدارسيكه
برانند را آنها اخلاقياتديني و مذهبي معيارهاي و بهمذهب استناد
بوم و اينمرز جوانان و كودكان مذهبي بينش روحو بر ضرباتي چه
محيطمقدسي و تربيت و تعليم چون وحساسي مهم قلمرو در آيا !ميزنند
اخراج يا گزينش و رفتار در كه واخلاقي ديني ضوابط نبايد مدرسه چون
مهمي امر چنين تا شود ومنطقي قانونمند ميرود كار به دانشآموزان
عوارض و فشار از و گرديده خارج افراد سليقه و ذوق به وابستگي از
.آيد بهعمل جلوگيري اجتماع جوانان پيكره به دردناك چنان ضرباتي
و كرده؟ اعطا مدارس اين بهمديران نخبهپروري جواز مرجع كدام 13ـ
بنا تربيتي و مرجعكارشناسانه چه يا كسي چه را نخبه ضوابطمعين
و انتخاب در اينمدارس امناي هيات يا مديران كه اين غيراز نموده؟
عمل آزادي تعريفنخبه ، اصولا و نخبه كودكان براييافتن شيوه تعيين
و شنيدهايم و داريم اطلاع كه آنجا تا حالآنكه و !دارند؟ كامل
نه و (ص)مصطفي محمد او گرامي رسول نه و متعال خداوند نه خواندهايم
تربيت و تعليم بزرگ كارشناسان از هيچيك نه و دين بزرگ پيشوايان
مطابق برعكس كه نكردهاند تائيد را پروري نخبه روشهاي چنين امروز
مردود را محصلان جداسازي تحصيلي استعداد و هوش پيشرفت الگوهاي آخرين
و يكتاست گوهر كس كههر است اين بر اعتقاد كه زيرا ميشمارند
دانشآموز فردي استعدادهاي بروز و رشد و كشف در سعي بايد سيستمآموزشي
منشا استثنايي ممتاز ، نخبه ، عنوان تحت گروهي كردن جدا.باشند داشته
و گرديده اجتماعي طبيعي كنشهاي و عواطف رشد در اخلال و اخلاقي آسيبهاي
همبستگي و پيوندها تضعيف و شخصيتي و شخصي نظرانه تنگ بينش رشد موجب
.ميگردد جامعه افراد ميان
مرتاضي.م