پنجم ، شماره 1386 اكتبر 1997 ، سال مهر 1376 ، 20 دوشنبه 28
|
|
چگونه؟ و چرا آموزش در تنيدگي درهم
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
آموزش تسهيل براي ادبيات و رياضي دروس تركيب پيرامون بحثي
آنند پي در مدام رسيدهاند ، مهارت به خود حرفه در كه معلماني
به را سرود و شعر داد ، ياد ورزش در را رياضي ميتوان چگونه ببينند تا
با را ديني مباحث درآميخت ، ادبيات با را تاريخ زد ، علومپيوند
در را واقعي زندگي ميتوان چگونه نهايت در و كرد دمساز علوممختلف
داد درسهانشان
علوم (2) تنيدگي يادرهم آميختگي(1)نظريه از زيادي نسبتا زمان
است شده جديتر نظريه اين روي بر تامل و تفكر امروز.ميگذرد مختلف
به را خود جاي نيز يادگيري -ياددهي مهارتهاي زمينه در تفكر واين
.است بازكرده خوبي
همه از است مجموعهاي جنگل كه همانطور چيز همه از است مخلوطي زندگي
زيبايي ، سازگاري ، پختگي ، شكوفايي ، رشد ، حركت ، تولد ، زايش ، :چيز
حركت ، بدون وشكوفايي رشد بدونتولد ، حركت... و فنا فرسودگي ، لطافت ،
همه بدون لطافت و زيبايي وبالاخره تجربه ، و تلاش بدون پختگي و سازگاري
.نميشود ممكن بالا عوامل
و نوعيپيوند چيز ، همه بين و است تنيده درهم همهچيز زندگي ، جنگل در
بايد ديد ، يكجا بايد يكجا را زندگي.دارد وجود همآوايي و همسازي
آن و ميبينيم يكجا جنگلرا كه همانطور.پذيرفت بايد يكجا و شناخت ،
!جنگل.ميپذيريم يكپارچه بهصورت را
(3)يكجايي ، يكپارچگي ، پيوستاري ، آميختگيودرهمتنيدگي
داد نشان آنها وبه كرد حسي بچهها براي راميتوان زندگي پديدههاي
كه بطوري ;ميدهند تشكيل يككلرا هم ، روي درسي ، مجموعموضوعهاي كه
.دارند ناگسستني پيوندهاي هم با كل اين اجزاي تمامي
بايد داشتهباشند موفقيتآميز ميخواهندياددادنهاي كه ياددهندگاني
و كنند ، استفاده موضوعاتدرسي تنيدگي قانونآميختگييادرهم از
كنند ، حس را تنيدگي درهم اين كه برسانند مرزي به را يادگيرندگان
.بپذيرند و كنند درك
تنهاخواندن ، نه ميپردازيم ، وادبيات زبان دادن ياد به وقتي
بلكه يادميدهيم ، را سادهنويسي كردن ، جملهسازي ، هجي نوشتن ،
هم زيستي و طبيعي علوم به بشويم ، هم رياضي واردحوزه ميتوانيم
و بازي به كنيم ، مطرح هم را اجتماعي و گروهي فعاليتهاي بزنيم ، تلنگر
را دانشآموزان خلاقيتهاي و استعدادها تا باشيم داشته عنايت هم سرگرمي
انتخاب درسي مطلب عنوان به سروديرا و شعر وقتي يا.درآوريم جولان به
هم رياضي علوم و اجتماعي علوم طبيعي ، علوم به را آن قادريم ميكنيم ،
.دهيم پيوند
درس ميداندكه خوبي به معلم ، يا پدر ، مادر از اعم دهندهاي ، ياد هر
ادبيات به ودستي هنري كارهاي ;ميكند ميل آموزيهم زبان به رياضي
ديگر درسهاي از جدا نميتوانند جغرافيا و تاريخ درس ;ميشوند مربوط هم
.باشند نداشته آنها با پيوندي يا شوند هضم
همديگردر با آنها پيوند و دريكديگر درسي موضوعات تاثير
كه راهنمايي ، آخر تا دبستاني پيش يعنيآموزشهاي آغازين ، ياددادنهاي
مورد بيشتر نميشوند ، عرضه جداگانه موضوعهاي صورت به علمي مطالب هنوز
.است گرفته قرار توجه
.است پايينبيشتر كلاسهاي در ياددهيهاييكپارچه شيوههاي اهميت
با كه هستند مهارتهايي يادگيري اساس و پايه چندمفهومي ، ياددادنهاي
.ميگيريم انس آن با و ميكنيم لمسش ميشناسيم ، را زندگي مهارتها آن
درهمتنيده يادگيريهاي با اوانخردسالي همان از دانشآموزان
آن تقويت به و ميكنند كشف را خودشان توانمنديهايفردي و استعدادها
.ميپردازند
تا پيآنند در مدام رسيدهاند ، بهمهارت خود حرفه در كه معلماني
به را سرود و داد ، شعر ياد ورزش در را ميتوانرياضي چگونه ببينند
با را ديني مباحث ادبياتدرآميخت ، با را تاريخ پيوندزد ، علوم
در را واقعي زندگي ميتوان چگونه نهايت در و كرد مختلفدمساز علوم
.داد نشان درسها
و جنوبي دانشگاهكاليفرنياي تربيتي دانشكدهعلوم رئيس (4)كوك جيمي
معلمان حرفهاي معروف درمجله حرفهاي مهارتهاي سردبيربخشرشد
نوشتن و رياضي تنيدگي ازدرهم خود نوشتههاي از يكي در او.است
.ميكند صحبت
دعوت ديگرنيز استادان از خود ، بحثهايحرفهاي در معمولا كوك جيمي
استاد دو باراز اين.شود جويا هم را نظرهايآنها تا ميكند
(5)سينثياكي خانم يكي.است كرده دعوت بحث اين در برايشركت دانشگاه
در تربيت و تعليم استاديار دو هر كه است (6)جيمچارلز آقاي ديگري و
.هستند دانشكده همان
(7):ميدهيم گوش دانشگاه استاد سه اين گفتگوي به
كرد؟ كاسه بارياضياتيك را بايدنوشتن چرا ميشنويم غالبا
داريد انتظار ما از حالانميگيرند ياد را تنها رياضي حتي بچهها
!كنيم مخلوط آن با هم را نوشتن
چونيكپارچه.ميخواهيم را همين ازشما.بله:ميدهيم جواب ما و
:جمله از.دارد زيادي فوايد هم شما درسبراي دو اين كردن
كه را دانشتازهاي تاهر ميآورد فراهم برايدانشآموزان فرصتي نوشتن
و بازسازيكنند را آن خود ، وپندارههاي كلمات قالب در كسبميكنند
اجازه دانشآموزان به نوشتن.بدهند تازه شكلي آن پيكره بر
تكرار كنند ، دوره رياضي مفاهيم از را خودشان استنباط و درك ميدهد
.ببخشند بيشتري عمق و كنند
وجود به را (تازه آموختههاي)اطلاعاتجديد تحكيم و وضوح نوشتن
.ميآورد
خود ، بهافكار ميتوانند كه ميدهد دانشآموزاناطمينان به نوشتن
كه تمريني و تلاش با طريق ، اين از و بدهند تمركز موضوع ، يك درباره
.بينديشد كه بدهند فرمان خود مغز به توانست خواهند ميكنند ،
دركدانشآموزان و فهم سازههاي تا پنجرهايميگشايد شما براي نوشتن
طريقههاي به را آنها يادگيري فرايند يا رياضي ازمفاهيم را خودتان
.كنيد مشاهده گوناگون
شما نقش
است اين رياضيبانوشتن درتنيدنمفاهيم معلم ، بهعنوان شما ، نقش
كم دست:منظور اين برايبدهيد بها آنها طرزنوشتن به كه
.واداريد نوشتن به را هفتهشاگردانتان در دوبار
درس زمينههايمختلف در بهنوشتن آوريدتا فراهم فرصتي آنها براي
.كنند پيدا احاطه شما
فعاليتهاي از يكي عنوان به را شمانوشتن شاگردان كه كنيد كاري
.دهند قرار استفاده مورد و بپذيرند درس دركلاس درسي متداول
نمره نه بدهيد ، كننده تشويق فقطپاسخهاي دانشآموزان نوشتنهاي به
معتقديد ، ارزش خود كاردانشآموزان ارزشيابي به اگر!بالا
و آنها كاملنوشتار ويراستاري از پس آنهارا شده انجام تكاليف
.كنيد تعيين معلم ، -شاگرد مشورت و شور
اختراعي كلمههاازهجي براي.هستند بچههاغيراصولي نخستين نوشتنهاي
ممكن.بدهند بها بهدرستنويسي كنيد تشويقشان ميكنندبايد استفاده
پاسخ آنها.باشد (گفتاري) زمينهكلامي اين در شما تلاشهاي استاولين
شما ، همت و دقت با !ميكنند عمل همينطور رياضي درس در داد خواهند
بين ارتباط كه داد خواهند ارائه بگونهاي را تكليفها آهسته ، آهسته
درك قابل درستي به صحيح تشريحي و توضيحي نوشتههاي و رياضي مفاهيم
.باشد
پيشنهادي فعاليتهاي
و ساده ميكنندخيلي ترغيب را رياضي ، نوشتن درس در كه فعاليتهايي
(8)(آزاد پاسخهاي)پـاســخ بـاز تكليفهـاي تعيينهستند اجرا قابل
بچهها از مثال ، بطور.باشند كار اين براي خوبي ميتوانندشروع
كلمهها ، ميدهند كه توضيحي در و كنند تشريح را مفهوم يك بخواهيد
عمل دستور انتهاي در مجددا و درابتدا را ارقام و اعداد و انگارهها
كردهاند رشد رياضي مفاهيم نوشتن در شود معلوم تا ببرند كار به شما
.نه يا
ممكن همچنين(9)چيست؟ تابع كنيد سوال كه است اين خوب پرسشهاي از يكي
درك و فهم در:دهند پاسخ شما ديگر پرسشهاي به بخواهيد بچهها از است
راحتي احساس ميتوانم ياچطور ;دارم؟ نياز كمكهايي چه به رياضيات
.راحتي؟ احساس كمترين حتي كنم؟
پيوند هم با نيز زير نوشتاري درفعاليتهاي رياضيونوشتنميتوانند
:بخورند
را واعداد انگارهها كلمهها ، توضيحدهيد را خاص مفهوم اين.1
است ، بوده غايب خودكه همكلاسي براي يا دانشآموزانپايينتر براي
.كنيد تشريح
كه بطوري بنويسيد ، دوباره رياضيرا كتاب صفحههاي از يكي.2
درك و بفهمند بهتر را آنها مفاهيم پايينتربتوانند كلاس دانشآموزان
.كنند
يكبرگه است شده مردود درسرياضي از كه خود دوست براي.3
.راهنمابنويسيد
اين چگونه كنيد تشريح و بنويسيد گام به گام توضيح مسئله اين براي.4
كامل بطور ديگر دانشآموز يك كه باشد طوري شما نوشته.ميشود حل مسئله
عوض خود دوستان از يكي با را خودتان نوشتهكند درك و بفهمد را آنها
.بپردازيد ديگري نوشته اصلاح به دو هر و كنيد
يكخبر نگرفتهايد ياد گرفتهايدوآنچه آنچهياد درباره.5
(ديواري) مدرسه درروزنامهكلاسياروزنامه تا بنويسيد روزنامهاي
.شود درج
رياضيات در ادبيات
و كنيم استفاده خوب كتابهاي از ميكند كمك ما ادبياتبه درس واقع در
رياضي ، جمله از دروس ، از يك هر در را اطلاعاتمان دامنه طريق اين از
.دهيم افزايش
نامميبرند رياضي زمينه در خواندني كتاب چند از استادان اينجا در)
از يك هيچ كه آنجا از.شدهاند نوشته ونوجوانان كودكان مخصوص كه
معرفي نمونه عنوان به زير كتاب دو يكي نشدهاند ، ترجمه فارسي به آنها
(ميشود
كتابهاي ارشقي ، عادل ترجمه فرانكوآگوستيني ، زندگي ، و رياضيات1
، 1367(اطلاعات) سپيده
بيضايي ، بهروز ترجمه اوبلاكر ، اريك رياضيات ، جهان در.2
انتشاراتبنفشه ، 1375
رياضي زبان به نويسي حال شرح
اين.رابنويسند خود (10)رياضي شرححال ميتوانند شما دانشآموزان
بيان رياضي زبان به دانشآموزرا هر مفصل حالخصوصيات شرح نوع
انجام آنچه درباره را خود رياضي حال شرح كنيد تشويق را بچهها.ميكند
يا ديگر ، افراد از يك هر درباره كه را احساسي نيز و بنويسند دادهاند
.دهند توضيح است ، داده دست آنها به خود ، همكلاس رياضي گروههاي
رياضي داستان نوشتن
كنيمكه تعريف بچهها براي (سنتي)قديمي گونه معما داستانهاي از
پيدا در دانشآموزان.دارند خود درون سرگرمكنندهايدر رياضي مجهولات
ديگري داستان بخواهيد ازآنها سپس.ميآيند وجد به پاسخمعما كردن
.بگنجاند آن دل در معمايي و بنويسند ، و بسازند
حلآنها و دارند وارونه كهمعماهاي هستند هم ديگري داستانهاي
اين پاسخ آنهابخواهيد از.دارد جلو به ازعقب محاسبه به احتياج
خوشي ادبي -رياضي ساعات (11)بنويسند مرحله به مرحله را داستانها
عليرووف.باشيد داشته
.integration.Theory
همه مراد و ميشوند برده كار به integrationبراي واژهها اين -3
.است تنيدگي مفهومدرهم بيان آنها
.Jimmie Cook
.Teaching pse K- , May.Jim Charles.Cynthia Kay
.Function,p.-.Open -ended assignments
Autoliography.Mathography= Mathematical
خواندني كتابهاي در و ميدانند همه را داستانها اين نمونههاي.11
.ميشود يافت فراوان نيز نوجوانان و كودكان مربوطبه