پنجم ، شماره 1389 اكتبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 23 پنجشنبه 1
|
|
امروز
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
همراهپل به او.گذشت در فرانسوي مشهور نقاش سزان پل سال 1906 در
از و پستامپرسيونيست نقاشان بزرگترين از ونگوگ وونسان گوگن
.ميرود شمار به بيستم قرن هنر بنيانگذاران
بانكدار پدرش.شد متولد پرووانس اكسان قريه در سال 1839 در سزان
تا كه را بيتفاوتي ساخت قادر را سزان مالي امنيت اين.بود ثروتمندي
همشاگرديش.بگيرد ناديده ميشد اعمال آثارش به نسبت عمر دهه آخرين
كه كرد تشويق را او و معرفيكرد وكوربه بهماند را او زولا اميل
.دهد ادامه پاريس در هنررا مطالعه
و كرد ملاقات پيسارو باكاميل پاريس شهر آكادمي سوئيس در سال 1861
.شد آشنا ورتوار ، بازيل بامونه آن از بعد سال
هنري آثار خلق براي بيهودهاش نمايانگرتلاش دوره اين در او نقاشيهاي
و بهدلاكروا را او علاقه اينآثار.هستند رمانتيك كاملا سبكي به
گالري به متعلق تابلوقتل.نشانميدهد وحشيگري قبيل از موضوعاتي
باهورتنسر سال 1869 سزاندر.است جمله اين از ليورپول هنر
از.كرد ازدواج او با سال 1886 در پدرش مرگ از پيش و شد فيكوئهآشنا
ذات رفته رفته و كرد طبيعت از نقاشي به شروع سزان سال 1870 حدود
و پوانتواز نزديكي در سال 1872.بخشيد نظم را خودش آتشين و عجول
او بر تاثيري چنان پيسارو با معاشرت.گزيد اقامت پيسارو خانهكاميل
.ناميد پيسارو شاگرد را خود زندگي سال آخرين در كه گذاشت
شركت امپرسيونيستها درنمايشگاه و 1877 سالهاي 1874 در دوبار او
تكنيكهاي و اهداف و امپرسيونيستندانست يك را خود هرگز اما.كرد
(Impression) احساس بازنمايي به سزان.نپذيرفت كامل طور به را آنها
.نداشت چنداني علاقه نقاشي در نور موقت تاثيرات همينطور و وگذرا سطحي
به جهت اين از و ميپرداخت طبيعت ساختاري بررسي به بيشتر بلكه
.داشت تمايل نئوامپرسيونيسم
و استوار هنري به را ميخواهمامپرسيونيسم من:است گفته جايي در او
و سخت راهي بايد او اما.تبديلكنم موزهها هنري آثار مانند جاودان
نقاشيهاي بهترين تركيبساختار كه هدفش به تا ميپيمود طولانيرا
نه هنرمند از كه تركيبي.برسد بود ، معاصر رئاليسم با كلاسيكفرانسه
به پدر ، مرگ از پس سزانميكند طلب را خوبي فكر بلكه هنري ديد و چشم
پرتره يعني علاقهاش مورد موضوعات از نقاشي به و بازگشت زادگاهش
او موشكافانه تحليلپرداخت روستا طبيعي مناظر و بيجان طبيعت همسرش ،
درختان مثل موضوع يك از نقاشي تكرار يعني مونه شيوه با طبيعت از
.بود متفاوت كاملا علف ، كومههاي يا و تبريزي
توجه اثر دروني ساختار به ميكرد آبرنگكار و روغن و رنگ با كه سزان
از واضح نشانههايي ميتوان ندرت به او نقاشيهاي در.داشت بيشتري
.دريافت اثر فصل و زمان
از حسي با عوض در ولي نقاشيشدهاند كمتري تراكم با او بعدي آثار
و پرسپكتيو با نه اينآثار در سوم بعد.گشتهاند اشباع وهوا نور
رنگها توناليته زيركانه و معمول غير تنوع بوسيله ابعادبلكه تغيير
.شدهاند ايجاد
در شد ، برگزار آثارش از نمايشگاهانفرادي يك كه سال 1895 تا سزان
باعث رفته رفته او زمانآثار آن از.ميبرد سر به نسبي گمنامي
در را اهدافش و نظريهها او نتيجه در و شده جوانتر هيجانهنرمندان
شهرت.كرد تشريح ديگر جوان هنرمند چند و برنار بهاميل نامه چند
و بيشتر هنر تاريخ نويسندگان و منتقدان ميان در مرگش از پس سزان
كوبيسم مكتب پيروان بخصوص بيستم قرن هنر بر اساسي تاثيري و شد بيشتر
.گذاشت برجاي