پنجم ، شماره 1389 اكتبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 23 پنجشنبه 1
|
|
روحانيت علمي و سياسي حيات از گوشههايي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
فلسفي حجهالاسلام مبارزات و كتابخاطرات انتشار مناسبت به
آن ، پيروزي و گسترش رشد ، در نقشروحانيت و اسلامي انقلاب تاريخ تدوين
ديگر و انقلاب روحاني رهبران خاطرات ضبط و ثبت گرو در زيادي حدود تا
والمسلمين حجتالاسلام شهير خطيب شك بدون.است برآن تاثيرگذار افراد
اند و هفتاد دوران شاهد و ناظر خود پربركت عمر دوران در كه فلسفي
ايشان خاطرات.است عرصه اين در افراد معدود از يكي بوده اخير ساله
انقلاب دوران حوادث و (ره)خميني امام نهضت ملي ، نهضت پهلوي ، دوران از
در گوناگون دلايل به كه است فردي به منحصر و تازه مطالب داراي اسلامي ،
.ديد ميتوان خاطراتي كمتر
عنوان با اسلامي جمهوري روزنامه در ايشان خاطرات از گوشههايي اخيرا
عنوان تحت اثر ، مجموعهاين سپس و رسيد چاپ به اسلام گوياي زبان
اسلامي انقلاب اسناد مركز توسط فلسفي حجهالاسلام مبارزات و خاطرات
تاريخ از اينمركز.شدهاست پخش اسلامي فرهنگ نشر دفتر توسط و منتشر
حجهالاسلام با ويدئويي مصاحبه جلسه يك و بيست طي تا 1/10/72 29/4/71
رهبري ، معظم مقام اينكه مهم نكته:نمود ضبط را ايشان خاطرات فلسفي ،
و فرهنگي مسايل به نسبت توجهيويژه همواره كه خامنهاي آيتالله حضرت
به خطاب سال 1373 ماه درمرداد نامهاي طي مينمايند ، مبذول تاريخايران
.نمايند بازگو خودرا خاطرات تا خواستند ايشان از آقايفلسفي جناب
:است چنين فلسفي آقاي به رهبري معظم مقام نامه متن
يگانه ، خطيب و فرزانه عالم باسعادت خدمت.الرحيم الرحمن بسمالله
و التحيه و السلام بعد.بركاته دامت فلسفي آقاي حجهالاسلام جناب
ممتد حضور و هوشمندانه و نافذ ديد و روشن ذهن و قوي حافظه الاكرام ،
از توجهي قابل تعداد با وانس ملاقات و سياسي و اجتماعي صحنههاي در
از شخصي تجربه نيز و سياسي و روحاني و ديني ممتاز و برجسته شخصيتهاي
بركت با عمري و بزرگ ، حوادث گرم و سرد چشيدن و معاصر تاريخ رخدادهاي
مجموعا و خدا بزرگ نعمتهاي همه حكمتها ، و عبرتها از مشحون و
.ميسازد محتم جنابعالي رابر آن شكرگزاري وظيفه كه است نظير موهبتيكم
كه صحت و حيات ازفرصت كه است آن موهبت اين شكر جملهمصاديق از و
حوادث و خواطر گرفته بهره داشت ، خواهد استمرار سالياني انشاءالله
نگارش و انتظام رشته به را خود حيات تاريخ عبرتآميز و برجسته
پيدايش به كه قضايايي يعني انقلاب از پيش ساله پنجاه حوادثدرآوريد
به پهلويها دوران تلخ غالبا ماجراهاي سپس و شد منتهي رضاخان حكومت
دسترس در و نوشته كمتر موشكاف ، و آگاه و امين قلمهاي وسيله
آن كار راه.شود پر وسيلهجنابعالي به شايد خلاء اين و است گذاشتهشده
شود حاضر شما نزد صوت باضبط معين ساعت چند هفته در موظفي كهشخص است
و حافظه كردن برايفعال را لازم منابع و كتب قبلا كه درحالي شما و
نوار آنچهاز كنيد ، بيان را مطالب ديدهايد درذهن ، حوادث ترتيب
انشاءالله كه نتيجه و شود وتنقيح ديده ديگر بار ميشود استخراج
خداوند.گيرد قرار افكارمردم دسترس در ميشود ارزش با و اثربزرگ
والسلام.فرمايد وكمك هدايت اوست رضاي موجب آنچه به شمارا و ما تعالي
.عليكم
الخير 1415/5/73 صفر سيام /خامنهاي علي سيد
بسيار رهبري عظماي مقام تاكيد با اثر اين اهميت و ارزش ترتيب ، بدين
حجهالاسلام به آن وتكميل ويراستاري اثر ، تدوين از پس.افزونگرديد
در ازمتبحرين و معاصر تاريخ موضوع در ازسابقين كه دواني علي
آقاياندكتر با همراه ايشان.گرديد ميباشندسپاره روحانيت تاريخ عرصه
با كتاب تكميل و ضمنويراستن رجبي ، حسن محمد و رجبي محمد
و نمودند كامل را اثرتاريخي اين تاريخي ، ارجاعات و افزودنپانويسها
آن ارزش پرشماريتصوير ، تعداد و سياسي اسناد صفحه افزودن300 با سپس
يادداشتهايحجهالاسلام و شخصي اسناد رابطه ، دراين.كردند مضاعف را
گستردگيمورد به نيز تا 1357 مجلاتسالهاي 1320 و روزنامهها و فلسفي
ممكن حد تا ايشان ، مكرر ازبازبينيهاي پس و گرفت قرار استفاده
هم كه شد مدعي ميتوان بنابراين.شد افزوده بدان لازم مطالب و همهمسايل
تاريخ و ايران معاصر تاريخسياسي حوزه در آثار مهمترين از اينكيكي
گرفته قرار ومورخان پژوهندگان اختيار در اخير سال درهفتاد روحانيت
.است
و منبر به وافر اشتياق و ذوق دليل به جواني آغاز در فلسفي حجهالاسلام
.كرد آغاز ديني علوم تحصيل كنار در را رفتن منبر مادر ، اصرار و علاقه
شهر در را نامش آوازه سرعت به وعظ ، در وي نظير كم قريحه استعدادو
قرارداد ، ايران خطباي و وعاظ بزرگترين كنار در را او و پراكند تهران
ملي شوراي مجلس شمسي سال 1305 در و سالگي بيست حدود در كه جايي تا
منبر مجلس صحن در صفر ماه آخر از روز پنج در تا كرد دعوت ايشان از
در بيش و كم پس آن از.شد تكرار نيز بعد سال دعوت ، اين كه بروند
منبر مجالس در شركت با ميكرد سعي ضمنا و ميرفت منبر مجالس برخي
.يابد آگاهي نيز ايشان ضعف و قوت نقاط به قم ، و تهران نامدار وعاظ
برايروحانيون خان رضا كه روزافزوني وسختگيريهاي محدوديتها دنبال به
عزاداريهاي و وعظ مجالس بعد ، شمسيبه سال 1314 از آورد ، پيش
روحاني لباس پوشيدن فلسفياز حجهالاسلام بعد سال دو و شد مذهبيممنوع
از پس و شد ملبس ديگر بار شمسي سال 1319 در تااينكه گرديد ممنوع
منبر گرديد ، ممنوعيت رفع ايشان از كاشاني آيتالله توصيه به اينكه
.كرد آغاز را رفتن
معاصر و گذشته وعاظ به فلسفينسبت حجهالاسلام منبر بارز ويژگي اصولا
به باره اين در كهخود بوده منبر سبك و محتوا در ايجادنوآوري خود
بروجردي آيتاللهالعظمي تا شد سبب ويژگيها همين.گفتهاند سخن تفصيل
شاه ، به پيامهايشان ابلاغ و مذاكره جهت خود نمايندگي به را ايشان
مرحوم ، آن عمر پايان تا كه كند انتخاب دولتمردان و وزيران نخست
.بودند له معظم معتمد همچنان و دادند انجام خوبي به را محوله وظايف
توجه همان نيز عراق و ايران بزرگ مراجع بروجردي ، آيتالله رحلت از پس
شروع با.كردند حفظ حجهالاسلامفلسفي به نسبت را مرحوم آن واعتماد
وقت مراجع سخنگوي و فلسفيمشاور آقاي ولايتي ، و ايالتي انجمنهاي غائله
منابر در تمام شهامت و صلابت با را ايشان سياسي نقطهنظرات و گرديد
فلسفي آقاي به (ره)خميني امام مهم بسيار سياسي نامههاي.ميكرد ايراد
.نظراست همين مويد آن ، از بعد و سالهاي 1341تا 1343 در
حجهالاسلام كه ماه 1350 ، تابهمن ماه 1343 آبان در امام تبعيد از پس
فلسفي آقاي گرديد ، المنبر ممنوع شاه رژيم طرف از هميشه براي فلسفي
وضعي ، چنين در.كردند ايفا مهمي بسيار حال عين در و ظريف حساس ، نقش
حفظ ضمن روحانيت ، هوشيار و بيدار ديدهبان عنوان به فلسفي حجهالاسلام
به روحانيت ، براي مانده باقي سنگر و امكان تنها عنوان به منبر ، سنگر
دوران در اينرو از و ادامهدادند رژيم عملكردهاي از خود انتقادات
كه سال 1350 در.بودند امام ياران دلگرمي و اميد مايه ستمشاهي ظلمت
از نفر ياوهگوييهايدو به شديدا مهمي بسيار درمنبر فلسفي آقاي
چندبار را امام نام آشكارا و كرد حمله عليهامام سنا مجلس نمايندگان
،(گرديد روبرو حضار صلوات باربا هر كه) نمود تكرار منبر فراز بر
برآمد نامبرده حيثيت هتك صدد در ساختگي عكسي انتشار با ساواكبلافاصله
.كرد المنبر ممنوع را ايشان آن دنبال به و
آزادي عليرغم كه بود حد تابدان ايشان انتقادات از شاه رژيم وحشت
تا سال 1356 دوم نيمه از سياسي گروههاي افرادو بياناجتماعات قلم ،
منبر ممنوعيت -بازسياسي فضاي عنوان تحت -شاه ديكتاتوري حكومت پايان
پيش البته.يافت ادامه همچنان كشور وعاظ از نفرديگر چند و فلسفي آقاي
و باربازداشت چند تا 1350 سالهاي 1334 فلسفيطي حجهالاسلام نيز اين از
.بود گرديده المنبر ممنوع
به بيشتر فراغت با فلسفي منبر ، حجهالاسلام از ممنوعيت سال هفت طول در
تفسير ، زمينه در كتاب پنج انتشار آن ماحصل كه پرداخت تضنيف و تاليف
.بود اسلامي تربيت و اخلاق