پنجم ، شماره 1390 اكتبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 25 شنبه 3
|
|
!اجرا تا مصوبه از پرورشي ، كلاسهاي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
مدارس در پرورشي كلاسهاي كاركردهاي و مشكلات اجرا ، چگونگي بررسي
كشور تحصيلي راهنمايي
در پرورش و آموزش عالي شوراي تصويب اساس بر پرورشي كلاسهاي: اشاره
ماه 1366 ، شهريور يازدهم تاريخ در شورا اين جلسه صدونوزدهمين چهار
به اول پايه در كلاس اين.است درآمده اجرا به راهنماييتحصيلي دوره در
شده طراحي ساعت يك كدام هر مدت به سوم و پايهدوم در و ساعت دو مدت
.است
اهداف در كه فراواني مزاياي رغم به درسي ، ساعت اين فراوان كاستيهاي
مواجه مشكلاتي با عمل در را مصوبه اين اجراي است ، شده عنوان آن تشكيل
.است ساخته
پرسش با و فيضي وكريم حيدري محرم:كوشش به ميآيد پي در كه گزارشي
از گروهي و زنجان ناحيه 2 دانشآموزان و دبيران از ازتعدادي پاسخ و
است صدد در و شده تنظيم پرورشي ساعات مورد تهراندر منطقه 16 دبيران
توسط منطقي گيريهاي تصميم براي را ساعاتپرورشي منفي و مثبت زواياي
.سازد روشن پرورش و آموزش مسئولان
و دارد كوتاهي عمر چند هر راهنمايي ، مدارس در پرورشي ، كلاسهاي تشكيل
اندازه به شايد ولي نرسانده ، پايان به را خود عمر اول دهه هنوز
آموزشي نظام در رفتاري و يادگيري -ياددهي طرحهاي پرسابقهترين
براي را مختلفي دلايل مخالفان ، و گرفته قرار انتقاد مورد كشورمان ،
نوعي را اينكلاسها تشكيل عمدتا مخالفان.كردهاند اقامه آن حذف
اينكار ، با گفتهاند و دانستهاند غيررسمي و رسمي پرورش بين مرزبندي
پرورشي مربيان سليقه و ديدگاه چهارچوب از صرفا پرورشي ، فعاليت
مقابل ، درميكنند پيدا حاشيهاي نقش معلمان ساير و اعمالميشود
با شدن همراه و دانشآموزان خلاقيت پرورش در را اينكلاسها نقش موافقان ،
ميگويند و ميكنند ارزيابي مثبت مدرسه وگروهي فرهنگي هنري ، فعاليتهاي
برنامههاي در همواره و يابد همچنانادامه بايد كلاسها ، قبيل اين تشكيل
بررسي براي.شود گنجانده وپويا جدي برنامه يك صورت به مدارس ، هفتگي
با تحصيلي ، مدارسراهنمايي در پرورشي ساعات برجستگيهاي و كاستيها
.ميآيد پي در كه كردهايم گفتگو طرح اين در دخيل اصلي افراد
در موجود امكانات زنجان ، شهر در خدمت سابقه سال با 5 زارعي محمد
ضمن زارعي آقاي.ميداند ضعيف بسيار را پرورشي ساعات براي آموزشگاه
ميزان بودن مناسب و پرورشي ساعات از دانشآموزان استقبال بر تاكيد
امكانات نداشتن و بيبرنامگي كلاس ، اين به شده داده اختصاص وقت
در پرورشي ساعات رفتن هدر به و دانشآموزان دلسردي باعث را آموزشگاه
.ميداند مدارس
استعدادهاي شكوفاشدن و انزواطلبي از جلوگيري شخصيت ، رشد وي
كلاسها اين و ميكند ذكر پرورشي ساعات محاسن و نتايج از را دانشآموزان
.ميداند ثمربخش مفيدو گرفتن ارزشيابيقرار مورد صورت در را
شاهد راهنمايي مدرسه در شاغل دپيلم فوق مدرك داراي رسايي محسن آقاي
اين به پرورشي معاونت سوي از شده داده اختصاص زنجانامكانات شهر
بازيهاي مانند برنامههايي اگر:ميگويد و ميداند ناچيز را كلاسها
نمايش و كامپيوتري بازيهاي استفادهاز كتابخانه ، از استفاده پرورشي ،
مفيد نتيجه ميتوان برگزارشود ، است ، دانشآموزان توجه مورد كه فيلم
پرورشي محاسنساعات كه سوال اين به پاسخ در رسايي آقاي.آورد بدست
موجوددر عمل اختيار به توجه با پرورشي ساعات در:ميدهد پاسخ چيست؟
مشكلات با آشنايي و شخصيت لحاظ از دانشآموز شناسايي امكان معلم ، دست
براي ميتوان اطلاعات اين از و ميآيد ، فراهم او خصوصي زندگي احتمالي
.كرد استفاده پرورش و وضعيتآموزش بهبود
مدون عملي برنامه داشتن صورت در را پرورشي كلاسهاي وجود رسايي ، آقاي
ديگر ، دروس همانند ساعت ، اين گرفتن قرار ارزشيابي مورد و متنوع و
پرورشي مربي و كار سابقه سال داراي 7 ساده ، سهيلا خانمميداند ضروري
از است ، ديپلم فوق مدرك داراي كه ساده خانم.است زنجان مدارس از يكي
و است گلايهمند پرورشي درس ساعات برگزاريمطلوب براي امكانات نبودن
و سمعي وسايل و كتابخانه مدرسهمانند در شده فراهم امكانات حداقل
.ميداند آموزشكده مدير كوشش نتيجه را بصري
ساعات از دانشآموزان استقبال كه سوال اين به پاسخ در ساده خانم
بستگي زيادي حدود تا پرورشي ساعت برگزاري:ميگويد چگونهاست؟ پرورشي
و صحيح برنامهريزي از كلاس چه هر.دارد مربي وخلاقيت برنامه داشتن به
ميكنند ، همراهي كلاس با راحتتر دانشآموزان باشد ، برخوردار مشخصتري
وي ، .آورد فراهم را مشكلات بروز زمينههاي ميتواند برنامه فقدان ولي
اين محاسن از را ساعتپرورشي در دانشآموزان اخلاقي مشكلات از بسياري حل
اردو ، رفتنبه مانند برنامههايي اجراي است معتقد و ميداند كلاسها
.كلاسهاست اين جاري فعاليتهاي از شرعي مسائل و احكام آموزش
كتاب و نمره نداشتن پرورشي ، ساعت عيب بزرگترين:ميگويد ساده خانم
شود ، داده قرار پرورشي كلاسهاي اختيار در كافي اگرامكانات و است
.بود اميدوار كلاسها اين آينده به ميتوان
راهنمايي دوره در شاغل ديپلم فوق مدرك داراي حسينپور يوسف آقاي
معاونت سوي از شده داده اختصاص امكانات زنجان ، شهر ناحيه 2 تحصيلي
تازگي به:ميگويد ادامه در ايشان.ميداند ضعيف خيلي را پرورشي
كانونهاي هنري و فرهنگي برنامههاي از استفاده مورد در تسهيلاتي
اين از خيلي دانشآموزان.نيست كافي ولي شده ، گرفته نظر در پرورشي
امكانات كمبود با استقبال عدم اين و نميكنند ، استقبال ساعت
.نيست مدارسبيارتباط
چه پرورشي كلاسهاي شما بهنظر كه پرسش اين به پاسخ در حسينپور آقاي
به ثانيا ندارد ، درستي اساس و پايه اولا:ميگويد معايبيدارند ،
.ندارد نهايي ارزشيابي هم پايان در و ميشود برگزار سليقهاي طور
كرده ، آغاز زنجان در را خود فعاليت سال چهارمين كه ساماني رقيه خانم
.است ضروري پرورشي تلاشهاي محتواي و چگونگي در بازنگري لزوم:ميگويد
و شود داده درس است قرار كه كتابي داشتن با لااقل ديگر ، درسي كلاسهاي
خاطر به دانشآموزان و است اداره قابل گيرد ، قرار موردارزشيابي
كلاسهاي در ولي ميدهند ، قرار كلاس اختيار در را خود شده ، كه هم امتحان
مشكل ايجاد دانشآموزان اغلب درامكانات ، ضعف به توجه با پرورشي
به مستقيم بستگي كلاسها حاضرتعيينمحتواي حال در اينكه ضمن و ميكنند
دانشآموزان عادت معلمو ارزش از شدن كاسته من نظر به ;دارد مربي نظر
كلاس چنين لزوموجود نهايتا كه است پرورشي كلاسهاي معايب از بيكاري و
كه ميبردچرا سوال زير را درس اين به زمان از حجمي چنين اختصاص و
.داد انجام نيز قرآن و ديني درس ساعات در ميتوان را كارها همين
دارد ادامه