پنجم ، شماره 1391 اكتبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 26 يكشنبه 4
|
|
خانواده نامرئي كارگران
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
بفرستم؟ بهمدرسه را دخترم چرا
سبزيجاتم فروختن براي كه وقتي پس
بچهها از كسي چه ميروم بازار به
ميآورد ، آب ميكند ، نگهداري
ميكند؟ آشپزي و تميز را خانه
را زمين تا ميدهد ياري مرا كسي چه
و بياورم در را هرز علفهاي بكنم ،
كنم؟ درو را محصول
نيجريه اهل مادر يك
كه بهحدي ميشود ، مشخصتر روز به جامعهروز در زنان نقش كه حالي در
شايسته جايگاه و هستند حقوقشان خواهان جهان سرتاسر در ايشان امروزه
دست به خلاق دستمزدبگيراني و تصميمگيرندگان عنوان به جامعه در را خود
عقب پيشرفت مسير اين در دخترانشان كه داد اجازه نبايد ميآورند ،
برخي جامعه ، در نقش ايفاي علت به.شود پايمال حقوقشان و بمانند
احتمالا دهند انجام منزل در نميتوانند ديگر زنان اين كه را كارهايي
.هستند مادرانشان راه رو دنباله كه شود انجام دختراني توسط بايد
موضوعي آمد خواهد دختران سر بر چه پيشرفتزنان حين در كه موضوع اين
مطرح (NGO) غيردولتي سازمان نمايندگان از كثيري تعداد توسط كه است
ديگري كارهاي استثناي به دخترها اين اتفاق به اكثريتقريب.است شده
پنهان ميكنند ، كار خانه در ساعت روزي 164 ميدهند ، انجام احتمالا كه
اين.بشود تشكري آنها از يا بگيرند دستمزدي اينكه بدون خفا ، در و
براي مسلمشان حق از و تحصيل براي اجازه از كه دخترها نابسامان وضعيت
ميشود ، نسخهبرداري مادرانشان سرگذشت روي از اغلب هستند محروم پيشرفت
.استثماري مشاغل و پايين اجتماعي موقعيت كم ، حقوق از برخورداري
در خانهيا در دخترها كه كاري فوايدآموزشي و ضرورت اينجا در
يك عنوان خانوادهبه بقاي.نيست بحث ميدهندمورد انجام كشتزارها
امري فرزندان همه روحي و جسمي سلامت براي واقتصادي اجتماعي واحد
كمك پيشرفتشان به ميتواند بقا اين حفظ در آنها شركت و ضروري است
.كند
كه است ازدختران انتظار مورد كار وسختي طولاني ساعات سر بر مشكل
.ميكند تبديل خانوادههايشان اصلي گاه تكيه به اغلب را آنها
اشتغال كه دخترهايي تعداد كه هستند مطلب اين گوياي رسمي سرشماريهاي
نادر و كمياب اطلاعات چه اگر.ميباشد پسرها از كمتر دارند كار به
آمارهاي اما ميباشد كوچك نمونهگيريهاي به وابسته وجودشان و هستند
اما.ميكنند كار دخترها درصد كه 40 ميدهند نشان كشورها از بسياري
سازمان گزارش طبق بر كه چرا ندارد ، خوشحالي براي جايي دانستهها اين
حقالزحمه آن ازاي در كه كاري فقط آمارگيريها اين در كار بينالمللي
اگر.ميشود آورده حساب به ميگيرد انجام اداري بخش در و ميشود پرداخت
اعلام درصد ميآمد ، حساب به كار جزو دخترها بيدستمزد روزمره كارهاي
.مييافت افزايش برابر سه حتي يا و دو ميزان به بود ممكن شده
كه كارميكنند نميروند ، مدرسه به دختريكه ميليون همه 70 احتمالا
اين از.خانههستند كارهاي انجام مشغول اينافراد اكثر البته
كار خود كار بر پولعلاوه آوردن دست به براي ازآنها بسياري گذشته
اين تحصيل براي تلاشجدياي گونه هيچ.ميدهند نيزانجام اضافي
انجام به آنها كردن بامجبور توام آنكه مگر نميشود دخترهاانجام
انجام مدرسه امور از فراغتشان اوقات در ميبايستي كه باشد كارهايي
.دهند
انجامكارهاي مورد در مونث و جنسمذكر دو جداگانه سوابق چه اگر
داراي درمجموع اما هستند خاص ناحيهاي منحصربه و پراكنده خانگي
كه ميسازند آشكار مطالعات اكثر.ميباشند پيوسته بهم و منطقي ارتباطي
شروع را خانه در كار پايينتري سن در برادرانشان به نسبت دخترها
.ميكنند كار آنها از بيش ساعت هفت هفته هر در و ميكنند
كمك خانواده بقاي حفظ در خود مساعدت كهبا ميرود انتظار دختر يك از
خانه ، كردن تميز شستن ، لباس مانند سخت كارهاي از بسياري در روز هر و
.كند مادرش جايگزين را خود بچه از نگهداري و آشپزي هيزم ، و آب آوردن
ميدهد نشان شد انجام اوگاندا امدادي فعاليتهاي گروه توسط كه تحقيقي
زماني ميشود ، آغاز سالگي چهار اوان در جنسي نظر از كار تقسيمات كه
گيرند ، دوش به را كوچكترشان برادر و خواهر دارند توقع دختران از كه
كيلومترها آب آوردن براي و بشويند را لباسها كنند ، آسياب ارزن
را بودن ومرد ميكنند بازي پسرها دوران دراين كند ، پيادهروي
محدودي بسيار فعاليتهاي كه است اين بيانگر ديگر تحقيقات.ميآموزند
روزمره كار از 13 ميشوند ، انجام پسرها توسط هم و دخترها توسط هم
و كردن خرد يعني را آنها دوتاي تنها ميدهند انجام دخترها كه خانگي
.ميدهند انجام هم پسرها را چوب كردن جمعآوري
واقعيت مقابل در غلط تصورات
به فعالهستند روستايي مناطق در مليكه رشد سازمانهاي از بسياري
خانوادگي بهطور كه كشاورزي كارهاي رايجدرباره گزاف سخن اين
انجام پسرها توسط عمدتا كشاورزي:كردهاند اشاره ميشوند ، انجام
سخن واقعيت برعكس دقيقا آنها.نيستند استثماري كارها اين و ميشود
انجام دختران و زنان توسط كارها اين درصد از 75 بيش كه چرا ميگويند
خاطرنشان بنگلادش در غيردولتي سازمانهاي نمايندگان از يكي ميشود ،
دخترها دست با زمين اينچ هر وجودندارد ، ماشيني هيچ كه جايي در:كرد
ياري زمين سازي آماده در را مادرانشان دخترهاميشود زنهازراعت و
محصول ميكنند ، پاك هرز علفهاي از را زمين ميكنند ، بذرافشاني ميدهند ،
.ميكنند آماده كردن انبار براي را آنها و ميكوبند و ميكنند درو را
.ميكنند كمك غذا توليد مراحل تمامي در و تميز را محصول آنها
اوج درفصول عمدتا پسرها ميدهند ، وكود ميزنند شخم را زمين مردها
.ميكنند كمك بازار به محصولات حمل و زمينها اين به گله بردن با كار
به كه صورتي در تنها البته ميشوند سهيم آب و چوب آوردن در پسرها
يك.باشند مجهز ديگري وسيله يا دستي چرخ يك مانند مناسبي ابزار
سرهايشان روي آب كردن حمل پسرها براي كه است آن از حاكي گزارش
.ميباشد تحقيرآميز
كه ازآنجايي دارد ، وجود نزديك دخترهارابطهاي بيارزشي و فقر ميان
و كرد هستندازدواج بچه هنوز كه درزماني دخترها از بسياري
تربيت و تعليم به توجهي اغلب والدين ميكنند ، راترك خانوادههايشان
.ندارند ميباشد ، زياد سرمايهگذاري مستلزم كه آنها
اين به نميآيندو حساب به ملي درآمارهاي خانگي روزمره كارهاي
كه دليل اين به ميباشندفقط رسمي اقتصادي گونهارزش هر فاقد ترتيب
حقوق پايه به آن حقوق پايه و نميشود پرداخت مزدي كارها اين بابت
به.دارد بيشماري ارزشهاي خانه در كار حقيقت در.نميرسد متخصص كارگر
توسط اينكار انجام واماهيو پروين شيلا نام به كنيايي محقق يك قول
دهند انجام ديگري كار تا ميگذارد باز مادرانرا و پدران دست دختران ،
.كنند پسرانشان تربيت و تعليم صرف را آن پول و
را دختري اگرخانواده ميكنند كار ازپسرها بيش دخترها كه آنجا از
را پسري اينكه تا ميدهد ازدست را بيشتري منافع مدرسهبفرستد به
كار درباره سال 1995 در جهاني بانك گزارش طبق بر.بفرستد مدرسه به
دختران ميروند بازار به كردن كار براي مادرها كه ، هنگامي كردن
مدرسه به رفتن صرف ميبايست كه فرصتي بهاي و ميمانند خانه در بالاجبار
به دستمزد صورت به بلكه نميشود داده فداكاريشان بابت دختران به ميشد
.ميگيرد تعلق مادران
داردبراي زيادي ارزش خود نوبه كاربه اين كه حالي در است واضح
حقيقت در.ندارد منفعتي گونه هيچ انجامميدهد را آن كه دختري
دختران بيپاداش و سنگين خانگي كار حاصل كه دائمي درآمد اين تداوم
و شوند گرفته ناديده همچنان دختران خود كه است اين مستلزم ميباشد ،
.بماند باقي غيررسمي همچنان نيز كارشان
كودكان ازدواج خطرات
كه نزدكساني وضوح به كودكان وازدواج سخت خانگي كار بين ارتباط
سازمان مطالعات براساساست شده آشكار تلاشميكنند توسعه براي
ميتواندراه كودكان ازدواج بردهداري ، ادامه با مبارزه بينالمللي
توليدمثل توليديو كار بر كنترل داشتن اطميناناز حصول براي موثري
در نپال در فعاليتهايامدادي به مربوط طبقگزارش باشد ، دختر يك
عروس به خانهداري در سنگينترينمسئوليت گروهها و تمامنژادها ميان
دليل تنها كه كردهاند برخياعتراف حتي.ميشود محول خانواده
.است بوده خانه كارهاي انجام براي كسي داشتن ازدواجشان
نام به سازمانهايغيردولتي ، از يكي جاموناپاروچورو ، موسس عقيده به
در ايشان آموزش و ودختران زنان از حمايت جهت كهدر آسميتا
كودكان ازدواج ميكند ، هندوستانفعاليت جنوب روستاهاي
و دخترها دائمي خفت اصلي عامل و خانگي كار شكل استثماريترين
دختران براي روستايي مدرسه يك آسميتا موسسه سال 1993 ، در.زنهاست
مادرانشان ضمانت با كه دختراني كرد ، تاسيس ساله تا 14 متاهل 11
به را رسمي ازدواج مقدماتي ، تحصيلات دوره پايان تا بودند كرده موافقت
.بيندازند تعويق
بودند بهتحصيل مشغول آن در كه مادرشوهراندختراني توسط مدرسه اين
آسميتا محلي ، مالكان وسرانجام ميشد واقع شديد مورداعتراض دائما
.بردند حمله مدرسه آن به و كردند فسادمتهم مركز يك ايجاد به را
علتاعتراضشان درباره افراد اين كهاز وقتي:ميگويد پاروچورو خانم
افراد مابايد بروند ، مدرسه به دخترها اگراين:گفتند شد ، سوال
پرداخت بيشتري نتيجهدستمزد در و كنيم اجير برايكار را بزرگسال
.نماييم
اقتصاديكار و اجتماعي ارزش شناساييحقيقي با تنها كه ميگويد او
.برداشت ازميان را كودكي سنين در ميتوانازدواج كه است خانهداري
حرف جاي به عمل
اغلب ، است عملي اقدامات برايانجام مرحله نخستين دادن آگاهي
ابتكاري و تبليغي برنامههاي اجراي با كردهاند سعي افراد از بسياري
ايجاد دختران خانهداري امور و تحصيل بين نوعيارتباط كه مدارس در
.كنند حل را فراگير مشكل اين ميكنند ،
پسران به نظافترا و آشپزي تعليم غنا ، مدارس كشور در سال 1992 در
و مهندسي فراگيريدرودگري ، به دختران همزمان بهطور و كردند ، آغاز
بانوان انجمن ازطرف كه مادران اتحاديه تشويقميشدند ، علوم
روستاهاي از يكي در حمايتميشد ، آموزش ، در آفريقاييكارشناس
بهرهوري ، تكنولوژيهاي از استفاده با و شد تشكيل بوركينافاسو
آنها گذشته اين از.داد كاهش را كشور اين دختران خانگي مسئوليتهاي
تحصيل هزينه بتوانند تا يافتند راههايي اضافي درامد آوردن بدست براي
يك كه مالي ، كشور روستايي مدرسه در.نمايند پرداخت را دخترانشان
مسئوليتهاي به بتوانند دختران اينكه براي است ، غيررسمي آموزشي پروژه
.ميشود برگزار كلاس ساعت سه روزانه برسند ، نيز خانه در خود
نتيجهرسيد اين به نايروبي در كنياواقع كودكان از حمايت اتحاديه
در پسر و دختر بين تبعيضهاي در ريشه مدرسه در دختران ضعيف عملكرد كه
چهار در طرحي الگو ، اين كردن معكوس براي تلاش جهت در.دارد خانوادهها
دختران مطالعه براي زماني بعدازظهر روز هر آن طبق كه شد اجرا مدرسه
را علفها و تميز را مدرسه پسران زمان همين در و ميشد داده اختصاص
بردن بين از كه ميدارد اذعان ،NGO مدير اومبيما جويس.ميكردند كوتاه
.بود سختي كار ساده ظاهر به حل راه اين برابر در مقاومت
ميكنند ، نظافت پسران از بهتر كهدختران داشتند اعتقاد آموزگاران
درمييابند كارها اين انجام با اما ندارند دوست را ترتيب و نظم پسرها
اينكه و ميكشند دوش بر را سنگيني و سخت مسئوليتهاي چه خواهرانشان كه
.دهند ياري را آنها ميتوانند چگونه
كه معتقدند NGO سازمانهاي ولي هستند بسيارمهم شروع براي تلاشها اين
درباره جهاني دقيق اطلاعات جمعآوري منظور به خصوصي بخش و دولتها
در هم هماهنگ و گسترده اقداماتي بايد مجزا ، طور به پسران و دختران
برنامههاي ترتيب بدين تا دهند انجام بينالمللي سطح در هم و ملي سطح
از حمايت برنامههاي و سياستها و شوند ، اجرا مجددا و شناسايي موفق
كه است امروز زنان برعهده اين و درآيند اجرا به و طراحي خانواده
آوردهاند دست به زياد تلاش با كه را خود خرد و دانش و اتحاد تجربيات ،
.دهند انتقال فردا مادران به
آلفريدمن سارا
(كودكان براي دادخواهي) Action For Childrenمديرنشريه
خباز حاجيرضاي ليلا:ترجمه