پنجم ، شماره 1392 اكتبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 27 دوشنبه 5
|
|
نه؟ يا آري:نوين رياضيات
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
را افرادي رياضيات ، ناگهان آموزش شيوههاي جديدترين با مخالفت
و معمول نظريههاي با و نيست كارساز روش اين بگويند تا برآنداشته
.هستيم اشتباه در زمينه اين در ما و ندارد شدهسازگاري امتحان
كاليفرنيا ، ،Sun valleyدر فرنانگلز ابتدايي مدرسه پنجمي كلاس براي
.هستند مبهوت حال عين در و مشغول همه ظاهرا و رسيده فرا رياضي زنگ
مسئلهاي براي حل راه يافتن صرف را ساعت يك به نزديك ايندانشآموزان
.بودهاند آن حل مامور كه كردهاند
روي دادن دست مورد چند بدهند ، دست هم با كلاس اين در افراد همه اگر
سرگرم كوچك ، گروههاي در نشسته دانشآموزان ، كه هنگام آن در ميدهد؟
پولمن ، كتي هستند ، كاغذ كردن سياه همديگرو از پرسيدن محاسبه ،
.ميزند قدم دراتاق آنها آموزگار
پاسخي گروهها ، از هيچكدام اما ميشود ، نزديك خود پايان به كلاس وقت
و.بوده سختي درس اين كه ميآيد نظر به:ميگويد پولمن نيافتهاند ،
.كنند كار پاسخ اين يافتن براي بايد هم ناهار از بچههابعد
چرا كه ميسازد روشن پولمن ، خانم كلاس از كوتاه ديدار اين اما و
كشمكش و برخورد عرصه در عمده ازنبردگاههاي يكي به دوباره رياضيات
بدين.است شده تبديل آمريكا ، در آموزش درباره گوناگون ديدگاههاي بين
نصف به نزديك تازه تحصيلي سال اين در كه ميرود انتظار ترتيب
شيوهاي همان به را رياضيات آمريكا ، سراسر در ابتدايي دانشآموزان
پشت در نه.ميكنند تجربه فرنانگلز مدرسه در بچهها كه بياموزند
كردن حفظ و تكرار با نيمكتها ، و صندليها و ميز مرتب و منظم رديفهاي
و خطا و آزمون روش به مسائل حل با بلكه هندسه ، قضيههاي و ضرب جدول
ماشين يك داشتن با معمولا و آموزگار اندك دخالت با كوچك گروههاي در
رياضياتبرهكنشي را آن نوين شيوه اين هواخواهان.خود كنار در حساب
كه دارند تاكيد و ميخوانند (inventive) ياابتكاري (interactive)
رياضيات در شدن راهنيرومند در را آمريكايي آموزان انش د شيوه اين
مودب كه هنگامي نوظهور جريانهاي اين مخالفان اما و.داد خواهد قرار
اسمهاي و برچسبها صورت غيراين در و ميخوانند ، چرند را آنها باشند ،
رياضيات آنها از يكي.دارند تازه روشهاي اين توصيف براي ويژهاي
بحث روش يك به كه آميزي تحقير واژه است ، (whole math)كترهاي
در روشي:(whole language) كترهاي زبان:دارد ديگراشاره برانگيز
جاي به را عبارات و كلمات كل خواندن كهآموزش (reading) خواندن
ديگر.ميدهد قرار تاكيد مورد (Phonies) آواها يادگيري در يافتن تسلط
موج به كه است ، (new- new- math ) جديد جديد موجودرياضيات برچسب
و دهههاي 1960 در كه دارد اشاره جديد رياضيات روشهاي از بدفرجامي
دشوار و ناشناخته قلمروهاي به را دانشآموز ميليونها و بودند مد 1970
وارد (congruences) و (set theory) مجموعهها نظريه چون رياضيات
(!نكنم گمان ميآوريد ، ياد به آنها از چيزي) ساختند
برخوردهاي اينروشها ، برابر در پايداري مستقيم پيامد ترتيب بدين و
در نيز و مدارس شوراهاي نشستهاي در آنها مخالفان وهواخواهان تندبين
.دي.اي.است متحده ايالات در رياضيات آموزش آينده درباره دانشگاهها
جديدترين با مخالفت:ميگويد آموزش پژوهشگر ،(E.D.Hirsch Jr) هيرش
اين بگويند تا داشته برآن را افرادي رياضيات ، ناگهان آموزش شيوههاي
و ندارد سازگاري شده امتحان و معمول نظريههاي با و نيست كارساز روش
.هستيم اشتباه در زمينه اين در ما
ملي شوراي كه هنگامي شد ، آغاز سال 1989 از قضايا اين همه اما و
دانشآموزان رياضي نمرات روزافزون كاهش به پاسخ در رياضيات آموزگاران
آموزش در كامل بازنگري براي را تازهاي استانداردهاي آمريكايي ،
ستونهاي تازه استانداردهاي اين قربانيان نخستين.كرد وضع رياضيات
و حفظي سپاري ياد به تمرينهاي بودند ، رياضيات سنتي استوارآموزش
مقابل ، در سياه ، تخته و گچ سنتي روش همان با تدريسخستهكننده جلسات
روشهاي هواداران براي كه يافتند راه كلاسها به وسايلتازهاي و ابزار
:jeoboard )هندسه تختههاي حساب ، ماشين:اميدبخشنبود چندان سنتي
آنها ، چيدن هم كنار با ميتوان كه ضلعيها چند و هندسي اشكال مجموعه
on ) عملي راهحلهاي با مسائل ،(م -آموخت كودكان به را هندسه اصول
برميانگيزد را كودكان كه آزمونهايي ،(open- end ) نامحدود و (Hands-
پاسخ به تا بيازمايند ، و كنند ابداع آنها براي را روشهايي خود تا
ميگويد مورد اين در شورا سرپرست بريل ، گيل.برسند درست
كه اين به بايد شما كه داشتند تاكيد نكته اين بر تازه استانداردهاي
.كنيد توجه ميكنند ، فكر چگونه بچهها
درسي برنامه از بخشهايي كمابيش ايالت ، سال ، 40 گذشت 8 از پس اكنون و
بنياد و ميآورند در اجرا به خود مدارس در را شده رياضياستاندارد
در فراگير درسي مواد توسعه صرف را دلار ميليون ساله 10 هر مليعلوم ،
در نو موج اين رهبري كاليفرنيا ، ميان ، اين درزمينهميكند اين
رياضي درسي برنامه ،Mathland ناشران:گرفته برعهده را رياضيات آموزش
كه جايي -ميگيرند فرا را آن نيز فرنانگلز مدرسه پنجميهاي كلاس كه
كه ميكنند ادعا -ميشود تدريس اسپانيايي و انگليسي زبان دو به دروس
حتي Mathland.ميكنند تدرس را ايالت ، آن (K- ) ابتدايي مدارس از %60
:دارد را خود ويژه Website يك
.بود خواهند بهتري كنهاي حل مسئله بچهها اين.../.
.كرد خواهند فكر بيشتر آنها:ميگويد پولمن كتي
ويژه به بگوئيد ، سخن شيوهها اين مخالفان با اگر ديگر ، سوي از اما و
كه اصلاحگراني درباره هولانگيزي داستانهاي خشمگين ، باوالدين
كسر براي كه اوليهايي كلاس گذاشتهاند ، كنار را اساسيترينالگوريتمها
رياضي درسي كتابهاي يا و ميآورند ، روي حساب بهماشين از 6 كردن 4
از دوگون قبيله يا انقراض حال در جانوري گونههاي درباره درسهايي با
كاون ، مك مايكل كترهاي رياضيات.شنيد خواهيد !غربي آفريقاي
و دقت و كمتر عمق با كمتر مطالب معناي به:ميگويد مولكولي زيستشناس
Website سانديگو در مككاون گذشته ، سال ابتداي در است كمتر كيفيت
homepages/ mathman/) بنيادنهاد Mathematically عنوان با ويژهاي
برابر در نبرد فرماندهي ستاد به كه (owrrold. compuserve. com/
ماريان چون والديني مركز ، اين در واست شده تبديل كترهاي رياضي
اين در را خود تجربيات و گزارشها آريزونا ، در (mesa ) مزا از جنينگز
سارا ، دخترش كه بود آن شاهد جنينگز ، پيش چندي.ميكنند مبادله جبهه
حساب ماشين به از 470 %محاسبه 10 براي جبر ، در A نمره با آموزي دانش
جنينگز نتيجه ، درآورد جوش به مرا خون اين:ميگويد او.ميآورد روي
تا ساختند وادار را آموزش اداره دانشآموزان والدين از ديگر برخي و
.بگنجاند درسي برنامههاي در گزينشي صورت به نيز را سنتي رياضيات
سراسر در مشابهي مقياس كوچك شورشهاي كه آنجا از ترتيب بدين
كه ميرود انتظار داده ، روي سونوما دره ديگوتا سان كاليفرنيااز
ايالت مدارس براي را سنتيتر رياضي چارچوب آموزشيك ايالتي اداره
كترهاي رياضي منتقدان ديگر نيز و كاون وجود ، مك اين با.كند تدوين
به American Enterprise Institue ارشددر پژوهشگر يك چني ، لاين چون
دوم) هشتميها كلاس مليداوطلبانه آزمون كه ميدهند هشدار تلخي
پيشنهاد كلينتون سويبيل از كه (آمريكا آموزشي نظام در دبيرستان
پيشبرد راه در ابزاري عنوان به شد ، خواهد برگزار در 1999 و شده
[آزمون] شوراي اعضاي تكتك:ميگويد چني.ميشود استفاده كترهاي رياضي
اين از آموزش وزارت مقامات اما.هستند كترهاي رياضي هوادار رياضي
بنيادين مهارتهاي هم آزمون اين آنها گفته به آمدهاند ، خشم به اتهام
.ميدهد قرار سنجش مورد را پيشرفته مسائل حل در مهارت هم و
افرادي اندك البته است؟ بد حد بدين تا واقعا كترهاي رياضي آيا اما
شك نوين روشهاي اين كننده ابداع اصلاحگران مثبت انگيزههاي درمورد
اين با اما.آمريكا در رياضي آموزش در تازهاي روح دميدن:دارند
برانگيزند را كودكان علاقه ميتوانند مطمئنا روشها اين چه اگر وجود ،
رها خود حال به سرگردان را آنها سادگي به است ممكن صورت همان به اما
مسئله با رفتن كلنجار سرگرم پنجميها كلاس كه هنگامي ترتيب بدينكنند
كوچك كاشيهاي با بچهها چهارم كلاسهاي از يكي در هستند ، خود دادن دست
تعداد چه دريابند تا دارند تلاش آنها ميكنند ، بازي قرمز و سبز
اگر.ميشوند جفت قرمز نردههاي حفرههاي تعداد چه در رنگ سبز كاشيهاي
نرده تا ميپرسدچند بچهها از آموزگار باشيم داشته سبز كاشي 48
و ميدهد خودجرات به بچهها از يكي دقيقه ، چند از پس داريم؟ نياز قرمز
ماشين با كار سرگرم دانشآموزديگر چند.نيست درست كه -ميگويدهشتاد
پاسخ به كسي كه نظرنميآيد به دقيقه از 20 پس اما هستند ، خود حسابهاي
رياضي از متقاعدكنندهتريندفاع البته ، و.باشد شده نزديك درست
در را خود كارايي نوين شيوه اين ترتيب هر به كه است آن كترهاي ،
را كترهاي رياضي كه ايالتي چند در.است داده نشان موارد از بسياري
كنكتيكات ، چون -برگزيدهاند خود رياضيات آموزش رسمي روش عنوان به
در اما.است مشاهده قابل دانشآموزان عملكرد بهبود در نشانهها نخستين
نمرات از نمونههايي آوردن با كاليفرنيا ، در شيوه اين منتقدان مقابل ،
پالوآلتو ، و سانتاباربارا چون شهرهايي دانشآموزان رياضي آزمونهاي
برنامههاي به كترهاي رياضي شدن وارد از پس كه ميسازند نشان خاطر
چيز يك اما.ميدهند نشان را موقتي افت كم دست نمرات اين آموزشي ،
بررسي آخرين كه رياضيات و علوم بينالمللي بررسي سومين در:است مسلم
هشتم كلاس دانشآموزان بوده ، جهاني سطح در دست اين از مقايسهاي
از پايينتر فرسنگها و بينالمللي ميانگين سطح زير در آمريكايي
.داشتهاند قرار ژاپن و جنوبي كره سنگاپور ،
كه توصيهميكنند رياضيات نوي موج اين هواخواهان ترتيب هر به اما
نوشتن به كه ويسكانسن دانشگاه استاد رامبرگ ، تامس.باشيد صبور
كه ميدانيم ميگويدما كرده كمك سال 1989 رياضي انقلابي استانداردهاي
بگيرد ، انجام بايد آموزگاران تربيت و پژوهش زمينه در كار عمدهاي حجم
است نياز وقت سال تا 25 به 20 مانع اين از گذر براي عبارتي به يا
با نميتوانند هنوز آنها ساله بچههاي 12 ميبينند كه والديني اما
.كنند صبر حد بدين تا نخواهند شايد كنند ، محاسبه انگشتهايشان
سپتامبر 1997 تايمز ، 16