پنجم ، شماره 1392 اكتبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 27 دوشنبه 5
|
|
كلاسها ثمربخشي كاهش عوامل
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(پاياني بخش) اجرا تا مصوبه از پرورشي ، كلاسهاي
از يكي و است مربيان خلاقيت و استعداد ظهور محل پرورشي ، كلاس
نيمه مسير در را معلمان آن طريق از ميتوان كه برنامههايياست
داد تمرين پرورش و آموزش كردن متمركز
عامل را پرورشي كلاسهاي ساعات در موجود تنوع اميرلو ، مارال خانم
كلاسهاي زمان كه معتقدم من:ميگويد و ميداند اينكلاسها جذابيت
رواني و روحي مشكلات شناخت و استعدادهايدانشآموزان رشد براي پرورشي
تقويت را نوعدوستي و همكاري حس همچنين و ميباشد مفيد بسيار آنها
به صحيح برنامهريزي عدم را پرورشي ساعت مشكلات اميرلو ، خانم.ميكند
خاص نمره نبودن همچنين و كلاسها در تدريس مورد مطالب فهرستبندي لحاظ
ساعت فعلي حالت استمرار:ميدهد ميداندوادامه كارنامه در درس اين
ارزشيابي سال و ثلث پايان در و ندارد مشخصي درس كه پرورشي كلاس
.است رسانيده حداقل به يا و برده بين از را كلاس بخشي اثر نميشود ،
ميداني گزارش اين در كننده شركت زنجاني دبير ديگر سلطاني حسين آقاي
و برگزاري پرورشي ، ساعت از دانشآموزان استقبال تاكيدبر ضمن وي.است
براي بلكه تحصيلي ، راهنمايي دوره براي تنها نه را كلاس اين اجراي
كلاسهاي عيب سلطاني آقاي.ميداند ضروري نيز تحصيلي دورههاي ساير
تلاشها اين حسن و ميكند ذكر ارزشيابي براي معياري نداشتن را پرورشي
.ميداند دانشآموزان نهفته استعدادهاي به مربي بردن پي را
ومسئول منطقه 16 راهنمايي تربيتي مقطع سابق مسئول محمدي ، محمد
چنين كلاسهايپرورشي ، تشكيل علت مورد در منطقه ، اين فرهنگي واحد
درساعات بودند موظف تربيتي امور شروع بدو در تربيتي مربيان:ميگويد
برنامه فوق فعاليتهاي به تدريس ، بر علاوه قرآن و ديني درس تدريس
اجراي.بپردازند نيز صبحگاهها و اياماللهها در مراسم اجراء مانند
قرآن ، قرائت زمينههاي در دانشآموزان تربيت نيازمند برنامهها ، اين
دهگانه مسابقات برگزاري اينها ، بر علاوه.بود..و تئاتر سرود ، اجراي
در دانشآموزان با مشاوره.ميرفت شمار به تربيتي مربيان وظايف از نيز
در اينها همه كه بود مربيان فعاليتهاي ديگر از مختلف زمينههاي
آموزش نتيجه در.ميطلبيد قرآن و ديني درس زمان از جدا زماني مجموع ،
زماني اختصاص به اقدام برنامهها ، اين اجراي حسن منظور به پرورش و
ابتدايي سالهاي در.كرد دروس ساير ساعت از جدا پرورشي كلاس عنوان تحت
شده ذكر برنامههاي و اهداف با كتابها هماهنگي پرورشي ، كلاسهاي پيدايش
ولي ميكرد ، ارائه هم كنندهاي راضي نتايج و بود كلاسها اين قوت نقطه
منجر تغييرات اين كه شد تغييراتي دچار كتاب مربيان ، درخواست به بعد
مورد در محمدي آقاي.شد خود اوليه اهداف از كلاسها اين شدن دور به
كلاسهاي معتقدند كه كساني ميكنم فكر:ميگويد كلاسها اين ارزشيابي نحوه
كلاسها اين اهداف كرد ، اداره كارنامه و نمره بدون نميشود را پرورشي
حاضر حال در كه كتابهايي ميكنم تاكيد اينكه ضمن.نكردهاند درك را
.است كرده چندان دو را مشكلات است ، شده گرفته نظر در پرورشي كلاس براي
.است مربيان كافي آموزش عدم حاضر ، حال در پرورشي كلاسهاي اصلي مشكل
نسبتا دانشآموزان خود و دانشآموزان اولياء مدارس ، مديران اينكه ضمن
حذف شرط به كلاسها اين از.نيستند آشنا كلاسها اين وظايف و اهداف با
استفاده بهترين ميتوان سرفصلها ، به فقط كردن اكتفا و كنوني كتابهاي
.ببينند دوره خدمت ضمن آموزش طريق از بايد هم مربيان البته.كرد را
به كلاسها ، اين به دانشآموزان موفق اوليا از دعوت با ميتوانند مربيان
در ميتواند اولياء با ارتباط.شوند تحصيلي پيشرفت و هدايت باعث نوعي
به باعث بتواند مربي اگركند كمك دانشآموزان تحصيلي افت علتيابي
را باوري خود روحيه و شود ، دانشآموزان در نفس به اعتماد آمدن وجود
برداشته دانشآموز شخصيت تثبيت و سلامت در مهمي گام آورد ، بوجود او در
.است پرورشي كلاسهاي اهداف از خود كه است
ساعت درمورد و ميرويم دانشآموزان سراغ به گزارش اين ادامه در
.ميپرسيم ايشان از پرورشي
:ميگويد مدارسزنجان از يكي راهنمايي دوم سال دانشآموز صادقي حسين
باعث و درسها بين است استراحتي زيرا هستم راضي پرورشي كلاسهاي از
اول كه گذشته سال.باشد داشته آمادگي بعدي ساعات براي مغز ميشود
آن از ساعت يك امسال ولي بود ، بهتر و بيشتر پرورشي ساعت زمان بوديم ،
ورزش زمين به را بچهها بودم ، پرورشي مربي من اگر.است شده كم
.ميبردم
انجام چهكاري پرورشي ساعت در كه سوال اين به پاسخ در جمشيدي مجتبي
وقتها بعضي و تماشاميكنيم فيلم وقتها بعضي:ميدهد جواب ميدهيد ،
و بازي به را ساعت يك بودم ، مربيپرورشي من اگر.ميكنيم بازي ميكرو
يا و ميدادم اختصاص ديني مسائل مورد در توضيح به را ديگر ساعت يك
راضي كلاسها از زياد حاضر حال در.ميدادم قرار بچهها اختيار در كتاب
عليرضا.باشد داشته وجود پرورشي كلاسهاي ميدهم ترجيح ولي نيستم ،
چند از پس زيرا است ، بهتر پرورشي كلاسهاي بودن:ميگويد نهاونديان
ساعت مورد در دوستانم با وقتي.كنيم استراحت كمي ميتوانيم درس ساعت
نظم و كنيم ، ورزش پرورشي زنگ در ميگيريم تصميم ميكنيم ، صحبت پرورشي
اختيارمان در روزنامه و مجله پرورشي ، ساعت در اگر.كنيم رعايت را
.است خوب خيلي كنيم ، مطالعه تا بگذارند
ساعت هفتهايدو ما:ميگويد راهنمايي اول سال دانشآموز رضوي زهرا
غيردرسي ومطالعات سالم تفريحات به آن در كه داريم پرورشي كلاس
مغز و بدن به هفته درطول ورزش مانند پرورشي كلاس.ميپردازيم
اگر.است لازم پرورشي كلاس بودن ميكنم فكر همين براي و ميدهد استراحت
.است مفيد خيلي ببرند ، پارك به را ما گاهي پرورشي ساعت در
كلاس يكساعت هفتهاي ما:ميگويد راهنمايي سوم دانشآموز شكري مريم
قرآن و نماز.ميكنيم تماشا فيلم ساعت ، آن طول در كه داريم پرورشي
بودم ، مربي من اگر.ميكنيم مطالعه غيردرسي كتابهاي يا و ميخوانيم
.ميبردم پارك يا و مدرسه بهحياط تفريح براي را بچهها اينها بر علاوه
كلاسهاي به آنها تمامي علاقه دهنده نشان دانشآموزان نظريات بررسي
مخالف كنوني شكل در كلاسها ادامه با معلمان اغلب ولي است ، پرورشي
فقدان پرورشي ، كلاسهاي محتواي تعيين بودن سليقهاي مربيان ، .هستند
اولياء و دانشآموزان كافي درك عدم كلاسها ، اين ارزشيابي براي معياري
.ميكنند قلمداد كلاسها اين اصلي مشكلات از را كلاسها اين به نسبت آنها
اين ثمربخشي كاهش عامل مربيان برخي سوي از امكانات كمبود همچنين
دانشآموزان و مربيان نظريات بررسي از آنچه.است شده عنوان كلاسها
در تغيير بر تاكيد با كلاسها اين استمرار و ادامه لزوم است ، مشهود
دورههاي برگزاري.است ارزشيابي و تدريس لحاظ از موجود شيوههاي
هماهنگ شكل به تدريس برنامه ارائه و خدمت ضمن آموزش توسط بازآموزي
نظر از استفاده.باشد راهگشا ميتواند نيز راهنمايي مدارس تمامي براي
بالاتر پايه به دانشآموزان ارتقاء براي ملاكي عنوان به پرورشي مربيان
اولياء و دانشآموزان نزد را كلاسها اين اهميت و ارزش ميتواند نيز
آشنايي منظور به جلسه برگزاري و جزوه چاپ اينكه ضمن دهد افزايش آنها
خواهد مثمرثمر پرورشي كلاسهاي اهداف و فعاليتها با دانشآموزان اولياء
.بود