پنجم ، شماره 1393 اكتبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 28 سهشنبه 6
|
|
كلامي نوين انديشههاي پديدآورندگان
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
انتشارات /ملكيان مصطفي ترجمه /كين سم:مارسلنوشته گابريل
تومان 350/صفحه 118/كوچك رقعي قطع /اول 1375 چاپ/گروس
حيات با آشنايي.است حاضر قرن ممتاز فيلسوفان از يكي مارسل ، گابريل
مناسبي فرصت جديد كلام مجموعهپديدآورندگان تحت وي آثار و وعقايد
در مارسل.شويم آشنا زمين مغرب در الهيات نوين گرايشهاي با تا است
فلسفه و پوزيتيويسم صورتهايگوناگون را زبان انگليسي دنياي كه زماني
آفاقي فيلسوف كه دارند تاكيد نكته اين جملگيبر و كردهاند تسخير زبان
وتجربه بچشند تجربي ، علوم مانند درست را ، انديشيدن وفارغدلانه بودن
عصر در مارسل.ميگذارد گام الهيات و ايمان و عشق سرزمين به كنند ،
واين ;است حيرت جستجوي در فلسفه ، سنتهايكلاسيك آفاق در اثباتگرايي ،
و دكارتي فلسفههاي در معما و شك با دارد تمايزياساسي حيرت ،
.مابعددكارت
كرده بدينگونهترسيم را وي فلسفي موضع مارسل ، افكار شارحان از يكي
كه نيست ناظري او.بصري ونه است سمعي مارسل ، اساسا فلسفي موضع:است
وضوح به را آنها ميتوان كه ازساختمانهايي پر باشد جهاني يافتن پي در
كه وبانگهايي بهآواها او.كرد مشاهده ازيكديگر متمايز و
به كه ، آهنگي;ميدهد پاسخ بدانها و ميسپارد گوش ميسازند را آهنگهستي
و كلمه صورت ، از وفراتر عقل قاعده فوق دارد وحدتي بالمال او ، نظر
.مفهوم
اساسي مقولات از يكي كه ميشود كامل نكته اين ذكر با مارسل احوال شرح
وي منظر ، اين از.است معنوي- disponibility-آمادگي مفهوم تفكرش ،
پديدارشناختي تحليلهاي در.ميرسد والهيات فلسفه ميان خلاق گفتگوي به
حساب به الهي فضائل سنت ، طبق بر كه عشق ، و واميد ايمان ;او
نوعزندگي هر شرطهاي پيش بلكه ندارند ، خاص فرقهاي به ميآيند ، اختصاص
و گفت براي منطقهايوسيع راه ، اين از.ميشود محسوب بانشاط و متعالي
.ميشود مارسلفراهم توسط وغيرمسيحيان مسيحيان شنود
و دارد اينجهاني وجهي ميسازد ، مدرك خود كاوشهاي در مارسل كه الهياتي
دنيا از گريز ديني حيات.است شده مستدام انسانها متعالي مشاركت بر
زندگي ومحسوس مشهود احوال و اوضاع كه معناست پذيرشاين بلكه نيست ،
را اينامكان پذيرشي چنين.است خداوند به وفاداري ابراز فردي ، عرصه
كنند محكم عشق و ايمان ، اميد را انسان زندگي شالوده كه ميآورد فراهم
تا كه سرزميني در باشد همچنانسيروسلوكي زندگي حال ، عين در و
كه تعبيري به كه ، ميخواهد ما از مارسل.خواهدماند رازآميز ابدالاباد
بمانيم وحيران زنيم پرسه;است كهنآمده سرودي در
حنايي محمدسعيد:مترجم /كواري مك جان:هايدگرنويسنده مارتين
:قيمت/اول 1376 چاپ كوچك رقعي:قطع گروس ، انتشارات:ناشر/كاشاني
مجموعه از منتشره كتاب دومين حاضر كتاب.صفحه ريال ، 159 4500
هايدگر آثارمارتين و زندگي كه است جديد پديدآورندگانكلام
استكه كسي كمتر شك بدون كه دربرميگيرد ، را آلماني فيلسوفنامدار
پيشرفت به هايدگر ، اميدوار تفكر با آشنايي بياندك كند ، ادعا بتواند
.باشد معاصر كلام علم فهم در بسياري
و دراسطورهزدايي ;است مشهود جهات تمامي در تفكرهايدگر نفوذ
بحث ;وحي نظريههاي در دربارهانسان ، فلسفي تعاليم در هرمنوتيك ، مساله
كلامي مباحث پديدآورنده نيست ، گرچهمتكلم وي..و خدا درباره
را او كه است زميني حالت نوعي واجد نيز وي فلسفه.است (الهيات)
.بازميدارد نظري تفكر دوردست قلمروهاي به ازپريدن
بارآمده زندگيكشاورزي با و برخاسته آلمان غربي جنوب نواحي از هايدگر
با تمام و تام آميختگي اما پختهاست و ظريف او فلسفه گرچه لذا است ،
او تربيت روستايي زمينه همين شايد.دارد زندگياو آغازين و ساده شيوه
در او به نميشناسد ، را شعر قدر كسي كه زمانهاي كهدر است بوده
.است رسانده ياري شعر به حفظعلاقه
و انتقادي و مستقل موضع حفظ در را او شايد نيز هايدگر نسب و اصل
.باشد كرده ياري فنآوري عصر در پيامبرانهاش تقريبا
تفكر زندگي ، بخشمجزا سه در و نگريسته كلامي ديدگاه از را هايدگر كتاب
.است داده قرار بحث رامورد وي فلسفي كلامي ، دستاوردهاي اهميت و