پنجم ، شماره 1394 اكتبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 29 چهارشنبه 7
|
|
چه دهيد پاسخ سوال اين به ميتوانيد آيا
است؟ كفايت با كسي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
گوناگون روشهاي از استفاده با ميتوان كه دارند عقيده متخصصان
آموزش آنها به و كرد آماده بيشتر تلاش و مبارزهطلبي براي را اشخاص
كنند پيشه را ، وپايدار بيشتر تلاش و نهراسند ازشكست كه داد
دارايچه شايسته و باكفايت كهشخص سوال اين به ميتوانيد آيا
يا ميدانيد؟ باكفايت شخصي را خود آيا روشندهيد؟ پاسخ است خصوصياتي
نرسيدهايد؟ مطلوب حد به داريدهنوز عقيده اينكه
قابليتها تواناييها ، مهارتها ، مجموعه همان كفايت كه گفت بتوان شايد
كه ميكنيم سعي و داريم را آن از مقداري ما همه كه باشد برازندگي و
چيزي همان شايستگي و كفايت.كنيم پيدا دست آن از بيشتري مقدار به
پرورش خود در را آن تا ميكنند تشويق را خود فرزندان والدين كه است
ياري ويژه موقعيتهاي در را او كه دارد خاصي مهارتهاي كس هر.دهند
را خود كه است معني اين به بدانيم ، كفايت با فردي را خود اگرميكند
خود يعني كنيم ، درك كفايت فاقد را خود اگر برعكس و ميبينيم قدرتمند
گاه هر دادهكه نشان روانشناس تحقيقاتدانشمندانميدانيم ضعيف را
را خود بگذارد ، خودتاثير اطراف محيط بر كهميتواند كند احساس انسان
استكه اين بدانند بايد وآموزگاران والدين آنچه.دانست كفايتخواهد با
آماده وكفايت شايستگيها پروراندن بيولوژيكيبراي شكل به كودكان همه
محيطي اولا كه بدينمعني.گيرند قرار مناسب درشرايط اگر هستند ،
محيطپرتحرك چنين وجود بدون است غنيلازم كافي مقدار به و پرازتحريكات
دومين.داشت وجودنخواهد شايستگي تبلور و برايايجاد انگيزهاي پويا ، و
آببرطرف و غذا قبيل از ضروريكودكان و اوليه نيازهاي كه ايناست شرط
و نيازها اين چراكه.باشند داشته كافي امنيت احساس و باشد شده
واضح.دارند تقدم وپيشرفت كفايت برانگيزه آن به انگيزههايمربوط
احساس بقاي و رشد براي محلي داشتن نان و آب دغدغه و استكهنگراني
مطالعات كه دانشمنداني از يكي وايت.نميگذارد باقي كفايت و كارآمدي
كه ساخته خاطرنشان و داده انجام كفايت احساس خصوص در را زيادي
سوم شرطپيشرفتاست انگيزه رشد و اصليكنجكاوي دشمن نگراني ، و اضطراب
و شايستگيها با رفتارهايمطابق انجام در را كهكودكان است اين
.گذاشت آزاد برازندگيهايشان
كسب براي زياد فشار ايجاد و يادگيريمهارتها انداختن جلو براي تلاش
است ممكن نميبردبلكه بجايي راه تنها نه معمول حد از زودتر كفايت
كنند طي را خود طبيعي مسير دهيد اجازه كودكان به.همباشد خطرناك
آنها تا (.سازيم رها خود حال به را كودكان كه نيست معني بدين)
.دهند تشخيص نامربوط و نادرست از را درست اطلاعات بتوانند
تصور برخيمردم.ميپندارند يكسان باهوش را شايستگي و كفايت برخي
باكفايت نتيجه ودر باهوش پس باشند داشته حافظهخوبي اگر ميكنند
برخي.ميدانند هوش نشانه را مسئله حل در توانايي برخيديگر.هستند
مطالعه يك انجام طي اشتنبرگ.را مردم با مناسب برخورد و رفتار ديگر
توانايي ميدهند10ـ اهميت بيشتر هوش در نكته سه به مردم كه شد متوجه
واضح طور به) كلامي توانايي روابط20ـ تشخيص و آوردن دليل) مسئله حل
ديگران ، پذيرش) اجتماعي تواناييهاي كردن30ـ صحبت روان و شمرده و
اشتنبرگ (بهدنيا علاقه داشتن و ديگران مفيدبا روابط حفظ و ايجاد
ميدهند اهميت اجتماعيبيشتر و فردي بين مهارتهاي مردمبه كه دريافت
از بسياري.(خوب وارتباط همراهي و بردباري رفتارمودبانه ، )
براي را او كه دارد وجود نيرويي انسان در كه دارند عقيده روانشناسان
شدن به بودن از را او واقع در.ميكند تحريك بيشتر پيشرفت و شدن بهتر
دادهاند ، همان را پيشرفت انگيزه نام انگيزه و نياز اين به.ميرساند
چندان نه انجامامور براي تلاش و موانع غلبهبر براي كه است تمايلي
انگيزه اين واندازهگيري تشخيص براي حتي دانشمندان.دارد وجود ساده
معتقد مكلند.زدهاند گوناگون روشهاياندازهگيري و آزمون بهساختن دست
براي كه نميكند ، پاداشفعاليت به رسيدن براي انسانتنها كه است
.ميكند نيزفعاليت خودش خاطر به و ارضايدرون
راايفا موثري نقش زندگي وموقعيتهاي محيط طبيعي ، مشوق اين براي
به كه محيطيپويا ايجاد در والدين مهم بهنقش هميشه مكلند.ميكند
و مهارتها يادگيري تمرينو.ميكرد تاكيد ميكند ، پيشرفتكمك انگيزه رشد
بيشتربراي فعاليت به تشويق و پذيرششكست و سخت شرايط در تواناييهاحتي
متخصصان.ميباشد والدين وظايف از امورمختلف در پيروزي به رسيدن
را اشخاص روشهايگوناگون از استفاده با كهميتوان دارند عقيده
ازشكست كه داد آموزش آنها به و آمادهكرد بيشتر تلاش و برايمبارزهطلبي
انگيزه كه برايافرادي.كنند پيشه را ، وپايدار بيشتر تلاش و نهراسند
تكاليف هميشه آنها ندارد ، وجود مشكلي است ، زياد درآنها پيشرفت
بهپيش زياد تلاش و سعي با و انتخابميكنند را (غيرممكن نه البته)مشكل
كمي انگيزه كهاز را افرادي ميتوان چگونه استكه اين سوال اما ميروند ،
به و نشوند تسليم زود دهيمكه آموزش هستند پيشرفتبرخوردار براي
:كردهاند معرفي را موثر سهروش دانشمندان دهند؟ ادامه مبارزهخود
شكست اثراتمنفي دادن كاهش:اول روش
پيشرفت ، هنگام براي زياد انگيزه با افراد كه داده نشان تحقيقات
بهندرت شكستخيلي هنگام به اما ميكنند وغرور افتخار احساس پيروزي
كمانگيزه افراد درستبرعكس ، كه حالي در.ميكنند وگناه شرمندگي احساس
موقع وليبه ميكنند تجربه را وشرمزيادي نااميدي احساس هنگامشكست
حالت به شبيه تنهاچيزي و ميكنند افتخار و احساسغرور كم ، خيلي پيروزي
اينكه يعني افرادموفقيت اين نظر از.ميكنند راتجربه تسكين
چنيناحساساتي تبيين براي.گناهنكنند احساس و نباشند ميتوانندشرمنده
باشد اين است سادهممكن احتمال يك:گرفت نظر رادر احتمال دو ميتوان
ناخوشايندي خاطره يا شدهو تنبيه شكست هنگام به درگذشته شخص كه
را وشخص ميشوند تداعي دوباره آنتجربيات شكست بار هر با داشته ، اكنون
به مورد اين در كهفرد است اين دوم احتمال.شرمندگيميكنند و ترس دچار
كه شكست يك تجربه حالبا و نداشته شكست تجربه هيچگاه خصوص
.ميشود هيجاني بسيار بود خواهد واقعهايتازه
بدون سادگيو به را آن قبلا كه شكستخورده تكليفي در اگر خصوصا
گران بسيار را شكست ميداده ، انجام نحوي جزئياتشبه از كامل آگاهي
در مربي يا و مادر و پدر عنوان به شما واكنش اما.كرد خواهد تجربه
ميدهند ، چگونه نشان زيادي حساسيت شكست به نسبت كه كساني با مواجهه
بدين.باشد روشحساسيتزدايي ميتواند زمينه دراين كارآمد تلاش يك است؟
فرآينديادگيري طي در تا شود فرصتهاييارائه نظر مورد افراد به گونهكه
براي البته كه) چندينشكست تجربه از پس.كنند راتجربه شكست مهارت ، يك
چيزيبراي كه شد خواهند متوجه (همراهباشد حمايت با بايد افرادحساس
كه افرادي كه آناست بر فرض واقع در.ندارد بودنوجود شرمناك و ترسيدن
مبارزه براي بيشتري وكوشش تلاش مستعد نميترسند ، ازشكست زياد خيلي
.هستند مشكل تكاليف و بامسائل
وامور تكاليف با داشتن كار و بهسر افراد برانگيختن:دوم روش
مشكل
خود پيروزي به ميشود موفق مشكل يكتكليف در كه كسي وقتي اغلب
سادگي حساب به را ساده تكليف يك در پيروزي كه حالي در ميكند ، افتخار
خود با ميشوند موفق مشكل تكليف يك در وقتي افراد اين.ميگذارد آن
باكفايت و شايسته پس.دادم انجام خوبي به را كار اين من:ميگويند
احمقي آدم هر:ميگويند خود با ساده وظايف در موفقيت هنگام.هستم
پيش تلاشكردن براي وقتي افراد اين بنابر.دهد انجام را آن ميتوانست
.بدانند راتوانا خود كه ميشوند قدم
آنها استكه اين مشكل تكاليف با افراد ساختن مواجه براي دلايل از يكي
واكنش آسان و مشكل امور در شكست به دهيمكه قرار درمسيري را
به خودرا شكست ميخورند ، شكست مشكل تكليف يك در كه آنهانشاندهند
كه دهم ، من راانجام كار آن نميتوانستم من خب ، )ميدهند نسبت تكليف سختي
از ادراكآنها پاسخي ، كهچنين بايددانست البته.(سوپرمننيستم
خود بخورند ، آسانشكست تكليف در اگر اما.كاهشنميدهد را تواناييشان
نكرده زيادي تلاش اگر حتي.ميكنند سرزنش توانايي خاطرفقدان به را
شكستشان كه نتيجهگيري اين باشنداز نداده صورت فعاليتي يا باشندو
زيرسوال به را خود توانايي و ميكنند خودداري است تلاش عدم بهخاطر
.ميبرند
آن در تا بدهيم آسان تكاليف دائم كودكي به اگر بگيريد نظر در حال
و تكاليف تمام در هم درآينده كه بدهيم اطمينان او به و شوند پيروز
شكست و شوند مشكلروبهرو تكليف و وضعيت با هستند ، اگر پيروز امور
!خواهندداشت روزي و حال و چهاحساس بخورند
از افراد تلقي طرز تغيير)اسنادي بازآموزي:سوم روش
(تواناييهايشان
را صلاحيتهايشان و مهارتها از تلقياشخاص طرز كه است اين سوم روش
كم دست و نادرست طرزفكر خاطر به فقط كه كساني هستندبخشيم بهبود
خود نژاد حتي يا و آموزش تربيتو سن ، جنسيت ، لحاظ به گرفتنخود
مورد در مسئلهمهم.ميكنند خودداري كسبموفقيت براي بيشتر تلاش ازانجام
داد نشان آنها به اينبايد بنابر.آنهاست درانتظارات تغيير افراد اين
بسياري در ميگيرند ، درنظر شكست عامل عنوان به آنها چيزيكه كه
.پيروزهستند و موفق افراد باقي وهمانند نميشوند شكست باعث ازافراد
ما اوقات از خيلي.است پايداري و پراهميتكوشش نقش ديگر مهم نكته
.ميكنيم فراموش ميكند متمايز را ناموفق از موفق افراد كه را عواملي
نيل شويم ، آگاه عوامل اين كيف و كم از اگر اين بنابر
تقويت بيشتر تلاش و بود خواهد آسانتر و واقعبينانهتر بهموفقيت
.ميشود
عوامل بودناز مصمم و تلاش در كهپايداري آموخت كودكان به است بهتر
آنها كه شود آنهاطرحريزي براي برنامهاي شود وسعي است موفقيت مهم
تجربه با را آنها و ببرد مشكلپيش تكاليف به آسان ازتكاليف را
تكاليف آنها به دائما كه كودكاني اوقات گاهي حتي.سازد آشنا شكست
توانايي از مربيان و والدين كه ميكنند تصور چنين ميشود ، محول آسان
است بدي چيز خوردن شكست كه كنند فكر است ممكن و ندارند اطمينان او
فاقد را خود كودكي چنين باشيد مطمئن.ميدارند باز آن از را او كه
.داشت نخواهد را مشكلات با برخورد تحمل و تاب كه يافت خواهد صلاحيت
!داشت؟ خواهد او عزتنفس در تاثيري چه تفكر طرز اين ميكنيد تصور
ابراهيمي بهمن:مترجم
Motivation and Emotion:منبع