پنجم ، شماره 1396 نوامبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 1 شنبه 10
|
|
ژاپن در فيلمسازي شكوفايي
كه يافتهاند دست موفقيتهايي به اواخر اين در ژاپني كارگردانهاي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
دست به براي افول ، دهه دو بعداز ، آنها موفقيت سال پنج كاملكننده
ماه چنداست بوده فيلمسازيجهان در خود رفيع جايگاه دوباره آوردن
صاحب مشتركا ساختهشوهئييامامورا (مارماهي) فيلماوناگي پيش
ساخته فيلمسوزاكو.شد كن جشنواره در فيلم بهترين نخلطلايي جايزه
از را فيلمداستاني بهترين طلايي دوربين جايزه كاواسهنيز نائومي
.ساخت خود آن
توكيو دانشگاه در مطالعاتفيلمسازي استادان از يكي جرو آثارون
در گذشته سال وپنج بيست طول در كه بدي فيلمهاي بهدليل:ميگويد
.برخوردارنيستند خوبي شهرت از ژاپني است ، فيلمهاي شده ساخته ژاپن
در.است كرده خوبي فيلمهاي ساختن به شروع دوباره ژاپن واقع در اما
بينالمللي فستيوالهاي جايزههاي برنده ژاپني فيلم دهها گذشته سال پنج
.شدهاند فيلم
آن در كه بود دردهه 1960 ژاپني فيلمهاي شكوفائي دوره آخرين
وياسوجيرواوزو اوشيما كارگردانهاييچونآكيراكروساوا ، ناگيسا
ملت يك كه ساختند فيلمهايي آنها.بودند خود حرفهاي شكوفايي اوج در
با كه خانوادههايي.ميكشيدند تصوير به آرام چهرهاي پشت در را پرآشوب
دست از را خود روياهاي كه بچههايي بود ، افتاده جدايي آنها بين نزاع
فيلمهاي بودند خود سرنوشت جستجوي در كه ساموراييهايي و بودند داده
تصوير به دليل به كه فيلمهاييبود داده قرار خود تاثير تحت را آنها
.برانگيختند را بينالمللي تحسينهاي هنر ، يك بهعنوان زندگي كشيدن
برجستهاي فيلمهاي بيگاه و گاه تنها ژاپن در آن از بعد دهه سه طول در
ثبات و كشور اين در فزاينده رفاه تلويزيون ، گسترش.است شده ساخته
خوراكي از هم و تماشاگران وجود از هم را ژاپني كارگردانهاي اجتماعي
استوديوهاي.محرومكرد داشتند اختيار در خود خلاقيت دادن نشان براي كه
اين وجوداينكه با.افزودند گرفتاري اين بر ژاپننيز بزرگ فيلمبرداري
بطور بودند كرده حمايت ژاپن بزرگ ازفيلمسازان دهه 1960 در استوديوها
اجتناب داشت واقعيتها در ريشه كه تحريكآميز فيلمهاي از فزايندهاي
امروز به تا آنها.آوردند روي عشقي و رويايي سبك فيلمهاي به و كرده
بد فيلمنامههاي كارگرداني ، ضعف داراي كه را فيلمها اين فراوان توليد
ژاپن در زندگي ملالآور روند با و هستند محافظهكارانه فيلمبرداري و
كارگردانهاي از بسياري.دادهاند ادامه ندارند چنداني شباهت امروز
ساختن براي فهيم دولت يك مالي پشتوانه يا فرصت داشتن از كه ژاپني
مبتذل فيلمهاي ساختن به نهايت در بودند محروم ماندني ياد به فيلمهاي
.آوردند روي تلويزيون براي عشقي نازل فيلمهاي يا ويديويي
هنگامي زمين قيمت و سهام سقوطبازار از پس دهه 1990 اوايل در تنها
شد دوم جهاني جنگ بعداز خود ركود دوران بدترين وارد كهژاپن
مشكل با ژاپن اقتصاد.شد بهتر كشور اين مستقل سرنوشتكارگردانهاي
رشد و شهرنشيني سال پنجاه فشار زير در كشور اين جامعهشد روبرو
نشان خود آراء با مردمكرد پاشيدن هم از به شروع اقتصادي سريع
شدهاند ، بياعتماد كشور اين سالاران ديوان و سياستمداران به كه دادند
روبهرو كردن بازگو براي تازه داستاني با اجبارا را خود فيلمسازان و
.ديدند
شركت يك.شد پيدا مالينيز جديد منابع زمان همين در تقريبا
فيلم براينمايش فيلم جشنواره يك اي آي بهنامپي انتشاراتي
كمك و داد ترتيب ميساختند ، فيلم اولينبار براي كه فيلمسازاني
سالانه نيز ماهوارهاي شبكهتلويزيون يك.كرد آغاز را آنها به مالي
ساخته مستقل وسيلهكارگردانهاي به كه كوتاه داستاني بهفيلمهاي
ژاپن بزرگفيلمبرداري استوديوهاي از يكي و كرد جوايزياهداء ميشد ،
روش اين در كرد ، آغاز را ژاپني سبك به روشسينما نامشوچيكو به
اختصاص مستقل فيلمهاي دادن نشان براي كوچك سينماي سالن بيست حدود
به بزرگ سالنهاي در زياد تماشاچي نداشتن دليل به كه بود شده داده
و است باقي همچنان مالي مشكلات همه ، اين با.نميشدند گذاشته نمايش
بودجه حداقل با كه است حماسي فيلم يك ساختهكاواسه فيلمسوزاكو
دهكده يك در جوان دختر و پسر يك فيلم اين در.است شده ساخته
تصوير به است عذاب در افسردگي و ساكنانش كوچ از كه متروك كوهستاني
.شدهاند كشيده
كوشا سيدسعيد:از ترجمه
تريبون هرالد:منبع