پنجم ، شماره 1396 نوامبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 1 شنبه 10
|
|
!مدرسه از ترس و بچهها
بامشكلترس والدين از تعدادي سالتحصيلي ، شروع در ساله همه:اشاره
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
شيوههاي به اينمشكل حل براي كه ميشوند مواجه كودكخود رفتن مدرسه از
راحل كودك مشكل نهتنها شيوهها اين از بعضي كه متوسلميشوند مختلفي
از يكي مدرسه ، از ترس ازآنجائيكه و ميبخشد نيز شدت آنرا نميكندبلكه
تربيتكودك و تعليم مسئله با و كودكاناست به مربوط مشكلات رايجترين
اين از جهتجلوگيري موقع به اقدام و اهميتبوده حائز ميباشد ، مرتبط
اين با والدين آشنائيبيشتر منظور به لذا.است نكاتاساسي از مشكل
اين در اختصار به كودكاننكاتي اينگونه با صحيح نحوهبرخورد و مشكل
.ميگردد زمينهارائه
اما.است رفتن مدرسه از كودك معنايترس به مدرسه اصطلاحترس
نيست ، رفتن مدرسه از ترس اساسي ، مشكل كه عقيدهاند براين روانشناسان
جدائي از ناشي اضطراب ديگر عبارت به و خانه كردن ترك از ترس بلكه
وابستگيكودك بلكه نبوده كودكترسآور براي خود خودي به لذامدرسه.است
.است كودك ترس اصلي مادرعامل بخصوص والدين به
وهفتههاي روزها در معمولا هم بهمدرسه رفتن براي كودك اجتناب
و ترس از اغلب مشكل ، اين به مبتلا كودكان و است تحصيلي سال اوليه
و ميكنند صحبت اتفاق يا حادثه يك وقوع احتمال درباره مبهمي نگراني
تا گريستن از گستردهاي طيف در اضطراب و ايننگراني علائم غالبا
وجسماني بدني نشانههاي و ميشود راشامل درد دل و ناراحتي و سردردخفيف
و بيحالي درد ، دل سردرد ، استفراغ ، تهوع ، حالت بياشتهائي ، مثل متعددي
.ميشود ملاحظه مدرسه از ترس با همراه پاها و دستها ناحيه در درد
قبيل از ديگر مختلف چيزهاي از را ترسخود اغلب كودكان اين همچنين
قبل صبحها در معمولا حالات اين.ميكنند بيان نيز ماندن تنها و تاريكي
مدرسه به رفتن مسئله كه مواقعي در و ميدهد رخ مدرسه به رفتن از
آخر تعطيلات اوايل در يا تعطيلو روزهاي در و ميكند است ، فروكش منتفي
.نميشود ديده اصلا يا و هفتهكمتر
پيدا سالگيبروز تا 8 سنين 5 در مشكلعمدتا اين سني ، طيف نظر از
به مبتلا كودكانميشود ديده پسران از بيش دخترانكمي در و ميكند
نيز مدرسه معمولادر و دارند مناسبي هوشي معمولابهره مشكل ، اين
و انفعالي و روحيهترس داراي ولي هستند باانضباطي دانشآموزان
اجتماعياجتناب و جمساني ازفعاليتهاي خاطر همين به و انزواطلبيهستند
.ميكنند
مدرسه از ترس علل
خانواده به مربوط عوامل -الف
دستاندركاران و روانشناسان عقيده به گرديد اشاره كه همانطور
تربيتي شيوههاي و خانواده به ترس اين عمده علت تربيتي ، امور
.ميشود مربوط والدين
صورت اينگونهكودكان خانوادگي زمينههاي درباره كه مختلفي مطالعات
و مستبد گرا ، كمال كودكانمعمولا اين مادران كه دادهاست نشان گرفته ،
كودكاننيز اينگونه پدران و سهلگيرهستند برعكس يا و مراقب حد بيشاز
تربيتي يكشيوه از فرزندان لذا.بيتفاوتميباشند و بيعلاقه افرادي
.محرومند متعادل
كودك و خود بين كه وابستگي بخاطر مادراننيز از بعضي ديگر ، طرف از
مختلف شيوههاي به را مدرسه به رفتن از كودك ترس زمينه ميكنند ايجاد
به كودك رفتن كه ميدانند آنكه با مادران اينگونه.ميكنند ايجاد
است خانه در كودك ماندن درجهت آنها تمايلات ولي است وضروري لازم مدرسه
كودك ماندن از كه ميدهند نشان ظريف بسيار روشهاي با ناخواسته وبطور
باشند ، شده متقاعد اينكه بدون هم ، حال عين در نيستند ، متاسف خانه در
به كودك رفتن از پس و واميدارند اجبار به مدرسه به رفتن در را كودك
دوست مدرسهرا او كه ميكنند تلقين بهكودك غيرمستقيم بطور باز مدرسه ،
و ازطردشدگي اثري خانوادهها از اينگونه معمولادر و داشت نخواهد
كودكي والدين كه ميتوانگفت بنابراين.ندارد جديتوجود نيز و بيتوجهي
خود ، كودك تربيت و شيوهبرخورد در است مدرسه از دچارترس كه
.شدهاند دچاراشتباه
مدرسه به مربوط عوامل -ب
در ميشودترسمدرسه باعث كه دارد وجود مدرسه در هم عواملي سري يك
توسط آزار و اذيت:از عبارتند عمدتا عوامل اين كه شود ايجاد كودك
و شكست از ترس دادن ، لقب گذاشتن ، سربهسر معلم ، يا ديگر كودكان
از عقبماندن يادگيري ، اختلالاتويژه امتحان ، از ناشي فشارهاي مردودي ،
از ياترس و مدرسه به بازگشت اضطرابدرباره بيماري ، يك درسدرنتيجه
عوامل كليه لازماست كه ديگر ، عوامل و خلاف يكعمل انجام بخاطر تنبيه
مشكل ايجاد زمينه تا قرارگرفته مدنظر مدارس تربيتي طرفمربيان از فوق
.فراهمنشود
مدرسه از كودك ترس شد ، بيان كه كودكانهمانطور اين با رفتار نحوه
در كه ميكند ، پيدا ظهور و بروز بدني و جسماني علائم با همراه معمولا
جسماني علائم و شكايت كيفيت از اطمينان حصول اوليه ، گام خصوص ، اين
بدني مشكل كودك كه گرديد مشخص متخصص پزشك نظر با كه وقتي.است كودك
خصوصياتي همان حائز كودك شكايتهاي و اجتناب و ندارد واقعي جسماني و
اجتناب آن بر تاكيد از بايد شد ، عنوان مدرسه از ترس مورد در كه است
شرايطجهت ايجاد و كودك به نادرست پزشكي بهانههاي دادن زيرا نمود
و نموده كسب را لازم بهبودي كودك كه اميد بهاين خانه در كودك ماندن
مراجعت يعني نتيجهموردانتظار برخلاف درست آيد ، فائق خود مشكل بر
علتمخالفت مورد در كودك پذيرشتوضيحات لذا.است مدرسه كودكبه
.است ساده پندار آن ، به بهاءدادن و مدرسه به رفتن با
رفتن مدرسه به علاقه عدم علت درباره كودك دلايل به والدين دقت و توجه
خانه ، در اقامت جهت كودك واقعي و موجه بيش و كم دليلتراشي پذيرش و
اگر بنابراين.ميشود پيريزي كودك در رفتن از اجتناب رفتار پايه
كه نمايند اصرار و برخوردكنند جدي بصورت موضوع بااين والدين ،
اين است ، كودك الزامي موردانتظارو وظيفه مدرسه به رفتنكودك
.داشت نخواهد بدنبال جدي مسئلهپيامد
دراين كند ، خودداري مدرسه به ازرفتن كودك كه صورتي در بنابراين
تقويت باعث ازآن ناشي تقويتكننده وخصوصيات خانه در ماندن حالت ،
گرفتن تماشايتلويزيون ، اجازه.ميگردد رفتاراجتنابي بيشتر
بخاطربيماربودن بيشتر توجه دريافت و مادر از خوراكيهايموردپسند
مدرسه به را كودك بازگشت و همداده دستبدست همگي ماندن ، خانه در و
فكر مدرسه ، از غيبت روز چند بخاطر آن متعاقب.ساخت خواهد دشوارتر
درسي عقبافتادگيهاي اين و شد خواهد نيز نامطبوعتر مدرسه به بازگشت
.بود خواهد ديگري نامطلوب پيامدهاي متضمن خود
اثرشرايط بر مدرسه از پرهيز كه آنجائي از فوق ، مطالب به توجه با
ميشود ، آنهاروبرو با مدرسه از غيبت بههنگام كودك كه تقويتكنندهاي
اطمينان حصول براي استكه گرفته قرار موردتوجه ايننكته ;ميگردد تحكيم
رفتار اين شروع ، از بلافاصلهپس بايد رفتار ، اين عدمتكرار از
بهمدرسه رفتن از كودك ترس بامشاهده ديگر بعبارت.شود تغييرداده
به درحقيقت ، توجهشود بازگردانده بهمدرسه سريعا كودك بايستي
و مهرورزيوالدين آنها ، كردن تلقي جدي كودكو جسماني شكايتهاي
كودك اجتناب و درمقابلبيميلي كه مشكل مورد در نصيحتكردن و تهديدكردن
بلكه نميكند حل را نهتنهامشكلي ميگيرد ، صورت مدرسه رفتنبه در
جديت ، كودك و آرامش با كه است طريقاين بهترين و ميسازد آنراپيچيدهتر
موفقترين از زمينه ، يكي همين در.شود مدرسهبازگردانده به سريعتر هرچه
بر است شده عنوان (1965)(1)كندي توسط كه مدرسه از درمانيترس شيوههاي
بهمدرسه كودك سريع بازگرداندن درماني روش به و دارد تاكيد هميننكته
مدرسه ، به كودك سريع بازگردان بر علاوه شيوهدرماني اين در.است معروف
اصرار و كودك شكايتهايبدني به تاكيد و توجه همچونعدم مواردي به
.است تاكيدشده مدرسه در كودك حضور درمورد قاطعانه
درمدرسه ، كودك حضور قاطعانه براصرار تاكيد درماني ، روش اين در
از پرهيز گشتنمسئله پيچيدهتر و شدن مخلوط امكان از كه است اين بخاطر
مدرسه از اجتناب خانه ، تشديد در موجود تقويت قبيل عواملياز با مدرسه
صورت بالقوهدر شدن مردود از ترس ممكناست كه دروس از ماندن بعلتعقب
.ميآورد جلوگيريبعمل نمايد ، اضافه قبلي بهترس را مدرسه به بازگشت
والدين عملي اقدامات
مدرسه به كودك رفتن از قبل زير رعايتموارد فوق ، نكات به توجه ضمن
برود ، مدرسه به است قرار كودك كه روزي از قبل اينكه آن و است ضروري
اشتباه به زيرااغلب.نشود مدرسه در كودك حضور مورد در بحثي بايستي
مدرسه به كودك زمينهرفتن مدرسه ، مورد در كردن باصحبت ميشود تصور
.است انتظار مورد عكسرفتار درست مسئله اين حاليكه ميشوددر آماده
رفتنو درباره چيز هر از بيش تمايلدارد دارد ، مدرسه از ترس كودكيكه
مدرسهبرود ، به بايد كودك كه روزي لذا.شود صحبت مدرسه به نرفتن يا
مدرسه به امروزبايد كه ميشود گفته كودك قاطعبه و ساده خيلي بصورت
.برود
را جسماني بيماري يك از ونشانههايي بكند بيتابي كودك است ممكن
و خشونت وبدون كودك شكايتهاي به توجه صورتبدون اين در كه دهد ، بروز
مدرسه به رفتن براي كودكرا بايد قاطعيت و باخونسردي پرخاشگري
.آمادهكرد
همچنانابراز كودك است ممكن مدرسهنيز ، از كودك بازگشت از پس
نيز اينصورت در كه بدهد نشان را خود بيميليمجدد و بكند ناراحتي
كودك مثبت جنبههاي آن مقابل در و بود بياعتنا كودك شكايت به بايستي
فعاليتهاياجتماعي ساير و بادوستان بازي خواندن ، درس قبيل مدرسهاز در
و بحث بجاي اينروش ، در ديگر بعبارتتشويققرارداد و توجه مورد را وي
مدرسه در كودك فعاليتهاي جسميكودك ، شكايتهاي به بابياعتنايي تهديد ،
.ميگيرد قرار توجه مورد
كردن تلقي جدي و كودك بدني بهشكايتهاي توجه گفت ميتوان خلاصه بطور
مشكل مورد گفتگودر و كردن تهديد كردن ، نصحيت والدين ، مهرورزي آنها ،
مشكلي تنها نه صورتميگيرد مدرسه ، به رفتن در بيميليكودك مقابل در كه
باآرامش كه است اين صحيح شيوه ميسازدو مشكلتر آنرا بلكه حلنميكند را
مورد در همچنين.بازگرداندهشود مدرسه به چهسريعتر هر كودك جديت و
براي خصوصي معلم وتدارك بود خواهد مفيد بندرت مدرسه كودكانتغيير اين
داروهاو از استفاده و كرد كمكينخواهد احتمالا نيز خانه در تدريس
لذا.خواهدداشت ناچيزي بسيار اثر اينمشكل درمان جهت آرامبخشها
.است مشكل اين حل اساس و تفاهماصل و درك شناخت ،
ملكي يعقوب
Kennedy1ـ
شكوه دكتر ترجمه مدرسه ، و كودك ايلينگورث ، س-رونالد (منابع1
رشد انتشارات -نوابينژاد
هوشنگ امير دكتر ترجمه روانيكودكان ، اختلالات راس ، اآلن (2
رشد انتشارات -مهريار