پنجم ، شماره 1396 نوامبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 1 شنبه 10
|
|
فكر كه آموخت كودكان به ميتوان چگونه
كنند؟
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
آموزش كه است اين ميشود مطرح آموزگاران توسط كه مسايلي از يكي
آسانتر -امتحان در دادن بازپس براي البته -مشخص مطالب و ساده اطلاعات
.كنند تفكر مسايل درباره بياموزيم كودكان به كه است آن از
تفكر كه داد آموزش بهكودكان ميتوان آيا كه ميشود مطرح سوال اين پس
.است پاسخمثبت كه ميدهد نشان زمينه اين در نتايجتحقيقات كنند؟
يك ارزيابي چگونگي مسايل ، مثلا درباره تفكر نحوه آموزش منظور به
تصميمگيري موضوع ، يك نكتههاي و جنبهها مهمترين بر تمركز موقعيت ،
هرچه كه دهيم اجازه كودكان به بايد -آن اجراي و كار انجام براي
آمده زير در امر ، پيشنهادهايي اين انجام براي.كنند تجربه بيشتر
:باشد ووالدين معلمان ميتواندراهگشاي كه است
در روزانه بافعاليتهاي ارتباط در كردن فكر مهارتهاي شود سعي
از ميتوان را كار اين.شود داده آموزش بهكودكان خانه يا و مدرسه
باز سوالات كودك از ميتوان واقع در.كرد آغاز نيز پائينتر خيلي سنين
يا و چگونه؟ چيست؟ ، چرا؟ قبيل از پرسش قيدهاي با كه سوالاتي پرسيد
.ميروند كار به چطور؟
متفاوت زمينههاي در راكه اطلاعاتي كه خواست كودكان از ميتوان
كودكانكمك به كار اين كنند ، مقايسه يكديگر با آوردهاند ، بدست
چه موضوع دو مثلا).بگيرند ياد را مفاهيم و لغات ماهيت تا ميكند
ميتوانند كودكانمدرسهاي (چيست؟ در آنها اختلاف يا و مشتركيدارند نقاط
ياكم دلسوز معلمان اروپائي ، و آفريقايي يككشور قبيل از موضوعاتي
.كنند منظم و طبقهبندي آنهارا و كنند مقايسه يكديگر با را توجه
به است مفيد اطلاعاتبسيار و حقايق يادگيري در وطبقهبندي مقايسه
آنها و بگيرند ياد بهتر را درسي ميكندمطالب كمك دانشآموزان
.قناعتنكنند مطالب حفظ به تنها و كنند رادرونسازي
در.شود روشن برايدانشآموزان انتقادي تفكر شيوههاي تا شود تلاش
ميخوانند ، ميشنونديا كه چيزي هر مورد در كه آموخت آنها به بايد واقع
:كنند خودمطرح براي را سوال چهار لااقل
عادي؟ يا نامعمولاست و غيرعادي نظر مورد موضوع آيا 1ـ
:مثل ميدانند را آن كههمه است عمومي دانستنيهاي از يكي آيا 2ـ
است؟ آبيرنگ آسمان
جزو موضوع اين كه دارد وجود مدركي يا ملاك چه نيست ، اگر 3ـ
نيست؟ عمومي دانستنيهاي
اطمينان قابل آيا وجوددارد ، مسئله اين براي مدركي يا ملاك اگر 4ـ
قبول را چيزي هر كه بياموزند بايد كودكان اگرنيست و نه يا هست؟
.نكنند
چه و است كدام آنها بداننددانستههاي كه دارند نياز دانشآموزان
روبرو بامسئلهاي را آنها است بهتر بنابراينرانميدانند چيزهائي
نقشه و بريزند طرحي مسئله آن حل كهبراي بخواهيم آنها از و ساخت
.كنند راارزيابي خود كار اجراي نهايت در و كنند رااجرا خود
خود بلندمدت حافظه در را اطلاعات تا ميكند كمك كودك به حسي تصور
به است قرار اگر بنابراين.شود بيشتري احساسات درگير و كرده مرتب
در را بيابان كه خواست وي ميتواناز چيست ، بيابان كه بياموزيم كودك
حس را وتشنگي شن ريگها ، وجود و بشنود را باد صداي خودببيند ، تصور
.كند
در و كنيم همراه آموزش با را زيربنائي و اساسي وسايل و ابزارها
.دهيم قرار دانشآموز دسترس
و ببينند گرفتهاند ياد را آنچه از جلوتر كه كنيم تشويق را آنها
.بروند پيشتر
را آنها خود افكار منظمساختن براي كه داد آموزش آنها به ميتوان
.بنويسند
در را نكات مهمترين چگونه كه دهيم آموزش آنها به اينكه ديگر و
.كنند پيدا ميبينند ، يا ميخوانند آن درباره كه موضوعي مورد
ابراهيمي بهمن